Vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:01

Cassidy schreef:
Dat ligt aan de eigenaar. Menig eigenaar heeft geen idee wat de verzorger met het paard uitspookt, omdat er niet wordt gecommuniceerd.

Dan vind ik dat persoonlijk ter verantwoording van de eigenaar...

Cassidy

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:29

En ik vind het persoonlijk een verantwoording van beide kanten. Zoals het feit dat een verzorger iig de eigenaar gaat inlichten als ze dingen van plan zijn zoals vrijheidsdressuur in wat voor vorm ook, met uiteindelijk doel om een dier bijv. steigeren aan te leren zonder dat de basis goed zit.

Genoeg voorbeelden op bokt. Of moet ik voorbeelden hier neerzetten?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:35

Genoeg voorbeelden op bokt, zie ik vaak zat langskomen.

Maar gaat een beetje off-topic op deze manier. Laten we er maar gewoon van uitgaan dat TS het vast heeft besproken met de eigenaar.

Kunnen wij vanaf bokt toch geen oordeel/conclusie op trekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:36

En ik doe geen aannames dat er van tevoren is gecommuniceerd.
Ik ga uit van een worst case scenario, dus dat er niet is gecommuniceerd.
En daar ga ik mij adviezen op baseren.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:58

Cassidy schreef:
En ik doe geen aannames dat er van tevoren is gecommuniceerd.
Ik ga uit van een worst case scenario, dus dat er niet is gecommuniceerd.
En daar ga ik mij adviezen op baseren.

Als je zo gaat denken kun je het beste tegen elke verzorger zeggen: laat het paard op stal staan en haal hem er niet uit....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 00:00

En in het geval van VD is dat exact wat ik de mensen ga adviseren. Als je de eigenaar niet bent van het dier en geen NADRUKKELIJKE toestemming hebt van de eigenaar, niet aan beginnen. Oefeningen in VD, als ze verkeerd worden aangeleerd, kunnen heel erg vervelend, tot zelf gevaarlijk uitpakken.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:04

Bedankt voor alle reacties!

@Cassidy: Ja hoor, ik vraag het sowieso eerst aan de eigenaresse voor ik hiermee begin! Als ik geen toestemming krijg doe ik dit niet. En voetjes geven is zeker geen probleem, doen ze elke week nog een paar keer als ik ga rijden bij uitkrabben en ook bij de hoefsmid (wanneer dit wat langer duurt) is het geen probleem.

edit: Sorry, lang niet gereageerd maar had het druk! Verzorg nu 6 weken m'n verzorgpaard en het paard waar ie mee op de wei staat, dus dat wordt 6 weken wat minder op bokt!
Laatst bijgewerkt door ninietje_x op 23-06-14 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:11

Ook nog even een aanvulling, zijn erg goed bevriend met de eigenaresse, we gaan altijd samen naar de paarden en er wordt dus voortdurend gecommuniceerd. Als ik iets doe met de paarden weet ze het. Ook nu omdat ze op vakantie zijn er afspraken gemaakt met rijden etc.

Hes_Han

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:54

Begin eerst met dat het paard accepteert dat hij zijn beloning moet verdienen. Dit kan je heel simpel aanleren dmv tragette en bovendien is dat erg leuk om aan te leren!

Hes_Han

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:55

Wat ook leuke oefeningen zijn en een paard van 24 ook echt wel kan (mijn paard is 21 en die vind het helemaal geweldig) is jambette. Of voetballen met je paard. Nu in deze tijd is het helemaal leuk :D

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:09

ik ben begonnen met een oefening die we van de fysio kregen en ben daarna wat gaan googlen naar makkelijke oefeningen en vooral naar oefeningen vanuit de basis van het grondwerken. Eerst respect voor elkaar en daarna komen de kleine trucjes.
Ik begon dus bijvoorbeeld, met mij mee lopen en stil staan wanneer ik dat ook doe. En daarbij opletten dat ie niet te ver voor mij gaat staan. Terug lopen wanneer ik hem dat vraag. Dat soort dingen.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 21:45

ILoveJip schreef:
ik ben begonnen met een oefening die we van de fysio kregen en ben daarna wat gaan googlen naar makkelijke oefeningen en vooral naar oefeningen vanuit de basis van het grondwerken. Eerst respect voor elkaar en daarna komen de kleine trucjes.
Ik begon dus bijvoorbeeld, met mij mee lopen en stil staan wanneer ik dat ook doe. En daarbij opletten dat ie niet te ver voor mij gaat staan. Terug lopen wanneer ik hem dat vraag. Dat soort dingen.

Dat doe ik ook vaak met hem! En gewoon loswerken dan kan ie trouwens ook kiezen wanneer hij er genoeg van heeft! En respect heeft ie nu ook eindelijk voor me, kostte me 1 jaar :') maar was hier daarvoor ook niet zo mee bezig eigenlijk!

@Hes_Han: Ik denk dat ik dit niet ga doen, ivm wat hier daarvoor al is gezegd. Maar targetten en gewoon simpele trucjes met z'n hoofd en voetjes geven wel.

Bedankt iedereen voor al de antwoorden!! :)