[AR] Cap op met mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:35

horsies5 schreef:
Ik heb sinds een tijdje een sulky en ben er erg blij mee!
Ik zit alleen zelf een beetje in een dilemma of ik wel of geen helm/cap op zal zetten op de kar.. Onder het zadel heb ik het eigenlijk wel altijd, maar op de kar voelt het toch een beetje raar.. qua tempo rijden we onder het zadel en voor de kar een beetje gelijk.. lekker draven op een mooi tempo.. stappen.. maar ook wel eens een stukje voluit..

Wat doen jullie?
Wel of geen cap op als jullie op de kar zitten?

ik heb wel een cap op ;)
veiligheid voor alles

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:37

Ik heb het vanaf het begin af aan met cap gedaan. Ook als ik bij andere menners mee ga als groom zet ik een cap op. De boomstronken zijn niet zachter als je van een menwagen af valt. Waarom wel op een paard de cap op en erachter niet. We zijn al meer malen in een benauwde situatie gekomen. En dan ben ik blij met het gevoel dat wanneer dat mis was gegaan ik wel een cap had gedragen. Gelukkig tot nu toe altijd alles goed gegaan.

eefielover

Re: Cap op met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:32

Was mijn goede voornemen 2014! :o

Reed/mende nooit met cap. Maar betrapte mezelf erop dat ik hoofdschuddend naar die jonge meiden keek en ze eigenlijk maar dom vond als ze te paard waren zonder cap. Dus besloten gewoon met cap te rijden. Zelfde verhaal als anderen onder ons, rijd alleen met shet/sulky dus meer risico bij benauwde situaties. En zoals iemand al zei, je leeft maar één keer, dus zuinig zijn op jezelf. Ook met een shet op hol kun je flink gelanceerd worden en een flinke smak tegen het asfalt of een boom maken.

FredM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:19

Sorry dat ik laat inhaak op deze topic; Ik assistreer iemand bij het mennen als 'bakkenist'. Is er een verplichting een cap te dragen?

FredM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:20

Nog een vraag; Aan welke kant dien je te gaan hangen als het stel links of rechts gaat? Want ga je meehangen of juist tegen hangen in een bocht of scherpe draai?

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:21

Bakkenist. Denk dat je groom bedoelt :P. Neem aan op wedstrijd? Dan kan ik je niet helpen of het verplicht is.
Verder moet je wel tegen gaan hangen want je moet zorgen dat de kar op de grond blijft en niet kantelt.
Als je mee hangt in een scherpe bocht dan gebeuren er ongelukken.

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:20

Veiligheid boven alles!

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:27

Ik heb zelf nooit met cap gemend gewoon puur omdat ik niet eens wist dat er mensen waren die het wel doen. Achteraf denk ik eigenlijk pas, jeetje wat stom. Met rijden heb ik m' echt altijd op, mennen is net zo gevaarlijk, als niet gevaarlijker. Het tweespan waar ik mee reed waren niet altijd engeltjes en we zijn toch wel een paar keer in spannende situaties terecht gekomen. Moet er nu niet aan denken dat ik er toen afgedonderd was zonder m'n cap op.. Ik zou het nu zeker doen!
Gister nog een prachtig span friezen tegen gekomen waarbij iedereen op de wagen een cap op had, zag er helemaal niet gek uit, juist wel stoer eigenlijk!

W_Jay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 07:33

Ik zet'm altijd op. Veiligheid gaat voor alles ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:06

Ja, cap op. Niet alleen omdat ik denk dat t m'n leven kan redden, maar ook omdat hersenletsel me erg onaangenaam lijkt. Je hersenen bepalen wie je bent: hoe je je voelt, je emoties, je concentratie, je leervermogen, je geheugen, je bewegingen, hoe je met anderen omgaat, je waarnemingen, je inlevingsvermogen.... Ik heb mensen door hersenletsel totaal zien veranderen. Niet alleen fysiek, maar ook qua persoonlijkheid. Toen heb ik besloten heel zuinig te zijn op die grijze massa onder mijn schedeldak.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:08

Ik heb mijn cap ook altijd op. Ik vind het niet meer zo erg. We waren de eerste op stal die het deden en nu doen meer mensen het :) Dus waarom niet?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:37

Mijn paard wordt binnenkort beleerd en er is geen twijfel over mogelijk, ik ga alleen maar met een cap op mijn wagen zitten!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:39

Jep ik men ook met cap! En iedereen die mee gat draagt ook een cap :)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:43

Ik heb altijd een cap op!

