Welke trucjes? En welke doe jij met je pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 19:40

fleurtjuhh2 schreef:
flemen, kusje, stilstaan, volgen, voedsel weigeren, parkeren, nee schudden, achteruit en volgen. toen dat er allemaal goed in zat was ik afgelopen zomer begonnen met heeeeeel rustig aan de buiging te leren, en nu bijna een jaar later, doet ze het beter dan ooit! Oefenen baart kunst :# en iedereen die iets heeft bereikt mag erg trots zijn op zichzelf en op hun paardje xx /3

Jij snapt het, van die basis. En je bent heel rustig begonnen. Ik zal het ook een beetje zo gaan proberen.
En weet er eigenlijk iemand wat parkeren is? ( ik niet dus )

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 19:42

VivaByoux schreef:
IlyaEnLady7 schreef:
Ik en mijn vriendin zijn sinds kort bezig met vrijheidsdressuur met onze verzorg pony Lady. Eerst hebben we geprobeerd om haar te laten buigen maar omdat ze het toch erg moeilijk vond om haar evenwicht te houden als we haar been op de grond wilden leggen, zijn we iets anders gaan proberen. Dus daarna zijn we gaan proberen om Lady op het blok te zetten en dit lukte veel beter dan we dachten. Eerst vond ze het blok wel wat eng en bleef ze er maar omheen lopen. Daarom hebben we eerst een paar keer haar been opgepakt en die op het blok gezet en na een paar keer zette ze zelf haar benen er op. We hebben haar nu geleerd dat als we met het zweepje heel zachtjes op het blok tikken ze er helemaal zelf op gaat staan. En op dezelfde wijze dat ze haar been optilt, ze vind alleen het van het blok afstappen nog wat lastig maar daar werken we aan. Zorg er wel voor dat als je je pony iets leert je hem echt uitbundig beloond met wat lekkers en even aaien als hij wat goeds heeft gedaan en dan gaat het zeker lukken!!!

Als ik jullie zo begrijp, dan hebben jullie geen basis én zijn jullie direct begonnen met de wat grotere kunsten? Vind ik een nogal slecht plan.
Want weet je waarom je paard geen evenwicht hield bij het buigen? Ik namelijk wel: het was niet buigen maar een compliment. Daarbij heb je je paard niet eerst in een spagaat gezet en dan raak je al snel uit evenwicht.

Ga alsjeblieft eerst wat basis kennis opdoen van nalanta.nl want zo gaat het nog mis

Ben ik het mee eens. En ik vind zelf nalanta.nl nu wel heel handig, ik raad het aan.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:45

liekenola schreef:
fleurtjuhh2 schreef:
flemen, kusje, stilstaan, volgen, voedsel weigeren, parkeren, nee schudden, achteruit en volgen. toen dat er allemaal goed in zat was ik afgelopen zomer begonnen met heeeeeel rustig aan de buiging te leren, en nu bijna een jaar later, doet ze het beter dan ooit! Oefenen baart kunst :# en iedereen die iets heeft bereikt mag erg trots zijn op zichzelf en op hun paardje xx /3

Jij snapt het, van die basis. En je bent heel rustig begonnen. Ik zal het ook een beetje zo gaan proberen.

Parkeren is je paard op een plaats zetten waar jij wilt dat ie staat en dat hij daar ook kan blijven staan

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 07:26

Oke, dankjewel. Ik zal het proberen.

20Femke02

Re: Welke trucjes? En welke doe jij met je pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:34

Ben begonnen met flemen
Daarna rondje draaien
Daarna jambette
Op het blok

starxmyshets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:37

Ik heb mijn Shetlanders geleerd op een ton te staan en gewoon over de weg los te volgen of onder ze te liggen .
Maar om ze los te laten lopen moet je je pony wel heel erg vertrouwen en de pony jouw vooral langs de weg en in het bos.

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:44

Misschien niet met een shetlander, maar ik ben ook erg actief met grondwerk en vrijheidsdressuur. Eerst de basis: volgen, parkeren, wijken voor druk, achteruit, voetje optillen, toen de kleine kunstjes en tegenwoordig kent hij ook de jambatte, de buiging, de spagaat, het compliment, het steigeren, het begin van de spaanse pas en nog wel meer. Als je een goede basis hebt kun je heel veel bereiken!

robinhenkiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:51

Mijn fjordje kan Jambette, ik heb het hem geleerd door met een zweepje steeds zachtjes op zijn voorbeen te tikken, als hij zijn been optild moet je hem belonen x

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 07:43

Dankjewel voor de tips allemaal. Een van de shetlandertjes, binky, kan al hoef. En een andere kan al kom en volg. De andere drie hebben het niet zo snel door.

maartpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:52

Op YouTube staan erg veel filmpjes met duidelijke uitleg! Bijvoorbeeld van het kanaal AlwaysHorseLove van Eva Roemaat! Die filmpjes zijn heel leerzaam :)

