[AR] Kleding voorlezer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:45

Ja dat is ook erg jammer, maar de één is er serieuzer mee bezig dan de ander. En het blijft een jury sport.

Vind zelf wel dat wanneer ik alles goed voor elkaar heb ik fijner de proeven in ga.

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:02

Correcte kleding is inderdaad belangrijk, officieel zou je bij een OHZ wedstrijd ook correct gekleed moeten staan als voorlezer, maar dat gebeurt al jaren niet meer... in dat opzicht is de mensport nog ouderwets.

Officieel zou netjes aangekleed (iets passend bij het span of in ruitertenue) moeten, maar ik vind een voorlezer die langs de kant staat weinig met de combinatie in de baan te maken hebben. Zodra je op de wagen zit vind ik het wel een ander verhaal. Is misschien eigenwijs, maar af en toe zie je een zelf uitgekozen correcte outfit en dan denk ik wel eens is dit nu netjes? Eerlijk gezegd vind ik punten voor de verzorging sowieso nutteloos, aangezien het toch om het rijden gaat. Plus elk jurylid geeft standaard hetzelfde cijfer voor verzorging aan alle deelnemers (behalve als er iets echt mis is). Maar het is vast een stok achter de deur zodat iedereen de boel netjes schoonmaakt voor een wedstrijd. Maar dat is een hele andere discussie ;)

Sommige juryleden zijn er inderdaad wel streng over, maar 80% tolereert gewone kleding langs de kant. Op een kampioenschap zou ik geen risico nemen en het gewoon helemaal goed doen ;)

Als ik zelf groom ben ik in ruitertenue, dus witte rijbroek, witte blouse, plastron, zwart jasje, laarzen en witte handschoenen (alleen de menner mag bruin!). Mijn groom staat bij mij langs de kant en als we helemaal netjes gaan, dan is het wit overhemd, witte stropdas, zwart rijjasje en een nette zwarte broek, witte handschoenen en een cap of bolhoed. We doen een kleine variatie op het ruitertenue, want een rijbroek bij een man is niet altijd even charmant. ;)

Aangezien je zoveel blauw in je span hebt zou een blauw pak niet misstaan. :) En tjah de sportieve look (qua cap), het is lastig, maar over een aantal jaar zullen de hoedjes ook wel verleden tijd zijn in het mennen, denk ik. Als je je er heel erg aan stoort kan je altijd op zoek naar een traditionelere cap (er zijn er wel een aantal die aan de veiligheidsnormen voldoen en een minder plastic uiterlijk hebben).

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:15

Toch vind ik het als toeschouwer ook wel leuker als er mensen netjes in de ring verschijnen.
Vorige keer hadden wij een jurylid die helemaal een woordje deed voor de prijsuitreiking dat ze het zo leuk vond dat iedereen er zo netjes uit zag, dat was leuk en motiveert mensen ook om er netjes uit te zien. Wij kregen toen een 9 van haar, dat was me nog nooit gebeurd.

Mijn groom en ik kiezen voor een cap omdat ik 1 spookje in mijn 2span heb die al eens voor ongelukken heeft gezorgd dus puur onze eigen veiligheid. Maar ik vind een hoedje altijd erg leuk staan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 08:26

Hier koetsier en groom in pak of ruitertenue, met cap op. We rijden eigenlijk altijd met cap.
Net zo gemakkelijk, want in de vaardigheid daarna is de cap toch verplicht.
Zeker als er weinig tijd zit tussen dressuur/vaardigheid, hoef ik alleen beenbescherming bij Janouk en kunnen we van start in de vaardigheid.

Ik vind het juist wel iets hebben, dat iedereen er netjes bij loopt. Ik geniet van al die mooie combinaties: paarden, tuigen, koetsen en kleding.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:35

Hier met enkelspan voorlezer altijd langs de kant.
Dan wel in bruine (rij)broek, bruine laarzen, bruin jasje, bruine cap (zelfde als ik) en handschoenen.

Krijg altijd een 8, soms een 9.

Citaat:
Wij hadden toevallig laatst die discussie met een oud jurylid. Tijdens die wedstrijd hadden een aantal voorlezers namelijk geen cap/hoed/hoofddeksel op en ook geen handschoenen. Wij vroegen hoe dit nou eigenlijk zat en hij gaf aan dat hij het helemaal niet nodig vond als de voorlezer aan de kant staat, bij dressuur onder de man hoeft het immers ook niet.
Het staat in het reglement, daar heb je je aan te houden vind ik maar kennelijk weegt de ene jury er zwaarder aan als de ander.

