longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kesha1

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:25

oke ik glip er bij in want het is zo goed als mijn verhaal
heb een dikke kwarkfjord want zo dik is/wasie
ik heb heel vaak geprobeerd te longeren, ik krijg ook les van iemand maar ik wil nu eerst voor in de zomer goed te leren rijden met haar en daarna longeren.
en geloof me als ze op een dreigende manier op je af loopt; staartzwiepend, oren plat in de nek, de chaggie snorkolgeluiden, dan stop ik met longeren en ga ik wel wijken voor druk -poos niet meer gedaan i know moet weer een doen- ze heeft ook geen respect voor de zweep als ik der een tik mee verkoop -doe ik niet vaak- bokte ze ernaar waneer ik longeerde.
iemand tips voor mij, ik ga zeker na mijn "leer je poown normaal buiten te rijden" lessen vragen of ze wilt helpen met longeren! maar wat kan ik verder doen? ja ik weet we moeten haar nog leren het woord 'respect'

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 15:41

kesha1 schreef:
oke ik glip er bij in want het is zo goed als mijn verhaal
heb een dikke kwarkfjord want zo dik is/wasie
ik heb heel vaak geprobeerd te longeren, ik krijg ook les van iemand maar ik wil nu eerst voor in de zomer goed te leren rijden met haar en daarna longeren.
en geloof me als ze op een dreigende manier op je af loopt; staartzwiepend, oren plat in de nek, de chaggie snorkolgeluiden, dan stop ik met longeren en ga ik wel wijken voor druk -poos niet meer gedaan i know moet weer een doen- ze heeft ook geen respect voor de zweep als ik der een tik mee verkoop -doe ik niet vaak- bokte ze ernaar waneer ik longeerde.
iemand tips voor mij, ik ga zeker na mijn "leer je poown normaal buiten te rijden" lessen vragen of ze wilt helpen met longeren! maar wat kan ik verder doen? ja ik weet we moeten haar nog leren het woord 'respect'

Je kan hetzelfde doen als ik tot hiertoe al heb gedaan. Heb hem daarna niet meer gelongeerd, maar ervoor begon ie ook dreigend naar je toe te lopen waar je gewoon schrik van kreeg.
Op aanraden van de bokkers hier ben ik begonnen met de 7 games van Parelli (moet je maar eens opzoeken, wel langzaam opbouwen). Dit heeft bij mij en m'n verzorgpaard toch alweer een deeltje respect opgebracht. Ik heb er daarna ook terug wat grondwerk tussen gegooid en dat was toch al wel een verschil! Daarvoor duwde ie me en ik kon niet samen met hem lopen (hij dus in draf) zonder dat ie eng begon te doen. Dat was allemaal verdwenen en daar was ik al heel blij voor! Als hij het nu nog doet geef ik hem gewoon een tik op z'n neus en is het weer goed. Ook werk ik nu met hem en mijn andere verzorgpaard in vrijheid, en dat pakt hij ook heel goed op! Was echt magisch toen ik dat voor de eerste keer met hem deed. <3 Ik was echt verbaasd over hoe goed ie het wel deed, en het heeft onze band toch weer een heel pak aangesterkt.

Veel succes, hopelijk helpt het je evenveel vooruit als het bij mij heeft gedaan!
Vanaf het moment dat het me lukt om hem te longeren, plaats ik misschien wel een filmpje.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:33

ik ben/was al bezig met wijken voor druk en heel toevallig ken ik de 7 games parelli
vriendin van me hielp mij daar mee want ik ben toch van mening dat je met mijn verzorrgpony beter in e eentje kan rijden dan grondwerken.
en nu ben ik niet echt bang voor der maar als ik nu zou proeren te longeren zonder een prof erbij, al sla je me dood, nee bedankt. ze kan aardig bokken en het hoeft maar 1 trap te zijn en het is over

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 18:23

Dat gevoel had ik ook, mijne is ook niet vies van bokken.
Probeer toch ook veel grondwerk etc. te doen, want die band neem je ook mee onder het zadel. Laat longeren nu gewoon voor wat het is, dat doe ik ook. Je kan het misschien binnen 2-3 maanden nog eens proberen met iemand met meer ervaring?

