Of het een Shetlander is of een paard van 1.79 maakt geen bal uit. Als het mis gaat kan het vreselijk mis gaan en kan het dier voor zijn leven verpest zijn. Vergeet niet dat je straks een kar achter zijn kont hangt die er ook aanhangt mocht hij ineens omdraaien of ervan door gaat. Ik snap niet je daarmee zelf gaat goochelen. Maar dat is mijn mening. Op de stal waar mijn paard staat wordt door professionals beleerd en worden zeer regelmatig paarden gebracht waar iets mee mis US gegaan bij het zelf beleren. Je wil niet weten hoe getraumatiseerd die arme dieren soms zijn. En dan zijn de eigenaren vaak uiteindelijk vele malen meer geld kwijt om zo n dier te laten betuigen. En dat is dan enkel geld.......
Toch is het zeker zo dat je een shetlander ff wat makkelijker tegenhoudt dan een kwpn'er van 1.80. Zelfde verhaal onder het zadel, shetten worden zo vaak beleerd door 12 jarige meiden, gaat vaak nog goed ook, hoeven ze bij zo'n paard ook niet te proberen. Dat zijn mijn ervaringen met beleren .
Maar nogmaals, ik deel de mening dat het alles behalve verstandig is om dit alleen aan te pakken zonder ervaring.
Dat komt omdat shetten intelligent en nuchter zijn over het algemeen. Ze worden vaak zadelmak geboren is mijn ervaring. Want als een shet gaat hou je die ook absoluut nooit tegen.
Ik zou alvast menles nemen bij een ervaren instructeur, en evt kun je met de onbeleerde pony alvast wat lange lijnen (mits een jaar of 3), en veel groomen bij ervaren menners, kun je ook veel van leren. Als je zelf een beetje ervaren bent, pony lekker laten beleren op een plek waar je het proces kunt bijwonen, zodat je het wel kunt volgen en vervolgens met die pony les gaan nemen.
Overigens vind ik dat voor de kar best kan bij een jaartje of 3, 3,5, trekken is minder zwaar dan dragen vaak.
keona
Geplaatst: 21-07-14 09:22
Wij hebben nu nog een lusitano staan nu bijna 3,5jr bij ons werd ook gezegt bij 2jr span ze in,maar wij doen dit niet bij 3jr beginnen we er mee,normaal.met haar wachten we nu nog wat we hebben ze wel al 2x aan de langelijnen gehad en dubbele longeerlijn.maar mensen zeggen nee met 2jr doen dan zijn ze nog niet zo sterk,en kan niet zo gou iets fout gaan.maar wat een onzin,veel bezich zijn met je paardje helpt echt dan kun je ze bij ons zo inspannen
keona
Geplaatst: 21-07-14 09:26
Ik heb tot nu toe al mijn pony's zelf beleerd.ik kon ook nog niet mennen en mijn eerste shet ook niet.we hebben het wel samen gefixt.ga lessen ts of neem een mencursus dan leer je ook het optuigen van je pony
Alexandra_
Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-14 10:46
@Gem: nee, m'n nieuwe pony; hij is nog maar twee dus heb even de tijd.