[AR] Uit het niets op hol slaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

calippe

Re: Uit het niets op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:36

Wij hebben het met een fries meegemaakt die steeds het zelfde flikte. En we menden nooit met cap. Maar van de wagen af springen? NOOIT!

Kan je verder geen advies geven. Mij lijkt de pony niet betrouwbaar meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:37

kayleighr schreef:
elodiexdidi schreef:
ow jammer voor jou dat je pony niet meer betrouwbaar is tijdens het mennen...
heb je nog iets van de val overgehouden als ik vragen mag?
succes met een nieuwe menpony vinden!

Nee, niks blijvends gelukkig. Ik heb met mn hoofd de grootste klap opgevangen maar die cap heeft mn leven gered!
Ik heb wel iets aan mijn bovenbeen, maar over een tijdje is dat ook weer goed. En ik had een grote schaafwond op mijn schouder.

Ow gelukkig maar!

*\o/* LANG LEVEN DE CAP *\o/*

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:40

ik heb dit een keer gezien bij een paard voor de kar en die was bang voor het geluid dat de kar maakte. Misschien dat er een geluidje is dat hij eng vind van de kar

kayleighr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 18:46

bliver schreef:
ik heb dit een keer gezien bij een paard voor de kar en die was bang voor het geluid dat de kar maakte. Misschien dat er een geluidje is dat hij eng vind van de kar

Hmm lijkt me sterk, ik trainde veel met hem thuis in de bak en toen deed ie dat niet...

kayleighr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 18:54

calippe schreef:
Maar van de wagen af springen? NOOIT!

Klopt, mijn bedoeling was hiermee, dat ik hem aan de teugels/hoofdstel kon pakken (in de veronderstelling dat mijn vriendin erop bleef zitten!!!). Maar op het moment dat ik langs hem ging trapte hij me neer. Nu achteraf idd niet de slimste actie, maar op dat moment weet je echt niet wat het beste is, je ziet totale paniek bij je pony, alles gaat zo snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:00

Hoezo komen mensen hier aan met van de wagen afspringen nooit? Zoals eerder gezegd is, veiligheid van jezelf en passagiers gaat toch wel voorop..

Ik vind het een goed besluit ts, wel jammer :(

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:10

Bij mennen gebeuren best regelmatig hele nare ongelukken.
Betrouwbaarheid van je paard is van levensbelang.
Met zo'n dier zou ik nooit meer de weg op gaan.

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:15

IK zou voordat je gaat rijden echt serieus 10 rondjes door de bak/ terrein (waar je gaat mennen) lopen zodat hij weet dat er NIETS aan de hand is sowieso zou ik wel echt hulp zoeken.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:25

Beloven schreef:
Hoezo komen mensen hier aan met van de wagen afspringen nooit? Zoals eerder gezegd is, veiligheid van jezelf en passagiers gaat toch wel voorop..

En wat dacht je van de omgeving waar het paard zich in bevindt? Je mag nooit van de kar afspringen. Ook nooit de leidsels loslaten. Dat is wat je op de mencursus leert. niet voor niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:27

wel of niet van de kar afspringen, ik vind dat TS een goed besluit heeft genomen!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:34

Beloven schreef:

En waar gaat her paard dan heen? Blind een kruising op waar hij een dodelijk ongeluk veroorzaakt? Beter blijven zitten en naar een muur of een sloot toesturen dan paard met kar en zonder menner verder. Zo ben ik al wel meerdere keren van de kar gelanceerd maar gelukkig nooit ernstig.

kayleighr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:21

Ik denk dat iedereen een ander beeld heeft hierover. Ik weet niet wat het beste was geweest, dit is toen goed afgelopen (voor mij en mijn groom en de pony!!!), en hij kon al geen andere kant meer op dan het hek en de paal, en nu lag ik toch wel zwaargewond in het ziekenhuis.

Zelf ga ik echt niet meer met hem mennen, hij blijft mijn knuffelbeestje. Mensen op stal willen wel met hem aan de slag (ik betwijfel me of het verstandig is), maar oké, wie weet met veel tijd en geduld.

Ik wil het mennen wel echt heel graag weer oppakken, weer veel gaan lessen, en wie weet weer wedstrijden gaan starten in de toekomst!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:25

TS, al eens menles gehad? Dat lijkt me sowieso belangrijk als je op pad wilt met een combinatie.
Net zoals bij paardrijden moet je de basisregels en techniek onder de knie krijgen.
Ik zie veel vaker mensen zomaar achter een paard kruipen zonder te weten hoe ze moeten mennen. Het wordt snel onderschat; wat aan de teugels trekken en commando's roepen. }>
Het lijkt simpeler dan paardrijden, totdat je merkt hoe beperkt je invloed is als menner.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:34

kayleighr schreef:
Mensen op stal willen wel met hem aan de slag (ik betwijfel me of het verstandig is),

Weet wel dat jij volgens de wet aansprakelijk bent als ze een ongeluk krijgen met jouw pony. Het is dus voor jou niet zonder risico.

kayleighr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:38

senna21 schreef:
TS, al eens menles gehad? Dat lijkt me sowieso belangrijk als je op pad wilt met een combinatie.
Net zoals bij paardrijden moet je de basisregels en techniek onder de knie krijgen.
Ik zie veel vaker mensen zomaar achter een paard kruipen zonder te weten hoe ze moeten mennen. Het wordt snel onderschat; wat aan de teugels trekken en commando's roepen. }>
Het lijkt simpeler dan paardrijden, totdat je merkt hoe beperkt je invloed is als menner.

Wij zijn voornamelijk een menstal. Dus regelmatig al met een zeer ervaren menner getraind.
Voordat ik hem voor de wagen zette, heb ik alleen maar dubbele longe met hem gedaan en ontzettend veel gepraat, dat ie wist wat ie moest als ik iets zei. Dit ging ook allemaal heel goed, ook toen hij voor de koets stond was hij erg geconcentreerd op wat ik zei.
Ook vaak met lange lijnen naar buiten geweest (ook met de oogkleppen), en ook dit ging allemaal goed.

De pony is niet meer te handle als hij het in zn kop heeft.
Hij heeft een angst, en ik heb geen idee waarvoor. Iedere keer erna, stond ie zo enorm op zn pootjes te trillen. Maar iedere keer gebeurde er niks echt niks vreemds.

Ik vermoed dat hij in het verleden iets heeft meegemaakt, ik weet het anders ook niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:55

Een paard dat een ongeluk heeft meegemaakt, kan idd onbetrouwbaar blijven door onvoorspelbare, onbeheersbare paniek.
Verstandig TS, dat je niet verder probeert.