Oefeningen met Introvert Left brain paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_e

Re: Oefeningen met Introvert Left brain paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:54

Kenmerkend voor introverte paarden is hun 'low energy'. Drijvende hulpen volgen ze met moeite op, maar zeg 'Ho' en je staat meteen stil!
vooral dit zinnetje is heel herkenbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:02

HaHaHaHa ja Ilse dat zinnetje is idd een bekend kenmerk voor een introvert leftbrain paard.

Die dvd ga ik eens lenen van iemand. Hoe heet dat deel?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:10

Ik denk dat ze je wel snappen als je gewoon aangeeft dat het de dvd is van het juli nummer van het Parelli magazine :) De naam van de dvdreeks ontglipt me nu even, maar het zijn die dvd's die je krijgt toegestuurd met een medium abonnement.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:16

Ja ik ben ook wel benieuwd naar jullie aanpak. Herken mijn paard helemaal- heb zelf de handdoek reeds in de ring gegooid- paard wil gewoon niets met mensen - behalve voer. Heb ik inmiddels geacteerd. Hopelijk vind ik nog wat tips dat ze me niet steeds omver rent als ze weer te veel met haar omgeving bezig is ipv met mij. want gevaarlijk kan het wel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:40

Siepjes als de jouwe een introvert paard is dan is het van belang dat je haar stil zet en haar begrenst.
Steeds als ze uit zich zelf een pas naar voren zet zet je haar terug.
Verder negeer je hasr compleet. Zet haar ook uit jou ruimte als ze opdringerig is.
Ze mag pas bij jou komen als ze ontspannen is met een lage hoofdhouding en rustige oogopslag.
De grootste fout die ik maakte bij mijn paard is te bedenken dat hij wel mee viel qua spanning.
Ikvergeleek hem echter onbewust met mijn vorige paard die veel actiever in energie was.
Bij dit paard betekend het dat hij al op het randje van ontploffen staat als hij gewoon wat heen en weer loopt in de box of in de paddock waarbij hij zicht niet laat aanhalen. De signalen zijn vele male kleiner.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:21

Leftbrain introverts zijn briljant slimme paarden, die het frustreren van hun mens als hobby hebben. Ze houden van heel lichte, zachte hulpen (alleen als je het netjes vraagt ;) ), denkdingetjes en veel variatie. Zo langzaam als hun voeten gaan, zo snel gaat hun brein en als ze niet mee hoeven te denken dan denken ze tegen. Zoek dat wat ze motiveert om mee te werken, krijg ze meedenkend en je hebt een fantastisch paard.

M'n lbi in volle "actie";

opstarten @ liberty

Ohja, er moet nog een halster om (toch handig, zo'n paard wat graag stil staat :D )

en uit dezelfde sessie

Pup en ik spelen ondertussen ergens in level 3, gok ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:02

Hey Wicky bedankt voor het delen van je filmpjes, leuk om te zien hoe je aan het werk bent met LBI.
Ik ben geloof ik zelf nog bezig in level 1 :o

Doorloop jij de levels met een zelf studie of door middel van les?

Ik wou dat mijn Engels wat beter was want dan kon ik zelf wat langer zonder les.
Ik denk wel dat ik een keer een weekend naar Eef Veenstra ga die zit hier vlakbij, diegene die mij weer les geeft gaat daar ook naar toe.
Ik las trouwens dat Pat Parelli binnenkort in België is bij een 1 of ander landgoed om een demo te geven (gratis).
Lijkt mij ook leuk maar ja die taal van hem en dan mijn slechthorigheid :')

