Les Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Les Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:59

Maar ook omdat ze controle wil, een back-up, een zekerheid dat ze goed bezig is of dat ze daar en daar toch dingetjes anders aan kan pakken. Ik kan me voorstellen dat je dat liever al van in een zeer vroeg stadium wilt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:06

Dat kan ik me ook voorstellen. En dat kan bij Parelli per video.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:15

Gini schreef:
Cassidy, waarom slaat die vergelijking kant noch wal? Zou je dat even voor me willen verduidelijken. Beide zijn vakmensen die je op regelmatige basis nodig hebt. Wanneer de tijd tussen twee consultaties te lang is voor het individuele geval (paard, dan wel combinatie paard-ruiter), moet er meer schade opgelost worden, dan bij frequentere bezoeken.

Het paard de nodige medische zorg en onderhoud ontzeggen (en daar valt de smid bij mij onder) is nog een heel ander verhaal dan aanwijzingen te geven hoe je bij grondwerk iets anders aan zou kunnen pakken. Sterker nog, resultaat bij veranderingen in omgang zijn bijna direct te zien en fouten makkelijker te corrigeren dan correctie van een standprobleem veroorzaakt door verwaarloosd onderhoud of hoefbeslag.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:15

Gini schreef:
TurdusMerula, dat was dus een vraag die ik stelde in mijn eerste bericht. Of er telkens zo lang gewacht moet worden bij het afspreken van een les?

Cassidy, waarom slaat die vergelijking kant noch wal? Zou je dat even voor me willen verduidelijken. Beide zijn vakmensen die je op regelmatige basis nodig hebt. Wanneer de tijd tussen twee consultaties te lang is voor het individuele geval (paard, dan wel combinatie paard-ruiter), moet er meer schade opgelost worden, dan bij frequentere bezoeken.

KozieZ geeft zelf aan liever eerder een instructeur bij haar paard te willen, dat zal wel zo zijn redenen hebben. Ik kan me daarin vinden, begeleiding is cruciaal.

Nee, er hoeft niet steeds zo lang op een les gewacht te worden. Ik heb wekelijks les van hem gehad voor langere periodes. Hij is alleen nu in Amerika. Dat maakt het wat lastig om even langs te komen voor een lesje! ;) Dus aan TS de keuze of ze op hem wil wachten of een andere instructeur erbij haalt.

TS geeft inmiddels aan een goed gevoel te hebben over deze instructeur en te willen wachten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:23

Cassidy, dan snap je inderdaad mijn vergelijking niet. Ik heb het niet over het ontzeggen van medische zorg. Ik heb het over waarom ik het acceptabel vind om een vakmens op korte termijn op je erf te verwachten. Dat heeft niets te maken met de maatschappij van tegenwoordig of alles maar sneller willen, dat heeft te maken met het feit dat je een dergelijke vakmens nodig hebt.
Wat heb je aan een hoefsmid als die niet kan komen wanneer de hoeven van jouw paard het nodig hebben? Wat heb je aan een instructeur die niet kan komen wanneer de combinatie ruiter-paard het nodig hebben? Twee maanden is dan eigenlijk nog te overzien, maar de 8 maanden die een andere bokker hier al wacht. Nou, dan wordt die persoon toch echt niet mijn vaste lesgever.

Ok, dank voor je antwoord Jessix. Er moet dus niet telkens zo lang gewacht worden om een afspraak te maken. Dat is dan acceptabel. Het zijn dus puur nieuwe klanten die even ingepland moeten worden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:26

Vergeet niet dat het Parelli pakket er op is ingericht om ook veel zelfstandig aan de slag te kunnen. Daar kun je van houden of niet, maar het kán schelen. :)
Waarmee ik niet beweer dat je zonder les kunt of iets daarover zeg, wel dat het op een bepaalde manier is ingericht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:53

Als ik 8 maanden op een smid of instructie moet wachten dan zou ik ook verder kijken. Een maand of anderhalf wachten voordat ik mijn eerste les krijg vind ik acceptabel. Temeer omdat ik bij Parelli met thuisstudie al een heel eind komen kan.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:48

Eigenlijk vind ik het wel schandalig dat je zo lang moet wachten. Er zijn negen Parelli instructeurs in Nederland, hebben die het zo druk dan?

