Ongelukje, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:24

Misschien had ze het hooi van bovenaf in de ruif gegooid, maar was er wat naast gevallen wat ze van binnen uit er in wilde gooien.

Vervelend dat het gebeurd is, maar zo te horen staat het los van de VD oefeningen, omdat daar wel hele specifieke commando's worden gebruikt.

Ik weet niet of jouw paard uit ongeduld wel eens met een voorbeen kapt of dat een buurpaard hem net op dat moment irriteerde?

Ik ben het er ergens mee eens dat mensen niet zomaar wat in de stal bij je paard te zoeken hebben, maar ik vind wel dat elk paard goed te benaderen zou moeten zijn in zijn stal.
Stel dat er door brand of een ander noodgeval onmiddellijk ontruimd moet worden.
Dan ben je toch blij als een ander je paard braaf en veilig buiten kan krijgen.

Of iets anders onnozels, een deken recht leggen, vergeten mestvork er uit halen, waterbak repareren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:24

Met deze kleine kanttekening: JIJ blijft verantwoordelijk voor de acties van het paard! Dus... als jij meiden (jonger dan jij zelf bent, schrijf je) daar met jouw toestemming mee laat rondrommelen, en er gebeurt iets, ben jij (of je ouders, aangezien je dus nog minderjarig bent) verantwoordelijk en aansprakelijk voor de eventueel aangerichte schade. Hou dat wel goed in gedachten!

LBLGypsyCobs

Re: Ongelukje, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:28

Dat is zeker waar, tenzij bewezen kan worden dat iemand het uitlokte of zeer nalatig was.
Maar dat bewijzen is lastig.

Vraag even na bij de aansprakelijkheidsverzekering of schade door je paard onder de dekking valt.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 20:17

terpentijn schreef:
Met deze kleine kanttekening: JIJ blijft verantwoordelijk voor de acties van het paard! Dus... als jij meiden (jonger dan jij zelf bent, schrijf je) daar met jouw toestemming mee laat rondrommelen, en er gebeurt iets, ben jij (of je ouders, aangezien je dus nog minderjarig bent) verantwoordelijk en aansprakelijk voor de eventueel aangerichte schade. Hou dat wel goed in gedachten!

Ik geef die meiden dat toestemming om te rommelen en dan wil ik ook de verantwoordelijk op me nemen, ook als het paard iets sloopt. Maar als iemand zonder mijn toestemming bezig is met iets en me paard dan iets sloopt bijv neem ik de verantwoordelijkheid niet op me want ik was er niet bij en kon hem niet corrigeren. Dit is al is gebeurd, ze hebben mijn paard vast gezet naast een houtendeur, die was al half kapot gegeten en toen heeft mijn paard het laatste stukje doorgebeten waardoor de bovenkant van de deur los liet. Kon ik weinig aan doen, ik was er niet bij en was nog boos dat ze hem zomaar daar hebben gezet aangezien daar geen reden voor was (mest zelf uit dus was niet om zijn box leeg te doen).

LBLGypsyCobs schreef:
Misschien had ze het hooi van bovenaf in de ruif gegooid, maar was er wat naast gevallen wat ze van binnen uit er in wilde gooien.

Vervelend dat het gebeurd is, maar zo te horen staat het los van de VD oefeningen, omdat daar wel hele specifieke commando's worden gebruikt.

Ik weet niet of jouw paard uit ongeduld wel eens met een voorbeen kapt of dat een buurpaard hem net op dat moment irriteerde?

Ik ben het er ergens mee eens dat mensen niet zomaar wat in de stal bij je paard te zoeken hebben, maar ik vind wel dat elk paard goed te benaderen zou moeten zijn in zijn stal.
Stel dat er door brand of een ander noodgeval onmiddellijk ontruimd moet worden.
Dan ben je toch blij als een ander je paard braaf en veilig buiten kan krijgen.

Of iets anders onnozels, een deken recht leggen, vergeten mestvork er uit halen, waterbak repareren.

