rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:03

Als je aan de dubbele lijnen/longe wilt gaan werken dan zijn daar goed opgebouwde voorbereidende oefeningen voor. Dan weet je wat je aan het doen bent en kun je altijd een stapje terug als t even niet gaat zoals je wilt.

Een Freestyle-instructeur kan je daar zeker bij helpen.
Binnen het fs-systeem wordt ook gewerkt aan stelling/buiging, rechtrichten, balans etc.
Op de website van http://www.emielvoest.nl kun je een instructeur bij jou in de buurt vinden. Succes!

Thirza_99

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 23:04

Oké bedankt iedereen!

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:02

Ik heb ook een jong paardje, die is al wel onder het zadel, maar kan nog echt niks. We zijn nu 3 maanden met alleen maar grondwerk aan de gang. 2-3x per week een half uurtje. SInds 1 maandje ga ik er ook af en toe op en mijn lesgeefster geeft dan de aanwijzingen net als met het grondwerk. Nu is hij zover dat zijn balans met de week beter gaat. En hij ook mijn hulpen goed oppakt. Nu rijden we ongeveer 2x in de week een 20 min. en 1x in de week heb ik extra les in het grondwerk. Dat is ongeveer 20 min. Maar het grondwerk blijft de hoofdmoot. En als hij niet lekker aanvoelt gaan we eerst aan de hand verder voor we erop stappen. Voelt hij goed dan gaan we erop. Dus ik heb 1x een half uur les en 1 x 45 min in de week. En meestal pak ik hem zelf nog een half uurtje. Maar dan is het alleen maar grondwerk of extra poetsen of wandelen ofzo. Zeker nog niet rijden.

Ik vind wel dat je goede begeleiding moet hebben. Het lijkt heel makkelijk maar is het zeker niet. En je wil natuurlijk dat het ook goed gebeurt. Zonder begeleiding zou het mij niet lukken. Het is heel fijn dat ik mijn paardje eens af kan geven aan iemand die net iets sneller of scherper is. Dan valt voor je paard het allemaal iets makkelijker op zijn plaats.

Heel veel succes

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 15:58

bedankt voor je antwoord.
ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden.
er is sowieso iemand op stal die les geeft in parelli e.d., maar volgens mij niet in rechtrichten.
er zijn wel mensen op stal die daar ook mee bezig zijn, dus misschien kan ik die ook eens vragen hoe zij dat doen.
verder komt mijn instructrice eerdaags ook weer eens langs, zal ook eens kijken wat zij kan doen.

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:05

Ons paard is twee en rechtrichten doe we al een tijdje, ookal zullen we niet rijden totdat zij een jaar of 5/6 is en de groeiplaten vastzitten. dat wil niet zeggen dat je geen grond werk kan doen. rustig opbouwen met alle onderdelen en tegelijk bomproef worden door tractoren, honden mensen en al dan niet meer wat er gebeurd op de stal.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:20

Rechtrichten is IMO zeker niet iets waar je mee gaat "beginnen" met een jong paard dat net OHZ is, daarmee richt je je ten eerste op voorwaarts, met een los teugelcontact, tempobeheersing, in alle drie de gangen, waarbij het paard het hoofd mag dragen waar-ie wil, en eens een grote volte meepakken. Paard dient OHZ toch eerst een mate van balans te vinden, eerst onder de ruiter, vervolgens op grote gebogen lijnen.
Zaken als slangenvoltes komen in zo'n beginstadium nog helemaal niet aanmerking.
Dan slingert het paard er zeker (qua schouder of achterbeen) onderuit.

Gymnastiseren (soepel maken) van beide kanten is een eerste vereiste, anders KAN het paard gewoonweg niet sporen. Het is dus niet: eerst rechtrichten en daarna gymnastiseren door gebogen lijnen, maar EERST gymnastiseren, ook aan de longe, en daarna rechtrichten.

