Paard rent op me af tijdens longeren?! help?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:30

beestenfreak schreef:
Maar als hij zijn kont naar je toedraait en achteruit gaat lopen, dan trek je toch gewoon zijn kop jou kant op? of is dit erg simpel gedacht?
Met het naar je toe rennen denk ik dat je niet snel genoeg handelt. Als je ziet dat hij naar je toe wil komen op die manier zou ik hem al onwijs op zn donder geven, bij de minste beweging al. Laat maar lopen.
Zou het een keer gefilmd kunnen worden? ben wel benieuwd wat hij precies doet :)

Dat dacht ik eindelijk ook. :j
Inderdaad misschien handig om het eens te filmen!

little_king

Re: Paard rent op me af tijdens longeren?! help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:32

Als hij de kont al naar je toe heeft lukt omtrekken meestal niet meer. Dan loopt hij gewoon naar voren en heb je het nakijken :D
maar dat wil wel zeggen dat er te laat is ingegrepen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:19

michmoon schreef:
Bedankt voor de tips allemaal! Ga t zo maar eens proberen!

Dit is al niet de juiste mindset…niks proberen. Gewoon doen! Ga daar staan met een houding van "ik ben de baas" en "dit flik je me niet weer".

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:34

Kinke schreef:
michmoon schreef:
Bedankt voor de tips allemaal! Ga t zo maar eens proberen!

Dit is al niet de juiste mindset…niks proberen. Gewoon doen! Ga daar staan met een houding van "ik ben de baas" en "dit flik je me niet weer".

Met je eerste zin ben ik het eens met je tweede zin niet, want dan geef je al een negatieve emotie af/spanning. Beter is om gewoon te doen alsof er niks is gebeurd, dus weer 'schoon' beginnen en áls het gebeurd (wat wss ook zo is) dan correct handelen, maar nog steeds zonder agressie, want je doet iets waar het dier wat van moet leren en niet om je emoties te uiten. (agressieve houding roept angst of agressie op, terwijl je juist wilt dat het paard er wat van leert)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:27

ik bedoel niet dat ze daar met een agressieve houding moet staan, maar zelfverzekerd moet worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:00

Het lijkt me ook raadzaam, als je ergens echt zo'n goede band met je paard hebt als je denkt, om er geen gevecht van te gaan maken maar het gewoon even los te laten.

Even wat ander grondwerk oppakken waarbij je niet longeert maar dat je rustig maar gestaag weer uitbouwt naar longeren, op basis van gewoon lekker positief met elkaar bezig zijn en "braafjes" verdienen alsof het dier het voor het eerst doet zeg maar.

Daar hoef je geen jaar over te doen met veel gekoetsjie-koetsjie, maar gewoon even 2 weekjes het negatieve eruit halen en weer op een positieve manier met een paard gaan werken dat graag dingen goed doet voor je en dat dan ook van je te horen krijgt hoe knap en braaf hij is. Daarmee krijg je weer die "will to please" terug die zo belangrijk is :j

Vanuit die manier van omgang kun je (als het dan überhaupt nog nodig is) ook veel beter en effectiever corrigeren met een stevige hollepeuter en daarna weer gewoon overgaan tot de positieve orde van de dag, dan wanneer je al strijdlustig allebei met een netige kop die bak in gaat :=

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:42

Ik heb eens opgezocht wat: will to please nou eigenlijk exact betekend. 'de wil om voor de baas te werken' of 'de wil zijn baas een plezier te doen'. Dat is dus onzin, want een dier doet niet iets voor een mens alleen voor zichzelf.

Ik vind het verder een beetje onzin om je aan je paard te gehoorzamen en denk dat tijd niet zoveel zegt als zo'n paard iets in z'n kop heeft doet ie het evengoed over 2 weken weer. Een gevecht moet je sowieso niet aangaan, gewoon duidelijk zijn, zo zacht als kan, zo hard als moet. Als je niet zelfverzekerd dat gedrag corrigeert zal je paard er tegenin komen en dán ben je begonnen met een gevecht, maar je moet daarboven staan. Weliswaar moet je niet zo hard afstraffen dat het paard daarom terug gaat vechten, juiste timing en gepaste straf is van belang.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:46

saskiakefie: maar sommige dieren willen ook graag iets voor hun baas doen omdat dat henzelf ook een goed gevoel geeft. Indirect doen ze dus wel iets voor zichzelf. Kijk bijvoorbeeld naar border collies die bekend staan om een enorme will to please.