Het rare bij mijn verzorgpaard is dat ie vroeger wel kon longeren en het ook gewoon als een normaal paard deed en nu niet meer. Er was wel een paar jaar over gegaan dusja.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:30

tsja die van mij was ook ooit op een of ander manier "gelongeert" met een zweep erachter aan :+ niet door mij

wijken voor druk doe ik wel soms met der. maar het gekke is : als ik der uit de weide haal
vast: ze denkt dat ze heel dicht bij me moet blijven.
zonder touw: dan blijft ze uit mijn persoonlijke ruimte

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 08:33

kesha1 schreef:
ze heeft ook geen respect voor de zweep als ik der een tik mee verkoop -doe ik niet vaak- bokte ze ernaar waneer ik longeerde.
iemand tips voor mij, maar wat kan ik verder doen? ja ik weet we moeten haar nog leren het woord 'respect'

Ik zie hier een paar misvattingen. Je paard hoeft namelijk geen respect voor de zweep te hebben. De zweep is maar een object en heeft net zoveel kracht als de persoon die hem vasthoud. Je paard weet heus wel wat respect betekent hoor, maar die heeft ze niet voor jou. En dus ook niet voor jou icm de zweep.

Mijn tip aan jou is dus: verdiep je meer in paardengedrag en begin met hulp aan de 7 games. Onthoud hierbij dat games dus spelletjes zijn.

@TS: Fijn dat jullie zo vooruit gegaan zijn! Je hoeft niet lang te wachten met longeren als de 4 games goed gaan, ga je gewoon door naar game 5. Wat dus neerkomt op (minder dodelijk saaie) longeren, maar dan op lichaamstaal met meer variatie.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:28

ja wij waren dus begonnen met wijken voor druk maar lang niet gedaan. en seven games ken ik ook maar dat is beetje moeilijk bij dat beestje.
en het punt met longeren is : zij denkt dat als je der vast hebt aan een touwtje dat ze heel dichtbij moet blijven. en ze snapt het gewoon niet :+

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:39

Grondwerken ;)

En als dat ook allemaal niet helpt zou ik zeggen longeer met dubbele lijnen, zijn net teugels, heb je een stuur.

;)

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:41

*was/is hard voor de mond* niet door mij dat was al toen ik erop ging zitten

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 09:49

Sassol schreef:
@TS: Fijn dat jullie zo vooruit gegaan zijn! Je hoeft niet lang te wachten met longeren als de 4 games goed gaan, ga je gewoon door naar game 5. Wat dus neerkomt op (minder dodelijk saaie) longeren, maar dan op lichaamstaal met meer variatie.

Oké, volgende week ga ik het dan nog eens proberen!

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 09:55

kesha1 schreef:
*was/is hard voor de mond* niet door mij dat was al toen ik erop ging zitten

Daar kan je ook aan werken! Elk paar is terug "zacht in de mond" te krijgen, anders gebruik je de zoekfunctie even en dan vind je een hoop informatie en uitleg hierover.
Dat je paard niet snapt dat ie aan de longeerlijn op een afstand moet blijven snapt(e) die van mij ook niet, dus nu ga ik zoals Sassol al zei het gewoon proberen met game 5 van Parelli.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:21

ja. en trouwens ze is al als je in het begin erop reed en nu....... duidelijk verschil.
ik denk dat ik eerst ga PROBEREN MET HULP te lange teugelen. en zo steeds verder uitbouwen.
na lange teugelen lange lijnen. daarna longeren of met instructiese longeren

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 13:43

Heb al lang niets meer laten weten... :')
Het is ons gelukt te longeren! Dit al van eind zomervakantie. Had hem eerst gewoon aan een leidtouw met een kort zweepje (als verlenging van m'n arm, niet om mee te slaan) rond met laten stappen. Paar keer herhalen. Paar dagen later een lang leidtouw van 3m genomen, zelfde herhaald, ook drafje erbij gegooid. Alles ging super langs beide kanten. En dan uiteindelijk met een echte longe en longeerzweep! Hij deed het super, ook galopje langs beide kanten ging erg goed.
Dit doen we nu al een aantal weken. Als ik stap vraag vindt hij het nog wel moeilijk om op de cirkel te blijven en niet naar me toe te komen en hier zijn we op aan het werken. Soms gaat het super, soms wat minder maar hij blijft zijn best doen :)