[Grondwerk] Wat komt er na?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:50

VisibreTeam schreef:
Cassidy schreef:
Ik weet iig dat jij het niet kunt vinden. Dat ligt dan idd niet aan Parelli maar aan het ego van de pupil.

Ik vind parelli een prachtige methode, alleen een aantal dingen staat mij minder aan. Dat mag toch? :)
Het zou wat zijn als iedereen alleen maar Parelli zou volgen...

Welke methode gebruik jij VisibreTeam? En waarom?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:51

Cassidy schreef:
A horse knows exactly what happens before it happens. Je gaat bij dingen bijbrengen een keer moeten inkomen in een intensiteit die doorkomt. Bij die grenzen tever vandaan blijven stompt een paard af en bereikt het tegendeel van wat je zou willen bereiken, namelijk een paard die gehoorzaam op de kleinste aanwijzingen reageert.

Parelli is geen paardje instralen en een rondje om je paard heendansen op middernacht bij het licht van de volle maan.

Dat is inkomen in een intensiteit die zo hard is als het moet en zo zacht als het kan. Als je een aanwijzing geeft waarop een paard je de spreekwoordelijke middelvinger opsteekt, dan dien je door te gaan in een intensiteit tot hij op zijn minst een poging doet om gehoor te geven aan je vraag. Ben je daar niet toe bereid, heb je in mijn ogen niets te zoeken in de buurt van een te beleren of te corrigeren paard.

Dus voor elke combinatie is Parelli de perfecte en passende methode?

Paardje instralen en omheen dansen doe ik overigens niet aan. Maar als een paard niet snapt dat een touw tegen zijn hoofd meppen achteruit betekend ga ik toch liever voor even rustig met de hand op de borst mijn paard een stapje achteruit zetten ;)

NikkivanOlst

Re: [Grondwerk] Wat komt er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:52

Welke methode ik gebruik?

Wat bij paard en trainer past... Zelf train ik op mijn eigen manier, jawel, met een hoop invloeden van allerlei methodes. Werkt tot nu toe prima :)

mbhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:53

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:53

Wat is je overtreffende trap van die hand tegen je borst als je echt geen gehoor krijgt van een paard?

Vergeet niet, een trainer zoals Linda en Pat Parelli krijgen heel veel paarden in handen. Ter training EN correctie. Het is wat anders als jij een soort gentlemans agreement hebt met welgeteld een of twee paarden. En ver bij grenzen vandaan blijft.

En ja, met de horsenalities in het achterhoofd is Parelli iets voor elk paard. Of de mens die aan dat paard vasthangt daarmee om kan gaan is een tweede.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:56

Jemig Cassidy, nu weten we wel dat jij fan van Parelli bent, maar dat hoef je verder niet iedereen op te leggen hoor :+
Iedereen vind een andere methode fijn, ookal heeft Parelli een fijn stappenplan, het is ook niet altijd mijn ding, gewoon omdat ik andere methodes ook fijn vind werken.

Het lijkt wel alsof jij wil zeggen dat er niets beters is dan Parelli. Dat is prima voor jou, maar dat is voor iedereen anders. Respecteer dat en ga geen mensen lopen overtuigen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:57

Cassidy schreef:
Wat is je overtreffende trap van die hand tegen je borst als je echt geen gehoor krijgt van een paard?

Vergeet niet, een trainer zoals Linda en Pat Parelli krijgen heel veel paarden in handen. Ter training EN correctie. Het is wat anders als jij een soort gentlemans agreement hebt met welgeteld een of twee paarden. En ver bij grenzen vandaan blijft.

En ja, met de horsenalities in het achterhoofd is Parelli iets voor elk paard. Of de mens die daar aan vasthangt daarmee om kan gaan is een tweede.

Wie zegt dat ik 1 of 2 paarden in handen heb gehad?

Als ik geen gehoor krijg? Een duwtje, maar een gemiddeld paard stapt meestal achteruit als je wat druk zet.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:02

TS ik zou je eerst goed verdiepen in de verschillende 'technieken'. Wie spreekt je het meeste aan, of haal je liever uit elke 'techniek' een onderdeel? Als Frederic Pignon hét voor jou is, dan moet je je niet om laten praten en dat gewoon gaan doen. Iedereen spreekt iets anders aan, en dat is maar goed ook!