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:58

Ik ben er nu rustig aan ook mee begonnen, met VD. Ik leer dus nu gewoon het meelopen en achteruit lopen aan, maar als ze zelf een kunstje aanbied (denk aan gaan rollen, dat doet mijn shet heel vaak) dan kan je daar ook een commando aan koppelen.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:13

liekenola schreef:
fleurtjuhh2 schreef:

hehe, dankje. maar zoals al gezegd werd, parkeren is je paard op een plek achteruit laten lopen en dan stil laten staan. Ook al loop jij naar de andere kant van de manege ofzo, hij MOET blijven staan

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:29

Lindeeee schreef:
Ik ben er nu rustig aan ook mee begonnen, met VD. Ik leer dus nu gewoon het meelopen en achteruit lopen aan, maar als ze zelf een kunstje aanbied (denk aan gaan rollen, dat doet mijn shet heel vaak) dan kan je daar ook een commando aan koppelen.

O ja, dat kan ook nog. Dankjewel
Liekenola B-)

heleenwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:59

mijn paard die kan ook flemen op commando. ik doe een beetje haar lip omhoog en omlaag, dan gaat ze dat zelf ook doen en dan gaat ze flemen. is niet echt een echt truckje, maar wel grappig.

kim124

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:56

Ik zou beginnen met grondwerk, daar heb je al heel veel mee :) Dan eerst beginnen met de basis (moet niet maar is wel het handigste) en daarna pas de moeilijkere dingen ;)

Joelle1107

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:22

Ik kon met mijn shetlander steigeren, knielen, ze kon op commando gaan liggen en bleef dan ook liggen (plat op haar zij). Met mijn pony kon ik ook steigeren (wel als ik erop zat), wippen, spaanse pas, blijven staan en komen en op het blok. Wij hebben VD tijdens de gymles gedaan, kreeg er een heel boekwerk bij van oefeningen die ik kon doen met het paard. Daarin stond ook wat je dan precies moest doen. En inderdaad, wat al eerder gezegd is: belonen als hij het (deels) doet!

Bakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:24

Joelle1107 schreef:
Ik kon met mijn shetlander steigeren, knielen, ze kon op commando gaan liggen en bleef dan ook liggen (plat op haar zij). Met mijn pony kon ik ook steigeren (wel als ik erop zat), wippen, spaanse pas, blijven staan en komen en op het blok. Wij hebben VD tijdens de gymles gedaan, kreeg er een heel boekwerk bij van oefeningen die ik kon doen met het paard. Daarin stond ook wat je dan precies moest doen. En inderdaad, wat al eerder gezegd is: belonen als hij het (deels) doet!

Ik vraag me af hoe et wippen er uit ziet, :Y)

EmmilyxOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:38

je kunt ook op youtube kijken en zoeken op 'vrijheidsdressuur'

xkimvinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:35

ik doe vooral vrijheidsdressuur met mn shetjee , ik had eerst de basis enzz aangeleerd en ben bezig gegaan met de jambette dat ze erg goed oppakte vanuit daar zijn we gaan werken aan de spagaat de buiging en blok op! miss kun je eens zoeken op youtube en dan bijv eva roemaat die heeft ook een paar uitleg filmpjes

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:36

je kan ook een show maken met al je kunstjes lijkt mij heel leuk en ben ik ook mee bezig :)* :o

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:38

mijn verzorgshet kan soort van dansen

het lijkt er in ieder geval op :D

Janne123x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:36

Afbeelding
Hoiiii ik doe met mijn shetje ook vd hij vind het geweldig hij kusjes geven, buiging, fleemen, voetje geven, steigeren, wijken ( als je er naast staat hoor ;) ) en hij kan ook huppelen heel komisch Ik leg in het kort wel even uit hoe ik ze allemaal heb geleerd kusje geven: druk je je wang tegen zijn snoet aan Dan kun je ervoor kiezen om te wachten tot hij likt of als je dat niet wil gewoon meteen belonen dan doe je je wang steeds ietsjes verder en dan als hij zijn neus tegen je wang aan drukt beloon je hem zo ga je door tot hij het snapt♥️ Buiging: breng je hand onder zijn buik met snoepjes sin laat hem wel eerst ruiken als hij je hand aantikt haal je je hand weg en dan beloon je hem als hij zn hoofd alweer omhoog heeft. Zo ga je door en snappen ze het heel snel Fleemen is heel makkelijk je doet gewoon iets lekkers in je hand en houdt dit voor zijn neus terwijl je je vinger omhoog hebt dan beloon je hem als hij zijn lip omhoog doet uiteindelijk zal hij zijn lip steeds hoger doen. Dan snapt hij het op een van de foto's zie je hem fleemen Voetje geven is ook redelijk makkelijk til zijn voet op en dan zeg je tegelijkertijd "voetje" dan beloon je hem en laat je zn voetje weer zakken uiteindelijk zal hij het zelf ook gaan doen en dan kan die voetje geven❤️ Mmmmmm misschien wordt dit een beetje een lang verhaal Als je de andere trucjes wil weten vraag maar
Afbeelding
https://www.bokt.nl/img/avatar/8VnGdf.jpg