[AR] Als een ontspannen ritje eindigt in een drama..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:11

Ik ken de omgeving van Bleiswijk/Zoetermeer/Bergschenhoek/stukje Rotjeknor daar zeer goed en heb er ook regelmatig gemend. Het is ook een van de redenen dat ik momenteel gewoon weer lekker in Breda/Rijsbergen sta met mijn pony's :7
Kon er echt niet relaxed met de wagen op pad hoor, altijd was er wel wat.

Hoe verkeersmak je paard ook is, soms gaat het in het verkeer alles bij elkaar net te hard, qua geluid of tempo dat het op je afkomt of wegrijdt. Met onze Snuitje wel eens tussen vrachtwagen (voor ons) vuilniswagen (die sorteerde alvast voor, naast ons) en bus gestaan (tja, die kwam er ook nog aan). En dan zou de Randstad Rail er ook nog aan kunnen komen of de trein :+

Net als Sasika heb ik ook gegroomd bij de stalhouderij, dwars door Den Haag, Leiden, Alphen a/d Rijn, Zoetermeer gereden met verschillende aanspanningen. Zelfs de meest ervaren paarden hebben het soms 'gehad' in dergelijke situaties. En dan is het een opwaaiend servetje van een terrasje wat ze opeens enorm doet schrikken :+

Super dat je toch helder bleef nadenken, jammer dat je ze niet gewoon met 'pompend remmen' op je handen en rem met je wagen terug kreeg, dat voelt toch altijd beter dan met zo'n noodstop. Maar dat het nooit meer gebeurt, dat weet je niet. En niet deelnemen aan het verkeer om dat dit kan gebeuren, daar geloof ik dus niet in. Met die pony die dus zeg maar driedubbel geparkeerd braaf stond ben ik op hol geslagen door een bietenveld doordat er een aantal quads wilden passeren. Nou als er een verkeersmak was was die pony het wel. Maar die quads, die dag, op dat moment, dat kon hij ff niet aan.

Ik heb wel zoiets van dat je als je met een span de weg op gaat met de kans dat je groot verkeer tegenkomt, het niet zo moet zijn dat je je handen op zich al vol hebt aan je span, dat zou in die fase voorbij moeten zijn. Dus eerst oefenen op rustiger plekken (die zijn er in die regio ook wel alleen veel minder en alleen op bepaalde tijdstippen) en pas als dat goed gaat en je zo af en toe wat groot rustiger verkeer bent tegengekomen op plekken waar ze je ook zo voor bij kunnen razen.

Mijn ervaring daar in het kassengebied is ook zo dat als ze naar de veiling gaan / terugkomen of zoiets de vrachtwagens inderdaad nogal hard gaan.... maar goed het is hun werk. Ik vind het super als ze gas terug willen nemen of zelfs maak ik mee dat ze stilstaan en de motor uitzetten als ze zien dat mijn groom ernaast loopt maar het is wel de openbare weg dus op zich, als ze gewoon 50 of 70 km / uur rijden (neem toch aan dat je niet op een 80 km/uur weg rijdt) staan ze in hun recht.

Bij mijn licht hysterische vorige paardje voor wat betreft vrachtwagens ging ik altijd in stap en liet de groom ernaast. We hadden een soort gehoor en uitkijk ontwikkeld voor elke vrachtwagen die zich binnen een straal van 2 km om ons heen begaf :+

Ik weet dat het enorm veel impact heeft als ze aan de kletter zijn gegaan en hoop toch dat je weer ontspannen op de bok kunt gaan zitten.
Sterkte ermee... :(:)

saskiakefie

Re: Als een ontspannen ritje eindigt in een drama..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:20

Beetje jammer om nou weer vrachtwagenchauffeurs de schuld te geven, is niet hun verantwoordelijkheid als je paard aan de kletter gaat. Het paard zal moeten leren wennen in jouw wereld te leven incl de vrachtwagens, schrikken kan altijd een keer gebeuren maar zal daarna moeten beseffen dat het geen gevaar is ipv op hol te gaan. Aardig als mensen even wat rustiger aan rijden, maar vind het niet hun verantwoordelijkheid, jij kiest ervoor met je paard de weg op te gaan. Zolang mensen niet expres iets doen om het paard te laten schrikken vind ik dat je nog altijd naar jezelf moet kijken. Natuurlijk snap ik dat je geschrokken bent gelukkig dat het goed afgelopen is.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:25

pff das dan echt jammer. De volgende keer klim je dan echt met zweet handen weer op de bok.... Ik ben ooit een keer met paard en al aangereden en mijn paard viel en rende keihard weg. Vind nu nog steeds niks om de weg op te gaan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:34

