springen.. ik dacht dat ieder paard het kon?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Re: springen.. ik dacht dat ieder paard het kon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:37

In het bos proberen over een stammetje te springen. ik heb in de bak ook problemen met een van mijn paarden en ze tillen hun benen niet goed op. Gewoon tikje geven en een goede hindernis vinden, desnoods een tak of balk. Pionnetjes zijn licht en ze weten hoe ze ze weg kunnen schoppen.

rakmonanko1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:35

Leer je pony eerst met balken die op de grond liggen dat ze of hij erover moet eerst 1 draf balk dan 2 dan 3 enz. Tot 5 ongeveer en dan met balken een LAAG hindernisje maken gaat dat goed blijf dat in 2 dagen doen 1 dag ongeveer 3 keer springen. Dan wacht je een dag zonder springen dan ga je hoger en zo tot de derde hoogte en dan kan je gewoon verder maar als je met een nieuwe hoogte begint doe van te voren twee keer balkjes dan twee keer laag enz.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt /3 :j

MerelXxEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:39

Ik zou een dichte hindernis gebruiken mischien ziet ze dan in dat ze er niet doorheen kan lopen !
/3 :)

Poly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:18

eersst balkjes draven en dan na een poosje een kruisje neerzetten en dan na weer een pposje een steiltje en daarna misschien een oxer.. toe ik mijn shet ging leren springen bleek ze een natuurtalent! ze is 1 meter en ze springt nu 80 cm! alleen uhm.. nu kom ik er zelf niet meer overheen duslongeer ik drxd

Lunafans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:57

Begin gewoon met balkjes paarden kunnen van nature springen maar ze moeten wel snappen hoe

Lunafans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:58

Poly schreef:
eersst balkjes draven en dan na een poosje een kruisje neerzetten en dan na weer een pposje een steiltje en daarna misschien een oxer.. toe ik mijn shet ging leren springen bleek ze een natuurtalent! ze is 1 meter en ze springt nu 80 cm! alleen uhm.. nu kom ik er zelf niet meer overheen duslongeer ik drxd

Klopt zo moet je het doen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:13

AAAA...dus zo trainen al de top ruiters hun paarden!!

Lunafans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:48

Waarschijnlijk wel

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:11

Kyra had vroeger hetzelfde: ze liep er omheen of er door heen. Ik ben begonnen haar te belonen voor het er overheen stappen. Ik gebruik de click om het precieze moment van erover heen gaan te markeren, daarna volgt een voedselbeloning.

Ik begon met clicken voor er overheen gaan, toen ze dat snapte (balk=erover=beloning). Omdat ik niet weil dat ze na elke sprong stopt click ik al snel voor 'doorlopen na sprong' en zo creeer ik een ketting van gedragingen en hoef ik alleen aan het einde van de ketting te belonen. Dus ik bouw het af.

zo begonnen we:

Later leer ik het haar ook at liberty:

Hier de eerste keer at liberty over een ton:

Hier een samenvatting van haar trainingsstappen:

m_d3l13fj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:59

@Hippologic
is het niet gevaarlijk om een paard over een ton te laten springen, het lijkt mij dat ze best verkeerd terecht kunnen komen, of zeg ik nou iets heel doms?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:13

Als ze de ton aantikken en die gaat rollen kan het mijns inziens best gevaarlijk zijn. Zou het niet durven. Wel leggen we hier wel eens een ton onder de hindernis om te wennen aan vreemde dingen maar dat zijn wel paarden die al goed kunnen springen.

We hebben hier drie springpaarden staan en die hebben echt niet hoeven leren te springen. Je kan met vrijspringen oefenen maar dan moet je wel een sluis maken zodat ze er niet langs kunnen schieten. Zo wordt er bij paarden gekeken of ze een beetje aanleg hebben voor het springen nog voor ze zadelmak zijn.

Verder is balkjes lopen inderdaad een goede oefening om de benen te leren optillen en een kruisje is het gemakkelijkste voor jonge paarden om te springen. Zal voor een Shetlander niet anders zijn. Dat zijn paarden in een klein formaat ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:59

m_d3l13fj3 schreef:
@Hippologic
is het niet gevaarlijk om een paard over een ton te laten springen, het lijkt mij dat ze best verkeerd terecht kunnen komen, of zeg ik nou iets heel doms?

Een paard heeft altijd een keuze at liberty. Ik zou het niet vragen als ik niet het vertrouwen had dat ze het kon.

Ik snap je bezorgdheid, want het is een hele massieve hindernis. Daarom lijkt het gevaarlijk, maar paarden redden zich prima over tonnen en strobalen.Ik heb paarden rottiger terecht zien komen en zich heviger zien bezeren met sprongen over balken.