Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Verleg even de focus, ga spelen met je paard, werk aan een goede basis tussen jullie twee, en pak door het spelen heen de oefening mee waar je nu zo'n last mee hebt. Je zal versteld staan hoe snel jouw paard de knop omdraait, graag met jou aan de slag gaat, en hoe jullie plots wél aan een stuk door kunnen draven
Morrie schreef:omdat dit bij van nature staat en in de titel LB introvert staat, veronderstel ik zomaar dat je iets met Parelli doet.
Op Facebook vond ik onderstaande, ik heb een paard dat uit zichzelf geen stap doet en met deze tips heb ik hem binnen een dag weer goed aan de hulpen. Hij zal nooit voorwaarts worden, is mij verkocht als erg flegmatiek en dat is hij ook, maar toch werkt het, zoals de meeste tips van Parelli
Tip van Linda Parelli:Citaat:Anyone out there with a lazy horse? Here are some tips just for you!
You've probably all seen or experienced the rider sweating bullets and urging their horse forward while the horse shuffles along at the speed of a snail with a "make my day" look on his face . The worst thing you can do with a lazy horse is to push him forward... this will make him slow down even more! Instead, work smarter, not harder!
If your horse wants to slow down under saddle, try the "thunk thunk" technique! Ask your horse to go forward by simply bringing up your energy in your core and activating your seat. If he does not respond, use a stick to tap very lightly on his shoulder. Count to four, then tap again twice as hard as the time before. Count to four again, then tap twice as hard again! Rinse and repeat until your horse responds (makes an effort to wake up or go forward). Once he responds, relax and rub him, then try again! This technique keeps you from urging forward with your legs constantly.
Another great thing to try with a lazy horse either on the ground or under saddle is asking him to go slower than he wants. If he wants to trot slow, ask him to trot even slower! Pretty soon, he'll decide it's easier to go forward with impulsion.
Transitions are another great technique to use, as well as "point to point" - riding to different points in the arena in straight lines, then stopping and relaxing when you reach those points.
Dan kan je enerzijds proberen om op locatie een stuk door te draven - maar ook hier weer geldt: combineer het met dingen die je paard leuk vindt.
Dus dan doe je paardlief bijvoorbeeld halster aan, neem je haar mee aan de leadrope (en wat een feest is het als ze helemaal uit zichzelf toont te kunnen stappen, zonder praatjes!), en dan zet je haar bij haar voerbak, op de plek waar we normaal trainen. Paardlief snapt er geen jota meer van, en heeft plots niet zo'n zin meer om een middagdutje te doen als ze haar trainingsmateriaal ziet. Bijvoorbeeld 
).
' houding. Luna is een paardje wat duidelijkheid, stabiliteit en vooral doorpakken nodig heeft. Nu doet ze maar wat, maar ze mág het ook doen. Wat zijn voor haar de consequenties als ze stopt met draven? Je wilt haar belonen als ze draaft, met als gevolg dat ze stopt als zij dat wil. Ze heeft immers gedraafd, dus dat is goed toch? Waarna ze haar beloning eist. Ik zou veel en veel minder met voer gaan belonen, en al helemaal niet gaan belonen met voer als je er gangen in/op wilt zetten. Gevaar wat je dan krijgt is dat een paard zich afwachtend gaat gedragen, die wacht namelijk op de voerbeloning. En dat wil je niet, je wilt een voorwaarts paard wat pas stopt als jij aangeeft dat ze mag stoppen.
. Is ze nou helemaal gek geworden, je vraagt geen Z dressuur-oefeningen of een sprong van 1.50. Een kwartiertje draven moet best kunnen horen. Babootje schreef:Ik denk dat je topictitel niet klopt. Introvert paard met een enorme will to please, gaat volgens mij niet samen.
Ik denk dat je het probleem er gewoon zelf hebt ingebracht. In het begin was ze blijkbaar te snel. Dat hebben jullie haar afgeleerd. En nu is ze te langzaam. Sneu voor het paard, maar dat zal ze dan weer moeten afleren met de snel, sneller, snelst techniek. Maar of jullie dat durven....?
Anoeska schreef:Ik vind jullie wel héél erg lief tegen je paard hoor. Ik ben helemaal voor paardvriendelijkheid, maar het zou mij toch niet gebeuren dat ik mijn paard niet eens een rondje in draf kan houden. Is ze nou helemaal gek geworden, je vraagt geen Z dressuur-oefeningen of een sprong van 1.50. Een kwartiertje draven moet best kunnen horen.
Wat zou er gebeuren als je een stopte met snoepjes geven, en eens gewoon streng aangeeft dat je een paar rondjes draf eist?

Anoeska schreef:Ik vind jullie wel héél erg lief tegen je paard hoor. Ik ben helemaal voor paardvriendelijkheid, maar het zou mij toch niet gebeuren dat ik mijn paard niet eens een rondje in draf kan houden. Is ze nou helemaal gek geworden, je vraagt geen Z dressuur-oefeningen of een sprong van 1.50. Een kwartiertje draven moet best kunnen horen.
Wat zou er gebeuren als je een stopte met snoepjes geven, en eens gewoon streng aangeeft dat je een paar rondjes draf eist?
, ik bedoel, een snoepje als je een paar pasjes draaft? Volgens mij zou het sneller gaan als je bijvoorbeeld iemand op de grond hebt met een longeerzweep: je wilt aandraven, geeft been, paard reageert niet, je geeft opnieuw been plus de longeerhulp, eventueel met stemhulp. Paard draaft, been en longeerhulp stoppen. Paard valt terug, opnieuw been plus longeerhulp wanneer nodig. Dan gaat ie toch een keer de link leggen tussen he, been en dan komt die zweep, laat ik eens vertrekken want dat viel net ook in goede aarde
Een snoepje een clicker?? Nee.. been is het antwoord! Geen reactie is meer been nog geen reactie is been én tik met de zweep (of je dit nu zelf doet of iemand met een longeerzweep) . En de beloning = geen drijvend been/stil been
! Ga is gewoon lekker rijden ipv zoveel na te denken! Geniet!!
), die van mij reageert inderdaad ook niet op been of zweep als ze staakt(e). Ik kon er echt een bezemsteel op doormidden slaan, bij wijze van, en dan liep ze nog niet. Ze ging gewoon uit. In negeermodus. Bij haar heb ik het opgelost door zelf heel snel te zijn. Zodra ze terugviel in tempo meteen zweep erbij. Ik heb niet gevraagd om langzamer, dus je gaat ook niet langzamer. Als ze eenmaal stilstond was er geen beweging meer in te krijgen. Dat was afstappen en een stukje lopen om het te doorbreken. Ik heb ook weleens aan een toevallige voorbijganger gevraagd om haar aan de hand mee te nemen terwijl ik bleef zitten.
)
Maar geef je een vinger, dan neemt ze de volgende keer zeker weten een hand.
Zo zacht als het kan, maar zo hard als het moet.