Ik dacht bij de topictitel dat er minimaal een pony overleden was, een groom een been had gebroken en een vrachtauto over de kop was geslagen.
Maar de pony's zijn op hol geslagen en alles is goed afgelopen. Tja, heel naar maar je moet er ook niet te lang bij stilstaan. Trek je les uit wat er is gebeurd maar overdrijf het ook niet.

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:21

tjeezes wat een zot die vrachtwagenchauffeur, man ik denk dat ik wel in paniek zou zijn geraakt, haat het dat mensen denken dat paardjes als robotjes worden behandelen en denken dat ze overal tegen bestand zijn.
sorry hier word ik zo pissed van.
mijn man werd dit weekend haast omver gereden door ook zo'n roekeloze chauffeur die dacht dat hij dat wel even kon flikken bij een jong paard van 5 jaar.
ik moet soms ook wel opletten als ik met mijn shetlander ga mennen op straat als er opeens een tractor of vrachtwagen achter ons aan rijd, gelukkig zijn de meeste mensen wel bereid om te wachten voor een kleine shetlandpony.
meestal zien ze hem niet eens en enkel de koets, willen ze toch eens zien wat er voor de koets loopt en houden ze zowiso in. dat vind ik wel leuk.
en als ze hem dan zien is het van :o "oh zo lief zeg, wat een kleintje."
maar toch, een paar weken geleden ook bijna iemand met haar mercedes tegen mijn shetje gereden in de koets, helemaal veilig met lichtjes en fluojas aan, pony gaat mooi op stap vooruit in het dorp aan een kruispunt waar zij totaal geen voorrang op had, stopt, kijkt naar ons, en rijd vlak voor spirit zijn neus uit, op nog geen halve meter, gelukkig dat ik de teugels snel kort kon nemen en wat heb kunnen uitwijken of ze zat met haar achterwielen tegen mijn stoere knul.
Op dat moment had ik echt wel een toeter ofzo bij me willen hebben of een steen dat ik die naar de auto kon werpen. ben dan maar met mijn teugels beginnen zwaaien, gelukkig dat spirit dat al gewend van me is.

maar toch, ben blij dat je er enkel met de schrik van afgekomen bent. maar je hebt juist gehandeld, helaas begrijpen zulke mensen dat niet.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:27

Wolflupin Was je zweep tekort om die mercedes te raken?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:59

Ik lees juist in het bericht van de TS dat de vrachtwagen wel een mogelijk aandeel was in dit verhaal (kasen versterkten het geluid), maar dat ze er achteraan gingen en vluchtdieren gaan niet achter het gevaar aan...
Kan de wind, het weer en de vrachtwagen zijn in combinatie. Gewoon een druppel die de emmer ff doet overlopen bij 1 paardje en zo ook de ander.

Maar schrikken lijkt mij deze situatie ook ja!
Het is gelukkig goed afgelopen en volgende keer gaat het vast wel weer gewoon goed. ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 03:41

Baileys01 schreef:
Ik verwonder me er wel lichtelijk over hoe vaak mensen met half verkeersmakke paarden naar buiten gaan, en dan vooral heel hard medeweggebruikers de schuld geven wanneer er iets misgaat. Zo ook hier weer.
hopelijk is het verder allemaal goed afgelopen en beginnen jullie met het goed wennen aan het verkeer voor de ponys.

En hoe moeten ze dan hun paarden verkeersmak maken als ze er niet mee naar buiten gaan? :+

Ik neem aan dat TS niet met een tweespan naar buiten gaat als ze over het algemeen genomen niet behoorlijk verkeersmak zijn. Anders zou ik ook zeggen om ze eerst apart oid mee te nemen aan de hand of ohz. Maar dat heeft ze ook gedaan :+ En daar doen ze het prima.

