hwn schreef:Het grote gevaar met hulpteugels is dat je een paard in een houding kan zetten dat het nog niet aankan, en waarvan het dus ferm spierpijn/blokkades... kan krijgen, waardoor het dan ook minder graag voor je zal werken.
Een goede longeur/ruiter/trainer heeft geen hulpteugels nodig, en wie niet goed genoeg is, is helaas vaak niet goed genoeg om hulpmiddelen correct te gebruiken. Dus hier komen hulpteugels er niet in (zelfs als ik weer pensionstalling begin, wordt het vooraf verboden). Met kaptoom kan je ook je paard mooi actief longeren, in combinatie met cirkel vergroten/verkleinen, es meer en minder stelling vragen, es cavalletti...
Intussen heb ik de mijne zelfs zover gekregen dat ik haar hoofdhouding en stelling via stem lichaamstaal kan corrigeren in vrijheid, maar om haar echt tegen mijn hand aan te drijven, heb ik natuurlijk de kaptoom nodig ter aanleuning, maar meer ook niet. En lukt het hiermee niet, dan weet ik dat het geen tijd is voor hulpteugels, maar voor een osteopaat...
Hoezo effe kort door de bocht en ietwat veel eigendunk
Vertel mij dan eens hoe je met alleen een kaptoompje de achterhand corrigeert als deze een halve hoefbreedte of meer uitzwaait?? Hoofd en stelling geloof ik nog wel als je er veel op oefent maar de achterhand kan je niet controleren met alleen een touwtje voor op de neus
En ja, de osteopaat ... als je geld genoeg hebt, kun je die laten komen maar met dubbele longe of correcte bijzet kun je het zelf corrigeren ... als je goed genoeg bent tenminste