LB Introvert paard motiveren voor draf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Re: LB Introvert paard motiveren voor draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 11:00

Ja dat stamt nog uit de periode dat de rem niet meer functioneerde. Daarom zijn we er toen heel bewust mee bezig geweest.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:08

Wat bij mijn LBI enorm geholpen heeft, is de traag-traag-traag techniek. Wij hadden vooral problemen aan de hand. Als ik zie dat het tempo wat terug zou zakken, gaan we zo traag als we maar kunnen - maar ze moet wel blijven bewegen. Daar tussen doen we oefeningetjes aan de hand als twee pasjes en stoppen, twee pasjes en stoppen, en telkens belonen als ze exact stopt wanneer jij wil stoppen. Dan vraag je om te draven, en de mijne schiet er als een raket vandoor :)

Maak het werken zo leuk mogelijk - verander es van omgeving, haal er speelgoed/schriktrainingmateriaal bij - zet haar hersentjes aan het denken.

Na een jaar flink veel grondwerk luistert ze naar de kleinste signalen en gaat ze met plezier aan het werk; ik heb een actief, werkwillig en blij paard - in plaats van dat ze haar energie gebruikt om het tegenovergestelde te doen. En dit reflecteert zich allemaal tijdens het rijden; ze werkt met plezier mee nu - terwijl dat niet eens ons 'probleem' was.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:29

Mijn struikelblok is vooral hoe ik haar gemotiveerd kan houden.

De eerste paar minuten gaat het goed maar daarna geeft ze er de brui aan en wil ze het liefst stil blijven staan of bij mijn vriend thee leuten.

Ze gaat dan stil staan, wijken op de voorhand of achterhand (dit heeft ze geleerd op de grond) of met haar voorbeen op de grond stampen.
En dan wacht ik gewoon tot ze klaar is en dan probeer ik weer voorwaarts te stappen want tussendoor reageerd ze nergens op en gooit ze de ankers uit. Ze vind zichzelf dan heel erg knap met al die trucjes maar is ook tegelijkertijd beledigd dat ze dan niks krijgt.

Mijn voornemen is nu dat ze enkel nog beloond wordt met brokjes als ze netjes stilstaat bij op en afstijgen en daarna tussendoor niets. Behalve bij als we versnellen/draven willen. Op die manier hoop ik dat ze de focus gaat leggen op de oefening waar ik op dat moment mee bezig ben.
Ze is heel gevoelig voor belonen en wordt dan heel enthousiast.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:40

Ga dan vanuit belonen werken, en probeer haar zo veel mogelijk te motiverend door totaal onverwachte dingen te doen :)
Werk met pionnen en balkjes, maak een 'poortje' zonder dak, door het stapelen van enkele balen stro, waar je paard dan tussendoor moet. Probeer te spelen, en ontdek wat ze écht leuk vindt. De mijne is dol op complimentjes - maak er echt een feest van als ze haar best doet. Wordt vooral niet boos of gefrustreerd als ze tegendraads is, want net daarom doen ze het ~~}> Verleg even de focus, ga spelen met je paard, werk aan een goede basis tussen jullie twee, en pak door het spelen heen de oefening mee waar je nu zo'n last mee hebt. Je zal versteld staan hoe snel jouw paard de knop omdraait, graag met jou aan de slag gaat, en hoe jullie plots wél aan een stuk door kunnen draven :)

Leer goed haar reacties te lezen: nog voor zij het toont dat ze iets saai vindt, moet jij haar alweer kunnen verrassen door iets helemaal anders te doen. En hoe minder je vraagt, hoe meer je krijgt!

Er zijn dagen geweest waarop ik echt dacht: jeetje, waar zijn we toch mee bezig, maar dan maak je plots weer een grote sprong voorwaarts, en weet je weer waarom je zo je best doet om je paard geïnteresseerd in jou te houden.