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:40

dat is denk ook het beste! altijd veilig ;)

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:13

Hier ook beginnende menner Maar ik zeg je dit NOOIT zonder helm want ik heb Maar 1 paar hersenen en die will ik graag heel houden en ook als iemand mee gaat op koets ik verplicht die op mijn koets een helm te dragen ik vindt het niet raar ,Auto rijden doe toch ook met riem om dus veiligheid voor alles .
*\o/* *\o/* *\o/*

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:19

Ik moet als we met de koets weggaan ook altijd een cap op. Gewoon voor de veiligheid, het zijn en blijven dieren en om nou mijn hersens van een boom af te moeten schrapen vindt ik even die dop op niet zo erg. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:32

Cap op, passagiers ook, anders niet meerijden.

Paar jaar terug mazzel gehad..Expres nog terug gelopen voor het inspannen omdat groom cap was vergeten, dus opgehaald.
Laten we nou op de terugweg (bijna thuis) omslaan met de kar.
Groom had rug gebroken, cap echt kapot, maar haar hoofd was nog heel.
Moet er niet aan denken als we waren gaan rijden zonder die cap.

lovetopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:48

ik had wel een cap op gedaan

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:52

Ik doe ook mijn cap op tijdens het mennen.
Veiligheid voor alles. En het is een kleine moeite.

salvatore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:02

Toen mijn ma ging mennen, hebben wij afgesproken ook op de menwagen een cap te dragen! Dit doen we dan ook altijd en soms krijgen we hier wel spottende opmerkingen over. Maar waarom wel met rijden en niet met mennen?

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:06

Onder het zadel altijd een helm op, op de kar alleen tijdens evenementen waar het verplicht is. In mijn eigen tijd dus nooit.

De kans dat ik van mijn paard af val is groter, dan dat ik van de kar raak.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:25

Of ik met cap rijd verschilt per pony. Ik heb een onrustige pony voor de kar die er nogal eens vandoor gaat, en die ik ook nog maar 3 maand voor de sulky heb. Daar draag ik zeker een cap bij.

Mijn shet die al 10 jaar voor de kar hobbelt en nooit een stap verkeerd zet.... Tsja daar hoef ik geen cap bij op.

Passagiers zijn het overig wel verplicht als ze minderjarig zijn. Als ze ouder dan 18 zijn ligt het eraan of ze het hoe en het wat van het mennen kennen of niet.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:28

Ben toch wel benieuwd of mensen die mennen met cap, ook fietsen met helm? Misschien een rare vraag, maar dat schoot me te binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:36

Ik zit bij mij verzorgpaard wel achterop de wagen met mennen.
Wedstrijden en soms trainen. En dan heb ik altijd mijn cap op!

De eerste keer dat ik zelf gemend heb was met Dilly ervoor.
Toen kwam ik daar en vroegen ze of ik meewou om Dilly voor de wagen te zetten.
(eigenaressetje is ong 8, die kan niet mennen :P De opa van het meisje is de eigenaar van mijn verzorgpaard :P En Dilly is m'n verzorgpony.. :P)
En toen heb ik gemend zonder cap, maar de volgende keer ga ik naar huis toe om mijn cap te halen!
Je weet maar nooit, paarden kunnen altijd schrikken en raar doen, ook Dilly :P

En nadat ik in Thialf een paard + slee op de zijkant heb zien gaan, is het voor mij: Met paardrijden en mennen mijn cap op!

LynnDenise: Ik fiets niet met helm (tenzij ik naar paardrijden ga, en m'n cap kan niet meer achterop m'n fiets :P)
Ik acht de kans ook een stukkie kleiner dat mijn fiets schrikt :P