[AR] Sneeuw en tuigpony, sleeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: Sneeuw en tuigpony, sleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:31

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:00

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 15:35

Ik had al zin in sneeuw en sleeen, maar nu nog meer!! Haha!

Pony is braaf, maar, tis wel een hittepetitje, zou zelf idd strengen met paniek sluiting aan zweng maken, met touwtje erlangs, kan ik met paniek zo lostrekken.

Slee heb ik!
Nu zwengetje maken en tuig misschien regelen

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:18

Ik ben eigenlijk ook wel van plan om te gaan sleeën dit jaar. :D Al helemaal nu we eindelijk een fatsoenlijk tuig hebben. Er is alleen 1 ding waar ik niet uitkom: mijn strengen zitten zeg maar vast aan het borsttuig met een gesp en aan het eind zit dan een ring waardoor het uiteinde een soort lus is. Zoals op het plaatje.

Afbeelding

Om hem nu los te maken aan de voorkant, door de ring heen te halen, om de buis voor op de slee te doen, door de ring en weer vast te doen vind ik een beetje eng... Als ik mijn paard dan los wil koppelen, moet ik eerst die hele streng loshalen.
Nu lijkt een zweng me wel wat, maar hoe zorg ik ervoor dat ze niet van het stukje hout afglijden. De constructie die ik eerder zag vond ik erg mooi en leek me ook zeer praktisch, maar ik denk dat die musketonhaken veel te klein zijn voor mijn strengen. :(
Iemand een idee?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 21:36

klik je die musketon toch gewoon aan die ring vast waar je anders je streng in 'opkrult'

Of je koopt setje paniek streng sluitingen, dat ga ik doen iig.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:53

Bij een zweng heb je meestal inkepingen in het hout net zo breed als de strengen, zo blijven ze op hun plek.

Hoezo de strengen los halen aan de voorkant? Die lussen kan je toch gewoon aan de achterkant maken?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 22:13

GJ9 schreef:
Bij een zweng heb je meestal inkepingen in het hout net zo breed als de strengen, zo blijven ze op hun plek.

Hoezo de strengen los halen aan de voorkant? Die lussen kan je toch gewoon aan de achterkant maken?

Ze bedoelt, om hem echt om de slee te doen, daarvoor moet je hem echt losmaken en om de slee doen, en idd, dat is levensgevaarlijk. Zwengetje ertussen kan wel, uiteinde van zwengen zitten meestal dingen of idd inkepingen en dan lus je het er gewoon omheen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:04

Ik heb gewoon musketonhaken aan mijn zweng geklikt, die maak ik vast aan mijn strengen. Je kunt die van jou rechtstreeks vastklikken of als strop gebruiken zoals op dat plaatje. Je hoeft je borsttuig niet los te maken, je pakt gewoon de streng en duwt hem door dat ringetje heen. Er ontstaat dan een nieuwe lus die je normaal om je zweng doet.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:51

Toydoll schreef:
GJ9 schreef:

Ze bedoelt, om hem echt om de slee te doen, daarvoor moet je hem echt losmaken en om de slee doen, en idd, dat is levensgevaarlijk. Zwengetje ertussen kan wel, uiteinde van zwengen zitten meestal dingen of idd inkepingen en dan lus je het er gewoon omheen.

Oke ja ik snap het. Nee dat lijkt me ook levensgevaarlijk. Je moet de strop wel ergens af kunnen schuiven.
Een zweng is echt 100% zeker weten de beste optie. Met beleren in tuig wordt er ook vaak eerst gesleet op een slee die in zand kan, dat doe je ook met zweng.
En een slee is ook veel te smal om de strengen aan vast te maken. Daarnaast moet je ook niet willen dat je pony iedere hobbel of uitwijkbocht van de slee aan zn borsttuig voelt.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:15

heb nu ook een shetje die voor de wagen loopt dus wil deze winter ook voor t eerst gaan sleeen.
Nu heb ik de cavaletti sport edition, dus overweeg om het slee onderstel te kopen.
Heeft iemand ervaring daarmee? met name of het onderstel ook echt zo gemakkelijk zelf te monteren is.

ik vind eerder genoemde constructies wel gaaf, maar ook niet echt veilig door ontbreken van lamoen dus gevaar met remmen en uit de bocht vliegen. Vandaar de overweging om slee onderstel van de cavaletti te kopen . Das ongeveer netzo duur als n beetje goede slee ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:20

Leun, ik zou zeggen; lees het topic even door wbt slee onderstel.

Overigens kun je dmv zoekfunctie meer over vinden van het slee onderstel incl foto's.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:23

Staan jullie dieren ook op ijzers?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:32

melanie20 schreef:
Staan jullie dieren ook op ijzers?

nee, maar vorig jaar wel. gewoon gesleeed. ook nog over het ijs voor een deel... geen bochten op de gladde stukken en het komt wel goed :D als ze tenminste overdag ook op het sneeuw lopen en daar prima aan gewend zijn...

Rosalie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:21

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 11:37

Mijn pony staat niet op ijzers en komt dat ook nooit :)

ik heb een slee! Nu wachten op sneeuw XD

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:43

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:59

Mijn paard heeft wel zandzakken en banden getrokken (gaat heel goed), maar nog geen kar. Om de één of andere reden durf ik dat nog niet met hem aan, ondanks dat hij het heel braaf doet. Zou sleeën een goede tussenoplossing zijn?

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:15

Als iemand ervoor loopt, misschien wel Lj

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:17

Als je bang bent dat het fout gaat met de wagen dan zou ik niet gaan sleeën. De ondergrond is gladder dan normaal, ze kunnen makkelijker keren en in de knoop raken en op een slee zit je laag en heb je minder te zeggen is mijn ervaring.