thirzanaomi schreef:Ja mr vanwege zijn leeftijd rijd ik hem nog niet heel veel. Zou liever eerst vanaf de grond doen. Kan ik daar dan zo mee beginnen?
Ik zou je aanraden eerst een paar lessen te nemen. dan leer je wat je van je paard in jouw situatie kan en mag verwachten.
Als je begint met lange teugelen leer je dat je kan verwachten dat je paard bv niet voorwaarts is (omdat hij niet gewend is dat er iemand bij zijn schouder/heup/er achter loopt), dat hij in het begin elke 3 stappen van de hoefslag af komt en dat hij in wendingen veel langzamer loopt dan op rechte stukken.
Als je dat niet weet of niet hoort van je instructeur, dan raak je al snel ontmoedigt en/of gefrustreerd. Of je maakt fouten en probeert die op een verkeerde volgorde te corrigeren. Er zit er namelijk een logische volgorde in het aanleren grondwerkoefeningen. En als het één lukt, dan los je soms daarmee het andere op.
In het begin is het erg moeilijk, zelfs mét een goede instructeur, om 1) op je eigen lichaamshouding te letten, 2) op je timing te letten van belonen, 3) de houding van je paard te observeren en 4) te corrigeren waar nodig is.
Een instructeur is een 2e paar ogen die beter kan zien hoe je paard beweegt, omdat jij als begeleider van het paard dat niet goed kan zien in het begin (je bent immers met je eigen houding bezig). Later wordt het gemakkelijker als je paard na een tijdje weet wat er van hem verwacht wordt en je zelf handiger wordt in je correct vasthouden en leiden van je paard en het correct hulpen geven.
Dat is een reden om in elk geval te starten met enkele lessen. Het zou jammer zijn om dingen verkeerd aan te leren.