Maar zoals TS zegt, werd het geluid dus allemaal versterkt, vrachtwagen reed hard. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. En is het alleen bij was schrik gebliven.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 04:20

hmmpfff . Kan zo niet tegen die mensen
-:(-

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:25

Storm schreef:
Ik dacht bij de topictitel dat er minimaal een pony overleden was, een groom een been had gebroken en een vrachtauto over de kop was geslagen.
Maar de pony's zijn op hol geslagen en alles is goed afgelopen. Tja, heel naar maar je moet er ook niet te lang bij stilstaan. Trek je les uit wat er is gebeurd maar overdrijf het ook niet.

haha ja dat dacht ik ook toen ik de titel las!!

Ik rij op een weg waar ik heel de tijd door vrachtwagens en tractors( grote combinaties) wordt ingehaald, die rijden ook allemaal te hard( mogen 60 maar volgens een snelheidsmeter bord gaan ze 70 of harder )
Ik ben er ook weleens vandoor geschoten zelfs gezwommen in de sloot met wagen en al( paar jaar geleden). Maar altijd ging ik wel de dag erna gelijk weer door. Als er wat groots aankomt ga ik meestal in een inham bij een boerderij staan.
Maar juist door veel op de weg rijden worden ze steeds makker en minder schrikachtig.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:32

Snollygoster schreef:
Vrachtwagenchauffeurs zijn echt de meest asociale weggebruikers, op de wielrenners na dan.
Gelukkig mogen er geen vrachtwagens komen in de buurt waar ik nu sta met mijn paarden, maar waar ik vroeger stond was ook een weg die ik een stukje moest volgen om vervolgens op een wandelpad uit te komen, en net die weg stond erom bekend dat er steeds als een idioot gereden werd. Ik ben er al zo vaak vrachtwagenchauffeurs tegengekomen die nog niet eens vaart minderen, zelfs niet na een signaal. Verschikkelijk asociaal, ik kan er echt woest van worden.

En ik kan woedend worden van deze reactie. Ik zelf ben de opleiding aan volgen. Mijn vader is chauffeur, heb zelf paarden, en laat mij nu meer ruiters kennen die hun paard niet onder controle hebben langs een vrachtwagen die stil staat met motor uit dan ik vrachtwagenchauffeurs ken die as sociaal gedrag vertonen!!!

Ik vind het zeer erg voor ts, vind dit dan ook zeer zeker niet kunnen van deze chauffeur in kwestie, dit is in mijn ogen ook een schande voor het beroep.. Als bestuurder, maakt niet uit van wat (ja, ook ruiters en fietser horen hierbij) moeten ten alle tijden rekening houden met elkaar. Maar om alle vrachtwagenchauffeurs over 1 kam te scheren?! Ben blij dat je dit ook zelf toegeeft dat ze niet allemaal zo zijn.

Ts, ben blij dat het goed afgelopen is, toevallig bedrijf naam weten te onthouden? Kan je altijd nog bedrijf contacteren, zij weten over algemeen wel welke chauffeur waar zit op dat moment. Grote kans dat deze chauffeur er dan ook wel over word aangesproken.
Jij en je twee span ondertussen ook bekomen van de schrik ?

Even mijn post wat milder gemaakt.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 02-01-14 18:40, in het totaal 2 keer bewerkt

hondenpoott

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:36

Gelukkig is het goed afgelopen, altijd al een hekel aan hard rijdend verkeerd ...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:40

Snollygoster schreef:
Vrachtwagenchauffeurs zijn echt de meest asociale weggebruikers, op de wielrenners na dan.

Pardon?
En jij hebt echt de meest ongelooflijke ongenuanceerde mening ooit... :roll:
Denk je nou werkelijk dat alle chauffeurs zo zijn??
Sorry maar dan heb je het chauffeurswereldje van dichtbij nog nooit meegemaakt..
En je mag blij zijn dat er chauffeurs zijn, zonder chauffeurs had jij geen eten, geen drinken, geen huis, geen paard, geen leven.....

TS: Wat vervelend dat dit gebeurt is! En dit is zeker niet netjes van de chauffeur.

Het is zo jammer dat veel weggebruikers niet weten wat ze met paarden aanmoeten...
Als de vrachtwagen achter jou was gaan remmen, waren de remmen gaan ontluchten, wat een onwijs sissend geluid maakt.. Hier zullen je paarden wellicht ook van geschrokken zijn?
Miscchien wist de chauffeur niet echt wat hij ermee aan moest.

Heb je een naam gezien op de vrachtwagen? Wellicht kan je het bedrijf eens bellen? :)

Hopelijk ga je nu weer veilig de weg op! :)
En vooral blijven oefenen, verkeersmakke pony's zijn het beste wat je hebben kunt!

