Iris82 schreef:Ik denk persoonlijk echt dat je het niet moet doen wittepit.
Ik vind het echt een onveilige manier van vastmaken. Daarnaast lees jij dat
Heb echt al tig paarden gelongeerd en het slepen van de longeerlijn over de grond is iets wat je zelf als longeerder op moet lossen door goed op je eigen houding en vaardigheden te letten en niet geknutseld op moet lossen door lijnen te knippen op plekken waar het niet de bedoeling is.
Gelukkig heb ik nog nooit een paard gelongeerd.
Ben het met je eens dat je als longeur moet voorkomen dat de lijn los komt te hangen, maar ik vind dat je geen goed argument hebt om de bevestigingsplek van TS af te keuren. "waar het niet de bedoeling is" klinkt als "omdat het in de bijbel staat" tsja, tijd om zelf na te denken? Omdat wij iets niet gewend zijn en dus "raar" vinden hoeft het niet per definitie slecht te zijn. Wij zijn gewend dat je een paard stuurt met een bit. Jeetje, het kan ook op de neus. Sterker nog... er zíjn mensen die hun paard de bocht om krijgen met een halsring!!! Wát? Zelfs ZONDER hoofdstel!
Waarschijnlijk is de keus voor de neus gebaseerd op de natuurkundige leer dat als je ergens kracht op uitoefent je dat beter aan het uiteinde kan doen. Het paard van de TS klinkt als gevoelig en er is dus kennelijk weinig kracht nodig om m op de volte te houden. Ze heeft wel een ander probleem, namelijk, het dier neemt geen aanleuning. En dat los je niet op met een ander bevestigingspunt, oké, maar dat was niet haar vraag.