Wees ook niet bang om te clickeren of met een voedselbeloning te werken: wees er heel consequent in, en ook dan zal je de voedselbeloningen prima kunnen afbouwen - zonder dat jullie het beiden doorhadden :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:42

Heb je wel eens iemand anders erop laten rijden? Misschien zit je inmiddels zo vast in het karakter en de trucjes van het paard dat je daar niet meer uit komt. Een ander rijdt er misschien zo door!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:45

Morrie schreef:
omdat dit bij van nature staat en in de titel LB introvert staat, veronderstel ik zomaar dat je iets met Parelli doet.
Op Facebook vond ik onderstaande, ik heb een paard dat uit zichzelf geen stap doet en met deze tips heb ik hem binnen een dag weer goed aan de hulpen. Hij zal nooit voorwaarts worden, is mij verkocht als erg flegmatiek en dat is hij ook, maar toch werkt het, zoals de meeste tips van Parelli :)

Tip van Linda Parelli:

Citaat:
Anyone out there with a lazy horse? Here are some tips just for you!

You've probably all seen or experienced the rider sweating bullets and urging their horse forward while the horse shuffles along at the speed of a snail with a "make my day" look on his face . The worst thing you can do with a lazy horse is to push him forward... this will make him slow down even more! Instead, work smarter, not harder!

If your horse wants to slow down under saddle, try the "thunk thunk" technique! Ask your horse to go forward by simply bringing up your energy in your core and activating your seat. If he does not respond, use a stick to tap very lightly on his shoulder. Count to four, then tap again twice as hard as the time before. Count to four again, then tap twice as hard again! Rinse and repeat until your horse responds (makes an effort to wake up or go forward). Once he responds, relax and rub him, then try again! This technique keeps you from urging forward with your legs constantly.

Another great thing to try with a lazy horse either on the ground or under saddle is asking him to go slower than he wants. If he wants to trot slow, ask him to trot even slower! Pretty soon, he'll decide it's easier to go forward with impulsion.

Transitions are another great technique to use, as well as "point to point" - riding to different points in the arena in straight lines, then stopping and relaxing when you reach those points.

Wat is het idee van op de schouder tikken/slaan? Daar zit de motor toch niet?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:48

We hebben al gewerkt met balkjes. Er overheen stappen, tussen halthouden etc. Dat is al niet meer zo spannend haha.

Maar ik zal eens proberen om meer variatie erin te brengen. Soms denk ik dat ik het al voldoende doe maar dan blijkt maar weer dat er nog genoeg te variëren is.

Clicker kent ze. Dat is ook wel een goed idee om dat weer even op te pakken.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:55

Inge Teblick heeft op haar website ook iets geschreven over clickeren onder het zadel. Sinds fjordlief en ik dat doen, is ze echt niet meer te houden :))

Misschien is het ook wat om af en toe es van locatie te veranderen?

Het kan best dat paardlief denkt: oh jee, niet weer in de bak :O Dan kan je enerzijds proberen om op locatie een stuk door te draven - maar ook hier weer geldt: combineer het met dingen die je paard leuk vindt.

En anderzijds kan je de bak opleuken door paardlief er es in te zetten met - ik zeg maar wat - een paardenbal, hem er gewoon eens te poetsen, noem maar op. Mijn LBI legt héél vaak negatieve associaties met de plaats en het materiaal. Lange tijd gold voor ons: Aha, baasje komt er met een halster + lange leadrope aan, laat ik even een dutje doen en haar volstrekt negeren :)* Dus dan doe je paardlief bijvoorbeeld halster aan, neem je haar mee aan de leadrope (en wat een feest is het als ze helemaal uit zichzelf toont te kunnen stappen, zonder praatjes!), en dan zet je haar bij haar voerbak, op de plek waar we normaal trainen. Paardlief snapt er geen jota meer van, en heeft plots niet zo'n zin meer om een middagdutje te doen als ze haar trainingsmateriaal ziet. Bijvoorbeeld ;)

Probeer echt helemaal los van het 'standaardplaatje' te denken. Er zijn clickersessies geweest waarbij paardlief en ik enkel targetten, was heel saai, maar paard vond me wel boeiend hoor, als snoepautomaat. En later konden we steeds uitbreiden en uitbreiden, en nu moet ze best hard werken voor een beloning (voor haar normen dan toch ;) ).