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:01

brrr dit zou ik ook niet mee willen maken zeg. Gelukkig zei je Groom het. Tja van vrachtwagenchauffeurs, sommige zijn wel een beetje aso maar lang niet allemaal. Mountain bikers vind ik wel verveld de meeste sjezen zo langst zonder enige waarschuwing maar sommige zeggen ook wel heel aardig hallo of pas op.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:13

Snollygoster schreef:
Gelukkig mogen er geen vrachtwagens komen in de buurt waar ik nu sta met mijn paarden, maar waar ik vroeger stond was ook een weg die ik een stukje moest volgen om vervolgens op een wandelpad uit te komen, en net die weg stond erom bekend dat er steeds als een idioot gereden werd. Ik ben er al zo vaak vrachtwagenchauffeurs tegengekomen die nog niet eens vaart minderen, zelfs niet na een signaal. Verschikkelijk asociaal, ik kan er echt woest van worden.

Word zo kwaad als iemand dat zegt! Mijn moeder en haar vriend zijn beide vrachtwagen chauffeurs en zijn áltijd de boeman. Bij íedereen. Maar als ze allemaal een weekje stoppen hebben zowel jij als je paard niks te eten meer. Oh wat aso! Jezus, denk eens na voordat je zulke domme dingen zegt en iedereen over 1 kam scheert! Wat een schijtvooroordeel zeg.

Maar ontopic.
Wat vervelend dit zeg! Denk dat vele toch wel in paniek waren geraakt! Heel goed dat jullie rustig bleven en het goed hebben opgelost :)

Tinneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:21

_Blacky_ schreef:
Wat heeft iedereen toch commentaar op vrachtwagens. Weet je niet hoe lastig het is om een paar ton stil te krijgen, en weer op te trekken???
Hij moet zich wel aan de snelheid houden, Absoluut. Maar het zijn absoluut niet de meest associale weggebruikers.

Wel vervelend dat dit gebeurt is. Hebben de pony's er niks aan overgehouden?

Inderdaad, zelfs fietsers kunnen ook heel erg associaal op de baan teweg gaan als er een paard bij is.

Zonde dat dit gebeurt is, maar gelukkig is er verder niks erg gebeurt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 01:01

Best grappig om de pro en anti vrachtwagen(chauffeurs) te lezen.

Ik heb liever dat ze in hetzelfde tempo doorrijden dan dat ze afremmen. Dat sissen is echt een heel vervelend geluid.

Mijn pony is een keer aangereden door een vrachtwagen en hij stopte niet eens...reed gewoon door. Pony had het been open en een kneuzing.
Dat vind ik super aso gedrag...maar of dat nu een vrachtwagen was of wat anders, staat los van het gedrag en doorrijden.
Vrachtwagenchauffeurs hebben nu eenmaal vaak haast (werkdruk).
Jammer dat ze hierdoor soms niet altijd even correct handelen bij een verkeersituatie.

Op hol is altijd schrikken...zsm gewoon weer opnieuw.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 02:17

GUSTIxBILL schreef:
En ik kan woedend worden van deze reactie. Ik zelf ben de opleiding aan volgen. Mijn vader is chauffeur, heb zelf paarden, en laat mij nu meer ruiters kennen die hun paard niet onder controle hebben langs een vrachtwagen die stil staat met motor uit dan ik vrachtwagenchauffeurs ken die as sociaal gedrag vertonen!!!

Ik vind het zeer erg voor ts, vind dit dan ook zeer zeker niet kunnen van deze chauffeur in kwestie, dit is in mijn ogen ook een schande voor het beroep.. Als bestuurder, maakt niet uit van wat (ja, ook ruiters en fietser horen hierbij) moeten ten alle tijden rekening houden met elkaar. Maar om alle vrachtwagenchauffeurs over 1 kam te scheren?! Ben blij dat je dit ook zelf toegeeft dat ze niet allemaal zo zijn.

Ts, ben blij dat het goed afgelopen is, toevallig bedrijf naam weten te onthouden? Kan je altijd nog bedrijf contacteren, zij weten over algemeen wel welke chauffeur waar zit op dat moment. Grote kans dat deze chauffeur er dan ook wel over word aangesproken.
Jij en je twee span ondertussen ook bekomen van de schrik ?