Heb wel vaker de indruk dat rechtrichten een nogal vaag begrip is, waar erg interessant over gedaan wordt. Of waar nogal wat misverstanden over bestaan.

Een paard moet eerst kunnen GAAN, voorwaarts, met uiterst licht contact, en op eigen benen, en vervolgens in een redelijke stelling en buiging, zonder daarbij tempoverlies op te lopen tijdens grote(re) gebogen lijnen of figuren.
De "natuurlijke scheefheid" wordt ook niet "gecorrigeerd" door het "rechtrichten"fenomeen, maar door het paard aan beide zijden gelijkelijk soepel te doen worden.

Beide verschijnselen worden vaak enorm overdreven en "gehypt": "scheefheid" zowel als "rechtrichten"
Negen van de tien ruiters hebben zelfs geen idee wat er mee wordt bedoeld, en beginnen dan daaraan te prutsen, terwijl dit in een beginstadium helemaal niet aan de orde hoort te zijn.

Een paard dat "spoort" (achterhoef in spoor afdruk voorhoef) zowel rechtuit als op grotere gebogen lijnen is al een heel mooi resultaat van een gymnastiserende training (hetgeen prima aan de longe kan worden getrainend, maar ook goed kan worden waargenomen).

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 16:26

Goed om eens een andere visie te horen.
Ik train hem nu vooral veel aan de longeerlijn. Verder dingen als balkjes lopen enzo. 1 a 2 keer in de week stap ik er een kwartiertje op, soms iets korter, maar dat bestaat vooral uit stappen en ontspanning zoeken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:00

Dat klinkt goed, TS, ook aan de longe streef je eerst voorwaarts met eigen gedragenheid na... dit wordt nogal eens onderschat, aangezien een paard in een longeercirkel/baan, steeds in de rondte loopt, meestal in een zandbak, en dat is voor een jong/net in training staand paard sowieso al een hele opgave.
Een voordeel van longeren is, dat je zelf vanaf de grond ziet wat er precies gebeurt, en ht paard niet door een ruitergewicht wordt belast.
Veel jonge paarden "lijken" op een gegeven moment wel "uitgelongeerd" (en paard is nooit uitgelongeerd overigens) en lopen prima, maar zodra er dan een ruitergewicht op komt lopen ze meteen uit mekaar, en plaatsen de achterbenen buiten de massa. Is heel normaal, ik zou echter de keren OHZ wat meer draf inbouwen, dat geeft wat meer uitdaging om de balans onder het ruitergewicht te vinden.

Aan de longe is een geweldige oefening de voltes te verkleinen en vergroten (spiraleren). Dit kun je ook als je bijv. 2 balkjes al op de hoefslag hebt liggen, dan laat je de ene keer erlangs, de volgende keer er over gaan, paard leert zo heel goed nadenken over waar het die benen moet laten.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:34

Ja goede tip!
Hij is laatst een keer goed geschrokken. Ben er toen afgevallen na een flinke bokkenserie en noodstop. Hij vind het nu wat eng, daarom bouwen we rustig op. Hij kan opzich best voorwaarts draven al. Hij vind een oefening wel snel saai en is snel afgeleid. Dit balkjes tip is een goede voor hem denk ik. Hij vind een buitenrit ook leuk. Al een paar keer een buitenrit in stap gemaakt met een ander paard, vind hij helemaal geweldig.
Heb in het begin, toen zijn zadel niet paste, rijd nu boomloos, ook wel een keer zonder zadel gezeten toen mijn zusje hem longeerde. Dan voel je heel goed dat hij linksom lastiger vind dan rechtsom. Daar zijn we wat mee aan het oefenen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:10

thirzanaomi schreef:
Ja mr vanwege zijn leeftijd rijd ik hem nog niet heel veel. Zou liever eerst vanaf de grond doen. Kan ik daar dan zo mee beginnen?

Ik zou je aanraden eerst een paar lessen te nemen. dan leer je wat je van je paard in jouw situatie kan en mag verwachten.