En wat soms moeilijk is: als je ziet dat het schitterend gaat, je paard bruist van energie, en ja hoor, ze heeft aan een stuk door gedraafd - leer dan te stoppen. Je bent zooo blij dat je paard eindelijk echt een klik heeft met jou tijdens het werken, maar als je dan weer doorwerkt tot ze het helemaal beu is, moet je de volgende keren weer extra hard werken om haar te motiveren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:02

Ik denk dat je topictitel niet klopt. Introvert paard met een enorme will to please, gaat volgens mij niet samen.
Ik denk dat je het probleem er gewoon zelf hebt ingebracht. In het begin was ze blijkbaar te snel. Dat hebben jullie haar afgeleerd. En nu is ze te langzaam. Sneu voor het paard, maar dat zal ze dan weer moeten afleren met de snel, sneller, snelst techniek. Maar of jullie dat durven....?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:10

Ik heb niet het idee dat we echt iets fout hebben gedaan waardoor ze nu wat langzamer is.

Natuurlijk wil dat niet zeggen dat we alles perfect doen, anders kwam ik niet dagelijks op bokt kijken hihi.

Toen we haar kochten was ze 3,5 ongeveer en licht ingereden.
Ze wordt nu in april 5 jaar.

Ze is denk ik net als ons zoekende naar stabiliteit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:21

Dat laatste is denk ik wel een heel raak punt. Jullie hebben de afgelopen tijd veel verschillende technieken, instructeurs en methodes toegepast. Hierdoor maak je het voor jezelf niet duidelijker, maar voor Luna ook niet.

Als ik jullie met Luna bezig zie, dan zie ik bij jullie vooral afwachtendheid en niet genoeg doortastendheid en bij Luna vooral een 'jajaja whatever :)ddd ' houding. Luna is een paardje wat duidelijkheid, stabiliteit en vooral doorpakken nodig heeft. Nu doet ze maar wat, maar ze mág het ook doen. Wat zijn voor haar de consequenties als ze stopt met draven? Je wilt haar belonen als ze draaft, met als gevolg dat ze stopt als zij dat wil. Ze heeft immers gedraafd, dus dat is goed toch? Waarna ze haar beloning eist. Ik zou veel en veel minder met voer gaan belonen, en al helemaal niet gaan belonen met voer als je er gangen in/op wilt zetten. Gevaar wat je dan krijgt is dat een paard zich afwachtend gaat gedragen, die wacht namelijk op de voerbeloning. En dat wil je niet, je wilt een voorwaarts paard wat pas stopt als jij aangeeft dat ze mag stoppen.

Je geeft aan dat je als ze stopt en andere dingen gaat doen gaat wachten tot ze klaar is. Oftewel, wéér neemt zij de leiding wanneer jullie wat gaan doen. Waarom breek je niet in? Waarom geef je niet aan 'nokken met dit gedrag.'? Juist door niet in te grijpen als ze dat doet (ze mag stoppen, ze mag zijwaarts, ze mag van alles wat juist niet de bedoeling is) is het gedrag zelfbelonend. Er is er maar één die de touwtjes in handen heeft, en dat is Luna....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:30

Ik vind jullie wel héél erg lief tegen je paard hoor. Ik ben helemaal voor paardvriendelijkheid, maar het zou mij toch niet gebeuren dat ik mijn paard niet eens een rondje in draf kan houden >;) . Is ze nou helemaal gek geworden, je vraagt geen Z dressuur-oefeningen of een sprong van 1.50. Een kwartiertje draven moet best kunnen horen.

Wat zou er gebeuren als je een stopte met snoepjes geven, en eens gewoon streng aangeeft dat je een paar rondjes draf eist?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:34

Ik begrijp wat je bedoelt Berdien. We proberen het wel maar zijn nog niet consequent genoeg. Maar het is ook zo verrekte lastig met Luna om als ze eenmaal haar zinnen heeft gezet op iets, dat gedrag te doorbreken.

