Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

DualPep schreef:ziet er leuk uit! mag ik vragen hoe hij reageert als hij los in de bak of weide staat? En hoe hij op soortgenootjes reageert.. paardenlichaamstaal herkennen bij een ander paard lijkt mij moeilijk te herkennen voor hem..
) om te zien hoe en wat, maar dat maakte hem allemaal niks uit want hij hing aan een touwtje 
Maar toch, als hij weet waar hij is gaat hij ook gewoon rollen, en zelfs op mijn aanwijzingen wat ronddraven enzo gaat allemaal, alleen is hij veel zelfzekerder met een touwtje eraan, dan wordt het echt een speelvogel en gaat hij zelfs uitdagen 
madelein schreef:leuk!
Enne, touwhalster is juist prima voor dit werk! Je krijgt de zijwaartse werking op zijn neus bij het sturen, en als ie besluit dat ie er vandoor wil heb je tenminste wat te vertellen. Dus lekker laten zo
Het ging ook wel best ok, alleen schoof het met momenten wat, en dat is wat minder. Maar dat kan ook goed zijn dat dat is door mijn slimheid om veel te lange lijnen te gebruiken
We proberen nog wel wat, hebben tijd genoeg om dingen te proberen
Maar het touwhalster op zich werkt wel heel fijn
en is iets wat hij kent natuurlijk (ook de signalen die je geeft, want dat heeft hij zo geleerd).simodi schreef:Leuk!
Bitloos hoofdstelletje misschien?
Kentaro schreef:Wat ziet dat er goed uit en wat een leuk paard!!!
(errruuug jammer dat je ons de beelden van het rollen onthoudt......)
Achteraf dacht ik "ah, had ik toch maar 1 foto genomen", maar het was zo nat & koud en dan was al mijn materiaal nat dus wilde hem toch liever zo snel mogelijk overeind
Heb wel nog waterfoto's van in het verleden hoor, als je wil

Heksennest schreef:Ik heb mijn paard met het grondwerk beleerd met een Monty Roberts halster. Daar zit een touwtje in over de neus met 2 ringen links en rechts. We hebben er met onze tinker zelfs in het begin gewoon mee gereden. Juut is er te sterk voor geworden, vandaar dat we overgestapt zijn met rijden op een gewoon hoofdstel. Eens per week heb ik ze echter nog tussen de dubbele longes op haar MR Halster.. Je hebt net iets meer te vertellen en het sluit geweldig om het hoofd van je paard.

LeenJ schreef:Hoe krijg je het toch steeds voor mekaar?!
Mag ik niet met Denzil eens een paar dagen bij jou in training komen?![]()
Hoe gaat het nu trouwens met [***]?

Maar je mag altijd wel eens langskomen, no problem 
Die is ook helemaal uit zijn schulp gekropen ondertussen en geeft me weer enorm veel nieuwe uitdagingen .. Dus we houden ons bezig 
Hij heeft het ook verdiend 

Ik blijf het super vinden dat hij zo graag dingen doet & wil ondernemen.
Hing wel geen koets achter, maar vond het toch kontentopic-waardig
Bos is hier ook echt super
Dit is nog maar gewoon een 'buurtrondje', vlakbij stal.. en er is nog veeeeeeeeeeeeeel meer!

De andere systemen kan ik nog eens proberen maar zou fijn zijn als ze gewoon elk hun eigen 'hoofdstel' hadden, moet ik nket steeds verstellen enzo..

Wil dit op zich ook wel, maar hij moet het ook willen, dat is het voornaamste
Mijn doel is dat we samen in het bos kunnen gaan stappen, gewoon fijn genieten, meer moet dat niet zijn
Voor mezelf zou het beter zijn om te rijden ipv zelf te stappen, dus vandaar dat ik dat wel wil proberen, maar als [***] het er niet mee eens is blijf ik gewoon fijn zelf lopen, dan maar pijn achteraf 

Dus in die zin is er veel meer vertrouwen en gevoel nodig, omdat je bij wijze van spreken elke millimeter moet kunnen voelen & sturen
En dat is niet makkelijk, maar we zien wel waar we komen