Bijzetteugel, elastiek of longeerhulp

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bijzetteugel, elastiek of longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:28

De foto die je gaf is een van de weinige foto's waar ik het beeld op zich een rustig beeld vind. Maar ik zie geen nageeflijkheid in de vorm van een paard dat de kaak loslaat, het bit opzoekt voor aanleuning en er rustig op knabbelt. Iets wat je (denk ik) überhaupt niet kunt bereiken met een middel dat zo neerwaarts inwerkt, laat staan als de lijnen ook nog eens klapperen. Daar heb je inderdaad andere hulpmiddelen voor.

Wat ik op de andere video's en foto's die ik verder bekeken heb zag, is dat de meeste paarden met die longeerhulp het bit niet op durven zoeken omdat dat door het geklapper van het touw tussen de voorbenen niet rustig blijft liggen. Tenzij je die longeerhulp zo los doet, dat het helemaal niet kan inwerken op het bit. Dan voelt het paard natuurlijk niets van dat geklapper. Maar waarom zou je er iets aanknopen dat elke werking mist? Wat er volgens mij uiteindelijk met die longeerhulp bereikt wordt, is dat het paard minder geneigd wordt het bit op te zoeken en gestimuleerd wordt erachter te lopen. Dat zie je ook terug op dat beeldmateriaal, vind ik.

En dat is ook precies waarom ik hem niet meer gebruik: het is geen 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit goed is voor de mond van een paard en positief effect heeft op het vertrouwen dat een paard nodig heeft om het bit aan te kunnen nemen.

Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten. Ik laat me natuurlijk graag overtuigen van het tegendeel. :D Vandaar dat ik ontzettend benieuwd ben naar mooie voorbeelden. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:38

Ik denk dat je met de longeerhulp niet het stille beeld van een paard met bijvoorbeeld bijzetteugels kunt verkrijgen. Ik in ieder geval niet, het contrast is duidelijk tussen beide hulpteugels. Mooier voorbeeld dan de haflinger kan ook ik je niet geven met de LH dus als je dat verwacht is dat bij voorbaat een teleurstelling! Inwerken doet het sowieso, ook als hij erg los staat. Mijn pony heeft gewoon een lichte vorm van begrenzing nodig, anders loopt hij heerlijk omhoog, naar links en naar rechts te kijken, wat dan compleet nutteloos is. En omdat ik hem best vaak ter afwisseling, of als ik minder tijd heb even longeer (gewoon om hem in de hand te houden) kies ik graag voor de LH. Want met bijzets en singel etc. vind ik dan altijd zo'n gedoe. Maar ik denk trouwens dat hetgeen dat jij zoekt helemaal niet te bereiken is met de LH omdat die andere doeleinden heeft. (iedere hulpteugel zijn doel) Maar ik denk dat een goed afgestelde LH ook door de onrustigheid nog steeds niets kan schaden, althans ik merk onder het rijden zeker geen achteruitgang, hij neemt nog steeds even fijn het bit aan.