Ik weet dat niet goed hoe te reageren. Boos worden en je zin opeisen is iets wat voor haar niet werkt.
Op zo'n moment zit ik er dan ook echt op met het idee van waar ik weer aan begonnen ben.

Toch lijkt me het rijden met de clicker iets wat Luna wel goed zou kunnen oppakken. Eerst beloon ik haar voor een pasje draf maar de volgende keer pas bij twee of drie. Zo leert ze naar mijn idee dat ze haar best moet gaan doen en moet afwachten wanneer de oefening ten einde is. Ipv dat ze zelf wat gaat bedenken.

Hmm lastig hoor haha.
Maar voel me regelmatig een kneus met rijden en ze zet me wel voor schut.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:36

Babootje schreef:
Ik denk dat je topictitel niet klopt. Introvert paard met een enorme will to please, gaat volgens mij niet samen.
Ik denk dat je het probleem er gewoon zelf hebt ingebracht. In het begin was ze blijkbaar te snel. Dat hebben jullie haar afgeleerd. En nu is ze te langzaam. Sneu voor het paard, maar dat zal ze dan weer moeten afleren met de snel, sneller, snelst techniek. Maar of jullie dat durven....?

Hier dacht ik ook een beetje aan. Ik lees niks over een begeleider in de vorm van een rij-instructeur.

Maar ik denk dat een introvert paard ook wel een will to please kan hebben. Dat kan met mensen toch ook? Iemand die stil en verlegen is kan toch ook graag anderen tevreden willen stellen en complimentjes krijgen?

Anoeska schreef:
Ik vind jullie wel héél erg lief tegen je paard hoor. Ik ben helemaal voor paardvriendelijkheid, maar het zou mij toch niet gebeuren dat ik mijn paard niet eens een rondje in draf kan houden >;) . Is ze nou helemaal gek geworden, je vraagt geen Z dressuur-oefeningen of een sprong van 1.50. Een kwartiertje draven moet best kunnen horen.

Wat zou er gebeuren als je een stopte met snoepjes geven, en eens gewoon streng aangeeft dat je een paar rondjes draf eist?

Dit dus. _/-\o_
Zoniet zelf, dan maar met iemand anders.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:40

Ja ik denk dar begeleiding wel handig is af en toe maar heb momenteel geen groot budget helaas dus en moet alles een beetje zelf uitvogelen zeg maar.

Ik probeer altijd zo veel mogelijk kennis op te doen en die dan toe te passen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:46

Het inrijden van een jong paard is ook geen werk voor beginners. Je hebt gewoon een heel braaf paard dat precies doet wat jullie haar zelf hebben aangeleerd. En dat is "niet lopen". Het voorwaartse eruit gehaald. Eeuwig zonde is dat.
Eerst maar eens proberen het tempo er weer in te krijgen. Dus aandraven en iedere keer dat ze zelf weer terug wil schakelen been (en ik ben bang ook zweep) erbij en door laten lopen tot je zelf terugneemt. In plaats van terugnemen eens harder laten lopen en dan nog harder. Er zitten wel drie versnellingen op de draf en die kun je allemaal gebruiken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:55

Misschien ben ik wel een boerin hoor, maar als je nou eens 1 keertje afstapt van snoepjes, clickers, parelli-tikjes op de hals en weet ik wat al niet meer. En gewoon eens flink been geeft als ze na een half rondje alweer in stap sukkelt. En doe eens heel gek, een klein tikje met de zweep achter je been erbij. Ik denk dat als je dat een beetje consequent volhoudt, je binnen een week of wat resultaat hebt.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:55

We hebben haar zelf niet beleerd en toen we haar kochten zat stap, draf en een kort galopje er al wel op.

Maar door samenloop van omstandigheden hebben we niet goed opgelet en zijn er foutjes ingeslopen.
Toen hebben we ook besloten om even te stoppen met rijden en ons te focussen op grondwerk en communicatie.
Daarin hebben we onszelf heel veel kunnen verbeteren en zijn we dichter bij elkaar gegroeid.

