Paard INrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:58

AdnerB schreef:
wat vinden je ouders er van dat je een paard wilt beleren?

hoe oud is het paard?
hoe groot is hij?
staat hij in een weiland met weinig luxe of op een pensionstal/manege waar veel mensen rond lopen?

Idd, dit zou ik ook wel willen weten.
Ik ben trouwens 14 mr zou echt geen paard willen inrijden.
Doorrijden opzich nog wel met goede begeleiding, maar inrijden, nee.
Ik rijd ook 5,5 jaar en heb sinds kort een eigen pony, mr ga er niet aan beginnen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:59

Samblabla schreef:
Wat ik me ook afvraag, welke volwassene laat een kind van 12 een paard inrijden?

Mijn ouders. :+
Nouja, mijn opa is de schuldige.

Ik wil wel even een foto uploaden van mijn eerste rondje op de pony (toen was ik 10), maar ik denk dat die niet Bokt-proof is.

Sowieso, wie moet er anders een shet of een AB pony inrijden?
Daar heb je een klein handig ruitertje voor nodig.

dinniee

Re: Paard INrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:01

dat moest i doen

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:02

Iris82 schreef:
Samblabla schreef:
Wat ik me ook afvraag, welke volwassene laat een kind van 12 een paard inrijden?

Mijn ouders. :+
Nouja, mijn opa is de schuldige.

Ik wil wel even een foto uploaden van mijn eerste rondje op de pony (toen was ik 10), maar ik denk dat die niet Bokt-proof is.

Sowieso, wie moet er anders een shet of een AB pony inrijden?
Daar heb je een klein handig ruitertje voor nodig.

Dat is zeker waar, mr daarvoor zou ik een ruiter kiezen die al een verzorg/eigen-pony heeft (gehad)

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:03

idd

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:03

ik ga met de andere mee, je rijd nom maar 3 jaar en hebt te weinig ervaring om een paard in te rijden. dus ik zou het niet doen

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:07

Gaat het hier om een pony of een paard? D

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:07

je rijd nu 3 jaar? dat is niet echt heel veel ervaring? ik zou het nooit laten doen door iemand van 12 maar oke... hoe groot is het paard? en heb je alleen ervaring op manege paarden?
ga met de rest mee: goeie begeleiding..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:08

Samblabla schreef:

Iemand die z'n eigen kind er niet aan wil wagen :+

'Ik mag een paard inrijden' betekent op deze leeftijd meestal: jij bent de gek die met gevaar voor eigen leven, geholpen door een eigenaar die er ook de ballen verstand van heeft, er voor het eerst op mag. En dat is dan meestal op het moment dat het paard er helemaal nog niet aan toe is (zie: eigenaar heeft er ook de ballen verstand van) zodat het een rodeo wordt. En daar is TS dan het slachtoffer van, met een beetje pech.

Een góede africhter heeft z'n eigen handige lichtgewicht ruitertje om er voor het eerst op te stappen... Dus als een onervaren iemand wordt gevraagd, is er meestal onkunde of gierigheid (het niet tegen betaling uit handen willen geven) of beide in het spel.

TS, extra tip voor je: vraag eerst je ouders of zij uberhaupt willen dat jij het risico neemt je nek te breken..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:21

Ik ga mee met Ibbel. Ik ben momenteel zelf bezig met een inrijdtraject. Ik ben opgegroeid met pony's om me heen, vanaf mijn 12e heb ik mijn eigen pony en in de loop der jaren zijn er nog 2 bij gekomen. Inmiddels ben ik 25 en rijd ik voor het eerst een dier in, onder begeleiding wel te verstaan. Ondanks dat ik al zoveel jaar in de paarden zit vind ik het inrijden niet gemakkelijk. Je moet je paard heel goed kunnen 'lezen', je moet in staat zijn om voor het paard alle voorwaarden te scheppen zodat het in de leermodus kan gaan en ook daadwerkelijk leert van hetgeen je aanbied.

Het is een heel gaaf proces om te doorlopen en voor ons is het slechts een volgende logische stap in het traject dat we al doorlopen hebben op de grond.

Verder werk ik met kinderen van jouw leeftijd TS. Ik werk met hen op een buitenschoolse opvang met paarden. De 12 jarige meiden die ik daar zie en die goed begeleid worden in het leren van de paardentaal zijn ook nog niet in staat om aan het inrijden te beginnen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:54

ts hoezo reageer je niet meer?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:59

Als je tips moet gaan vragen op bokt, begin er dan bij voorbaat niet aan. :=

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:04

Mijn enige tips zijn dat je het onder hele goede begeleiding moet doen en niks moet overhaasten. Als je aanvoelt dat jij of het paard nog niet ver genoeg zijn voor een volgende stap, dan blijf je bijvoorbeeld nog even waar je bent. Zegt degene die je hierin begeleid dat je het gewoon moet doen, dan zoek je iemand anders. :) Aanmoedigen kan nooit kwaad, maar als ej zelf ergens nog niet klaar voor bent, dan moet je dat gewoon zeggen. :)
Ikzelf was 13 toen ik een paard 'inreed' dat paardje was al bijna zadelmak geboren en was erg makkelijk. Maar ik had er wel erg goede begeleiding bij en alles ging op het tempo van het paard en dat van mij. :)

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:24

ik heb mijn 3,5 jarige merrie ook zelf ingereden ik ben 12.
Maar sinds ik haar heb sinds de geboorte zijn we onafscheidelijk geworden, elke dag was ik met haar bezig.
toen ze 2,5 ben ik begonnen met longeren hoofdstel in doen, laten wennen aan dekjes.
Toen ze drie was ben ik begonnen met zadel en hoofdstel longeren. En toen ging ik er op.
Het verbaasde me ze was altijd stout gewoon ondeugend druk.
maar ik ging er op en ik was blij ze deed net of het niks was of we al jaren zo reden. ze heeft nooit gebokt.
Ik was trots er der. Dit heb ik allemaal in me entje gedaan