Hooi eet hij van de grond. En hij is vrij geduldig tot een bepaalde hoogte, als je het bij hem uitlokt begint hij wel te duwen en te happen. Maar dat is als er iemand in staat. Is hij alleen dan trapt hij wel is tegen de zijkant van de box.
Hij is makkelijk te handelen, er staan paarden op stal die vallen aan als je de box in komt (trauma paarden, maar ze zijn goed herstellende).
De stalbeheerder heeft laatst takken in zijn stal opgehangen om mee te spelen terwijl mijn paard erin stond, toen is er ook niks gebeurd.. Ben dan toch bang dat het uitgelokt was..

helloX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 01:20

Ik zou gwn doorgaan als je paard schrikt of bokt en je valt stop je toch ook niet meteen en jij doet VD met hem dus dan horen andere er toch geen last van te hebben als het is opgelost wil je het dan verellen ? {:}

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 01:27

Ik zou eerste maar vragen wat ze in je stal deed.
Je kan zeggen dat ze uit je stal horen te blijven maar als ze bijvoorbeeld dacht dat je paard er ziek uitzag of een wondje had en dat van dichterbij wilde bekijken heeft ze natuurlijk ergens wel een punt.
Ik weet niet wat de reactie was van je stalgenoot maar ik persoonlijk zou er geen moeite mee hebben dat mensen mijn paard corrigeren als ze zoiets doen.
Als eigenaar kun je sommige dingen niet zelf.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 01:38

Dan nog hoort ze de stalhouder in te lichten, en niet zelf actie te ondernemen. Ze heeft gewoon niks in die stal te zoeken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 01:49

Billy schreef:
Dan nog hoort ze de stalhouder in te lichten, en niet zelf actie te ondernemen. Ze heeft gewoon niks in die stal te zoeken.

Dat is jouw mening.
Sommige zijn wat mij betreft wel erg overdreven beschermend naar hun paard. Paard hoort zich gewoon te gedragen. Kan zoveel gebeuren waarbij het handig is als een vreemde actie onderneemt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:46

Mensen hebben gewoon niks te zoeken in de box van mijn paard, tenzij ik ze toestemming heb gegeven. Starks denkt iedere randdebiel dat die wel ff dat lieve paardje kan gaan knuffelen....laat ze dr lekker afblijven, ze hebben er niks te maken. En ik heb liever iemand erbij die er verstand van heeft, lees stalhouder en/of paar mensen die ik vertrouw dan elke willekeurige stalgenoot.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:11

Ben heel benieuwd naar haar antwoord.
Ooit zo zelfde soort iets gehad, geloof die vrouw nog niet...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:21

Ts wees eens niet zo lief met iedereen. Het is jouw paard en als jij er niet bent moeten ze hem gewoon met rust laten en uit zijn stal blijven. Volgens mij zijn enkele van je stalgenoten jaloers op wat jij met je paard kan.
Is er geen stalbaas die een oogje in het zeil houdt ? Zou er hem of haar anders op aanspreken dat andere mensen zich in gevaar brengen door in je paard zijn stal te kruipen zonder toelating. Je ouders of jij betaalt er tenslotte voor een stal. Dan mag je toch gaan eisen dat ze jouw paard met rust laten, het is geen manegepaard...

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 10:28

betadine schreef:
Ts wees eens niet zo lief met iedereen. Het is jouw paard en als jij er niet bent moeten ze hem gewoon met rust laten en uit zijn stal blijven. Volgens mij zijn enkele van je stalgenoten jaloers op wat jij met je paard kan.
Is er geen stalbaas die een oogje in het zeil houdt ? Zou er hem of haar anders op aanspreken dat andere mensen zich in gevaar brengen door in je paard zijn stal te kruipen zonder toelating. Je ouders of jij betaalt er tenslotte voor een stal. Dan mag je toch gaan eisen dat ze jouw paard met rust laten, het is geen manegepaard...

Ik ben normaal gesproken helemaal niet zo lief en heb mn woordje ook wel klaar, maar nadat ik eens goed op mn kop heb gehad van 2 mensen die dingen regelen op stal hou ik me in..

Ze zei dus dat ze in de stal was omdat ze mijn paard binnen zetten, dus halster afdoen enzo. Zie nog steeds niet hoe het heeft kunnen gebeuren, want meestal duikt hij daarna direct naar de waterbak, voerbak or hooiruif. :(

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:37

VivaByoux schreef:
betadine schreef:

Ik ben normaal gesproken helemaal niet zo lief en heb mn woordje ook wel klaar, maar nadat ik eens goed op mn kop heb gehad van 2 mensen die dingen regelen op stal hou ik me in..

