[AR] Overgang met & zonder oogkleppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:01

hier ook altijd gereden met oogkleppen, het liep niet helemaal naar wens en heb toen gewoon de kleppen eraf gehaald, niks aan de hand, ponys hebben er niet van op of om gekeken, ze lopen alleen een stuk fijner nu, bij mij komen ze niet meer op in elk geval haha.
ik men ook gewoon met rijhoofdstellen.

op mijn werk mennen we alle fjorden zonder oogkleppen, vaak als we ze kopen zijn ze dat niet gewend maar we spannen ze daar ook gewoon zonder kleppen in, vaak vinden ze alleen het viaduct over een beetje eng maar wij hebben nog nooit een erg heftige reactie erop gehad.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:08

Ik rij met beide pony's zonder oogkleppen.
Met kleppen zijn ze beiden veel nerveuzer, zonder gaat prima.
Rij recreatief. Heb een oogkleploos menhoofdstel gekocht. Net wat steviger dan een rijhoofdstel.
Ene pony met bokkebit, ander met gewoon trensje (die bij de vorige eigenaar trouwens bitloos voor de wagen stond, maar dat durf ik zelf niet).

Anoniem

Re: Overgang met & zonder oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:34

Bedankt nog beiden :)
Toch gek dat er best wel veel paarden beter reageren zonder dan met .. (alhoewel, gek .. kan me er ook wel iets bij voorstellen).

Vandaag zullen we het weten hoe het hier verloopt .. :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:40

Succes!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:50

Heb zelf van begin af aan zonder gemend bij de mini, maar die heb ik dan ook zelf beleerd.
Bij de Haf die al beleerd was heb ik wisselend met en zonder gereden. Het maakte haar weinig uit, al denk ik dat ze zonder kleppen allemaal fijner vinden.

Als je twijfelt zou ik je aanraden eerst eens zonder kleppen te gaan lange lijnen op de weg en als dat goed gaat, kan je overwegen om je wagen er achter te hangen.
Jij kent je paard het beste dus jij weet wat verantwoord is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:51

Lange lijnen heb ik altijd zonder gedaan, was daar al een tijd mee bezig gewoon voor de afwisseling, zonder dat er sprake was van hem voor de koets te zetten .. Ging (ga) zo ook de bos in enzo, nu doe ik dat nog als ik bv. niemand heb om mee te gaan met de koets en toch graag even het bos in wil, gaan we gewoon een rondje aan de lange lijnen stappen.

Dat is dus allemaal geen probleem, het is echt de koets erachter waar ik me "zorgen" om maak .. maarja, daarvan weet ik niet wat die daarop doet als ik het niet probeer :+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:50

In ieder geval niet 'bezorgd' beginnen ;) ... paard voelt dat aan.
En dan gaat hij juist daarop reageren met een mogelijke reactie als 'oh vrouwtje vind wat eng, wat zou het zijn'.
Beste is dan ook gewoon net doen als anders (behalve dan nu iemand er langs wellicht) en gaan rijden.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:03

Laat je nog even weten hoe het gegaan is? Ben wel benieuwd

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:12

Ik kocht een nieuw tuig en daar zat een hoofdstel bij zonder kleppen.
Dat was het enige wat ik nog had want mijn oude hoofdstel had ik verkocht.

Ik dacht na en kwam tot de conclusie dat ik droog mennen, bak slepen en rijden onder de man altijd zonder deed.
Dus ik heb paard ingespannen en ben gaan rijden. Dat ging goed, wel wat kijkerig in het begin maar ik rijd nog steeds zonder kleppies en dat bevalt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:59

Isapaardje schreef:
In ieder geval niet 'bezorgd' beginnen ;) ... paard voelt dat aan.

:o I know .. maarja, het is vaak toch sterker dan mezelf :o

Anyway, geprobeerd vandaag, met inspannen geen probleem, baasje liet zelfs de burry vallen (hoezo gestresst :+ ) maar maakte allemaal niet uit, hij keek eens om voor te zeggen van ... (hij zuchtte nog net niet :') ) Daarna op de koets, 2e persoon op de koets en de andere groom had hem nog aan het halstertouw.

Toen vertrokken, hij begon trippelend, wilde niet gewoon normaal stappen dus daar ging mijn hart al "aiai" .. Dus hem de parking op gestuurd ipv meteen de weg op en we zijn wat op het erf en de parking blijven rondrijden. Hij was niet happy en ik zei tegen mijn groom "als dit niet snel betert zal het niks worden vandaag". Het ging daarna wel iets beter, maar het draaien bleef moeilijk .. echter is dat ook iets wat hij nog niet (goed) kent, en is hij geen soepele pony, dus even de bochten buiten beschouwing gelaten, even laten halthouden en met de groom besproken.

Zij wilde wel proberen, gewoon een stukje de straat op en dan zouden we wel snel merken wat of hoe, konden we nog altijd terug indien echt nodig (hij gaf in ieder geval al niet het idee om ongecontroleerd op hol te gaan slaan ofzo). Dus ik mijn moed bijeen geraapt :P en met hem de straat op. We zijn amper op de straat, zie ik achter ons een grote tractor met trailer erachter indraaien. Super ^)

Uiteindelijk .. had ik meer schrik dan mijn pony :+ Zodra we de straat op waren voelde hij gewoon zoals anders, reageerde hij net zoals anders op de zweep (niet :P ) en ging het gewoon allemaal heel soepel. Richting bos gedraaid, groom heeft dan halstertouw losgemaakt en is er nog even naast blijven lopen en dan steeds verder richting koets. Pony stil gezet, groom erop en gaan met die banaan.