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:49

O, wat herkenbaar! Mijn pony is ook liever lui dan moe. Hoeveel mensen - ook professionele trainers! - hebben mij niet gezegd, dat ik hem eens flink hard aan moest pakken. Ik heb dat ook een tijdje heel consequent geprobeerd (Niet flink doorlopen? Dan een flinke tik! Nog niet? Twee flinke tikken!). Ja, uiteindelijk ging hij dan wel lopen, met zijn hoofd omhoog en een strakke rug. Hij werd er niet blij van en ik al helemaal niet.
Uiteindelijk heb ik besloten hem niet meer zo aan te pakken, wat andere mensen ook zeggen. Dan maar minder voorwaarts. Nu laat ik hem meer in zijn eigen tempo beginnen en "vraag" hem om meer ruggebruik en meer voorwaarts zijn. En dat lukt steeds beter. Veel prijzen en belonen werkt goed bij hem. Je moet wel veel geduld hebben bij dit type paarden, is mijn ervaring.
We zijn al een heel eind op de goede weg; toch kan hij zich soms nog helemaal van me afsluiten: Als ik hem naar zijn zin te lang in de stapmolen heb laten lopen, bijvoorbeeld. Dan wil ik hem uit de molen halen, maar hij blijft gewoon stilstaan, wil niet meelopen. Hetzelfde als ik hem in de longeercirkel te veel voorwaarts heb gedreven (ja, daar wil ik nog wel eens een tik uitdelen om hem aan het galopperen te krijgen, en dat blieft meneer niet). Ook dan gaat hij na afloop stilstaan en wil niet maar me toekomen. Ik ga steeds beter accepteren dat je hem niet moet dwingen, maar uit moet nodigen en veel moet belonen. Helaas is het moeilijk een trainer te vinden die daar net zo over denkt.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:14

OsMo schreef:
Doorloop jij de levels met een zelf studie of door middel van les?

Ik ben tien jaar geleden gestart met thuisstudie-pakketten. Toen was er een instructeur in Nederland en zonder trailer was die onbereikbaar. Ik heb ondertussen van verschillende mensen les gehad, doe eens per jaar een clinic en bekijk bijna alle Parelli filmpjes.

Als je snel vooruitgang wilt, is een weekend bij Eef een aanrader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:16

Wicky Poeh zeg :)
10 jaar en steeds ook met zelfde paard?

Maandag hebben we weer op de ochtend gewerkt met mijn paard.
Hij zou behandeld gaan worden door de osteopathie/fysiotherapeut en dat betekende dus dat hij niet naar buiten mocht want het regende en hij moest droog blijven.
Dus eerst met hem gewerkt zodat hij ontspannen genoeg was voor de behandeling.
4 weken geleden was het ondenkbaar geweest dat hij op de ochtend rustig genoeg zou blijven om stil te kunnen staan.
Door de andere benadering die ik dankzij Paralli nu heb ondervonden begrijp ik mijn paard beter.
Ik kan hem beter tot ontspanning krijgen *\o/* .

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:04

Da's knap, dat je hem kan helpen te ontspannen en door zo'n behandeling heen kan.

Ik heb inderdaad al tien jaar hetzelfde paard, maar da's niet een LBi maar was ooit een (voor mij) extreme RBe. Dat is nu m'n perfecte partner :j Parelli zit zo in m'n doen en laten dat ik het niet meer ""doe", het is normaal geworden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:13

Wicky schreef:
Leftbrain introverts zijn briljant slimme paarden, die het frustreren van hun mens als hobby hebben. Ze houden van heel lichte, zachte hulpen (alleen als je het netjes vraagt ;) ), denkdingetjes en veel variatie. Zo langzaam als hun voeten gaan, zo snel gaat hun brein en als ze niet mee hoeven te denken dan denken ze tegen. Zoek dat wat ze motiveert om mee te werken, krijg ze meedenkend en je hebt een fantastisch paard.

Zo herkenbaar :D

Ik heb ook zo'n enorme slimme, die het liefst met de kleinste signalen werkt. Overigens kan hij af en toe ook zo lomp zijn dat ik een groot signaal moet gebruiken. Waar we dan allebei weer van schrikken :+
Parelli heb ik weinig mee, sinds ik mijn paard volledig ervan in paniek heb zien raken. Wij doen dus gewoon grondwerk op zijn manier en vrijheidsdressuur voor de afwisseling.
Waarbij hij echt zijn voorkeur heeft tussen domme kunstjes (waarom moet ik dit doen? :roll: ) en de leuke dingen met actie ( :):) :):) :):) ).
Flemen doet hij dus écht niet. Net als hoofdschudden. Maar rondjes draaien, spaanse pas, rennen en stilstaan vindt hij fantastisch.