Hij geeft aan het niet erg te vinden, de ander mag je ervoor een onvoldoende geven.

Je kunt natuurlijk het risico nemen. Persoonlijk vind ik dat het niet zoveel moeite is om je even netjes aan te kleden, het is en blijft dressuur, daar hoort het pakkie bij :))

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:29

Menner hoeft trouwens geen bruine handschoenen. De kleur staat nergens vast. Van oudsher klopt het dat de menner bruine handschoenen aan had, maar ik heb zelf zwarte handschoenen. Ik heb speciale handschoenen en die waren er niet in het bruin. Nog nooit geen commentaar op gehad

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:34

Ik zeg ook niet dat ze in het bruin verplicht zijn tallechie, mocht je op mij doelen.

Citaat:
Hier met enkelspan voorlezer altijd langs de kant.
Dan wel in bruine (rij)broek, bruine laarzen, bruin jasje, bruine cap (zelfde als ik) en handschoenen.

Dus bij mijn voorlezer heb ik het zo. ;)

Al doe je roze of paarse aan. Mag je geheel zelf weten. Idem met outfit op de bok enz.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:49

Melanie ik doelde op Marjola, maar zie dat zij heeft geschreven dat de menner alleen bruin mag... iets te snel gelezen, maar ook dit is niet verplicht. mijn moeder heeft als groom gewoon bruine handschoenen aan.

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:13

Ik ging uit van ruitertenue bij de groom en dan horen bruine handschoenen weer niet (of in ieder geval bij mijn vereniging niet). Waarschijnlijk omdat je een eigen invulling geeft aan de aankleding heb je er niets over gehoord.

Bruine handschoenen bij de menner is iets van ouds her, omdat de leidsels ook bruin zijn (zelfs al heb je een zwart tuig), dus een eenheid. Waarschijnlijk omdat er zo'n losse invulling is van correct gekleed hoor je er niets over.

Ik heb trouwens geen probleem met mooi aangekleden spannen, het heeft inderdaad wel wat. Maar erop afgerekend worden of daarmee een winstpunt veilig stellen omdat je minstens +1 ervoor krijgt, vind ik niet helemaal realistisch.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:42

Volgens mij is het in de Aangespannen Sport reglement nog steeds wel verplicht als man om bruine handschoenen te dragen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:45

Bij het concoursrijden bij het NSPS wel. Hoedje (geen cap) en bruinleren handschoenen. (en ook een liverpool, geen ander bitje mogelijk)

Hier heb ik iedere keer een andere groom, dus het tenu van mijn groom wisselt.
Heb van de zomer nog strafpunten gekregen voor het ontbreken van handschoenen bij mijn groom (die aan de kant voorlas).

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:57

Klopt hoor janouk. Ga regelmatig mee op tuig concours met shetlanders en tuigpaarden en daar dien je wel bruine handschoenen aan te hebben. Maar daar heb je dan weer geen voorlezer ( praat nu over de tuig rubrieken )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:52

Maar wel weer een groom compleet in t wit.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:34

Dat is ook weer waar.... Dat hoef ik dan weer niet. Help alleen met optuigen en aanspannen

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:12

Ik start in het bruin. Mijn groom heeft zwarte broek, zwart jasje met bruine bloem en bruin hoedje en bruine handschoenen en zwarte schoenen aan.

Ik heb weleens groom in normale kleding gehad en toen minpunten ervoor gehad. Het was toen mijn eerste officiele wedstrijd. Ik dacht toen dat gebeurd mij niet nog een keer!

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:26

Zo zie je maar weer dat in sommige takken echt alles volgens de oude stempel gebeurt :) De menschorten zijn trouwens ooit lang geleden ingevoerd omdat de menner als koetsier werd gezien en koetsiers reden met een schort.

@TS benieuwd naar wat je uiteindelijk voor je hele span uitkiest. Wellicht kan je hier een foto plaatsen als je gaat starten :)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 22:31

Ik zal zeker een foto plaatsen. Het zal veel blauw zijn, dat past er het beste bij.