Het ging echt super! Dingen waar hij vorige keren van "schrok" waren nu allemaal geen problemen meer, fijn meekijken onderweg, hij was ook veel meer op mij gericht dan anders .. Echt heel fijn gereden. Achteraf gezien denk ik dat het trippelen in het begin gewoon was omdat hij blij was dat hij nog eens mocht gaan (was meer dan een week geleden en hij loopt echt graag voor de koets), maarja, dat kwam even niet zo handig uit :)) Zorgen voor niks dus .. En daarnaast denk ik dat hij gewoon wat vervelend werd omdat hij het erg niet af mocht :') en hij heeft het sowieso wat moeilijk met bochtenwerk.

Het ging dus super, en zeker voor herhaling vatbaar!
Morgen gaat in principe een ander paard mee onder het zadel, hebben we nog al eens gedaan en ging toen super, dus nu eens testen of het zonder oogkleppen even super gaat :)

Afbeelding

Kunnen we weer kosten gaan maken voor een nieuw hoofdstel :Y) :))

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:09

Wat goed!!!! Super pony is het toch. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:15

Echt wel :j
We zijn ook een aantal situaties tegengekomen die we al op eerdere ritten waren tegengekomen en waar hij toen "schrok" (de ene keer al wat erger dan de andere keer) en nu in geen enkele situatie ook maar iets gedaan, nog niet eens op of om gekeken :') Dus dat is wel fijn als bevestiging, geeft mij ook meer moed om andere dingen te proberen .. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:17

Maar ik snap je wel hoor, paniek voor de kar is niet leuk. Maar die van jou is gewoon een geval appart.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:33

hee super! dus jij had de zenuwen en je pown wou gewoon lekker op pad, moet je nagaan wat jij als baasje aan je pown doorgeeft. Relax en alles komt goed... en als t t een keer minder gaat ook goed, voel je pown aan, ga onbevreesd op pad en kijk wat er gebeurt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:02

Gypsy schreef:
Maar ik snap je wel hoor, paniek voor de kar is niet leuk. Maar die van jou is gewoon een geval appart.

Beetje maar .. je weet nooit wat je aan hem hebt maar eigenlijk laat hij je nooit in de steek.. :Y)

@ Pipo : haha ja, zoiets .. :+ Maarja, beter alles voorbereiden en bij twijfel niet gaan, dan er vanuit gaan "ach, komt wel goed" en dan in de problemen komen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:10

[***] schreef:
Kunnen we weer kosten gaan maken voor een nieuw hoofdstel :Y) :))

Super pony dus eigenlijk. :)

Ik heb hier toevallig de prijslijst van Ideal liggen. Losse menbakstukken zijn 20 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:16

Dank je :)
Weet alleen niet of het hoofdstel wat ik heb van ideal is, denk het niet, en dan past het misschien niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:43

Menhoofdstel meenemen naar de winkel en passen :j

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:49

Super! Fijn dat het goed ging!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:58

Fijn zeg, mooi die ie het zo leuk vond en dat het zonder kleppen goed gaat!

Hij staat altijd zo heerlijk droog op de foto :')

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:01

Goed zoals het gegaan is en ook super dat je een ander hebt laten rijden toen jouw zenuwen een loopje met je gingen nemen. Dat was wat ik bedoelde met mijn opmerking ... paard voelt het via de leidsels en zal alleen al daarop reageren, omdat hij weet dat er wat anders is, maar niet direct wat ;)
Volgende keer lekker zelf gaan rijden nu je gezien hebt dat het kan.

Als je zeker weet dat je zonder wilt rijden, kun je ook de oogkleppen van je huidige hoofdstel afsnijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:06

Heb gewoon zelf gereden hoor.. Wilde oorspronkelijk de ervaren menner wel eerst laten proberen, maarja, die zit met chronisch tijdgebrek en wachten tot hij wel kon zag ik toch ook niet zitten.. :+

Ga even kijken, het huidige hoofdstel is volgens mij toch een merkloos, wat ouder dingetje, dus een nieuw hoofdstel kan sowieso geen kwaad ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:46

Ik heb zelf zo'n farmer tuighoofdstel van Pagony (bij Divoza gekocht). Is ca. 40 euro.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:29

Mijne rijd ik al jaren zonder. Heb rondje gereden in de bak voor ik naar buiten ging. Ze schrok zich een hoedje van de stomste dingen die ze mét kleppen niet zag 'aankomen', nu ziet ze die van verre en alles is goed.
Fijn dat het goed ging die eerste keer.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:50

Ik heb eerst ook een tijdje met gereden maar ik merkte dat mijn pony er eigenlijk te rustig van werd. Normaal wordt hij altijd geprikkeld door de omgeving maar is hij wel gehoorzaam en lekker voorwaarts. Met oogkleppen is het een saaie en te slome pony.
Zonder is hij lekker voorwaarts en ik heb ook het gevoel dat hij losser in zijn lijf en meer ontspannen is :)