Daarnaast heb ik al jaren les van een heel goede "beunhaas". Een actieve Parellier die niet een weekje in UK of Colorado is geweest (want de instructeursopleiding is maar een week), niet bang is om eens over de randen van Parelli heen te kijken en daarnaast gewoon heel goed en duidelijk uit kan leggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:02

Wicky schreef:
Eigenlijk vind ik het wel schandalig dat je zo lang moet wachten. Er zijn negen Parelli instructeurs in Nederland, hebben die het zo druk dan?

Daarnaast heb ik al jaren les van een heel goede "beunhaas". Een actieve Parellier die niet een weekje in UK of Colorado is geweest (want de instructeursopleiding is maar een week), niet bang is om eens over de randen van Parelli heen te kijken en daarnaast gewoon heel goed en duidelijk uit kan leggen.

Als je het topic nou eens zou lezen dan had je gezien dat het hier om één instructeur gaat die in Amerika zit tot half mei. Wat is daar nou schandalig aan? :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:19

Wicky schreef:

De instructieopleiding binnen Parelli is een langer traject dan maar een week. En wat jij krijgt is grondwerkles, en geen Parelli les.

Uitleg van Parelli himself.

http://www.youtube.com/watch?v=K0YZ9T_OBb8

Probleem met niet gecertifificeerde instructie is dat je geen garantie hebt qua kwaliteit. Daarom ga ik dat anderen niet adviseren.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:50

Ok, vier weken fasttrack als instroomeis en volledig geauditeerd in Level 4. Die laatste eis is pas in september 2013 ingevoerd, alle Nederlandse instructeurs hebben ook met spoed hun level 4 afgerond. Maar de 1 star course is echt maar een week hoor, en de 2 star course duurt twee weken en is zonder paard.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:31

Wicky, als jou lesmens is wie ik denk dat ze is, is ze wel degelijk een week in Colorado geweest bij mr. Pat himself :j

Ik heb overigens niks tegen Parelli-instructeurs persoonlijk, maar vind zelf het feit dat ze bij Parelli zijn opgeleid géén garantie voor kwaliteit. Sorry. Goeie 'recensies' en fijne ervaringen van andere mensen zeggen mij meer dat het officiële Parelli labeltje.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 13:22

Cassidy schreef:
Wat ik begrijp is dat ts en de bijrijder net beginnen met Parelli, en heel enthousiast zijn over het programma. Dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk beginnen, en ik lees ze dat al gedaan hebben. Zijn er nu dingen waar jullie tegenaan lopen? Hoe ver zijn jullie met de games?

We lopen eigenlijk nergens tegenaan. Doen ook rustig aan, maar dagen haar wel uit.

Wat mijn paard tot nu toe geoefend heeft:
Friendly Game: met handen, stick, string, voeten tillen en alle kanten op strekken, plastic zak, plastic slierten aan stick en/of string, paraplu, dekzeil op en onder haar en zijn nu bezig met watersprayflesje. Dit alles doet ze al los staand met leadrope dus gewoon op de grond.

Porcupine Game: druk op voorhand en rondjes draaien (beide kanten), druk op achterhand en rondje draaien (beide kanten) druk op borst voor naar achteren, dit allemaal zonder leadrope. En nu bezig met helemaal zijwaarts.

Driving Game: naar achteren en terug komen, rondje linksom en rechtsom om je heen. Deze week wilden we draaien om voor en/of achterhand erbij doen.

Dus nogmaals, geen problemen, maar alleen enthousiast en mijn bijrijdster is 25 april jarig. Was een leuk verjaardagscadeau geweest :) Nu dan maar een cadeaubon of zo ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:35

TS dat doe je goed hoor. Het systeem is erop gemaakt om de 7 games zelf aan te leren, daarvoor is genoeg leerzaam materiaal te vinden. Ben je al lid van Parelli Connect? Dat zou ik wel even doen als ik jou was, dat is een grote bron van informatie en level 1 staat online. Ook het boek Natural-Horse-Man-Ship is fijn om te hebben en zelf mee aan de slag te gaan.