Van 10 jaar met bit naar zonder Tips zijn welkom:)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:37

Joolien schreef:
Begin ten eerste de fout bij jezelf te zoeken en daarna verder te kijken. Een paard is niet stout of dwars, een paard spiegelt de ruiter en reageert enkel op wat er gevraagd wordt, in dat opzicht gaat er dus wat mis.

Mee eens. Probeer je eens te verdiepen in wat het paard je zeggen wil.
Mijn advies is om er eens een maand of twee niet op te kruipen en grondwerk te doen. Geen bitloos hoofdstel aanschaffen, gewoon touwhalster en leadrope. Daar kun je ook mee rijden. En kijk dan maar waar je tegenaan loopt.

Bitloze hoofdstellen zijn er in overvloed, de zoektocht naar een versie waar je paard het leuk op doet kan heel lang zijn en veel geld kosten. En die frustratie wil ik je besparen. Verdiep je eens in Parelli, en er gaat een wereld voor je open.

haflinger5

Re: Van 10 jaar met bit naar zonder Tips zijn welkom:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:17

Ik herken je verhaal! mijn haflinger is ook 10 jaar lang met bit gereden. Toen ik haar kocht was ze ook sterk en moeilijk te houden. Ik ben toen overgegaan naar een bitloos kaakgekruist hoofdstel. Sinds ze doorheeft dat er geen bit meer in haar mond zit waar iemand aan kan trekken is ze eigenlijk nooit meer sterk, en reageert ze op de subtielste hulpen van mij. Kortom, ze had gewoon een hekel aan het bit! Zou dat het bij jou ook kunnen zijn? trouwens, mijn paard snapt niks van het touwhalster, terwijl ze nu al een jaar alleen maar bitloos gereden is. Ze snapt de hulpen niet lijkt het wel, en wordt dan weer acuut sterk en eigenwijs.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:26

In Westwoud zit een ruitershop, van der Kroon. Zij hebben sinds een paar weken een probeerservice. Je kan een bitloos hoofdstel voor vijf euro een week uitproberen. Ik heb er ook gebruik vsn gemaakt. Ik had een kaakgekruist hoofdstel, maar had het idee dat de release niet zo goed was. Afgelopen week een sidepull geprobeerd en daar loopt mijn paard toch fijner op. Die heb ik dus nu gekocht. Ideale manier om iets te proberen.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 22:54

Bedankt voor jullie reacties ik ga eerst even proberen met touwhalster :) van de kroon zit inderdaad dicht bij ideaal zeker een optie bedankt:)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:54

In wat voor zin wil je het touwhalster proberen? Want die is niet geschikt om dressuurmatig (lees met een constante verbinding) mee te rijden.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 10:34

ik hoef er ook niet dressuur matig mee te rijden is voor plezier ben zelf niet actief meer in de sport na zware blessure van mn pony wil nu graag richten op wat anders kijken of mn pony het leuk vind :)

catootjeenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:59

embertinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:35

ik zou naar een side pull of bosal kijken

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 14:23

Afbeelding

even een update ik heb nu al paar keer bitloos gereden en wat pakt ze het goed op zelfs zonder zadel lekker relaxt:) was goed idee om het te proberen heb mn tweede touwhalster al besteld:) *\o/*

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:21

Wat leuk je dat interesse hebt in bitloos, en wat leuk dat het inmiddels ook al is gelukt. *\o/*

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:22

Wat leuk dat je bitloos gaat rijden, en dat het goed gaat! Ik heb mijn pony bitloos ingereden, en vind het top rijden!

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 00:02

Heb nu twee x buitenritje gemaakt echt super braaf mensen op stal kijken er vreemd tegen aan maar m'n pony geniet:):) dat is het allerbelangrijkste :) had niet verwacht dat m'n pony het ging accepteren ze is er makelijk mee te rijden heb nu tweede touwhalster besteld:):)

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:14

Sheeltje2 schreef:
Heb nu twee x buitenritje gemaakt echt super braaf mensen op stal kijken er vreemd tegen aan maar m'n pony geniet:):) dat is het allerbelangrijkste :) had niet verwacht dat m'n pony het ging accepteren ze is er makelijk mee te rijden heb nu tweede touwhalster besteld:):)

Ik heb trouwens een bitloos hoofdstel van barefood kaakgekruist! En ben er zeer tevreden over, me pony reageerd er goed op!

Brinta12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:54

Sheeltje2 schreef:

Klinkt herkenbaar! Ik rijd zelf ook een wat ouder paard die al heel zijn leven met bit is bereden. Ben zelf ook bitloos gaan rijden. Je moet gewoon heel geduldig en consequent zijn. Ik merk per week dat er vordering is gekomen, ook al gaat het langzaam. Het is inderdaad jammer dat sommige mensen er 'raar' van opkijken.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:03

L_isaa schreef:
Sheeltje2 schreef:

Klinkt herkenbaar! Ik rijd zelf ook een wat ouder paard die al heel zijn leven met bit is bereden. Ben zelf ook bitloos gaan rijden. Je moet gewoon heel geduldig en consequent zijn. Ik merk per week dat er vordering is gekomen, ook al gaat het langzaam. Het is inderdaad jammer dat sommige mensen er 'raar' van opkijken.

ik merk nu zeker dat ze het gaat accepteren echt leuk:) ben blij dat ik het gedaan heb leuke ervaring buitenritjes gaan ook al beter doe het niet in verkeer we hebben heel dichtbij een natuurpad waar geen verkeer komt echt ideaal:)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:12

Fijn dat het goed gaat! De mijne is iets moeilijker stuurbaar, maar loopt zelfs aan teugel zonder bit. Onlangs es op stalhalster schouderbinnenwaarts geoefend, en ze ging zo ontspannen kauwen dat ze zelfs een randje schuim op de lippen had, zelfs zonder bit, dus was natuurlijk super trots op mijn meissie (die vroeger met pessoa bit gereden werd wegens te hevig).

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 15:03

hwn dat echt goed nieuws leuk zeg:):)