Even mijn post wat milder gemaakt.

ilaan schreef:
Word zo kwaad als iemand dat zegt! Mijn moeder en haar vriend zijn beide vrachtwagen chauffeurs en zijn áltijd de boeman. Bij íedereen. Maar als ze allemaal een weekje stoppen hebben zowel jij als je paard niks te eten meer. Oh wat aso! Jezus, denk eens na voordat je zulke domme dingen zegt en iedereen over 1 kam scheert! Wat een schijtvooroordeel zeg.

Maar ontopic.
Wat vervelend dit zeg! Denk dat vele toch wel in paniek waren geraakt! Heel goed dat jullie rustig bleven en het goed hebben opgelost :)

Jolliegirl schreef:
Pardon?
En jij hebt echt de meest ongelooflijke ongenuanceerde mening ooit... :roll:
Denk je nou werkelijk dat alle chauffeurs zo zijn??
Sorry maar dan heb je het chauffeurswereldje van dichtbij nog nooit meegemaakt..
En je mag blij zijn dat er chauffeurs zijn, zonder chauffeurs had jij geen eten, geen drinken, geen huis, geen paard, geen leven.....

TS: Wat vervelend dat dit gebeurt is! En dit is zeker niet netjes van de chauffeur.

Het is zo jammer dat veel weggebruikers niet weten wat ze met paarden aanmoeten...
Als de vrachtwagen achter jou was gaan remmen, waren de remmen gaan ontluchten, wat een onwijs sissend geluid maakt.. Hier zullen je paarden wellicht ook van geschrokken zijn?
Miscchien wist de chauffeur niet echt wat hij ermee aan moest.

Heb je een naam gezien op de vrachtwagen? Wellicht kan je het bedrijf eens bellen? :)

Hopelijk ga je nu weer veilig de weg op! :)
En vooral blijven oefenen, verkeersmakke pony's zijn het beste wat je hebben kunt!

En jullie moeten maar eens allemaal mijn tweede reactie lezen ;)
Zoals ik al zei was het niet mijn bedoeling om vrachtwagenchauffeurs over één kam te scheren en heb ik hier erna ook mijn excuses voor aangeboden. Ik heb zelf al vaker nare ervaringen gehad met vrachtwagenchauffeurs, dus ik snap voor TS hoe frustrerend het kan zijn, bij mijn reactie heb ik ook even mijn emoties in plaats van mijn verstand laten spreken, alsof dat jullie nooit overkomt ;)

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:34

Als je mijn reactie goed leest staat daar ook wel degelijk, ik ben blij dat je dit zelf toegeeft.
Maar dit soort reacties doet nu eenmaal ook mijn bloed koken. Omdat er een paar cowboys tussen zitten (en dit weet en besef ik ook) zijn we niet allemaal zo.
ook ik heb dus mijn emoties boven mijn verstand laten spreken. Echter heb ik je 2e reactie wel gelezen ;)
Maar daar gaat het nu niet over.

Ik hoop boor de Ts dat ze bedrijfsnaam heeft onthouden. Meeste vrachtwagens hebben van het bedrijf uit een systeem waar gezien kan worden waar ze wanneer rijden. En bij een redelijk bedrijf zal er echt wel een gesprek mogelijk zijn.
Veel chauffeurs weten ook gewoon niet wat dan het beste is om te doen. Sommige paarden vinden vrachtwagen op zich eng, andere het geluid van de luchtketels bij het afremmen. En voor hun is het dan ook moeilijk om de situatie in te schatten, zeker combinerend met de tijdsdruk van het just in time principe meestal. Als ik de ts was zou ik gewoon het bedrijf vriendelijk contacteren...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:15

Ik (en mijn paarden) hebben ook juist liever dat ze op hetzelfde tempo doorrijden.
Zit echt niet te wachten op een vrachtwagen die langzaam/sissend/hobbelend de kant in gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:25

Heel vervelend wat de TS mee maakt en heel erg fijn dat het toch op een veilige manier is afgelopen. Kan me goed voorstellen dat de schrik er goed in zit.

