[AR] Hoe, wat, mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 19:49

(Ik begrijp de eigenaar wel:) ik mag appie niet VERKEERSMAK zodra haar man erbij is, alleen die is alleen op zondag en dan ben ik er niet altijd. Daarnaast is hij denk ik meer bang dat hij zijn vriendjes (Arabier & kwpn'r kwijt raakt.
Laatst bijgewerkt door ElisaAppie6 op 05-02-14 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:49

Simpel gezegd.. ook voor bij dat zadel en het iemand erop geld, paard moet netjes beleerd worden.

Totaal onverantwoord een 12 jarige zonder begeleiding aan het werk met een verzorgpaard.
Klinkt heel vervelend, maar krijg het idee dat je ouders helemaal niets met paarden hebben,
anders zouden ze dit ook echt niet goed vinden.

Zilfstar had heel mooie post (zie dat hij nu weg is) zij is moeder en heeft haar zoon geholpen met hun paard voor de wagen te krijgen door iemand in te huren en zelf mee te helpen.
Dit soort dingen kan je als je 12 bent en geen ervaring hebt gewoon niet zelf.

ElisaAppie6

Re: Hoe, wat, mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 19:50

Ik begrijp jullie. Hebben jullie ook hulp gehaald?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:53

Ja, ik ben ouder en rij al veel langer, maar heb nog steeds les, met rijden onder het zadel en met mennen!

MarlindeRooz

Ik heb met de eerste keer voor de wagen wel hulp gehad, en met eerste keer onder het zadel ook.

Maar mijn (verzorg)pony ken ik al weer 6 jaar, vanaf dat hij een jaar is en hij is eenkennig dus als anderen hem zouden beleren zou dat niet goed komen. :=

Maar zorg wel altijd voor begeleiding!

Squirrel1

Nooit alleen mee beginnen en zeker niet als je geen ervaring hebt.
Heb je de eigenaar van je verzorgpony eigenlijk al gevraagd of die dit wel goed vindt?
Er kan zoveel mis gaan, en dan is de eigenaar aansprakelijk.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:54

Ik snap dat je je verzorgpony graag wil leren voor de kar lopen, wil ik ook bij mijn ingereden haf. Maar ik ga het niet zelf doen en wil dat ook niet omdat het heel gevaarlijk is om het onervaren te doen. Ik ga er ook vanuit dat je nog nooit hebt gemend. Maar zeker omdat het paard niet van jou is, jij en je pony onervaren zijn, de pony ook niet ingereden is en je geen tuig hebt moet je het gewoon niet doen, en als je het toch graag wil doe het dan met een ervaren persoon, overleg eigenaar en tuig..
EDIT: en natuurlijk en GOEDE koets

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 19:57

Bestaat er menles?

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:02

Ja tuurlijk
Ook kan je een koetsiersbewijs halen.
Daar leer je al heel veel van.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 20:03

Misschien is dat wat, ik weet genoeg bedankt!

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:03

ElisaAppie6 schreef:
Bestaat er menles?

tuurlijk! maar het is daarvoor wel nodig om een koets en tuig etc te hebben als je het met je verzorgpony wil doen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:29

Sjolvir schreef:
Simpel gezegd.. ook voor bij dat zadel en het iemand erop geld, paard moet netjes beleerd worden.

Totaal onverantwoord een 12 jarige zonder begeleiding aan het werk met een verzorgpaard.
Klinkt heel vervelend, maar krijg het idee dat je ouders helemaal niets met paarden hebben,
anders zouden ze dit ook echt niet goed vinden.

Zilfstar had heel mooie post (zie dat hij nu weg is) zij is moeder en heeft haar zoon geholpen met hun paard voor de wagen te krijgen door iemand in te huren en zelf mee te helpen.
Dit soort dingen kan je als je 12 bent en geen ervaring hebt gewoon niet zelf.

Klopt. Vond t bij nader inzien niet verstandig deze 12 jarige van info te voorzien waarmee ze mogelijk toch zelf aan de slag gaat.

Mijn zoon is idd bijna 12 en wilde onze eigen, onder het zadel beleerde betrouwbare 10 jarige Fries voor de wagen zetten. Ik (40, moeder, rij al 32 jaar, heb nog steeds regelmatig les en ben dus volwassene met ervaring) heb het samen met mijn zoon EN hulp van iemand met verstand van mennen dit gedaan. In totaal de voorbereiding duurde 2 jaar. Ik was nml al een tijd bezig met tuig en lange lijnen voor zoon het idee vatte ermee een stap verder te gaan.

Het daadwerkelijk voor de wagen zette heeft enkele maanden geduurd. Stap voor stap, veel geduld. Beleren, onder het zadel of voor de wagen, doe je niet in een paar uurtjes tijd. Jij hebt ook niet leren lopen of leren rekenen in 1 dag. Je verzorgpony heeft dus ook tijd nodig om beleerd te worden. Doe je het te snel dan maak je fouten en wordt het gevaarlijk. Hou het leuk voor jezelf en neem de tijd en neem hulp.

Maar dit betreft ons eigen paard, ik (de volwassene) ben er altijd bij en begeleid mijn zoon altijd. En we hadden dus hulp.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 21:07

Ik zal er zo ie zo niet meer in mijn eentje aan de slag gaan!

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:14

Ik ben natuurlijk wat ouder en waarschijnlijk krijg ik heel bokt over me heen nu. Ik heb mijn pony zelf beleerd voor de kar. Ze was al wel onder het zadel. Ik heb haar eerst gewoon droog leren mennen daarna kar erachter gedaan. (Had zelf 1 keer ernaast op de kar gezeten) En tja nu rijden we lekkere ritjes :D Maarja zij was zadelmak en zo goed als verkeersmak

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:30

Elisa, hoe wil je een pony iets leren dat je zelf ook nooit geleerd hebt? Als jij nooit hebt leren paardrijden, kun je toch ook geen pony zadelmak maken omdat je toevallig een zadel hebt? Als je zelf nooit Frans hebt gehad op school, kun je je kleine broertje of zusje toch ook geen Frans boek leren lezen?

