Wat ik op de andere video's en foto's die ik verder bekeken heb zag, is dat de meeste paarden met die longeerhulp het bit niet op durven zoeken omdat dat door het geklapper van het touw tussen de voorbenen niet rustig blijft liggen. Tenzij je die longeerhulp zo los doet, dat het helemaal niet kan inwerken op het bit. Dan voelt het paard natuurlijk niets van dat geklapper. Maar waarom zou je er iets aanknopen dat elke werking mist? Wat er volgens mij uiteindelijk met die longeerhulp bereikt wordt, is dat het paard minder geneigd wordt het bit op te zoeken en gestimuleerd wordt erachter te lopen. Dat zie je ook terug op dat beeldmateriaal, vind ik.
En dat is ook precies waarom ik hem niet meer gebruik: het is geen 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit goed is voor de mond van een paard en positief effect heeft op het vertrouwen dat een paard nodig heeft om het bit aan te kunnen nemen.
Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten. Ik laat me natuurlijk graag overtuigen van het tegendeel.