Hoe moet ik beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 23:29

Believe schreef:
Oeps, zonder _ dus marrie1999

Ah ja!
Il heb haar een pb gestuurd.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:35

Je kunt om hem te laten wennen aan het bit gewoon alle neusriempjes e.d. van je hoofdstel afhalen en dus echt puur voor het bit in doen. En Dan gewoon doen wat jullie normaal doen. Dus nog geen getrek aan het bit what so ever. Kan hij daar vast rustig aan wennen :)

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 17:06

Vanaf vandaag staat er ook geen tinker meer in het land maar een zebra :=
Afbeelding

Heeft er trouwens iemand ervaring met deze dekens?

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:30

spotterick schreef:
MarMarieke schreef:
Wat een wijze vriend van ons altijd zegt over de paarden en schreef naar mij, zijn Nederlands is niet meer zo op en top, hij woont al jaren in Frankrijk:

Losgelatenheid.

Graag wil ik iets uitleggen over het veelzijdig belang van losgelatenheid bij paard en ruiter!!!!!

Zonder losgelatenheid gaat niets!!!!!!

Het begint reeds bij de geboorte, nagenoeg direct moet er regelmatig ongedwongen contact met het veulen zijn, aanraking van het hoofd dient vooralsnog vermeden te worden, laten ruiken, eventueel in ons gezicht bevordert het vertrouwen, voorzichtig over de achterhand en rug strelen, licht masseren tijdens het zogen ontwikkeld een aangenaam gevoel, dit versterkt de band tussen verzorger en veulen, daarmee verminder/voorkom je spanning, allerlei veilige voorwerpen in de wei, plastic folie, gefixeerd of een bal die rolt, op een afstand lawaai van tractoren, maaiers, af en toe de autoradio luid nabij laten horen, beetje bij beetje, steeds voorzichtig, het helpt later bij het aanrijden, op straat en concoursen.

Als ruiter en paard niet los zijn in lichaam en geest kun je nooit een eenheid worden, je blijft elkaar in de weg zitten en het wordt nooit echt comfortabel, onaangenaam voor paard en ruiter.

Voor het paard is stappen, draven, galopperen alsook overgangen aan de lange teugel een must, vooral voor jonge paarden en later bij het losrijden en uitstappen. Cavaletti en licht springwerk bevorderen e.e.a. aanzienlijk. Tijdens de training nooit langer dan enkele minuten oefenen, daarna stappauze van enkele minuten, uiteraard aan de lange teugel. De eerste en laatste 10 minuten steeds stappen aan de lange teugel. Kun je op concours niet lang genoeg losrijden, niet starten, maak er een training van en ga daarna naar huis, vermijd spanning.

Voor de ruiter is bovenstaande ook zeer belangrijk, het bevordert de diepe zit en het evenwicht. Ademen is zeer belangrijk, yoga of i.d. zou vanzelfsprekend moeten zijn, ieder week lichte conditietraining is ook van essentieel belang, daarin is variatie noodzakelijk, fietsen, zwemmen, hardlopen en gymnastiek zijn uitstekend, 3 tot 4 x per week, ongeveer 20 tot 30 minuten zijn daarvoor voldoende. Door een slechte algehele conditie ben je snel vermoeid en zijn de hulpen minder nauwkeurig waardoor je spanningen veroorzaakt.

Als bovenstaande goed gedaan wordt bespaar je veel tijd en geld, minder fysiotherapeut en dierenarts, je paard is je dankbaar en jullie hebben samen meer voldoening en op de wedstrijden gaat het duidelijk beter.

Als men bovenstaande niet respecteert ontstaan spanningen waardoor de rug langzaam maar zeker vast komt te zitten met alle gevolgen van dien, onregelmatigheid in stap en/of draf, kreupel, weerstand, bijvoorbeeld bokken en steigeren zijn vaak de gevolgen. Zwiepende staarten, platte oren zijn duidelijke signalen dat er iets mis is.

Niet te onderschatten zijn problemen met de maag, zeer onaangenaam voor het paard en het kan dodelijk zijn, een maagzweer kan n.m. leiden tot een perforatie waarna het paard met veel pijn sterft. Maagproblemen komen zeer vaak voor, bijna altijd ligt de oorzaak bij teveel spanningen/gebrek aan losgelatenheid!

