Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Morrie schreef:omdat dit bij van nature staat en in de titel LB introvert staat, veronderstel ik zomaar dat je iets met Parelli doet.
Op Facebook vond ik onderstaande, ik heb een paard dat uit zichzelf geen stap doet en met deze tips heb ik hem binnen een dag weer goed aan de hulpen. Hij zal nooit voorwaarts worden, is mij verkocht als erg flegmatiek en dat is hij ook, maar toch werkt het, zoals de meeste tips van Parelli
Tip van Linda Parelli:Citaat:Anyone out there with a lazy horse? Here are some tips just for you!
You've probably all seen or experienced the rider sweating bullets and urging their horse forward while the horse shuffles along at the speed of a snail with a "make my day" look on his face . The worst thing you can do with a lazy horse is to push him forward... this will make him slow down even more! Instead, work smarter, not harder!
If your horse wants to slow down under saddle, try the "thunk thunk" technique! Ask your horse to go forward by simply bringing up your energy in your core and activating your seat. If he does not respond, use a stick to tap very lightly on his shoulder. Count to four, then tap again twice as hard as the time before. Count to four again, then tap twice as hard again! Rinse and repeat until your horse responds (makes an effort to wake up or go forward). Once he responds, relax and rub him, then try again! This technique keeps you from urging forward with your legs constantly.
Another great thing to try with a lazy horse either on the ground or under saddle is asking him to go slower than he wants. If he wants to trot slow, ask him to trot even slower! Pretty soon, he'll decide it's easier to go forward with impulsion.
Transitions are another great technique to use, as well as "point to point" - riding to different points in the arena in straight lines, then stopping and relaxing when you reach those points.
Babootje schreef:Ik denk dat je topictitel niet klopt. Introvert paard met een enorme will to please, gaat volgens mij niet samen.
Ik denk dat je het probleem er gewoon zelf hebt ingebracht. In het begin was ze blijkbaar te snel. Dat hebben jullie haar afgeleerd. En nu is ze te langzaam. Sneu voor het paard, maar dat zal ze dan weer moeten afleren met de snel, sneller, snelst techniek. Maar of jullie dat durven....?
Anoeska schreef:Ik vind jullie wel héél erg lief tegen je paard hoor. Ik ben helemaal voor paardvriendelijkheid, maar het zou mij toch niet gebeuren dat ik mijn paard niet eens een rondje in draf kan houden. Is ze nou helemaal gek geworden, je vraagt geen Z dressuur-oefeningen of een sprong van 1.50. Een kwartiertje draven moet best kunnen horen.
Wat zou er gebeuren als je een stopte met snoepjes geven, en eens gewoon streng aangeeft dat je een paar rondjes draf eist?
Anoeska schreef:Ik vind jullie wel héél erg lief tegen je paard hoor. Ik ben helemaal voor paardvriendelijkheid, maar het zou mij toch niet gebeuren dat ik mijn paard niet eens een rondje in draf kan houden. Is ze nou helemaal gek geworden, je vraagt geen Z dressuur-oefeningen of een sprong van 1.50. Een kwartiertje draven moet best kunnen horen.
Wat zou er gebeuren als je een stopte met snoepjes geven, en eens gewoon streng aangeeft dat je een paar rondjes draf eist?