Niew paard behoorlijk temperamentvol

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:07

Misschien je paard tijdelijk even magnesium citraat gaan bij geven worden ze vaak wat ontspannender van.
En zelf als je met paard bezig gaat even wat bach rescu druppels nemen en evt ook nog wat aan je paard. Jij gaat dan misschien net iets relaxder met hem om en wie weet gaat het dan net wat makkelijker.
En nog een tip let op je ademhaling als je met dit paard bezig bent zorg dat je diep door je buik ademt en niet hoog klinkt raar maar gevoelige paarden merken dit.

groetjes genja

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:09

Leuk paardje hoor! Maar is het niet logisch dat het paard kijkerig/schrikkerig is? Hengst, spaans temperament, andere omgeving, tijdje alleen in de stal en beperkte weidegang? Ik denk als je hem hele dagen op de weide kunt hebben staan, wat gewend is en andere paarden om zich heen heeft dat het al beter gaat. Misschien een paar lessen in grondwerk volgen zodat hij jou duidelijk als leider ziet. Wanneer dat laatste het geval is wordt een paard vaak een stuk rustiger. Succes verder!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:13

Inderdaad geeft magnesium hier vaak wel een positief resultaat op.
Daarnaast is het wel logisch (vind ik) dat je paard kijkerig en schrikkerig is..
Dit had die van mij ook toen ik haar net had, kon haar nieteens normaal poetsen :(
Dit heeft ook nog wel een tijdje geduurd..

Ik heb toen hulp gehad van stalgenoten die hier meer ervaring in hadden dan ik.
Zij wisten haar toen even beter de baas te zijn dan ik, want ze was dominant naar mij waar ik toen van schrok.

Geef het de tijd, ik weet zeker dat hij moet wennen.
Vooral de pre's (weet niet of je eerder 1 hebt gehad?) kunnen vaak erg eenkennig zijn.
Als jullie aan elkaar gewend zijn, en hij aan de omgeving, heb je echt een vriend voor het leven.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe oud is hij?

Moosje1

Re: Niew paard behoorlijk temperamentvol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:19

Hij is vijf jaar, en krijgt een handje krachtvoer per dag na het longeren en soms een wortel, verder stro in de stal en gras, dat ik maai, of dat hij bij elkaar graast. Ik ga me morgen eens in die middeltjes vediepen. Ik ken die nog niet. Misschien is dat ook nog wat voor hem. Voor Amigo.

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:19

Ik geef mijn trauma PRE ook magnesium, dat werkt goed!
Verder gewoon de tijd nemen om aan elkaar te wennen en elkaars vertrouwen te winnen. De mijne was echt bang, en ben de eerste tijd gewoon in de wei gaan zitten bij hem en ondertussen gewoon met mijn telefoon aan de gang gegaan, werkt goed omdat je niets van elkaar eist. Nu ben ik grondwerk aan het oppakken zodat ik een duidelijke leider voor hem ben. Hij is nu op zo n punt van : jij schrikt niet, dan hoef ik dat ook niet te doen! Neem alsjeblieft de tijd met een PRE!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:21

Mee eens :)
Je kunt ook gewoon een zak pavo nerv control kopen.
Daar loopt die van mij erg fijn op.
Is wel een stukje duurder dan magnesium :+

jennyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:51

hier ook zeer tevreden met nerv control :) mijn appie kan soms van kleine dingen ineens over de zeik zijn maar met de nerv controle blijft hij hier niet meer in hangen zoals hij voorheen wel deed. mijn andere krijgt het 5 dagen lang voor hij naar de smid moet (hij heeft hier helaas slechte ervaringen mee gehad bij een vroegere smid ) en met dit spul is hij gewoon lekker ontspannen :) ( de hoeveelheid die nodig is verschilt wel erg per paard mijn appie ( E pony van 1.48) krijg ca 80 gr terwijl mijn andere epony ( groffer gebouwd 1.51) bij 50 gr al erg zen is bij de smid . idd wat prijzig maar wel erg makkelijk te voeren , klein nadeel is dat niet elk paard het lekker vind ..... spikkel vond het eerst maar niks maar tegenvoordig maakt t hem niks meer uit :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 01:21

Welsh was na castratie ook tijdje schrikkerige stresskip, was na maandje ong. weer over. Hormonen moeten opnieuw in balans komen en daarbij kan alles eerst doorschieten de andere kant op. Schriktraining, eventueel hoeveelheid voer aanpassen en je vooral nog geen zorgen maken, dit kan heel goed tijdelijk zijn.

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 00:19

Heb exact hetzelfde gehad met mijn PRE. Ben d'r elke dag soms twee keer naar toe blijven gaan, homeopatische druppels tegen de stress die hij had door de verhuizing, nieuwe mensen, merries! Ging eigenlijk best goed. Had m dan aan de longe eerst alleen in stap en na een week ook draven. Schept gelijk wel vertrouwen hoor. Hij hangt hierdoor erg aan mij, vertrouwt me blind. Super maar soms ook onhandig als hij zelf de wereld aan moet kunnen. Is net 5 geworden. Heb ook tijdens t proefrijden erop gezeten maar ben m nu eerst vanaf de grond aan t beleren (academisch) en geef n vooral lekker de tijd. Het leven in de kudde was ook nieuw, hij heeft dus in een korte tijd veel meegemaakt. Na 2 mnd volledige detox kuur (homeopatisch) gegeven ivm allerlei vage klachten. Heb nu een paard dat met de dag stralender en meer zelfverzekerd wordt. Hij is namelijk erg onzeker. Kan goed dat die van jou dat ook is, dus hou daar rekening mee. Ik kijk er naar uit om binnenkort aan het rijden te beginnen. Mocht je meer willen weten pb me maar. Succes met je nieuwe en mooie paard! Gaat goedkomen!

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 22:58

We zijn verder aan het longeren, en hij word wel iets rustiger met mensen rond de rijbaan en andere dingen in de omgeving. We hebben laast het paard ook al een keer buitengewandeld. Ging ook best goed. Weinig kijkerig op dingen, al hebben we niet echt veel onderweg voor enge dingen tegen gekomen. Wel een vriendinntje voor hem, een merrie die ergens in de weide stond. Maar met enige dwang en wat hinniken van hem wel weer verder kunnen lopen.

Nu ben ik wat aan het denken over de omheining voor in de weide. Die zal binnenkort vernieuwd worden. Nu is ie wel ruin (sinds een maand of wat), maar langs die weide kunnen mogelijk merries passeren. Komt niet vaak voor, zo een vier/vijf keer per jaar. Wat zouden jullie voor een omheining plaatsen. Nu staat er een omheining van een 1m40 hoog en met stroomlint.