Qua rijden ben ik van dressuur overgestapt naar western. Dressuur was voor hem te dwingend. Western is losser, sneller, preciezer. Meteen reactie op de kleinste hulp. En hij reageert er ontzettend snel op. Het is voor hem veel uitdagender en afwisselender. Lui is hij overigens nooit geweest. Hij kan zich juist enorm afsluiten door in een bepaalde gang zijn tempo te marcheren. Daar kun je ook niets mee. Het is een zeer werklustig paard, dat juist erg vlot is. Heerlijk :D
Maar wel op zíjn manier. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:26

Wicky de haflinger van de filmpjes die je plaatste is dat dan niet jou eigen? of heb je meerdere haflingers waarvan ook 1 LBI is?

Amanda ik ben wel nieuwsgierig naar de grote verschillen in grond werk als jij het hebt over Parelli en andere manieren van grondwerk.
Want als ik jou verhaal lees van het gebruiken van hele kleine signalen geven waarbij je soms een groot signaal moet gebruiken klinkt voor mij heel bekend.

En nog een vraag voor iedereen, werken jullie met jullie LBI op hele warme dagen? en als er dazen extreem lastig zijn?
Ik heb moeite om met die van mij, hij is zo druk bezig met de dazen dat hij er gefrustreerd van raakt.
Ik moet de perfect dazen spray nog vinden :roll:

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:58

Ja, ik ook. Ik werk wel gewoon met hem, maar hij is heel erg afgeleid. Heb nu Atex gemengd met een citronelspray en er hertshoornolie doorgemengd. Ik hoop dat dat een beetje helpt.

Ik heb zelf te weinig ervaring met Parelli. Ik heb wel iemand mijn paard zien trainen op die manier en dat was paniek. Voor hem blijkbaar toch teveel dwang. Hij vond de stick ook echt niet leuk. Terwijl ik met VD wel een zweepje als verlengde van mijn arm kan gebruiken.
Ik grondwerk momenteel vrij weinig met hem. Omdat het niet nodig is. Als jong paard heb ik het veel gedaan. Stapje vooruit, halthouden naast mij, belonen als het goed gaat, stapje terug zetten als hij te ver naar voren gaat en dat herhalen, herhalen, herhalen. En als het nodig is, dan doen we dat weer even.

Voetje optillen was een drama. Ook dat heb ik op dezelfde manier gedaan. Veel herhalen, hemel inprijzen als het goed gaat, negeren als hij hem weer snel neerzette en gewoon nog een keer doen.
Ik heb echt hele kleine stapjes moeten nemen om hem eigenlijk op te voeden (toen ik hem kocht denderde hij overal doorheen) en dat deed ik door grondwerk en veel belonen. Puur vertrouwen en leiding bieden.

Vrijheidsdressuur hetzelfde. Vooral herhalen wat hij al kent en tussendoor iets nieuws doen. Iets nieuws levert overigens bij voorbaat al frustratie op, want hij is er van overtuigd dat hij het niet snapt, doet dingen veel te snel, slordig, let niet op. Maar ook dan: geduld en een paar keer herhalen. En dan een paar dagen er over na laten denken. Grote kans dat hij het na die paar dagen gewoon wel ineens snapt :D
En trots dat hij dan op zichzelf is :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:36

Maar dat herhalen dat klinkt niet echt iets als wat je zou doen bij een LBI dacht ik.
Mijn vriendin die ook bezig is met grond werken heeft een RBE (Right brain Extrovert) en die heeft veel herhaling nodig om vertrouwt te raken met dingen.
Nieuwe dingen maken dat ze helemaal van de leg raakt en dan moet er weer veel herhaald worden voordat ze weer vertrouwt raakt.
Bij dat herhalen zou die van dus echt verveeld raken en niet meer te motiveren zijn.

Misschien dat de kenners van Parelli mij willen uitleggen hoe dat zit? of houdt ik mij teveel vast aan het hokje LBI en de daarbij behorende kenmerken?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:58

OsMo schreef:
Wicky de haflinger van de filmpjes die je plaatste is dat dan niet jou eigen? of heb je meerdere haflingers waarvan ook 1 LBI is?

Hihi, was niet helemaal duidelijk he. Ik heb er drie; een RBe (waarmee ik tien jaar terug met Parelli ben begonnen) een LBi en een jaarling waar ik nog helemaal geen idee van heb.

