VD met manege pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daniellet25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:19

KimD schreef:
Ik vind het toch wel onverantwoord van de manegehouders en kan me bijna niet voorstellen dat ze met zoiets akkoord gaan.. Zo'n pony wordt meestal toch wel door meerdere kinderen bereden, want als jij hem de jambette leert en een ander kind gebruikt per ongeluk het commando daarvoor? Kind krijg bijvoorbeeld een trap van de pony, die het goed wilt doen..

Nee ik vind het niet helemaal verantwoord eigenlijk... Misschien is een verzorgpony een beter idee?

inderdaad!
het blijft een manege pony, niet zo veilig dus

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:07

Ik heb niet alle reacties gelezen dus weet niet wat er al gezegd is maar geef mijn mening even..

Super leuk voor de pony, zeker als die het zelf goed oppikt. Het is anders als zijn dagelijkse rondjes hobbelen door een saaie bak, maar dat neemt niet weg dat het gevaarlijk is. Zelfs met mijn paard, die toch echt wel goed van slecht kan scheiden met kunstjes misbruikt het tegen stalgenoten die de commando's niet helemaal kennen.
Zo gaf een stalgenoot bij mijn paard in de stal staan en blijkbaar gaf ze hem het commando, heel vaag, maar hij begon toen de jambette uit te slaan tegen haar aan. Zelf vond ik dit ook vaag, want wat deed ze in mijn paard zijn stal? Was er niet zelf bij en vind het super vaag, maar bij een manege zijn er natuurlijk dagelijks kinderen in een paardjes stal. En commando's kunnen al snel 'per ongeluk' worden gegeven en dan krijg je ongelukken.. Ik vind zelfs kusje en fleem te ver gaan met een manege pony als het gaat om een manege pony.
Nou vind ik targetteren weer wel ongevaarlijk of voedsel weigeren.. als zal voedsel weigeren verwarrend worden..

Conclusie: gevaarlijk! Eigenlijk niet doen..

ElineR

Re: VD met manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:08

Leuk dat je dat doet, niet te gevaarlijk doen ;).
Misschien kunnen ze de kunstjes misbruiken maar als je het goed leert doen ze dat niet en anders gewoon afleren.
Dus ik zou commando's doen die je normaal niet zegt zodat het niet al te gevaarlijk wordt.
Het is wel een manegepony dus het kan dat hij het snel vergeet

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:17

Hartstikke leuk voor de pony! Keer wat anders dan lopen in de les. Idd geen steigeren en dat soort dingen aanleren, maar dat is al eerder gezegd. Succes ermee! :j

mell2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:20

heeyy

hoe maak je een nieuwe topic ??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:22

naomi_1998 schreef:
Vind het slecht van de manege eigenaar. Leuk voor de pony en voor jou maar er lopen ook kleine kinderen op een manege rond. Dadelijk gaat die pony happen om een koekje, slaan met de benen omdat iemand per ongeluk een commando geeft.

Ts is 11 ;)
Vind het sowieso onverantwoord om een kind zonder begeleiding dingen aan een pony te laten leren

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:20

LadyMadonna schreef:
naomi_1998 schreef:
Vind het slecht van de manege eigenaar. Leuk voor de pony en voor jou maar er lopen ook kleine kinderen op een manege rond. Dadelijk gaat die pony happen om een koekje, slaan met de benen omdat iemand per ongeluk een commando geeft.

Ts is 11 ;)
Vind het sowieso onverantwoord om een kind zonder begeleiding dingen aan een pony te laten leren

Meisje van 12 doet hier ook VD, is ervaren erin en heeft zich zeker een jaar lang verdiept. Is klein begonnen met haar shet en gaat het nu met haar ouderen pony doen.
Ander meisje hier van 14 kent er geen hol van en probeert het toch. Als ze er kennis van heeft dan is het minder onverantwoord vind ik, ongeacht de leeftijd..

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:23

Mijn ervaring is dat het meestal niet goed gaat. Is een paar jaar geleden bij een manegepony gedaan. Flemen, kusje, jambette en nog wel een paar is aangeleerd. Tot de dag van vandaag doet de pony als je het hoofdstel in doet zijn hoofd omhoog en begint te flemen en doet hij 'zomaar' de jambette als je aan het poetsen bent. Erg vervelend en helaas ook niet meer af te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:24

Ik denk dat zolang je geen grote lichamelijke trucjes doet, het wel kan...

Kusje zou ik niet doen, straks denkt iemand dat hij gebeten wordt en krijgt pony een rotklap..
Zelfde met ja en nee schudden met zijn hoofd, straks doet hij dat als het hoofdstel ingedaan wordt...

Kan je niet beter los longeren en aanleren dat hij op alleen stemcommando in draf stap en galop gaat? Ben je ook lekker bezig zonder dat anderen hier negativiteit in vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:25

Poek schreef:
Mijn ervaring is dat het meestal niet goed gaat. Is een paar jaar geleden bij een manegepony gedaan. Flemen, kusje, jambette en nog wel een paar is aangeleerd. Tot de dag van vandaag doet de pony als je het hoofdstel in doet zijn hoofd omhoog en begint te flemen en doet hij 'zomaar' de jambette als je aan het poetsen bent. Erg vervelend en helaas ook niet meer af te leren.