Met je tweede alinea ben ik het helemaal eens. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:54

Ik ben toch blij dat ik hele normale dieren heb (ook al hebben ze allemaal een eigen steekje los :P ) die het wel leuk en stoer vinden om braaf gevonden te worden, en daar ook graag hun best voor willen doen :j

Maar als je al een paar keer achter elkaar gelongeerd hebt en je wordt daarbij aangevallen door je paard en je bent niet handig genoeg geweest om dat patroon ter plekke direct te doorbreken, dan zit je dus wel met een heel vervelend inmiddels goed geworteld patroon.

Dikke kans dat zodra je weer met paard aan de lijn die bak in gaat, paardlief al helemaal netig ingesteld is op hetzelfde nare gedrag en baasje alweer met knikkende knieën en bonzend hart in het midden staat te hopen dat het déze keer ineens anders zal gaan :=

Naar mijn mening kan je dat patroon dan echt beter even doorbreken en het weer leuk maken voor allebei zodat paard het weer interessant vindt om het baasje een plezier te doen, en baasje weer wat meer zelfvertrouwen krijgt waardoor ze beiden die bak in lopen met het gevoel dat ze leuk samen gaan werken... dat is een heel ander uitgangspunt met veel meer kans op succes :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:59

Met wat longeer je TS?
Een van mn verzorgpaarden was laatst hengstig toen ik haar longeerde. Wou of niet lopen of ze kwam op me af of ging achteruit. Ik longeer met dubbele lijnen en ben toen even heel gemeen geweest en heb haar als een jekker in dr achteruit getrokken. Dat vond ze zo raar, en was zo zo van onderste boven dat het vrijwel meteen over was. Met de zweep zwaaien maakte geen ruk uit..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:07

pmarena schreef:
Ik ben toch blij dat ik hele normale dieren heb (ook al hebben ze allemaal een eigen steekje los :P ) die het wel leuk en stoer vinden om braaf gevonden te worden, en daar ook graag hun best voor willen doen :j

Maar als je al een paar keer achter elkaar gelongeerd hebt en je wordt daarbij aangevallen door je paard en je bent niet handig genoeg geweest om dat patroon ter plekke direct te doorbreken, dan zit je dus wel met een heel vervelend inmiddels goed geworteld patroon.

Dikke kans dat zodra je weer met paard aan de lijn die bak in gaat, paardlief al helemaal netig ingesteld is op hetzelfde nare gedrag en baasje alweer met knikkende knieën en bonzend hart in het midden staat te hopen dat het déze keer ineens anders zal gaan :=

Naar mijn mening kan je dat patroon dan echt beter even doorbreken en het weer leuk maken voor allebei zodat paard het weer interessant vindt om het baasje een plezier te doen, en baasje weer wat meer zelfvertrouwen krijgt waardoor ze beiden die bak in lopen met het gevoel dat ze leuk samen gaan werken... dat is een heel ander uitgangspunt met veel meer kans op succes :)

Maar dat heeft te maken met dat ze het dan voor de beloning doen. En niet voor JOUW.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:09

Mwoah, volgens mij werkt dat voor alles en iedereen zo.
Maar ik snap je probleem niet zo :P Dat maakt toch ook geen flaus aus :?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:14

Als je knie het toelaat zou ik wat dichter bij het paard meelopen. Dus niet in het midden blijven staan maar meelopen op een volte iets kleiner dan het paard loopt. Je hebt het over een 'hij': ruin of hengst?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:15

Mijn ruin test me momenteel ook uit, ik heb een tip gekregen eerst te werken aan het achterwaarts zetten.
Beginnen met een visueel gebaar, geen reactie': wiebelen met het touw, dit harder gaan doen indien geen reactie.
Als hij bv 4 meter van je verwijderd staat ga je de richting aanwijzen met de hand waar je de longe mee vast hebt, indien geen reactie wat helpen met druk geven met longeerzweep. Je lichaam draaien naar de richting dat hij moet lopen en als voorzorg kan je de zweep the de schouder houden.
Niet makkelijk allemaal, een fase waar je door moet.
Ik ben nog zo ver niet, krijg hem met moeite een paar passen achteruit. Als dit niet betert ga ik ook een trainer aan huis laten komen voor het escaleert.
Bij een dominant paard mag je zeker niet terug deinzen. Altijd op je plek blijven staan. Daarom dat ze mij aanraden om hem vanaf het midden achteruit te sturen en hem zo weg te sturen naar links of rechts zonder jezelf te verplaatsen.
Het achteruit gaan mag ook niet aarzelend gebeuren maar heel direct en vlot, makkelijker gezegd dan gedaan in elk geval. Ben benieuwd of de tips je gaan helpen. :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:25

iana schreef:
Bij een dominant paard mag je zeker niet terug deinzen.

