Bijten en in je ruimte komen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Bijten en in je ruimte komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:23

Je begint in de goede richting te denken!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:01

iana schreef:
Sleeper schreef:
Ik heb mijn bijtertje dit ook afgeleerd door haar lippen stevig te masseren, zonder boosheid, en juist ook op de momenten dat ze niet met haar mond bezig was. Na een paar dagen was het al stukken minder na een week over, maar het masseren heb ik er in gehouden. Kan soft klinken maar dit werkt wel.

Is hij verder ook een dominant type?
Ik verlies er niks om het te proberen, zou leuk zijn.

Mensen roepen als snel dat een paard dominant is terwijl de meeste paarden gewoon gebruik maken van de ruimte die ze krijgen ;) Inderdaad je verliest er niks op en het is ook een fijne manier om iets af te leren. Geen boosheid, geduw en getrek.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:51

Ik zou gewoon consequent zijn. Ik heb een hengstje van ruim anderhalf. Heb hem zelf gefokt, toen verkocht omdat ik heen tijd en ruimte voor hem had. Nu anderhalve maand geleden weer terug gekocht, omdat zn moeder overleden was en ik dus ruimte had. Helaas is ie 5x doorverhandelt. Hij is ook erg pittig.

Aan het begin bleef hij ook niet uit mijn ruimte en hapte(niet echt bijten) hij ook overal in. Vooral mijn jas vond hij blijkbaar erg smaakvol. Eerst gaf ik hem een tik op zn neus, maar dit hielp amper. Later begon hij ook naar me te stijgeren. Toen was ik t helemaal zat en heb ik hem bij me weg gejaagd. Ik heb les gehad in nh en wist dus wat ik moest doen. Ik heb zonder hem aan te raken alle hoeken van de wei laten zien. Het was echt een bluf wedstrijd omdat hij op mij afvloog, maar dan joeg ik hem weer weg tot hij begreep dat ik de baas was. Hierna heeft hij nooit meer gehapt of gestijgert en komt hij ook bijna nooit meer in mijn ruimte. Maar dat kwam vooral omdat mijn houding niet duidelijk genoeg was daarvoor, ik was te lief omdat ik hem nog als lief klein veulentje beschouwde.

Als ik jou zo hoor, denk ik dat het vooral aan jouw houding ligt. Als jij niet uitstraalt dat jij de baas bent een geen geetter wil, zal hij dat ook niet doen. Dan hoef je hem ook niet om te kopen met snoepjes of ander gezemel, daar word ie alleen maar vervelender van. Een leidende merrie zou zich ook nooit laten bijten of naar zich laten dreigen, dit mag jij dus ook niet goed vinden, anders krijg je gevaarlijke situaties.

Als ik jou was zou ik iemand zoeken die er verstand van heeft, dat helpt echt. Ik heb met de moeder van mijn hengstje ook hulp nodig gehad

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:06

Lijkt mijn paard wel toen ze net baldadig uit de opfok kwam. Nu doet ze dat enkel bij mensen die duidelijk laten blijken dat ze zo 'schattig' is :+

Voor mij is 1 vingertje, of zelfs het omhoog doen van mijn kin ruim genoeg om mijn ruimte terug te krijgen. Dat kwam niet vanzelfsprekend maar door inderdaad altijd zeer consequent terug te bluffen, groot maken en als het echt te onfatsoenlijk was (omver duwen, voorbeen dreigementen, lijf naar je toedraaien etc) een zeer welgemikte 1 enkele optater zonder geschreeuw of kwaadheid die genoeg effect had om nog een paar minuten verbluft te kijken.
En daarnaast geef ik echt nooit voedsel uit de hand als beloning maar leg het neer en dan mag ze het pakken als ik het zeg.

Als er iemand op haar afkomt met een instelling van: acht wat een lief schattig paardje ben je toch dan kun je er de donder opzeggen dat deze persoon binnen 10 seconden de bovenste knoop van haar jas mist, een vinger achterin de mond van mijn schatje heeft zitten of een platte teen heeft.
En ze bedoelt het ook nog eens niet zo rot, gewoon een beetje impulsief zullen we maar zeggen O:)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:09

Sorry dubbele post
Laatst bijgewerkt door leeneliefje op 21-01-14 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:09

Heb niet het hele topic doorgelezen dus sorry als ik iets herhaal. Maar toen ik je titel/stukje las dacht ik gelijk aan dit:

Doreen proos is gedragsdeskundige en is alll about respect van je paard en je als leider opstellen.
Misschien heb je wat aan dit filmpje, misschien kan je zelfs contact met haar opnemen.
Ik weet dat dit over voernijd gaat, maar in de essentie is het vergelijkbaar gezien het om een gebrek aan respect gaat. (toch? :o)

Succes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:15

Wil trouwens nog even toevoegen dat mijn kleine schatje dit ook bij andere paarden en vooral pony's doet die onder haar pikorde staan, die worden letterlijk gewoon omvergelopen of weggebeukt als ze naar haar mening in de weg staan, het engeltje :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:32

Hey iedereen, even een up date van ons. Het gaat stukken beter, ik heb gelukkig veel lessen NH gehad en weet wel wat ik moet doen maar ik geef toe, het was niet makkelijk.
Heb you tube plat gezocht naar trainers die uitleggen hoe je best omgaat met left brain extroverte paarden.
Heb hele nuttige filmpjes gevonden van Clinton Anderson, heb de techniek toegepast met een verbluffend resultaat. 'Clinton Anderson On lead line lightness' is de titel. Krijg de link niet geplaatst.

Ik heb dus een stick en het touw tegelijk gebruikt om hem achteruit te plaatsen, nu hoef ik alleen met mijn hand teken te doen :)
Het is inderdaad bluffen wat je moet doen, de rest gaat vanzelf nu. Alle oefeningen die we vroeger deden gaan weer vlotter, elke dag meer vertrouwen, hij loopt veel rustiger en gaat dikwijls kauwen!!! Dan laat ik hem elke keer rustig nadenken en vragen we weer iets anders...heel fijn.

In de stal is hij gelukkig heel lief, de oortjes staan mooi rechtop, ik ben nog niet aangevallen geweest maar hij tastte zijn grens flink af. Wegtikken op de neus hielp ook niet, in tegendeel! Zijn mond ging dan wijd open om terug te bijten. Dit heeft hij al een week niet meer gedaan, ben echt trots op 'ons' :)

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:38

Oh fijn om te horen!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 11:09

lovewidy schreef:
Oh fijn om te horen!

Inderdaad :) hij is net als de jouwe een 5 tal keer van eigenaar veranderd! Ik ben trouwens al bijna 4 maanden bezig met het contacteren van de eigenaar op papier. Hij is zelfs naar Spanje geweest, niemand heeft de transfertdocumenten in orde gebracht. Een echte warboel hebben ze ervan gemaakt.

Jolijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:34

Ik herken je probleem. Mijn shetlander komt ook soms in mijn ruimte. Maar ook met ons gaat het steeds beter. :)