Paard krult zich op met longeren aan dubbele lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:06

Geef je wel genoeg ruimte aan de buitenkant als je stelling vraagt?

Nina1999

Re: Paard krult zich op met longeren aan dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:20

Zonder bit heb ik nog nooit geprobeerd.

Ja, ik geef gewoon veel ruimte aan de andere kant, en het is ook echt niet zo dat ik hard trek aan de kant waar ik stelling naartoe wil. Ze reageert gewoon heel gevoelig, maar ik snap dus niet dat ze dat onder het zadel niet doet. Aan de longe loopt ze gewoon lekker, let ze goed op en is ze lekker voorwaarts. Onder het zadel is ze totaal niet aan mijn been en loopt ze een beetje stijvig. Ook wil ze niet nageven en buigen en ontspant ze gewoon niet zoals ze aan de longe wel doet ondanks dat ze iets achter de loodlijn komt. Er komt dus trouwens binnenkort ook een fysio/osteopaat om alles uit te sluiten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:27

Nina1999 schreef:
Ze is absoluut niet schrikkerig of gestrest of zoiets, dus als dat alles is zal het geen kwaad kunnen. Kun je me uitleggen waarom het zo slecht is onder het zadel?

Omdat ze dan niet over de rug lopen, en met een ruiter op de rug kan dit makkelijk spierpijn en/of blokkades opleveren.

Wat je problemen onder het zadel betreft, lukt het om voorwaarts-neerwaarts te rijden? Als fysio/osteo niet direct een probleem vinden, dan zou ik es je zadel en/of je rijstijl laten checken. Soms heb je lesgevers die ook fysio/osteo zijn. Enkele namen die ik ken (maar ken er natuurlijk niet zoveel omdat ik geen Nederlandse ben): Remedio (Fiona Meilink), Vanruiternaartrainer (Leandra Theunissen), Massage Hippique (Angelique Schreurs), Alona (Margreet Bouwmeester, doet cranio-sacraal en centered riding).

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:31

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 22:18

Ja, dat lukt wel redelijk. Als ik wat meer lengte geef komt ze naar beneden en met dr neusje eruit, dat doet ze overigens ook aan de longe. Maar zoals ik al aangaf lopen we met rijden tegen hele andere problemen aan als met longeren. Met longeren is ze te voorwaarts en komt ze wat achter LL, onder het zadel is ze langzaam, niet aan been en wil ze juist niet nageven.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:47

Ik begin altijd met de lijnen door de singel naar het bit en werk dan het paard los. Buitenste lijn heb ik over de rug omdat het paard anders iedere keer een ruk in de mond krijgt als hij een pas zet met het achterbeen.

Terughalen van de lijn doe ik als de spieren opgewarmd zijn, afhankelijk van wat ik wil alleen de binnenlijn of beide lijnen. Wil ik laag en rond maak ik 'm vast tussen de voorbenen, wil ik min of meer op de achterhand dan onderste ringen wil ik meer op de achterhand dan maak ik ze verder naar boven vast.

Opkrullen is een teken dat het paard niet door zijn lijf loopt en het voorwaartse is dan niet actief lopen maar wegrennen. Oefen eens met stelling vragen, begin in stap en blijf dan dicht bij je paard zodat je over de hoefslag stelling kunt vragen en hem wel rechtdoor kunt laten lopen. Het paard moet daar gaan nageven en los worden.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 22:57

Bedankt!

Opkrullen is een groot woord hoor, ze komt gewoon iets achter de loodlijn.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:54

Ligt jou zadel wel goed?

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 12:56

Ja, mijn zadel is op maar gemaakt en ligt prima! Maar ik snap de vraag niet echt want ik longeer met een longeersingel.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:09

Ja dat snap ik, maar als je paard bij longeren ontspant en onder het zadel niet, dan gaat er met het rijden dus echt iets mis ;)

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 18:03

Ja, daar had ik idd ook al aan gedacht, maar mijn zadel ligt echt prima. Dit is dus ook de reden dat de fysio volgende week langs komt.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:25

Als je bij mij in de buurt woont wil ik je best een keertje helpen.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 14:54

Dat zou heel fijn zijn!! Waar woon jij?
Ik in Goes, dat is in Zeeland.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:51

Ik woon helaas aan de andere kant van het land, Drenthe. Maar er zijn vast wel bokkers bij jou in de buurt die jou misschien willen helpen.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 21:40

Dat is jammer, wel bedankt voor je aanbod!

Dus; mocht iemand in de buurt van goes mij willen en kunnen helpen, evt tegen kleine vergoeding, hoor ik het heel graag!