Klopt helemaal, maar een hoefafdruk op je lijf is ook niet prettig. Je moet dus wel heel zeker zijn dat het dier z'n dreigement niet tot uitvoer brengt.

Eigenlijk heb je jezelf op zo'n moment al in een onhandige situatie gebracht, het paard dreigt teveel en de mens is op een kwetsbare plaats. Met de nodige handigheid en ervaring is dat te voorkomen, je moet dus precies op het juiste moment op de juiste manier inspelen op de signalen en bewegingen van het paard. Bepaald geen sinecure.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:03

Ja daarom dat je hem eerst vlot achteruit moet sturen zodat er meer ruimte is en je meer tijd hebt om te reageren.
Bij een dominant paard moet je stevig in je schoenen staan en heel veel zelfvertrouwen hebben.
Op papier lijkt het simpel, ik weet ondertussen dat het in praktijk veel tijd en energie kost. Ik ga dit ook moeten leren en onderhouden, elke dag opnieuw maar dan heb je een paard die voor je door het vuur zal gaan.
Als ik bang wordt is het einde verhaal voor mij tot er iemand mij de juiste handeling kan uitleggen. Het begint al met het touw en de zweep, de handigheid krijgen dat die twee al niet in de war geraken :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:15

michmoon schreef:
hallo allemaal!

Mijn verzorgster was toen dit allemaal al gebeurt was een keer gaan longeren. Waarbij hij volgens haar op haar af kwam gerend alleen maar galoppeerde niet luisterde een haar probeerde aan te vallen.
Dit leek mij niks voor mijn paard, zo ken ik hem echt niet. Zij is hierna ook gestopt.
Na revalidatie etc. ben ik het longeren zelf weer op gaan pakken.
Tot mijn grote verbazing kwam meneer op mij afgestierd, goed, kan een keer gebeuren..
Maar hij begon ook zijn kont te draaien en liep in z'n achteruit op me af, aan heel z'n lichaamstaal kon ik zien dat hij ook wou trappen. ik heb hem eerst op zn donder gegeven helaas hielp dit niet.
ik heb hem een rondje normaal laten lopen en ben daarna gestopt. Zodat hij het op 't laatst wel goed deed.

Ik heb hem hierna een tijd niet meer gelongeerd.
Vandaag ben ik het rustig aan weer eens gaan proberen.
Ik ben gewoon met hem in de bak gaan staan en heb gewacht tot hij zelf ging lopen. (enige aansporing tot lopen of wegkrijgen bij mij lokte de achteruitloop-trap reactie al uit vandaar deze aanpak.)
uiteindelijk begon hij te lopen en heeft tot 4 keer toe een half rondje gelopen waarna hij op een rustige manier weer naar mij terug gelopen kwam. ik heb hem beloond want hij deed wat ik van hem vroeg. (Rustige subtiele aanpak is aanbevolen bij meneer.)
Echter was hij het hierna weer zat of wat er dan ook in dat hoofdje omgaat, ik begrijp hem eigenlijk met bijna alles, maar hier weet ik me even geen raad mee.
En kwam hij weer naar me toe gedraafd, maakt zich groot, draait zich om en loopt weer in z'n achteruit naar me toe. Ook deze keer wou hij trappen..

Aangezien hij het hiervoor niet heel goed heeft gehad zou het zo kunnen zijn dat dit het een en ander omhoog heeft gehaald?
Maar hij komt ook op me af zoals hij ook bij andere paarden doet.. hij rent eropaf, maakt zich groot, draait op en geeft een trap. het ik ben de baas verhaal.

Wanneer hij dit doet kan ik hem ook niet op zijn donder geven omdat ik dan zeker weten een trap krijg.

Hoi, vooral het dikgedrukte viel mij op, en ik vermoed dat hier een groot deel van het probleem zit. Deze pony ziet jou niet als leider, en maakt dat op bepaalde momenten dus even goed duidelijk. Tuurlijk kan het dat er tijdens het longeren met jouw verzorger, iets is mis gegaan. Dat hij de leiding heeft overgenomen. Nu geef jij zelf ook onduidelijke signalen (denk aan hem zelf laten kiezen om weg te stappen? om van jou weg te gaan? en zelfs weer naar jou toe te komen? Hij mag het zelf bepalen. En als hij geen zin heeft, dreigt ie nog even met de kont, want hoe durf je hem iets te vragen?) Maar een paard wil graag duidelijkheid. Ben je dat niet, pakt hij de leiding wel.