Mijn man gaat in zijn donkerblauwe pak met een klein zacht streepje erin, wit overhemd en dezelfde cap die ik heb. Hij zal zwarte handschoenen dragen en zwarte schoenen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:20

Je kunt zelfs -5 krijgen als jouw groom niet voldoet aan de kledingeisen.

Het moet er gewoon netjes uitzien.
Op zich wel leuk om matchende tenu's samen te stellen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:23

Dat is toch in t samengesteld? Dr/v toch -2?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:37

Heb een keer -5 ervoor gekregen bij D. ivm geen handschoenen en hoofddeksel.
Uiteindelijk toch geschrapt omdat het mijn eerste KNHSwedstrijd was.
Zonde vd punten...
Ook een keer strafpunten voor zweep niet in de hand bij binnenkomst V.
Echter voordat het startsignaal was, had ik hem netjes in de hand.
Sommige juryleden zijn superstreng en de ander maakt het niet zoveel uit.
Corsage ontbreekt...stond ook een keer op het protocol.

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:55

@TS ik ben benieuwd :D Het klinkt in ieder geval mooi.

Bij -5 heb je wel een jurylid van de hele oude stempel. Maar de opmerking over de corsage vind ik wel iets te ver gaan. Dat is totaal niet verplicht. En als jij in ruitertenue ment dan hoort dat niet eens. Ik weet nog wel uit mijn ohz tijd dat er geen sierspeldje op je jasje mocht zitten, anders kreeg je commentaar (alleen officiële speldjes, zoals een ruiterster mogen ohz).

Maar zo zijn er ook ouderwetse juryleden die alleen maar een 6 geven voor marathonachtige wagens, omdat ze liever een presentatiewagen zien in de dressuur. We hebben niet allemaal een geldboom in de achtertuin ;)

Zweep in de hand is bij het binnen gaan van de ring wel verplicht volgens mij, dus ik neem aan dat baan verkennen daar ook onder valt. Al is het wel een beetje kinderachtig bij jouw situatie Anke.

Nog een mooie regel om je vraagtekens bij te zetten: baan verkennen is alleen de hoefslag volgen (dus geen figuren rijden), wat je volgens het boekje in stap hoort te doen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 04:58

Ik moest heel lang wachten voordat ik aan de beurt was en had inmiddels een lamme arm gekregen. Vandaar de zweep in de houder gezet. De betreffende pony gaf overigens niks om zweephulpen. Zweep had bij hem geen effect. Toen ik de ring in mocht, moesten alle poortjes nog op maat gezet door 1 persoon. Dus heb daar ook nog ff met lange teugel rond gestapt. Toen langzaam in zicht kwam dat het bijna klaar was, teugels op maat gemaakt en zweep gepakt. Daarna gestart. Geloof dat we ruim 1,5 uur hebben moeten wachten na de dressuurproef voordat we eindelijk V. konden starten. Pony was bekaf...
Dat vind ik bij sommige organisaties echt een nadeel.

Jury was idd vd oude stempel, met die -5.
Echter het blijft je altijd bij.
Een vriend van me heeft ook eens echt strafpunten gekregen vanwege een groom zonder handschoenen.
Weet alleen niet meer of dat -2 of -5 was, dacht -5.
Zoiets gebeurt je wel maar 1 keer!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:12

Heb ook een keertje -5 gehad bij een marathon dressuur omdat mijn groom geen handschoenen aan had dat gebeurd je 1 keer en dan weet je dat.
En ook een keertje -5 met een minimarathon omdat mijn zweep halverwege in een soort rek bleef hangen, ging dus zonder zweep over de finish :0

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:40

Hier id buurt word eigenlijks altijd -5 gegeven voor geen handschoenen, behalve bij hobby starters.
Zoiets doe je idd 1 keer en dan niet meer.. is toch zuur.

Ik heb altijd reservezweep achterop. Pas met oefenmarathon brak ie af net toen ik door start reed, zweep bleef aan tuig hangen en brak toen ik 'm terug wou trekken :') Had jonge pony mee dus was toch rustig in drafje dus kon groom snel zweepje eraf halen en weer verder.

Corsage niet op en daar wat over op protocol is wel vreemd ja...
Maar ook wbt je situatie met zweep als je nog niet gestart bent... -O-

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:03

Ben je bij de minimarathon ook verplicht om handschoenen te dragen? (ik vind zelf van wel hoor) Zag afgelopen weekend een menner en groom zonder.