Dus ongetwijfeld hebben we dingen fout gedaan maar daarom leren we ook dagelijks.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:55

Anoeska schreef:

Eens... Ik had het topic gelezen en nog niet gereageerd omdat dit niet direct mijn interessegebied is, maar als huis- tuin- en keukenruiter (met ervaring met jonge paarden) vraag me af of jullie het rijden niet aan het overanalyseren zijn?

Jonge paarden snappen heel vaak niet dat been = voorwaarts, maar door consequent te zijn valt het kwartje toch echt na een weekje of twee drie doorgaans heel goed. En dan hoeft het niet met geweld, maar gewoon beginnen met stemhulp, dat koppelen aan een beenhulp eventueel ondersteund met een zweepje of hulp vanaf de grond. Zodra ze het been = voorwaarts principe snappen en je het heeeeeel vaaaaaaak herhaalt wordt dat aarzelende drafje vanzelf een vlottere draf, niks ingewikkelds aan?

Misschien denk ik veel te simpel hoor, maar als ik lees hoe jij aan het rijden bent dan lijkt het meer op hogere wiskunde dan op paardrijden :o, ik bedoel, een snoepje als je een paar pasjes draaft? Volgens mij zou het sneller gaan als je bijvoorbeeld iemand op de grond hebt met een longeerzweep: je wilt aandraven, geeft been, paard reageert niet, je geeft opnieuw been plus de longeerhulp, eventueel met stemhulp. Paard draaft, been en longeerhulp stoppen. Paard valt terug, opnieuw been plus longeerhulp wanneer nodig. Dan gaat ie toch een keer de link leggen tussen he, been en dan komt die zweep, laat ik eens vertrekken want dat viel net ook in goede aarde :)*

Maar nogmaals, misschien zit er een goede theorie achter, maar wellicht is het verhelderend om er eens met nuchtere blik naar te kijken? Je kan best rekening houden met het type paard dat je hebt, dat doe ik ook, maar maak het niet te ingewikkeld, ik bedoel, uiteindelijk is 't een paard toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:17

Phoe wat maak jij het rijden lastig en ingewikkeld voor jezelf en voor je paard. :-) Een snoepje een clicker?? Nee.. been is het antwoord! Geen reactie is meer been nog geen reactie is been én tik met de zweep (of je dit nu zelf doet of iemand met een longeerzweep) . En de beloning = geen drijvend been/stil been ;-)! Ga is gewoon lekker rijden ipv zoveel na te denken! Geniet!!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:37

Ik krijg nu wellicht veel reacties, maar als TS een LBI paard heeft, moet je heel erg uitkijken dat je ze niet gewoon afstompt. Het kan dat soort paarden vaak gewoon niet schelen hoe veel en hoe hard been je geeft, en dat een hekel heeft aan werken met het baasje.

Nu kruip ik weer braaf in mijn meelees-hoek :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:46

Toen ze het paard kochten zaten draf stap en galop er toch al op. Daar moet ze toch op zijn minst naar terug kunnen. Nee, ik denk niet dat TS een LBI paard heeft (is dat iets uit parelli?). Eens met voorgaand commentaar. Stop met over analyseren. Zoek goede begeleiding (geen parelli). En ga rijden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:58

Ik heb ook een LBI die graag vooruit denkt, met je mee denkt en staakt. Het is bij haar echt belangrijk om heel zwart-wit te zijn. Dit mag wel, dit mag niet. Punt. Lopen is lopen. Ook al zijn het maar drie passen extra, hou het initiatief bij jou. Bij alles. Dus ook aan de hand. Niet teveel zelf dingen laten verzinnen. Stilstaan is trouwens ook echt stilstaan. Niet draaien of achteruit, geen enkel pasje zetten. Die van mij bleef ineens niet meer staan bij het opstijgen, dat was op te lossen met veel oefenen (links, rechts, met krukje, zonder krukje) en dan snoepjes erin als ze braaf was, maar zij gaat inderdaad ook uit zichzelf dingen doen en dan beloond worden. Die snoepjes gebruik ik dus echt alleen als ik het anders niet opgelost krijg. Zelden dus, en als ik ze wel gebruik snel weer afbouwen.

