Kon er echt niet relaxed met de wagen op pad hoor, altijd was er wel wat.
Hoe verkeersmak je paard ook is, soms gaat het in het verkeer alles bij elkaar net te hard, qua geluid of tempo dat het op je afkomt of wegrijdt. Met onze Snuitje wel eens tussen vrachtwagen (voor ons) vuilniswagen (die sorteerde alvast voor, naast ons) en bus gestaan (tja, die kwam er ook nog aan). En dan zou de Randstad Rail er ook nog aan kunnen komen of de trein

Net als Sasika heb ik ook gegroomd bij de stalhouderij, dwars door Den Haag, Leiden, Alphen a/d Rijn, Zoetermeer gereden met verschillende aanspanningen. Zelfs de meest ervaren paarden hebben het soms 'gehad' in dergelijke situaties. En dan is het een opwaaiend servetje van een terrasje wat ze opeens enorm doet schrikken

Super dat je toch helder bleef nadenken, jammer dat je ze niet gewoon met 'pompend remmen' op je handen en rem met je wagen terug kreeg, dat voelt toch altijd beter dan met zo'n noodstop. Maar dat het nooit meer gebeurt, dat weet je niet. En niet deelnemen aan het verkeer om dat dit kan gebeuren, daar geloof ik dus niet in. Met die pony die dus zeg maar driedubbel geparkeerd braaf stond ben ik op hol geslagen door een bietenveld doordat er een aantal quads wilden passeren. Nou als er een verkeersmak was was die pony het wel. Maar die quads, die dag, op dat moment, dat kon hij ff niet aan.
Ik heb wel zoiets van dat je als je met een span de weg op gaat met de kans dat je groot verkeer tegenkomt, het niet zo moet zijn dat je je handen op zich al vol hebt aan je span, dat zou in die fase voorbij moeten zijn. Dus eerst oefenen op rustiger plekken (die zijn er in die regio ook wel alleen veel minder en alleen op bepaalde tijdstippen) en pas als dat goed gaat en je zo af en toe wat groot rustiger verkeer bent tegengekomen op plekken waar ze je ook zo voor bij kunnen razen.
Mijn ervaring daar in het kassengebied is ook zo dat als ze naar de veiling gaan / terugkomen of zoiets de vrachtwagens inderdaad nogal hard gaan.... maar goed het is hun werk. Ik vind het super als ze gas terug willen nemen of zelfs maak ik mee dat ze stilstaan en de motor uitzetten als ze zien dat mijn groom ernaast loopt maar het is wel de openbare weg dus op zich, als ze gewoon 50 of 70 km / uur rijden (neem toch aan dat je niet op een 80 km/uur weg rijdt) staan ze in hun recht.
Bij mijn licht hysterische vorige paardje voor wat betreft vrachtwagens ging ik altijd in stap en liet de groom ernaast. We hadden een soort gehoor en uitkijk ontwikkeld voor elke vrachtwagen die zich binnen een straal van 2 km om ons heen begaf

Ik weet dat het enorm veel impact heeft als ze aan de kletter zijn gegaan en hoop toch dat je weer ontspannen op de bok kunt gaan zitten.
Sterkte ermee...