Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:maar op dit moment kan hij op het blok, jambette, kusje geven, nee schudden, en een slordige Spaanse pas.
LoveUggs schreef:Hoi lieve bokkers!
Met mijn verzorgpaard doe ik nu ongeveer een jaar VD. (Miss zelfs 2) en t laatste half jaar kent hij het blok.
Gaspard is 25 jaar oud en heeft artrose dus wil wat bij de hand hebben als we niet meer kunnen rijden. (Graag geen commentaar op het feit dat ik deze oefening doe met een paard met artrose. Heb voordat ik aan VD begon aan verschillende mensen met verstand van VD om meningen gevraagd)
9/10x gaat het zonder problemen. De 10e keer gaat hij op de rand staan. Normaal gesproken als ik mijn stem wat verhef en 'NEE' roep gaat hij terug, en over het algemeen weet ik hem prima te sturen zodat ik zijn gewicht kan verplatsen naar het been dat wél goed staat. Vandaag was echter die 10e x en luisterde hij een keer niet naar mijn stemhulp, en plaatste toch zijn gewicht op het been dat op de rand stond, met als gevolg dat dit been er af schoot, en m'n paard op de knieen ging... Het is een paard van 1.60/1.70 dat ineens maar een meter hoog was, + een blok eronder. Ben me rot geschrokken en heb hem meteen mee genomen om te kijken of hij in orde was. De eerste 3 paaien liep hij onwijs kreupel, en hield een voorbeen omhoog, maar daarna liep hij weer zuiver. Heb na 10 min toen ik zelf weer wat rustiger was (en dus van de schrik af was) nog een keer dat blok gedaan om te kijken of hij er niet angstig voor was geworden. (Gelukkig niet) Gas dus niet, maar ik wel.. Ben onwijs bang dat het nog eens gebeurd!
Wat raden jullie mij aan? Gewoon doorzetten en blijven corrigeren? Zijn er manieren om hem zijn hoeven er goed op te laten zetten..? Of zou ik het links laten liggen?
Bedankt alvast!
Gini schreef:Wat Joolien en chelle_dora al zeggen is ook wat mij meteen opviel tijdens het lezen van de beginpost.
Natuurlijk is een struikelend of ergens-vanaf-glijdend paard niet het einde van de wereld. Dat doet ieder paard wel eens. Maar het feit dat die van jou meteen op beide knieën belandt (dus de kracht niet meer heeft om zich na een struikeling op de been te houden of gewoon pijn heeft) + dat die daarna ook kreupelend wegliep, zouden voor mij genoeg tekenen zijn om dit kunstje niet meer te doen.
Uiteraard kan je niet alle risico ontlopen en je moet ook niet overbeschermend worden, maar hier heeft het paard duidelijk laten zien dat zijn benen gewoon echt niet meer zijn wat ze geweest zijn en dat moet je respecteren. Er zijn gelukkig heel veel andere kunstjes in de vrijheidsdressuur die niet zozeer focussen op de benen, kan je daarmee niet aan de slag?
chelle_dora schreef:Ja, je geeft enorm om hem. Maar eigenlijk wil je alleen horen dat je prima verder kan gaan. Jij vraagt adviezen, je krijgt alleen niet compleet lovende adviezen. Op het moment dat een paard valt, valt hij niet alleen op een bot, maar zijn gewrichten moeten die klap net zo goed opvangen.
Wederom weer een behoorlijke aanname om te roepen dat ik vind dat je hem op de wei moet gooien; waar zeg ik dat je er niet meer aan mag komen en dat hij alleen nog maar op de wei mag lopen en verder niks?
Ik zeg enkel dat IK hem niet meer op het blok had laten staan.
Maar goed, je weet het allemaal zelluf... Dus snap ik echt de reden van dit topic niet.. Behalve; ahw, zielig paard.. Hij is gevallen..
Succes d'rmee.
LoveUggs schreef:chelle_dora schreef:Ja, je geeft enorm om hem. Maar eigenlijk wil je alleen horen dat je prima verder kan gaan. Jij vraagt adviezen, je krijgt alleen niet compleet lovende adviezen. Op het moment dat een paard valt, valt hij niet alleen op een bot, maar zijn gewrichten moeten die klap net zo goed opvangen.
Wederom weer een behoorlijke aanname om te roepen dat ik vind dat je hem op de wei moet gooien; waar zeg ik dat je er niet meer aan mag komen en dat hij alleen nog maar op de wei mag lopen en verder niks?
Ik zeg enkel dat IK hem niet meer op het blok had laten staan.
Maar goed, je weet het allemaal zelluf... Dus snap ik echt de reden van dit topic niet.. Behalve; ahw, zielig paard.. Hij is gevallen..
Succes d'rmee.
Jezus.. Hoe duidelijk moet ik zijn?
Jij vind dat ik geen risicovolle dingen meer met hem moet doen. Rijden heeft ook risico's. Buiten wandelen aan de hand heeft ook risico's, dus kan je in feite niets meer met hem. Dus zelfs op t land heeft dan een risico, want hij kan zich daar ook verstappen.
Ik vraag wat ik het beste kan doen. Niet om een preek. Dus had me gewoon gezegd dat jij persoonlijk t paard niet meer op t blok had laten gaan staan. Dan was t klaar. Dat is wat jij zou doen, en dus je advies.
Nee, er moet een heel verhaal omheen hangen waar ik niet om gevraagd heb.
Verder doe ik wel wat met de adviezen (maar niet met die van jou). Misschien nog even doorlezen? Dan kom je er achter dat ik dat namelijk gezegd heb. Daag.
chelle_dora schreef:Hij is dus op z'n knie gevallen. Maar misschien ben ik heel achterlijk, maar een knie is toch gewoon een gewricht? Dan klapt ie toch op een gewricht? Fijn voor een artrosepaard. Althans, dat is zoals ik het lees.
maar goed. Ik ben uberzuunig op m'n pony, dus bij mij is vallen en daarna weer doorgaan een no-go
Citaat:Nee niet op beide knieën. 1 Knie, en het andere voorbeen gestrekt naar voren. Deze wou hij waarschijnlijk vlug neerzetten, maar schoof weg op t blok. Hij is dus op het andere been terecht gekomen, dat aan de kant van zijn lichaam van het blok afschoot, dus met het onderbeen tegen het blok aan. Daarna kon hij zich met het gestrekte been omhoog drukken, zodat hij zijn andere been kon aansluiten om op te staan.