Bhris (haai! :D ), die van mij reageert inderdaad ook niet op been of zweep als ze staakt(e). Ik kon er echt een bezemsteel op doormidden slaan, bij wijze van, en dan liep ze nog niet. Ze ging gewoon uit. In negeermodus. Bij haar heb ik het opgelost door zelf heel snel te zijn. Zodra ze terugviel in tempo meteen zweep erbij. Ik heb niet gevraagd om langzamer, dus je gaat ook niet langzamer. Als ze eenmaal stilstond was er geen beweging meer in te krijgen. Dat was afstappen en een stukje lopen om het te doorbreken. Ik heb ook weleens aan een toevallige voorbijganger gevraagd om haar aan de hand mee te nemen terwijl ik bleef zitten.

Mijn merrie is heel slim en vindt het al snel saai. Bij haar moet ik het werk en de oefeningen heel erg afwisselend houden. In de bak rijden vindt ze ronduit stom. Dat hou ik leuk door pionnen en balkjes te gebruiken. Bovendien is het bakwerk altijd heel kort (15-30 minuten) en gaan we daarna nog even naar buiten om uit te stappen of een stukje te tölten. Maar wel elke keer een andere kant op, anders wordt het te voorspelbaar voor haar.

Mijn advies? Consequent zijn, weten wat je wil en dat ook uitvoeren, zwart-wit werken, geen gezeur accepteren, veel afwisseling om het leuk te houden, niet te lang doorgaan en tevreden zijn met kleine vooruitgang. Het hoeft niet meteen een heel rondje in draf te zijn, een hele lange zijde is al heel goed.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:00

Ik heb het idee dat je nu van alles een beetje doet, maar niets echt doorzet. Ook bij parelli en clickertraining is het niet de bedoeling dat je paard zelf bepaalt wat hij doet.
Ook al ga je je verdiepen in meer motivatie krijgen etc. dan nog is het belangrijk dat je gewoon eerst je paard degelijk aan de hulpen hebt staan. Voor een rondje draf heeft je paard echt niet veel motivatie nodig. Hij moet gewoon luisteren naar je been ;)

Als je parelli leuk vind, zoek dan een goede parelli instructeur (je zit in grongingen? Eef Veenstra bijv.).

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:18

(Imre!! *\%/* )

Jouw verhaal herken ik ook heel erg. Bij mijn fjord hetzelfde: neen = neen. Ze tast zo ontzettend snel de grenzen af, dat ze dominantiespelletjes zou spelen zonder dat ik het door zou hebben, moest ik niet oplettend zijn. Houd ze kort, maar uiteindelijk gebruiken ze die energie (waarmee ze je anders gaan tegenwerken) echt om met jou samen te werken en gewoon lekker actief te zijn :) Maar geef je een vinger, dan neemt ze de volgende keer zeker weten een hand.

Op de mijne zat ook écht zo'n uit-knop. Ze kon (en kan het nog steeds als iemand anders er mee aan de slag gaat) gewoon doen alsof je niet bestaat, en dan mag je nog zo'n ruk geven aan het halstertouw als je wil, mevrouw bleef lekker waar ze was. Inmiddels is ze met de lichtste hulpen te sturen en vooruit te krijgen - maar je moet consequent zijn, of ze maakt er meteen misbruik van.

Waarom ik zo hamerde TS op 'maak het leuk en interessant', is omdat het probleem met LBI's vaak is dat ze jou en je trainingen gewoon niet interessant genoeg vinden.

@Babootje: Parelli kan wel degelijk heel goede instructie zijn, mits je er ook even serieus mee bezig bent als met 'gewone instructie'. Wij communiceren niet met aardstralen en met rooksignalen :') Zo zacht als het kan, maar zo hard als het moet.