Als jij echt wil mennen met de pony, begin je met menlessen onder leiding van een instructeur en een ervaren paard / pony voor de wagen. Bijvoorbeeld via een koetsiersbewijs-cursus.
Als je het optuigen en de grondbeginselen op die manier een beetje eigen hebt gemaakt, laat je (of de eigenaar) de pony beleren door iemand die daar verstand van heeft of dat al veel vaker heeft gedaan.
Is dat eenmaal een feit en is de pony braaf voor de wagen (of voor mijn part slee), dan neem je een aantal menlessen met je verzorgpony zodat je ingespeeld raakt op elkaar.

Een en ander kun je nalezen in de FAQ van AR: Pink_Horizon @ [AR] FAQ: veelgestelde vragen op AR, LEES DIT EERST!

edit: Rianne, jij bent volwassen en verantwoordelijk voor je eigen pony en je eigen daden en schanddaden. TS is een meisje van 12, geen eigen verantwoordelijkheid en bovendien is het haar pony niet.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:41

@Zilfstar mooi omschreven. +:)+ veiligheid boven alles inderdaad!

Ik heb zelf kennisgemaakt met het mennen door eerst 1,5jaar als groom mee te helpen. Op die manier veel geleerd vanaf de zijlijn over tuigen/wagens/het rijden zelf. Daarna ben ik pas zelf begonnen: expres gekozen voor een pony die al beleerd was en nu 1,5 jaar later nog steeds onder begeleiding van een ouder aan het werk (al was ik al 21 jaar toen ik als groom begon en heb ik van jongs af aan onder het zadel pony en paard gereden - ik was ook bezig met iets wat ik nog moest leren dus dan is hulp van ervaren mensen belangrijk).

Misschien is het handig voor de topicstarter om eerst eens bij een ervaren menner kennis te maken met het hele gebeuren, voordat je beslissingen gaat maken over het beleren van de pony (ohz of voor de kar). Ik gok ook niet dat de eigenaar of je ouders gelijk zeggen "is goed we betalen wel even het beleren van de pony, een tuig en wagen voor je". Mennen is geen goedkope hobby (net als de rest van de paardensport) en goed materiaal is belangrijk.

Er is sowieso een koppeltopic op bokt: [AR] Koppeltopic voor grooms en koetsiers

Daar kun je een oproepje plaatsen om mee te lopen met een menner.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:55

Gezien je onkunde (niks mis mee, iedereen moet het ooit leren) zou ik hier absoluut niet zelf mee beginnen. Haal er iemand bij die er verstand van heeft of laat je verzorgpony door iemand anders beleren.
Heb je wel toestemming van de eigenaar?
Nooit zomaar gaan aanklooien, terwijl je er zelf nog helemaal niks van weet. Dat is vragen voor problemen en je veiligheid staat toch echt voorop.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:24

Tjah Welsh pony's kunnen heel pittig zijn. Hoe lief en vriendelijk karakter ze ook kunnen hebben.

De mensen hier proberen je alleen te helpen. Een omgeslagen wagen is geen leuk iets om mee te maken - voor jonge en oude menners - daar gebeuren soms wel veel ergere dingen dan bij een simpele val van een paardenrug. Daarom de voorzichtige reacties, denk ik. Daarnaast gaan de meesten toch meer in op onervarenheid dan je leeftijd zelf. Dat laatste komt eerder vanwege verzekeringstechnische redenen en verantwoordelijkheid voor iemand onder de 18.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:25

Stap 1: Koetsierbewijs gaan halen voor de basis kennis. Met google kom ik uit op een interne week bij De Boschhoeve voor 500 euro Extern 300 euro 40 uur mennen.

Stap2: Tuig voor pony. Merk Ideal 2e hands vanaf 400 euro, zie marktplaats

Stap 3:: Wagen voor pony , degelijke (marathon wagen) vanaf 1500 euro , zie marktplaats

Stap4: Pony laten beleren , 350 euro bij THstables .

Stap 5: 2x per maand menles.... deze kan ik niet zo snel vinden. Zal denk ik rond de 20 euro liggen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:51

Moderatoropmerking:
Meerdere offtopic reacties en oneliners verwijderd. Slotje is niet nodig. Men kan en mag hier gewoon ervaringen delen en (goedbedoelde)adviezen geven.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:47

Bij www.stalvanhetgildeland.nl beleren ze ook pony's voor de wagen, heel goed, niet duur en ze worden er ook gelijk goed verkeersmak want ze gaan het dorp regelmatig in.

Mentuigen heb je al voor bedragen vanaf 100 a 150 euro. Ik heb (dure) tuigen van ideal en zilco maar ik heb ook een merkloos tuig voor 150 euro en daar men ik nu al drie jaar mee en nog in hele goede staat. Die heb ik toen gekocht bij www.gerardstuigenhoek.nl en is echt fijne kwaliteit engels leer voor een zeer gunstige prijs, alleen heeft hij deze zelfde nu niet meer helaas. Maar er zitten dus ook wel goede merkloze tuigen tussen hoor.... ik vind niet dat je perse met een merktuig moet beginnen.

Priveles mennen is hier 10 euro per kwartier en dan nog voorrijkosten.

Marathon wagen is wel heel duur ja... maar er zijn ook goedkopere vierwielige wagens die voor recreatie ook prima voldoen en die kan je kopen voor een paar honderd euro.

Heb je nou echt serieus de slee proberen te laten trekken met de leidsels? := :=