Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
CarlijnLizet schreef:Iedereen denkt altijd wel dat bitloos rijden zo fijn en goed is voor paarden maar technisch gezien is dat helemaal niet zo. Het drukt heel erg op de neus wat juist het tegenovergestelde is van dat "diervriendelijke".
CarlijnLizet schreef:Iedereen denkt altijd wel dat bitloos rijden zo fijn en goed is voor paarden maar technisch gezien is dat helemaal niet zo. Het drukt heel erg op de neus wat juist het tegenovergestelde is van dat "diervriendelijke".
Maartje1990 schreef:Sidepull: Dan zitten gewoon links en rechts ringetjes en ''trek'' je het hoofd gewoon opzij door je hand opzij te brengen Dus je trekt aan links en dan komt er rechts druk.
[ Afbeelding ]
Kaakgekruisde: Lopen er dus riempjes gekruisd onder de kaak door en dan trek je links komt er rechts, achter de oren en onder de kaak druk. Zeker als de release niet goed is dan blijft het een beetje vast zitten.
[ Afbeelding ]
Kingekruisd: Beetje hetzelfde als bij kaakgekruisd alleen dan denk ik dat er geen druk achter de oren komt, maar wel onder de kin en dus links en rechts.
[ Afbeelding ]
janahxginger schreef:Maartje1990 schreef:Sidepull: Dan zitten gewoon links en rechts ringetjes en ''trek'' je het hoofd gewoon opzij door je hand opzij te brengen Dus je trekt aan links en dan komt er rechts druk.
[ Afbeelding ]
Kaakgekruisde: Lopen er dus riempjes gekruisd onder de kaak door en dan trek je links komt er rechts, achter de oren en onder de kaak druk. Zeker als de release niet goed is dan blijft het een beetje vast zitten.
[ Afbeelding ]
Kingekruisd: Beetje hetzelfde als bij kaakgekruisd alleen dan denk ik dat er geen druk achter de oren komt, maar wel onder de kin en dus links en rechts.
[ Afbeelding ]
dit is dan een sidepull? http://www.horsecharms.eu/nl/c-193943/sidepull-neusriem
lissisanne schreef:De overstap van bit naar bitloos is in mijn ervaring niet echt een grote overstap voor een paard. Ze snappen het meestal al meteen. Met neckrope is het een iets ander verhaal. Ik ben begonnen door neckrope te combineren met een normaal hoofdstel/halster/touwhalster. (dus tegelijk met neckrope en hoofdstel sturen) en dan na een tijdje steeds minder hulpen geven met het hoofdstel.
Verder gewoon heel veel oefenen. In het begin zal je niet (kleine) bochten kunnen maken dus oppassen met andere paarden in de bak!![]()
Als je paard goed op gewichtshulpen reageert is het sowieso makkelijker.
thirzanaomi schreef:janahxginger schreef:Deze antwoorden had ik nu wel verwacht. Ik hoopte meer op antwoorden op mijn vraag.
Ik hoop op een antwoord op mijn vraag....
Hoe het moet? Hang er een bitloos hoofdstel om en rijden maar. Zo anders is het niet. Om met neckrope te rijden moet je paard goed op neckreining reageren.
Pippaa schreef:Ik heb een Micklem Multi bridle (bit en bitloos hoofdstel) en toen had mijn paard de riempjes van het bit kapot getrokken. Aangezien ik toch naar het bos wilde, heb ik er maar gewoon op gegokt en heb ik haar bitloos gereden. Dat ging gewoon goedSindsdien rijden we bitloos.
ZowieZo schreef:En al zou je helemaal overstappen op bitloos, dan hoef je jezelf nog niet te verdedigen/verantwoorden daarover, is toch je eigen keus.![]()
^ op bovenstaand bericht bedoelt.