Gebeurde bij een paard bij ons op de manege ook, die kon ook voetje geven, iedere keer als je dan zijn andere voet wou uitkrabben tilde hij de verkeerde op, en als je het jambette-been uit wou krabben kreeg je bijna een schop in je gezicht...

Beest kreeg om de haverklap patsen omdat hij dacht dat hij een voet moest geven.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:27

Poek schreef:

Het is wel af te leren als het consequent word gedaan en niet iemand anders er eten voor geeft.. maar waarschijnlijk heeft hij zijn kunstje gedaan bij mensen als bedelen en daarvoor eten gekregen waardoor die het nu doet.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:29

VivaByoux schreef:
Poek schreef:

Het is wel af te leren als het consequent word gedaan en niet iemand anders er eten voor geeft.. maar waarschijnlijk heeft hij zijn kunstje gedaan bij mensen als bedelen en daarvoor eten gekregen waardoor die het nu doet.

Ja, het is een manegepony. Kinderen vinden het grappig als hij gaat flemen, dus belonen. Ook om haar hoofd weer omlaag te krijgen. Daar kun je helaas geen toezicht op houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:30

Ik las net ergens dat buigen ook wel kan... Straks staat iemand aan te singelen/wilt opstappen en prikt per ongeluk zijn teen in de buik en floep, pony in de klassieke buiging/op een knie/gaat ineens liggen of zitten...

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:40

Het lijkt mij over het algemeen niet zo handig vd te doen. Met ieder trucje kan wel iets mis gaan. Kun je niet vd gaan doen met een verzorgpony? En dan met de manegepony gaan wandelen ofzoiets?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:31

Weet je wat het probleem met het VD trainen van een manege pony is?
Er komen ZO VEEL verschillende mensen bij....

Persoon 1 (TS) leert de pony aan om kusjes te geven op bijvoorbeeld naar het gezicht wijzen.
Persoon 2 komt bij de stal van de pony en veegt gezicht af, pony denkt OH KUSJE! en wil uit goed gedrag, want het is hem immers zo aangeleerd, een kusje geven, persoon 2 schrikt daar van en denkt dat de pony in het gezicht wil bijten en geeft dus een tik. Niet leuk voor de pony, die dacht dat hij een commando kreeg maar krijgt vervolgens een correctie...

Persoon 1 leert de pony het compliment vanuit het voetje optillen.
Persoon 2 wil het hoefje uitkrabben en de pony laat zich prachtig in het compliment zakken omdat ze toevallig precies zo staat dat de pony het linkt aan het compliment. Pony krijgt dus weer een correctie.

Persoon 1 leert de pony een oefening terwijl een ander persoon onbewust een commando kan geven. Pony word gecorrigeerd... Dus voor de pony is dit écht geen leuke afwisseling en die zal uiteindelijk niet meer weten wat nu wel of niet een commando is, in de war raken en óf heel de truukendoos opentrekken, of compleet dichtklappen en geen enkele oefening meer geven.

De omgekeerde kant:
Persoon 1 (TS) leert pony flemen.
Persoon 2 loopt voorbij de stal en ziet dat de pony fleemt en vind dat zo leuk dat hij/zij de pony aanhaalt of zelfs met wat lekkers beloont. Pony denkt hey, dit levert me eten op! Dus krijg je een pony die alleen maar blijft flemen, is niet handig wanneer je wil rijden of het hoofdstel aan wil doen.

Persoon 1 leert de pony liggen in de bak op een bepaald punt.
Persoon 2 rijd de pony in de les maar de pony heeft het bepaalde punt gekoppeld aan het liggen en gaat dus liggen. Persoon 2 vind dat niet leuk dus stapt af, 2 dingen kunnen gebeuren, pony word 'fijn' teruggezet op stal of word overeind getrokken en gecorrigeerd. Pony leert dus dat liggen fijn terug naar stal gaan word of dat liggen gecorrigeerd word en zal niet meer gaan liggen.

Nu heb ik nog niet eens 'gevaarlijke' oefeningen meegegeven, maar stel je voor wat er dus kan gebeuren met een jambette, spaanse pas of zelfs het steigeren. Ook het kusje geven kan naar gericht happen gaan.

Het is gewoon niet praktisch om op een manege waar veel mensen met verschillende ideeën rondlopen een paard oefeningen te gaan leren. Dit zou alleen kunnen als IEDEREEN die ooit met de pony werkt precies word ingelicht waar de oefeningen zitten, hoe je daar mee omgaat, hoe je moet belonen en hoe en wanneer je moet corrigeren. Dat is voor een manege waar zoveel mensen over de vloer komen gewoon niet te doen :n

Als je tóch lekker 'anders' bezig wil zijn met het paard, ga dan lekker grondwerken en agility doen! Daar heb je zelfs nog baat bij omdat het paard goed word opgevoed, handiger word, leert letten op lichaamstaal en aan het denken word gezet :)

Ik word ook wel eens gevraagd om les te geven met manege pony's, maar dat doe ik ook gewoon niet (tenzij het bijvoorbeeld om een zeer kleinschalige manege gaat met vaste ruiters). Het risico dat het paard/pony gecorrigeerd word of een oefening gaat misbruiken is gewoon te groot omdat er zoveel verschillende mensen met het paard/pony werken dat zo'n dier gewoon niet meer weet waar hij aan toe is omdat iedereen zich anders gedraagt en veel mensen vaak niet weten dat het een kunstje is ipv 'vervelend gedrag'.