Maar even vanuit de vrachtwagen bekeken... Een vrachtwagen die op de rem gaat maakt een pokkenherrie dankzij het remsysteem. Het fijne weet ik er niet van, maar weet wel dat hoe dan ook het sissende en fluitende geluid van de vrachtwagen niet te voorkomen is wanneer er geremd moet worden. Veel paarden die juist van dat geluid schrikken als een vrachtwagen achter op komt.
Ten tweede iets waar menig paardenliefhebber al weet van heeft, maar niet bij stil staat... Wij kunnen met de trailer niet zomaar op de rem trappen. Niet alleen omdat de paarden zich niet snel genoeg schrap kunnen zetten, maar ook omdat er gewicht in de trailer staat wat gaat schuiven. De vrachtwagen heeft hetzelfde. Zijn lading staat vast in de wagen, maar dat 'dode' gewicht drukt mee in en zorgt dat een vrachtwagen niet zomaar vol op de rem staat. Die moet ook rustig en voorzichtig doen wil hij zijn wagen vertragen.

Nu was ik er niet bij toen dit alles bij TS gebeurde en kan dus ook niet zeggen wat de reden is geweest. Misschien was deze ene chauffeur wel een botte hork, maar misschien heeft hij de situatie ingeschat en was de weg breed genoeg om oplettend door te rijden en wou hij juist niet vol op de rem ivm het geluid wat hij maakte? Dat weet niemand.
Maar een vrachtwagen heeft meer om rekening mee te houden en meer pk om controle over te houden. 9 van de 10 zullen doen wat zij denken dat het beste is voor hun medeweggebruikers. Dat strookt niet altijd met de reactie van de ruiter/paard maar dat is ook oefenen en ervaren.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:07

Judith_ schreef:
Heel vervelend wat de TS mee maakt en heel erg fijn dat het toch op een veilige manier is afgelopen. Kan me goed voorstellen dat de schrik er goed in zit.

Maar even vanuit de vrachtwagen bekeken... Een vrachtwagen die op de rem gaat maakt een pokkenherrie dankzij het remsysteem. Het fijne weet ik er niet van, maar weet wel dat hoe dan ook het sissende en fluitende geluid van de vrachtwagen niet te voorkomen is wanneer er geremd moet worden. Veel paarden die juist van dat geluid schrikken als een vrachtwagen achter op komt.
Ten tweede iets waar menig paardenliefhebber al weet van heeft, maar niet bij stil staat... Wij kunnen met de trailer niet zomaar op de rem trappen. Niet alleen omdat de paarden zich niet snel genoeg schrap kunnen zetten, maar ook omdat er gewicht in de trailer staat wat gaat schuiven. De vrachtwagen heeft hetzelfde. Zijn lading staat vast in de wagen, maar dat 'dode' gewicht drukt mee in en zorgt dat een vrachtwagen niet zomaar vol op de rem staat. Die moet ook rustig en voorzichtig doen wil hij zijn wagen vertragen.

Nu was ik er niet bij toen dit alles bij TS gebeurde en kan dus ook niet zeggen wat de reden is geweest. Misschien was deze ene chauffeur wel een botte hork, maar misschien heeft hij de situatie ingeschat en was de weg breed genoeg om oplettend door te rijden en wou hij juist niet vol op de rem ivm het geluid wat hij maakte? Dat weet niemand.
Maar een vrachtwagen heeft meer om rekening mee te houden en meer pk om controle over te houden. 9 van de 10 zullen doen wat zij denken dat het beste is voor hun medeweggebruikers. Dat strookt niet altijd met de reactie van de ruiter/paard maar dat is ook oefenen en ervaren.

Juist. :j
Vrachtwagens remmen op lucht, daar komt het gesis en gepuf vandaan.
Vaak is de beste optie dan om in te halen dan af te remmen en er achteraan te rijden.
Dat geeft meer spanning bij een paard over een langere tijdsduur dan inhalen.

@ TS: niet opgeven en blijven proberen.
Ga op een zondag, dan is er sowieso minder (vracht)verkeer en kan je weer wat vertrouwen krijgen, want ik zou zelf met bibbers weer op de bok gaan zitten...
Succes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:30

Mijn ervaring is dat vrachtwagen chauffeurs veel meer rekening met je houden dan automobilisten.

99% hier remt af als ze mij tegen komen en haalt keurig in, zelfs op de smalste wegen.
Juist hier is het ook belangrijk dat je even oogcontact maakt, wie rijd door en wie stopt.
Gaat eigenlijk altijd goed.

Bij mij zijn de aso's meestal automobilisten , bestelbusjes , jongelui.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:22

Hoe gaat het nu? nog gereden?