Ze zei dus dat ze in de stal was omdat ze mijn paard binnen zetten, dus halster afdoen enzo. Zie nog steeds niet hoe het heeft kunnen gebeuren, want meestal duikt hij daarna direct naar de waterbak, voerbak or hooiruif. :(

Dan zal ze daar al tussen gestaan moeten hebben...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:38

Het nadeel van allerlei commando's aanleren is dat het voor jou duidelijk is wat het allemaal moet opleveren (spaanse pas, jambette, flemen, etc), maar dat ik dat niet weet. Ik zou een paard dus onbedoeld een commando kunnen geven, terwijl ik in mijn beleving iets anders vroeg (stapje opzij of terug). Misschien kun je dat een keer laten zien, zodat je stalgenoot ook weet hoe ze zoiets een volgende keer kan voorkomen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:40

Dit klinkt als een ordinaire stalruzie, zoals er wel meer voorkomen op maneges/pensionstallen. Meestal spelen jaloezie en onzekerheid een belangrijke rol. Ik denk dat het helemaal niet over dat 'gevaarlijke paard' gaat.

TS, wees de verstandigste; licht de stalhouder en je ouders in over dit 'conflict' en negeer het verder zoveel mogelijk. Je argumenten klinken goed en 'volwassen'.
Het kunstje afleren zal niet meer gaan; je kunt het alleen verder oefenen met een duidelijk, niet verwisselbaar commando.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:43

TS heb je niet gewoon meteen gevraagd waarom ze in 'jouw' stal was?

Zelfs al had ze de beste intenties (hooi naar binnen vegen oid) dan nog ga je bij een levend dier de stal in en kunnen zulke dingen gewoon gebeuren. Trek je er niets van aan!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:51

Jeetje wat kunnen mensen toch ook weer zeuren.. In eerste instantie heeft zij niks in jouw stal te zoeken. Als ze zou moeten voeren, waarvoor je volgens mij niet de stal in hoeft, dan begrijp ik het. Alsnog kan er dan nog wel eens iets gebeuren. Heb ook wel is gehad dat ik staldeur open deed om er hooi in te gooien en dat paard iets te enthousiast was, tegen me aanduwde en op mijn voet ging staan. Dan ga ik ook niet piepen bij de eigenaar 'hij stond op mijn voet!!!!'. Joh, kan gebeuren, get over it.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:21

Het commando is toch met zweep? Ik neem dus aan dat TS het bewust met zweep heeft aangeleerd zodat het paard in kwestie leert dat er dus alleen met zweep kunsten worden vertoond en zonder niet :)

Die persoon heeft gewoon niks in de stal te zoeken gehad. Voor mijn paard uberhaupt in het verleden iets had geleerd gooide ze al met benen als haar eten er aan kwam, JUIST door het aan te leren ging dat over....

Een paard kan ook uit frustratie/nijd het been naar voren gooien, hoeft niet perse 'het kunstje' te zijn geweest. Een paard blijft een dier die onvoorspelbaar blijft. Zeker met vreemden in ZIJN stal... Paarden genoeg die andere mensen regelrecht hun stal uit slaan. Gewoon niet in de stal van het paard van iemand anders komen. Doe je dat wel, lok je het zelf uit ;)

Dus TS, gewoon lekker door gaan met VD :j

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:39

VisibreTeam schreef:
Het commando is toch met zweep? Ik neem dus aan dat TS het bewust met zweep heeft aangeleerd zodat het paard in kwestie leert dat er dus alleen met zweep kunsten worden vertoond en zonder niet :)

Die persoon heeft gewoon niks in de stal te zoeken gehad. Voor mijn paard uberhaupt in het verleden iets had geleerd gooide ze al met benen als haar eten er aan kwam, JUIST door het aan te leren ging dat over....

Een paard kan ook uit frustratie/nijd het been naar voren gooien, hoeft niet perse 'het kunstje' te zijn geweest. Een paard blijft een dier die onvoorspelbaar blijft. Zeker met vreemden in ZIJN stal... Paarden genoeg die andere mensen regelrecht hun stal uit slaan. Gewoon niet in de stal van het paard van iemand anders komen. Doe je dat wel, lok je het zelf uit ;)

Dus TS, gewoon lekker door gaan met VD :j

Dit vind ik goeie argumenten/feiten.