Ik snap ook niet goed hoe je pony de mogelijkheid krijgt om zich om te draaien en achterwaarts naar je toe te komen. Maar ik kan me hierin vergissen hoe snel dat gaat. Toch zou ik heel hard proberen dit voor de zijn, geef hem die kans niet. Vanaf het moment dat je besluit te gaan longeren, bepaal jij wat je gaat doen. Neem je pony mee naar de bak, zet hem op de circel, loop zelf achterwaarts naar jouw plek, met de zweep op zijn buik gericht. Hij moet gewoon wachten tot jíj een commando geeft. Zeg hem te gaan stappen, en drijf hem iets naar voren. Desnoods doe je dit tegelijkertijd, dus hij moest naar voren stappen, jij richt de zweep op zijn flank en geeft het commando om te gaan stappen, en je gaat zelf op jouw plek staan. Stapt ie dan al achterwaarts, stapt ie dus tegen je zweep aan. Gaat ie nog achterwaarts, geef hem dan maar eens een tik, naar voren moet ie. Gaat ie naar voren, meteen belonen. Dát is wat je vroeg.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:28

Wat je ook nog kan doen is met 2 mensen longeren, een houdt de lijn vast en de ander de zweep en neemt een drijvende positie. Wel is het eigenlijk wel werk voor iemand die er ervaring mee heeft om je hierin te begeleiden. Lastig.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:31

Klopt, die wou ik ook opperen, maar omdat haar verzorgster is gestopt nam ik aan dat dit lastig zou worden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:39

En als je dan toch bezig bent.. laat hem dan ook lichamelijk even onderzoeken :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:30

Hoe is het gegaan TS?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:27

Ts ik ben erg benieuwd hoe het gaat en wat je gedaan hebt?

Yfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:33

Beste TS,

Ik herken wel wat van wat jij verteld omdat wij met loswerken een moment gehad hebben waarop ons paard naar ons toedraaide. Hij heeft nooit daadwerkelijk getrapt of maar een poging gedaan, maar er zat wel dreiging in. Op dat moment wist ik ook niet wat me overkwam, hij had dat werkelijk nog nooit gedaan.

Volgens mijn instructice lag het probleem vooral bij mij (gelukkig, want dan kan je er ook wat aan doen) en moest ik duidelijker zijn en minder twijfelen. Ik was te lief en daardoor niet duidelijk naar mijn paard toe. Ik twijfelde te erg of ik hem nou moest wegsturen of moest kalmeren.
Zij maakte mij duidelijk dat op het moment dat ik met mijn paard een kudde vorm waarin ik de leiding heb, hij ook van mij afhankelijk is. Ben ik niet duidelijk in mijn signaal 'lopen' of 'stoppen', kan het hem in het wild zijn kop kosten. Ik moest dus zonder twijfelen vol overtuiging duidelijk maken wat ik wilde. Daar hoort bij dat ik met mijn lijn heb moeten gooien, kabaal heb moeten maken en echt boos ben geworden.
Ik denk dus dat de oplossing inderdaad is gewoon de kleinste beweging die hij niet in de goede richting zet direct straffen (met longeerzweep, en anders creatief met een bezem of een plastic zak die hij eng vind). Wanneer je de toon hebt gezet (en dat is niet zo zeer 'ik ben de baas' denk ik, maar eerder 'ik ben te vertrouwen, doe maar wat ik je zeg') is het voor hem duidelijk wat je wilt en hoeft hij de confrontatie niet op te zoeken. Beter één keer overduidelijk dan 10 keer half, want dan raak je hem alleen maar verder kwijt.

Als ik jou was zou ik het zo snel mogelijk oplossen en niet het longeren vermijden. Misschien is het nog een optie hem los in de padock te zetten zonder lijn, zodat jij ook afstand kan houden en hij het gevoel heeft weg te kunnen lopen van druk. Ik zou oppassen met iemand anders er naast te laten lopen, want dan kun jij niet duidelijk reageren omdat je bang bent dat hij dadelijk bovenop je hulp springt.

Heel verhaal.. hoop dat je er iets mee opschiet. Ben benieuwd hoe het nu gaat!