[AR] Paarden houden is een dure hobby.. Discussie over sulky

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Re: Paarden houden is een dure hobby.. Discussie over sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 10:15

Maar het past niet en dat is het probleem, anders had ik deze sulky gewoon gehouden. En om het geld zelf gaat het eigenlijk ook niet, aangezien ik na mijn examens veel ga werken, dus nog meer verdien en zo gaat het sparen ook een stuk vlotter. De oude sulky verkoop ik sowieso, maar die is eigenlijk niet van mij. Dus ik kan er niet van uit gaan dat ik dat geld mag gebruiken, ik ben er juist even van uit gegaan dat dat niet mag.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:26

Misschien dat eerst gaan navragen dan ?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:28

Ik zou veel liever een echt wagentje hebben dan een sulky...kun je veel meer mee...

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 11:44

Ik ga niet zomaar vragen of ik dat geld er voor mag gebruiken :n ik ga er vanuit dat het niet mag omdat ik dat niet haar verantwoordelijkheid vind (ze is trouwens 76) , maar mocht ze zeggen van wel dan is dat alleen maar een meevaller.

Billy: ik heb bij het proefrijden (mennen) met mijn nieuwe pony met een marathonwagen gereden en dit vond ik veel te groot. Nou heb je wel kleinere wagentjes, maar daar heb ik eigenlijk geen opbergruimte voor. Bovendien ben ik een sulky gewend en ben hier altijd heel tevreden overgeweest. De prijs van een grotere wagen gaat meestal ook nog wel een stuk omhoog..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 12:01

Je zit in een beetje een lastige situatie. Bijna volwassen. Ik zou nog even zoeken naar een mooie 2e hands en als dat dan niet lukt zeggen van: ik heb het geprobeerd maar ga nu tocht voor een nieuwe. Hou bij d leverancier de aanbiedingen of beurzen in de gaten. Of mail ze misschien weten zij wat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:38

Volgens mij is een (degelijke) sulky/menwagen best waardevast, misschien is dat ook een argument om het wel te doen, ook als je een verkeerde keus maakt en je de wagen uiteindelijk weer verkoopt zal je waarschijnlijk niet veel verlies maken.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 16:45

Dat heb ik inderdaad ook al vernoemd, dat begreep ze wel.

Achteraf hebben we er nog wat rustiger over gepraat en toen leek ze het beter te begrijpen. Maar de prijs vind ze nog steeds niet oké :P ik ga iig eerst nog even flink sparen voordat ik wat koop.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:57

mag ik vragen waarom het niet past?
Mijn pony van 107 cm past ook voor de cavaletti
Afbeelding

hier op de foto de pony met de gele menner is 117 hoog, sulky is wat laag maar met verlende lamoenen past het wel. het afstellen was even puzzelen , maar hij hangt niet in de lichtogen maar zweeft.
Afbeelding

dus zou gewoon even gaan puzzelen , wie weet gaat het tijdelijk wel , als je hem goed afsteld.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 22:22

Bij mij werden de bochten een probleem, hij moest overstappen om er doorheen te komen en dan heb ik het niet eens om een scherpe bocht. En hij kan zo boven het voetstuk uitkomen mocht hij eens slaan oid.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:28

maar je weet dat HCA even smal / breed is? Dan moet je wel een extra brede vragen ;-)
Mijn pony kon juist niet overstappen bij de HCA en juist daarmee kon hij mij trappen. een kennis van mij had 3 HCA's dus leende er af en toe 1.
en kwa slaan, die kennis heeft ze nu weggedaan omdat haar jonge pony haar scheenbeen tot op het bot open gestrapt heeft. voor je benen zit namelijk geen schoprekje ;-)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 08:44

Voor zover ik weet zijn de bomen van een HCA breder en zijn ze ook anders gebogen. En ik had het niet zo zeer over het raken van mij, maar omdat hij dan vast kan komen te zitten boven het voetstuk als hij slaat. Maar verder heb je gelijk, en ik moet zeggen dat ik nu weer aan het twijfelen ben. Ik heb eigenlijk iemand nodig die er nog even samen met mij naar kijkt, diegene die dat altijd doet voor mij (meninstructeur) heeft daar de komende tijd geen tijd voor..

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:14

Lastig hoor. Maar jouw geld, jouw pony. Toch? Jij hebt je pony gekocht om te mennen en dat lijkt me erg lastig zonder de koets.
Je betaalt dan wel elke maand stalling en de rest, maar kan dan uiteindelijk alsnog 'niets' met de pony. Dat zouden je ouders toch ook wel zonde vinden?
Als het een was geweest waar je op kon rijden, had je ook een zadel nodig gehad. Is ongeveer even duur. Hadden ze dat dan ook niet goed gevonden?

Persoonlijk zou ik het gewoon doen. Maar je bent nog geen achttien, dus kunnen zij vinden dat er consequenties aan hangen. Ondanks dat het je eigen geld is. Terecht of onterecht laat ik even buiten beschouwing. Of 'gewoon doen' een optie is bij jouw ouders weet ik niet, maar bij die van mij werkte het. Als het er eenmaal is doen ze het niet zomaar weg. Eigenlijk is dat een slecht advies aan een minderjarige, maar ik vind het ronduit belachelijk dat je niet zelf zou mogen weten wat je met je eigen verdiende geld doet(mits doordacht en legaal uiteraard).

Heeft er niet iemand die je kent nog een wagen staan die diegene niet gebruikt en jij een half jaartje, of misschien alleen gedurende de zomer mag lenen? Dan kan je zelf extra doorsparen en nog wat meer research doen zodat je in januari een degelijke menset kopen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:38

Niet eens, Evanne en idd vind ik dit een slecht advies aan een minderjarige. Zoiets zou mijn 16-jarige zoon niet hoeven te flikken, dan hangen er dikke consequenties aan. Vergeet niet dat de ouders op zullen moeten draaien voor alle onvoorziene kosten als TS zonder geld.
Als ouder zou ik zeggen: je zorgt dat je ten alle tijden een buffer houdt van minimaal 500 euro + stalgeld / voeding + hoefsmid voor de eerstvolgende maand. Alles wat er boven dat bedrag op je bankrekening staat mag je vrij besteden aan materialen.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:48

Van menkarretjes heb ik geen verstand, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Maar wat betreft het betalen van je eigen geld. Kan je met je moeder overleggen? Ze lijkt al een beetje te begrijpen waarom je graag zo'n sulky wilt. Kun je met haar de voorwaarden bespreken waarop je een sulky mag kopen? Bijvoorbeeld een bedrag dat je achter de hand moet hebben voor noodgevallen, of afspreken dat je een vast bedrag per maand blijft sparen.

Je kan haar vragen om daar eens over na te denken, misschien komen jullie samen dan toch tot een oplossing. En tot die tijd, gewoon verder kijken naar een leuke tweedehands sulky, vraag het aan iedereen die je kent, je weet nooit wat je tegen komt.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 12:04

Ik heb idd altijd een 'buffer' op mijn spaarrekening en deze blijft, ook als ik een nieuwe sulky zou kopen. Gewoon doen vind ik geen optie, ik hou mijn oudere graag te vriend :P op dit moment zit ik een beetje in dilemma wat betreft een nieuwe sulky, ik heb eigenlijk iemand nodig die er net wat meer verstand van heeft om naar mijn oude sulky te kijken.. (met mijn pony ervoor aangespannen)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:00

Plaats een oproepje op bokt?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 21:41

Zou ik kunnen doen ja, dankje :)