Cassidy jouw mening is wel duidelijk nu. Parelli is niet de enigste in NH die goed werkt en een goede uitleg geeft. Laat mensen een eigen mening vormen en dring deze niet op.. Hier heeft TS natuurlijk niks aan. Als Parelli voor bepaalde mensen niet goed voelt, moeten ze dit vooral niet gaan doen, dan is het gewoon wachten op het moment dat het uit de hand loopt..

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:04

Cassidy schreef:
Ben je daar niet toe bereid, heb je in mijn ogen niets te zoeken in de buurt van een te beleren of te corrigeren paard.

Als ik jouw profiel bekijk Visibreteam, heb ik niet het gevoel dat jij niet geschikt bent om met paarden om te gaan :+

Ts, niet luisteren naar al deze nonsens, chapeau dat je probeert om de weg van NH in te slaan! Wat heel goed kan helpen is eens eens stage gaan doen bij iemand! Je gaat voor 2 weken - een maand in de zomer, mest de stallen en krijgt gratis elke dag les!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:10

VisibreTeam schreef:
Cassidy schreef:
A horse knows exactly what happens before it happens. Je gaat bij dingen bijbrengen een keer moeten inkomen in een intensiteit die doorkomt. Bij die grenzen tever vandaan blijven stompt een paard af en bereikt het tegendeel van wat je zou willen bereiken, namelijk een paard die gehoorzaam op de kleinste aanwijzingen reageert.

Parelli is geen paardje instralen en een rondje om je paard heendansen op middernacht bij het licht van de volle maan.

Dat is inkomen in een intensiteit die zo hard is als het moet en zo zacht als het kan. Als je een aanwijzing geeft waarop een paard je de spreekwoordelijke middelvinger opsteekt, dan dien je door te gaan in een intensiteit tot hij op zijn minst een poging doet om gehoor te geven aan je vraag. Ben je daar niet toe bereid, heb je in mijn ogen niets te zoeken in de buurt van een te beleren of te corrigeren paard.

Dus voor elke combinatie is Parelli de perfecte en passende methode?

Paardje instralen en omheen dansen doe ik overigens niet aan. Maar als een paard niet snapt dat een touw tegen zijn hoofd meppen achteruit betekend ga ik toch liever voor even rustig met de hand op de borst mijn paard een stapje achteruit zetten ;)

Parelli is simpel, voor mens en paard..
Toevallig vandaag les gehad met een paard van stal genoot die niet wijkt voor druk, dominant.

Dat resulteert inderdaad er in dat het paard tegen mijn leadrope op botst, ik zwaai, zij loopt toch door pats en stil.. Mijn eigen paard kent dit van het begin en is dit nooit zo nodig geweest..

De fjord in dit geval wijkt dus echt niet, wordt dan tegendraads, dring je door erg emotioneel, steigeren, stampen, steigeren.. Kleine stapjes dus, een achteruit rust, voorhand verzetten rust, achterhand verzetten rust.

Paard moet kunnen wijken voor constante druk en ritmische druk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:13

Cassidy schreef:
Als je een aanwijzing geeft waarop een paard je de spreekwoordelijke middelvinger opsteekt, dan dien je door te gaan in een intensiteit tot hij op zijn minst een poging doet om gehoor te geven aan je vraag. Ben je daar niet toe bereid, heb je in mijn ogen niets te zoeken in de buurt van een te beleren of te corrigeren paard.

Er vanuitgaand dat je de vraag op een passende en begrijpelijke manier hebt gesteld heb je gelijk, maar daar wil het ook nog wel eens aan mankeren bij mensen die al te strak een systeem volgen.
Soms is het gewoon beter om niet "door te gaan" met meer geweld, maar is het tactischer om een ander pad te kiezen. En nee, ik ben niet te beroerd om heel degelijk binnen te komen, maar ook niet te beroerd om mijn excuses aan te bieden aan een paard als ik mijn vraag/verzoek verkeerd stel en via een andere weg mijn doel te bereiken of zelfs mijn doel bij te stellen.
Zonder inzicht in de persoonlijkheid van het paard (en nee, niet alleen de typering via de horsenalities) een eis alleen maar zwaarder doordrukken getuigt van weinig paardengevoel. Zeker bij een correctie-paard moet je zelf ook flexibel kunnen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:56

Met het laatste ben ik helemaal eens. "If your horse says no, you either asked the wrong question or you asked the question wrong". Met direct daarna "Nothing is written in stone, keep trying until you find something that works."