Horsenalities zijn een manier om je techniek te helpen bepalen, niet meer dan dat. Als je goed kijkt komen alle types langs per sessie, de een alleen meer dan de andere. Weten waar je paard mentaal zit, geef je houvast. Maar blijf kijken, want het wisselt soms heel snel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:18

Herhalen is juist inderdaad datgene wat deze paarden niet nodig hebben, die snappen juist alles veel te goed.
Ik ken dit soort paarden meer als: jemig baas alweer dat bospad, dat hebbn we 3 dagen geleden al gehad...
Met die van mij heb ik veel laten ontdekken. Hoe meer nieuwe dingen hoe beter. Zelfs een keer in het donker bij volle maan tussen de reeen door de sneeuw gereden omdat ze al een depresieve blik opzette toen we richting de bak gingen.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:11

Leuk topic dit! Ik volg even mee, en wil mijn ervaring ook graag even delen ;)

Ook ik heb een LB introvert paard en ben al tegen een aantal problemen aangelopen helaas. Om te beginnen is ze heel erg gevoelig voor (vooral drijvende) signalen. Zo heb ik eens een keer loswerken met haar gedaan (emiel voest).. Hierbij was het in het begin vooral racen en gekke bokkesprongen voordat ze kalmeerde.. Ook aan de longe regelmatig gekke sprongen... Loswerken ben ik mee gestopt, ik voelde me er niet lekker bij (en al helemaal niet veilig) door al haar frustraties...

En overlaatst heb ik helaas een foutje gemaakt.. Ik wilde haar over een zeiltje laten stappen.. ik merkte wel dat ze het spannend vond, maar ze rent eigenlijk nooit van enge dingen weg.. kon haar uiteindelijk ook op het zeiltje laten staan (ben doorgegaan totdat ze erop stond, daarna gestopt)..niks aan de hand dacht ik...
Tot ik haar de volgende dag van de wei wilde halen.. ze rende keihard van me weg ;( Voor mij een teken dat het teveel was voor haar en dat ik dingen heel rustig moet aanpakken.. ik heb haar twee weken rust gegeven en veel tijd op de wei doorgebracht.. Ben ook een beloning gaan geven als ik het halster aan doe.. nu komt ze uiteindelijk zelf naar me toe op de wei en kan ik weer rustig met haar gaan rijden.. Maar even geen zeiltjes meer...

Nu kwam ik dit topic tegen en heb de demo van parelli bekeken met het LBI paard... Ik herken het enorm! dwang werkt totaal averechts bij mijn paard en ik moet heel voorzichtig met mijn signalen zijn (die zijn al snel te groot en teveel)... Ze is ontzettend slim en heeft nieuwe dingen enorm snel door! Ik ben haar aan het omscholen naar western, en dit gaat ontzettend snel..

Ik deed al wat parelli grondwerk met haar (oefeningen met leiden en carrotstick).. Nu wil ik dit gaan doorzetten zonder dat ik haar karakter uit het oog verlies.. Ik wil haar echt gaan motiveren voor alles wat ik doe met haar, dit verdient ze want het is echt een geweldig dier <3 Ik ben me sterk bewust dat sommige methoden niet voor alle paarden werken (denk aan loswerken etc).. Mijn paard moet echt overtuigd worden dat bij mij zijn gewoon dolle pret is :+ En vooral met eten en lekkers kan ik haar overtuigen :P

Mede daarom wil ik dit topic dolgraag volgen *\o/* Sorry voor mijn lange verhaal :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:15

Loba, erg herkenbaar. Ik heb denk ik ook zowat de enige LBI die bang is op buitenrit... Ze is dol op schriktraining, gaat ook dolgraag naar buiten, maar als ik dan een paar ienie mienie signalen mis, ontploft ze :(:)

Ik vind het zelf ook een moeilijke afweging tussen: wanneer vindt ze het leuk spannend, en eng spannend. Nog mensen die dit herkennen?

Overigens is paardlief ook dol op speelgoed en attributen in de bak, en nieuw harnachement. Alsof saaie oefeningen dan plots wél interessant worden :))

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:25

Nee, mijn paard ontploft eigenlijk nooit op buitenrit.. Wat dat speelgoed betreft weet ik eigenlijk niet met mijn paardje, sinds het werk met dat zeiltje ben ik ook een beetje bang om vreemde voorwerpen in de bak te leggen, ben bang dat ze zich weer volledig van me afsluit :P

Hoewel ik wel moet zeggen dat ze in de stal werkelijk aan alles wilt snuffelen, of het nou een borstel een fiets, of een prullenbak is.. het moet besnuffeld worden :+ dus in die zin is ze dan wel weer erg nieuwschierig..