Als je begint met lange teugelen leer je dat je kan verwachten dat je paard bv niet voorwaarts is (omdat hij niet gewend is dat er iemand bij zijn schouder/heup/er achter loopt), dat hij in het begin elke 3 stappen van de hoefslag af komt en dat hij in wendingen veel langzamer loopt dan op rechte stukken.

Als je dat niet weet of niet hoort van je instructeur, dan raak je al snel ontmoedigt en/of gefrustreerd. Of je maakt fouten en probeert die op een verkeerde volgorde te corrigeren. Er zit er namelijk een logische volgorde in het aanleren grondwerkoefeningen. En als het één lukt, dan los je soms daarmee het andere op.

In het begin is het erg moeilijk, zelfs mét een goede instructeur, om 1) op je eigen lichaamshouding te letten, 2) op je timing te letten van belonen, 3) de houding van je paard te observeren en 4) te corrigeren waar nodig is.

Een instructeur is een 2e paar ogen die beter kan zien hoe je paard beweegt, omdat jij als begeleider van het paard dat niet goed kan zien in het begin (je bent immers met je eigen houding bezig). Later wordt het gemakkelijker als je paard na een tijdje weet wat er van hem verwacht wordt en je zelf handiger wordt in je correct vasthouden en leiden van je paard en het correct hulpen geven.

Dat is een reden om in elk geval te starten met enkele lessen. Het zou jammer zijn om dingen verkeerd aan te leren.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 19:15

Ja goed plan.
Hoeveel lessen zou ik Ong nodig hebben?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:24

Recht richten an sich is niet zo moeilijk, het zijn oefeningen die je kan doen om zo het paard beter in balans te brengen, beide kanten te gymnastiseren en langer en soepeler te maken. Een paar basis dingen die als je voldoende rijervaring hebt wel op kan pakken en iedere instructeur in de basis mee zou moeten nemen.

Echter, als je aan de hand wil gaan werken of als je aan de lange teugel wil gaan werken is het verstandig lessen te nemen en nog verstandiger om te blijven lessen. Het in de vingers krijgen met een groen paard is in het begin heel lastig. Jij weet niet wat je moet doen, het paard weet niet wat er van hem verwacht wordt en daardoor kan je een hele hoop fout signalen geven en dus eerder averechts werken dan je paard trainen. Iemand die erbij is en uit legt waarom je wat doet, hoe je wilt dat het lichaam gebruikt wordt en welke hulpen jij op welk moment moet geven is gewoon heel belangrijk.
Ik wil eigenlijk niemand aanraden om eerst te prutsen. Leer eerst de beginselen en als je dat een beetje in de vingers hebt (waar moet jij staan, waar wil je het hoofd, hoe geef je welke hulpen) dan kan je zelfstandiger gaan werken. Kost echt geen jaren, maar zeker de eerste keren zou ik gewoon zo veel mogelijk proberen begeleiding erbij te krijgen.
Ik heb ook mijn eerste periode veel begeleiding gehad, toen een hele tijd niet omdat er geen goede instructie in de buurt te vinden is en nu pas weer een les gehad en dan gaat er toch weer een wereld open. En een hoop foutjes die je dan pas door hebt. Keer erop liep ze ook stukken beter!

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 19:30

Oké goed om te horen.
Zal dan op zoek moeten naar een instructeur in friesland.
Weet iemand een goede instructeur?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:34

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 19:38

Oké zal goed kijken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:13

thirzanaomi schreef:
Ja goed plan.
Hoeveel lessen zou ik Ong nodig hebben?

Dat is een vraag die niemand je zo kan antwoorden. Dat ligt eraan hoe snel jij en je paard de oefeningen oppikken.

Het is echter wel de kortste route om het werken aan de hand/lange teugelen direct goed en onder deskundige begeleiding aan te leren. Zowel voor jouzelf als voor je paard. :)