Print dit uit en hang het overvol waar velen het kunnen lezen, in de stal, op de manege en boven je bed. Dit moet als het ware in je hoofd zitten.

Die Scala der Ausbildung moet je uit het hoofd kunnen dromen:

Takt-losgelatenheid- aanleuning-schwung-rechtrichten-verzameling.

Voor de eerste drie heb je 2 tot 3 jaar nodig, dit afhankelijk van kennis, ervaring, inzet, karakter en talent van het paard.

Bedenk steeds: waar geweld begint is kunst niet aanwezig.

Er is een groot verschil tussen paardenliefhebber en paardensporter.

Op een paard zitten kan iedereen, een paard goed berijden is een heel ander verhaal, dat is kunst.

Wat wil je zijn? sporter of kunstenaar?

Vooral dat eerste stukje is nu voor jou van toepassing. Ik hoop dat jullie een goed team gaan worden!

maar dit is toch logisch? Althans lijkt mij dan

maar een beetje speels beginnen, vertrouwen winnen van t paard, lekker borstelen langzaam beginnen met een dekje en kennis laten maken.
als je wat meer vertrouwen hebt een keer aan de mond zitten.
botten heb ik altijd gewoon tegen de tanden gezet en gewacht tot ze de mond zelf Open deden. En aangehouden tijdens het borstelen, wel een halter er onder waar ie aan vaststaat. En zo af en toe dan zijn ze zo gewent aan t bid.
gewoon doen wat logisch is, vooral kalm en met vertrouwen

Klopt, maar toch doet 95 % van de ruiters dit niet, en slaat deze stap over.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 17:37

Even een update!

Meneer leert nieuwe dingen erg snel en pakt dingen ook goed op.
Hij regeert steeds meer op stem hulp!
Vandaag de stoute schoenen aan getrokken en hem kort een zadel opgedaan(zonder singel) en een paar rondjes gestapt, hoj gaf er NIKS om dus de singel er maar bij gepakt. (Natuurlijk niet strak aangesingeld, konden nog makkelijk 2 vingers tussen)
Ook hierbij gaf meneer geen kik!

Ik ben volgens mij nu de meest trotse persoon op bokt :j

*\o/* *\o/*
(het zadel is nadat de foto werd gemaakt verde naar voren gelegd :j )
Afbeelding

Natuurlijk gaan we niet overdrijven en er volgende week meteen op en het zadel heeft er ongeveer 5 minuten op gelegen.

En nog even het verschil van hoe hij kwam en nu.

Toen
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Xrachelle

Re: Hoe moet ik beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:42

Hij of zij is echt veranderd lijkt me een super leuke pony

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 17:50

Hij O:)

Jaa hij word ook steeds leuker en mooier <<)

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 18:20

Ohja en bedankt!
Hij is echt super leuk en lief!
En dat terwijl hij tot zijn 3e hengst was en er voor hij bij ons kwam bijna niks mee is gedaan.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:34

Mag ik ook even volgen? Vind hem echt heel leuk! Haha

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:45

x_Kimberlyxx schreef:
Mag ik ook even volgen? Vind hem echt heel leuk! Haha

Jaaa tuurlijk! *\o/*

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 01:23

Ejena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:43

Mocht je nog vragen heb mag je mij altijd een berichtje sturen. Ik ben momenteel ook bezig met het inrijden van mijn merrie en heb ervaring met het beleren van jonge paarden.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 12:49

Ejena schreef:
Mocht je nog vragen heb mag je mij altijd een berichtje sturen. Ik ben momenteel ook bezig met het inrijden van mijn merrie en heb ervaring met het beleren van jonge paarden.

Bedankt voor het aanbod!
Ik zal aan je denken, op dit moment gaat alles super goed :j

Ejena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:54

x_Nadia schreef:
Bedankt voor het aanbod!

Fijn om te horen. Nog veel succes met het proces.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 13:09

Ejena schreef:
x_Nadia schreef:
Bedankt voor het aanbod!

Fijn om te horen. Nog veel succes met het proces.

Dit is echt volgtopic trouwens, ik heb er gisteren al zonder zadel opgezetten daar vind je ok een foto :)
[ITP] volgtopic: Tinker Gijs beleren