Touwhalster voor vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:10

Cassidy schreef:
elodiexdidi schreef:
let wel op dat de lus waar het touw aan vast moet goed stevig zit

** spreekt uit ervaring

Niet alleen de lus, maar dat je het halster ook zo vastmaakt dat hij niet los kan schieten.

ja klopt!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:10

Cassidy schreef:
@ Muzefee: als je al zo'n tijd bezig bent met knopen, misschien handig om je eens te verdiepen in de fiador knoop.

Hoe kom je erbij dat ik die niet maak? Die keuze is aan de klant namelijk, al sinds het begin. ;)

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:11

Over horsecharms ben ik idd ook altijd heel erg tevreden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:13

Muzefee schreef:
Cassidy schreef:
@ Muzefee: als je al zo'n tijd bezig bent met knopen, misschien handig om je eens te verdiepen in de fiador knoop.

Hoe kom je erbij dat ik die niet maak? Die keuze is aan de klant namelijk, al sinds het begin. ;)

Wat is dan de reden dat mensen halsters vragen zonder fiador? Of dat jij ze nog aanbiedt zonder fiador?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-02-14 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Touwhalster voor vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:14

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:16

Je pony heeft niet zo'n groot hoofd, wij gebruiken altijd 6meter voor een C-pony.
Ik denkt wel dat deze discussie hierboven overbodig is, niet ?

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:17

Cassidy schreef:
Wat is dan de reden dat mensen halsters vragen zonder fiador? Of dat jij ze nog aanbiedt zonder fiador?

Ik vind overhandse persoonlijk veel beter als fiador. In de eerste plaats mooier en ook steviger. Heb al vaker tegengekomen dat de fiador knoop loskomt. ;)
Laatst bijgewerkt door Djura99 op 16-02-14 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:18

Cassidy schreef:

Ik heb zowel halsters met fiador als overhand en moet zeggen dat ik liever die met overhand pak...
Op de 1 of andere manier werkt het voor mij en de paarden fijner, ben er alleen nog niet helemaal uit waar hem dat in zit. Nog een voordeel is dat hij goed blijft zitten, fiador knopen willen nog wel eens wat raar/los gaan zitten bij intensief gebruik (ja ook bij de officiële parelli halsters).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:18

Djura99 schreef:
Cassidy schreef:

Ik vind overhandse persoonlijk veel beter als fiador. In de eerste plaats mooier en ook steviger. Heb al vaker tegengekomen dat de fiador knoop loskomt bij mensen. ;)

ja ik rijd soms met touwhalster en dan komt die knoop los

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:19

Dat de fiador loskomt is afhankelijk hoe je het halster opbergt. Ik hang het halster op, met leadrope aan de fiador voor gewicht. Kan hij ook niet tussendoor losraken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:20

DPTomboy schreef:
Cassidy schreef:

Ik heb zowel halsters met fiador als overhand en moet zeggen dat ik liever die met overhand pak...
Op de 1 of andere manier werkt het voor mij en de paarden fijner, ben er alleen nog niet helemaal uit waar hem dat in zit. Nog een voordeel is dat hij goed blijft zitten, fiador knopen willen nog wel eens wat raar/los gaan zitten bij intensief gebruik (ja ook bij de officiële parelli halsters).

Dit heb ik nog niet eerder mee gemaakt. Zelf altijd fiador knopen in mijn halsters, dit vind ik veel praktischer maar tevens ook mooier.

Als de knoop nog niet goed vast zit, kan een tie-rap helpen om losraken te voorkomen.

@TS, je hebt aan 6 meter zeker wel genoeg. Oefenen om een halster te kopen kan natuurlijk geen kwaad en het is ook leuk om te doen. Veel succes.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:21

Cassidy schreef:
Dat de fiador loskomt is afhankelijk hoe je het halster opbergt. Ik hang het halster op, met leadrope aan de fiador voor gewicht. Kan hij ook niet tussendoor losraken.

Maar ik denk dat heel veel mensen (waaronder ik) hun halster gewoon in de kast gooit. Daarom vind ik overhandse fijner. En bij veel gebruik kan hij ook loskomen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:22

Enkele jaren geleden heb ik touwhalsters gekocht, zowel met een overhand knoop als met fiador knoop. Uit ervaring met het werken met beide halsters kon ik persoonlijk geen verschil merken. Er zijn klanten die een voorkeur hebben voor touwhalsters met een overhand knoop, maar het overgrote deel wordt overigens wel gemaakt met een fiador knoop.

Zoals hier boven genoemd kan de fiador bij intensief gebruik wel eens uit elkaar getrokken worden, de overhand knoop wordt bij intensief gebruik vaak juist strakker getrokken. Een fiador zou je nog iets aan kunnen passen als het om de omtrek van de neus gaat, bij een overhand niet. Ze hebben beide voor -en nadelen.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:23

Maar volgens mij is de vraag van de TS al lang beantwoord ;)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:23

Ik denk niet dat veel mensen hun halster netjes weg hangen, ik kan het wel adviseren, maar wat ze vervolgens doen is aan de mensen zelf.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:24

DPTomboy schreef:
Cassidy schreef:

Heb juist het idee dat de fiador met veel gebruik alleen maar vaster gaat zitten. Overhand gaat schuiven. Bij de fiador als je teugels gebruikt niet voor elke teugel een lusje maar elke teugel aan beide lusjes vastmaken, anders trek je de knoop uit zijn verband.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:27

Zolang diegene die er mee werkt er maar fijn mee werkt en zolang het touwhalster maar klopt op je paard,
is iedereen blij^^
ik denk in iedergeval dat TS haar antwoord al hoofd, 6meter zal genoeg moeten zijn.
7 meter als ze bang is dat 6meter te kort is, maar dat denken wij niet :j

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:27

Ik hang mijn halsters wel altijd op, als er een leadrope aan zit met de barn knot en anders met de lusjes over de haak.
MaritB schreef:
DPTomboy schreef:

Dit heb ik nog niet eerder mee gemaakt. Zelf altijd fiador knopen in mijn halsters, dit vind ik veel praktischer maar tevens ook mooier.

Als de knop nog niet goed vast zit, kan een tie-rap helpen om losraken te voorkomen.

Dat is wel een goede tip, bedankt!

Maestro18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 19:37

Ik heb er eentje van mijn vriendin gekocht dus deze mag opslot :)

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:33

Ik dankt dat veel mensen een halster kopen met een overhandsknoop omdat veel mensen extra geld vragen voor een fiador knoop ;)