Ow en even als tip voor de topic starter: ik heb overlaats het boek van parelli gekocht: Natural horse.man.ship.

Hier staan ook heel veel oefingen in..

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:29

Ils_e schreef:
Kenmerkend voor introverte paarden is hun 'low energy'. Drijvende hulpen volgen ze met moeite op, maar zeg 'Ho' en je staat meteen stil!
vooral dit zinnetje is heel herkenbaar!

Haha! klopt helemaal.. zelfs vanuit draf staat mijn paard meteen stil zodra ik ho zeg.. maar moet haar wel drie keer aansporen om haar aan te laten draven bij wijze van spreken :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:34

Gelukkig is de mijne met rijden erg voorwaarts. Maar op de grond, ho maar dat ze een stap te veel zou zetten :P

Begrijpelijk, dat je wat bang bent om gekke attributen erbij te halen. Dat hebben onze paarden omgekeerd, de jouwe is dapper buiten, en de mijne is dapper binnen, haha.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:13

Bhriseis schreef:
Gelukkig is de mijne met rijden erg voorwaarts. Maar op de grond, ho maar dat ze een stap te veel zou zetten :P

Begrijpelijk, dat je wat bang bent om gekke attributen erbij te halen. Dat hebben onze paarden omgekeerd, de jouwe is dapper buiten, en de mijne is dapper binnen, haha.

Haha jup, de ene LBI is de andere LBI niet zullen we maar zeggen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:38

Loba bedankt voor de tip.
Ik had eerst zelf een boek 101 hormanship oefeningen, helaas een keer uitgeleend en nooit terug gekregen.

Die van mij is buitenom ook best onzeker, alleen met hem onder het zadel naar buiten kan wel maar dan de vertrouwde routes die hij kent en het eerste stuk wandelen.
Met een ander paard naar buiten gaat wel goed, dan voelt hij zich een stuk dapperder.

In de paddock en de rijbak voelt hij zich tijdens de middag uren goed op zijn gemak. Dat is dan de plek waar je hem moet motiveren en uitdagen.
S' morgens als hij nog niet naar buiten is geweest dan is hij ook onzeker en wil hij graag naar de groep.
Dit gaat nu al een stuk beter.
S' avonds als de paarden binnen staan en hij met mij in de paddock en de rijbak dan is hij ook wat onzeker.

Momenteel heeft die van mij een paar dagen stil gestaan omdat ik een week weg ben geweest.
Volgende week ga ik weer aan de gang met hem.
Helaas moet ik op zoek naar een nieuwe leaser want de jonge dame die er de laatste keer van af was gevallen ziet er van af hem verder te gaan leasen.
Wel jammer want het is een leuke meid maar we zijn te verschillend in de omgang en het trainen van het paard.
Tevreden zijn met wat het paard aanbiedt en niet extra vragen en vooral veel stil staan en wachten is niet iets wat de meeste mensen aanspreekt.

Ik deel mijn advertentie hier maar even wie weet kennen jullie nog wel iemand in het noorden die een lease paard zoekt.
http://m.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/paarden-en-pony-s-overige-toebehoren/m830769991-opnieuw-leaser-gezocht.html

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:34

Osmo, wat grappig, de mijne is ook zo veel dapperder onder het zadel. Alsof ze zich dan haast verantwoordelijk voelt voor de ruiter, en er haar beste beentje voor zet? Ik mag ohz ook echt vertrouwen op haar intelligentie en inschattingsvermogen: als iets geen goed idee is om te doen, zie ik haar oortjes extra gefocust staan en doet ze het niet. We oefenen nu in rijden met mijn 3jarige als handpaard. Vraag ik een oefening waarbij zij blijkbaar weet dat mijn driejarige zou durven klieren, zegt ze duidelijk: nee baas, ik begrijp wat je vraagt, maar dat is geen goed idee. Dan geef ik haar een schouderklopje, want zo'n eigen inbreng apprecieer ik helemaal <3

Wat vervelend dat je nog naar iemand op zoek bent... Heel veel ruiters vallen echt gewoon af, van zodra de instelling "even goed aanpakken" hun motto is...