Met welke longeermethode achterhand aan het werk zetten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Re: Met welke longeermethode achterhand aan het werk zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:26

Ik heb wel met dubbele longe gewerkt, maar dat werkt bij mijn paard meer op de voorhand dan op de achterhand, oftewel, daarmee kruipt ze zelf in een rollkur achter de teugel, ook als de longe slap in een boogje hangt.
Lange lijnen werkt net iets anders dacht ik? Maar de kampioen lange lijnen van vorig jaar staat bij mij op stal ;-) dus zal haar eens vragen.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:39

Ik heb de andere reacties niet gelezen maar ik zou zeker weten voor de dubbele longe gaan. Mijn paard moest ook leren haar achterhand er onder te zetten en ik merkte al verschil met rijden na 2 keer longeren. Zonder gein. Het is super fijn.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 01:48

MarChak schreef:
Ik heb wel met dubbele longe gewerkt, maar dat werkt bij mijn paard meer op de voorhand dan op de achterhand, oftewel, daarmee kruipt ze zelf in een rollkur achter de teugel, ook als de longe slap in een boogje hangt.
Lange lijnen werkt net iets anders dacht ik? Maar de kampioen lange lijnen van vorig jaar staat bij mij op stal ;-) dus zal haar eens vragen.

Apart dat je paard dit doet want met dubbele lijnen longeren ben je eigenlijk een beetje aan het rijden maar dan zit je er niet op. Wat ik zelf altijd wil bereiken met dubbele lijnen is een in ontspanning gaand paard en omdat wij nogal wat puntjes hebben en vooral kwa galop ook leren ontspannen in de galop. Paard kruipt eigenlijk nooit achter de teugel, ik longeer haar met een dubbele lijn omdat ze wat scheef is en ik haar daarmee kan corrigeren.

Lange lijnen is ook een leuk dingetje. Het is leuk en heeft voordelen als je paard het snapt! Vooral buiten maak je een paard er zelfverzekerder van door hem voorop te laten lopen en jij erachter. Persoonlijk wel een lastige klus als je niet helemaal weet hoe je moet sturen en oefenen hihi.. dus wat een geluksvogel dat de kampioene bij je op stal staat !

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:28

Ja typisch he, ze doet dit ook met de zgn. longeerhulp, zo diep rond lopen en duiken. Tja, en dan doet die achterhand ook niets anders meer dan stuwen i.p.v. dragen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:33

MarChak schreef:
Ja typisch he, ze doet dit ook met de zgn. longeerhulp, zo diep rond lopen en duiken. Tja, en dan doet die achterhand ook niets anders meer dan stuwen i.p.v. dragen.

Maar dan doe je toch echt zelf iets niet goed, als je achter de motor aan zet dan komt dat dragen echt wel.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:33

Rijden met een bandage achter de kont

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:43

Bandage - als body wrap - gebruik ik inmiddels, en dat gaat prima.

@mnkortleve probleem met die andere methodes was dus dat als ik dan de motor aanzette, ze alleen ging stuwen i.p.v. dragen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:22

MarChak schreef:
Bandage - als body wrap - gebruik ik inmiddels, en dat gaat prima.

@mnkortleve probleem met die andere methodes was dus dat als ik dan de motor aanzette, ze alleen ging stuwen i.p.v. dragen.

Dan is het een kwestie met veel meer overgangen werken dan gaan ze echt wel beter.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:08

Ik kan je echt aanbevelen een paar lesjes te nemen in lange lijnenwerk. Zo gaaf als je het doorhebt. Ik doe alles eerst aan de lijnen. Juist het verzameld werken kan je dan goed doen. Zijgangen, schouderbinnenwaarts...noemmaar op!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:15

Malibo schreef:
puur alleen de achterhand zonder aan het bit te zitten, zo ik een longeersingel met een bandage eraan vast gebruiken. Balkjes en cavaletti's lopen is natuurlijk ook goed.

Wil je nu "alles" trainen gebruik dan een dubbele longe, passoa of (lammert haanstra) touwtje+ bandage.

Bandage heb ik ook wel vaker gebruik, maar met een kaptoom hoef je ook niet aan de mond te zitten. Ik longeer nu vnl met een pessoatuig ivm spieropbouw rug, en ik zet bij aan de kaptoom, niet aan een bit. Dubbele longe geeft vaak hetzelfde effect op de achterhand, maar dan moet je al wel een beetje weten waat je mee bezig bent met logeren.

joshi_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:31

Afbeelding

Zelfde werling als passoa, zonder druk in de mond.
Na ik dit heb uitgevonden nooit meer anders gelongeerd met mijn moelijke peerd