Ik ga er alleen van uit de problemen waar de gemiddelde paardeneigenaar tegenaanloopt van dien aard zijn dat je niet hoeft te zoeken naar alternatieven, en dat je via de 7 games een aardig eind komt. En als je de games doorloopt, dan je dan je fases correct doorloopt. Tot een keer die fase 4 of hoger. Als het paard na een aanwijzing nog flierefluitend een andere kant uitkijkt, ben je echt niet tot hem doorgedrongen.

En de extreme gevallen, die horen in handen van de echte profs.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:59

Ook zonder die games kun je dit bereiken.. Of met een andere NH methode.
Dit is niet alleen mogelijk met Parelli..
Zolang je maar juist met je paard omgaat, naar je paard luistert en hem begrijpt en daarop reageert.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:11

Cassidy schreef:
En dat ga je alleen van Frederic te leren krijgen als je leerling bij hem gaat worden, en een aantal jaren met hem gaat meedraaien. Parelli is makkelijker. Dat kan vanuit je luie stoel, op momenten dat het jou zint, 24/7, 365 dagen in de week. Hoef je niet voor naar Frankrijk, hoef je niet je hele leven voor om te gooien.

Een aantal jaren lijkt me wat overdreven, maar goed je hebt gelijk dat je het dan het beste leert, alhoewel ik denk dat het toch ergens theoretisch beschreven kan worden. En m'n hele leven omgooien, mwah ik zou heel graag naar 'm toe gaan en leerling worden hoor :D

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:43

Citaat:
mwah ik zou heel graag naar 'm toe gaan en leerling worden hoor :D

Wie niet? 8-)

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:41

Cassidy schreef:
Met het laatste ben ik helemaal eens. "If your horse says no, you either asked the wrong question or you asked the question wrong". Met direct daarna "Nothing is written in stone, keep trying until you find something that works."

Ik ga er alleen van uit de problemen waar de gemiddelde paardeneigenaar tegenaanloopt van dien aard zijn dat je niet hoeft te zoeken naar alternatieven, en dat je via de 7 games een aardig eind komt. En als je de games doorloopt, dan je dan je fases correct doorloopt. Tot een keer die fase 4 of hoger. Als het paard na een aanwijzing nog flierefluitend een andere kant uitkijkt, ben je echt niet tot hem doorgedrongen.

Dat ben ik totaal niet met je eens. Juist bij onervaren paarden en/of als je zelf weinig ervaring hebt is het extra belangrijk om je af te vragen of je wel duidelijk bent naar je paard toe! En dus eens wat anders te proberen, als A niet werkt, probeer je B. Juist die eerste quote van Pat die je hierboven geeft is enorm belangrijk!
Het is gewoon niet fair als je onduidelijk bent om dan harder in te komen. En het is onzin dat je Parelli kunt leren vanuit je luie stoel. Het materiaal (de DVD's, Parelli Connect ed) is handig maar je zult toch moeten leren door te doen en liefst ook eens les nemen zodat je feedback krijgt op je handelen.

Ik weet dat je Parelli fan bent. Ben ik ook (al sta ik ook open voor andere benaderingen), maar ik vind dat je Parelli hier veel te dogmatisch neer zet en daarmee mogelijk het omgekeerde bereikt van wat je wilt bereiken.

Meer on topic, met welk doel wil je grondwerk doen? Het grondwerk van paardenbegrijpen.nl is vooral een voorbereiding op het rechtrichten ala Marijke de Jong/Branderup. Dat is beperkter dan wat Pignon doet en heeft ook niet direct wat met NH te maken, hoewel het doorgaans wel aansluit omdat er met respect met het paard wordt om gegaan en de hulpen aansluiten.
Als je dressuurmatig verder wilt, zeker aan de hand dan kan een kaptoom handig zijn. Zelf heb ik een voorkeur voor Weense kaptomen, zonder ijzer in de neusriem.
Gaat het meer over het verbeteren van de communicatie en de relatie met je paard, wil je bv leren rijden zonder bit/teugels, dan kun je een systeem a la Parelli of Voest volgen.
Voor het aanleren van 'kunstjes' (die soms hele goede gymnastiek zijn overigens) is clickertraining ook interessant.

Kortom, 1 bepaal je hoofddoel voor de komende tijd, bv waar wil je over een half jaar staan?
En 2 kijk dan welke wegen daar het beste bij passen en welke jou het meest aanspreekt.