Mijn ouders weten ervan maar ik heb gevraagd of ik dit zelf mag oplossen maar we hebbn er wel over gepraat en de stalbeheerders zaten in het gesprek waarin het naar boven kwam.
Ik heb bewust niet direct gevraagd wat ze in mn stal deed want ik wou geen drama maken op dat moment maar zat er achteraf over te tobben.

Maar ik spreek haar hier alleen in het echt over, niet via de chat want dan komen er weer misverstanden.
Ben wel blij dat er verschillende meningen zijn dan kan ik mezelf toch op punten vergekijken met wat rechtvaardig is.

daniellet25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:57

gewoon doorgaan met VD! het is jouw paard en zij heeft daar niets te zoeken.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:15

En al had die mevrouw wel wat in de stal te zoeken, in dit geval het halster af doen, dan nog. Als ik bij een voor mij niet heel bekend paard in de box sta, ben ik echt wel tien keer alerter dan bij mijn eigen. En zorg ik er voor dat het paard mij niet, al dan niet per ongeluk, kan trappen, bijten, duwen etc.
Dus ik vind niet dat TS iets te verwijten valt.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:21

supertinkie schreef:
En al had die mevrouw wel wat in de stal te zoeken, in dit geval het halster af doen, dan nog. Als ik bij een voor mij niet heel bekend paard in de box sta, ben ik echt wel tien keer alerter dan bij mijn eigen. En zorg ik er voor dat het paard mij niet, al dan niet per ongeluk, kan trappen, bijten, duwen etc.
Dus ik vind niet dat TS iets te verwijten valt.

Ik ben het hier mee eens. Een paard is en blijft nou eenmaal een dier en die kunnen onvoorspelbaar zijn. Daarbij weet je niet wat er precies gebeurd is dus kan je ook niet zeggen dat het door de VD komt.
Met andermans paarden moet je gewoon beter opletten omdat je ze niet kent.

Als de TS plezier in VD heeft dan moet ze gewoon lekker doorgaan! :)

en idd TS face-to-face er over hebben is beter! via een chat is het veel makkelijker om dingen anders op te vatten. ik vind het ook goed dat je het met jouw ouders hebt overlegd en niet gelijk ruzie bent gaan maken met je stalgenootje :) (niet dat je ruzie maakt hoor;) maar kans is natuurlijk groot dat als je er gelijk over begint dat je minder goed nadenkt over wat je het beste kan zeggen en van haar kant natuurlijk dan ook)

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:32

als het paard de kunstjes op duidelijke bevelen heeft geleerd, zou het niet zo maar fout kunnen gaan. Ook al had deze dame iets in de stal te zoeken (binnen zetten, halster afdoen). Ik verzorg ook wel eens een pony die allerhande kunstjes kent, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat hij zomaar kunstjes ging doen zonder commando. Kan de pony overal aanraken, halster aandoen, meenemen, neem aan dat als jouw paard het ook zo duidelijk heeft geleerd, hij dat ook niet gaat doen. Wellicht heeft ze met opzet geprobeerd en hebben ze elkaar niet begrepen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:35

Die vrouw zal wel niet toe durven geven dat ze iets bij het paard wilde proberen. En als het dan mis gaat als volwassenen toe te geven dat het niet goed ging is natuurlijk ook iets;)

Dan moet die vrouw maar niet tussen mijn paarden komen staan op de weide;) Voor mij hebben ze allemaal respect tot nu toe;) Maar dat heb ik ook geoefend..maar je krijgt als buitenstaander niet de garantie van mij dat ze ook tegen jou zo aardig zijn. Dus niet ertussen uit jezelf anders eigen schuld dikke bult..

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:02

Ook ik vind het klinken alsof die mevrouw iets heeft gedaan wat niet hoort, maar je was er niet bij dus je weet het niet zeker. Wat ik zou doen: richting haar aangeven dat je het heel vervelend vind dat je paard haar heeft geschopt, dat je daarom ook dat briefje op je stal hebt hangen en dat je niet van plan bent te stoppen met de Spaanse pas, omdat het volgens jou daar niet door komt. Kortom: beleefd en vriendelijk duidelijk maken wat jouw grenzen zijn.