Daarna kun je terugkijken en bijstellen, of een volgend doel bepalen.
Laatst bijgewerkt door senta op 22-01-14 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:58

Ik zou je zeker niet blind staren op 1 methode.
Koop eerst eens wat boeken en doe waren vergelijk.
Zo zijn er misschien onderdelen van Peter Kreinberg waar je je in kan vinden, misschien toch Parelli, maar het kan net zo goed zijn dat je de basis begint met bijvoorbeeld Branderup of zelfs werk aan de lange teugel waar ook weer verschillende methoden van zijn.
Een meewerkend, gehoorzaam en blij paard is in elke discipline gewenst. Het combineren van dingen die voor jou en het paard logisch zijn vind ik juist lovens waardig.
Ik vind de beste instructeurs de mensen die open staan op verschillende mogenlijkheden en geen eigen methode afdwingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:20

VisibreTeam schreef:
[ Video ]

Sorry, Maar wat een vreselijk beeld is dit zeg!
Zo zou ik absoluut niet willen werken.. >;)
ik vindt dit ook helemaal niet duidelijk voor het paard...
Hij weet immers niet waarom er zo aan het touw geslingert word..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:34

AmoorM schreef:
VisibreTeam schreef:
[ Video ]

Ik vind dit ook absoluut niet de manier, vreselijk!!

TS, verdiep je in alle methoden die er bestaan. Pik er uit wat voor jouw gevoel de beste manier is en pas die toe bij jouw paard. Kijk hoe hij er op reageert. Paarden die 'open' staan voor hun eigenaar hebben maar een kleine aanwijzing nodig om bepaalde dingen te doen. Soms is 'denken aan' alleen al genoeg. Maar het paard moet jou kunnen vertrouwen en jij hem vertrouwen.
Wat ik ervaar bij mijn paard is dat je geen enkele optoming nodig hebt om dit te doen. Hooguit een stick/stokje/zweepje dat dient als verleng stuk van je arm waar je aanwijzingen mee kunt geven.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:01

AmoorM schreef:
VisibreTeam schreef:
[ Video ]

Nee dit vind ik ook echt niet kunnen.... Zou nooit mijn manier zijn. Respect moet van beide kanten komen en zie toch weinig respect van de trainers kant... Paard snapt idd niet wat de bedoeling is.
Sneu als je zo te werk gaat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:07

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:06

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:28

Dat mag. Je hoeft je mening niet acuut om te gooien. Als je alle aspecten hebt bekeken en de theorie erachter kent en je dan nog beslist dat het nieuw jouw ding is, prima. Er wordt alleen te vaak op grond van een filmpje van 10 jaar geleden door jongvolwassenen die in die tijd de luiers amper ontgroeid waren stevig op dit filmpje afgegeven, zonder in acht te nemen dat iedere mens die met paarden omgaat een ontwikkeling doormaakt. En dat telt voor jou, dat telt voor mij en ook voor de Parelli's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:32

Cassidy schreef:
Dat mag. Je hoeft je mening niet acuut om te gooien. Als je alle aspecten hebt bekeken en de theorie erachter kent en je dan nog beslist dat het nieuw jouw ding is, prima. Er wordt alleen te vaak op grond van een filmpje van 10 jaar geleden door jongvolwassenen die in die tijd de luiers amper ontgroeid waren stevig op dit filmpje afgegeven, zonder in acht te nemen dat iedere mens die met paarden omgaat een ontwikkeling doormaakt. En dat telt voor jou, dat telt voor mij en ook voor de Parelli's.

Maar iedereen kan toch zien dat dit het paard indirect niet goed doet?
Misschien heeft het later wel een effect, dat het dier meer respect krijgt... maar op z'n manier wil ik niet werken.. als je nog niks van pararelli hebt gehoord ect en je ziet dit filmpje is het wel de eerste indruk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:38

Had jij voor dit filmpje echt nog nooit van Parelli gehoord? Hoe lang zit je al in de paarden?

Een paard corrigeren is soms niet fijn om te zien. Een paard in handen van iemand die daar niet mee om kan gaan kan levensgevaarlijk worden en soms moet je harder ingrijpen om een keer door te dringen. En geloof me, dan is dat wat je op dat filmpje ziet nog helemaal niets.

Bij een niet te corrigeren paard, een paard dat redelijk gehoorzaam is, hoef je zover niet te gaan.