[AR] Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:49

Wij trainen voor de mendurance en zijn inmiddels gestart met de voorbereiding voor de klasse 2 met tweespan grote maat shetlanders (110 cm). We moeten nu nog 1 wedstrijd goed uitrijden en dan gaan we door voor de klasse 2, dit is tot 60 km per wedstrijd. Vandaar dat we ze nu alvast voorbereiden op grotere ritten dan tot de dertig km in klasse 1.

Tonkie Collee is inspanningsfysioloog en hebben wij ook geraadpleegd voor de trainingsvoorbereiding van komend seizoen. Zij geeft het volgende aan:
In de wetenschap dat de lengte van de duurtraining met 10% per week kan worden opgevoerd is het een rekensom hoe lang de duurtrainingen in de eerste voorbereiding moeten worden om daarna in VP II geleidelijk te kunnen uitbouwen naar de gewenste wedstrijdafstand.

Daarnaast inderdaad eerst de afstand opbouwen en daarna pas de snelheid. Wij hebben in voorbereidingsperiode 1 elke week een duurtraining die per week met tien procent wordt opgevoerd. Daarnaast twee maal per week loopscholing, dit is in enkelspan dressuurtraining en longeren. Buiten deze dagen wordt er gewandeld, gefietst en een dag met alleen rust in de vorm van grazen en in de paddock spelen. Goed naar je pony kijken hoe het gaat, aan overtraininen heb je namelijk niets.

Aslanovitch

Re: Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 15:32

Amai barney dat is een goede uitleg, bedankt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:43

Mijn shet is net zo groot als die van jou. Ik men regelmatig zo'n 30 km. Soms ook minder. Ik men 'maar' 1x in de week ivm studie en hij heeft een super conditie en is goed bespiert. Ventje is 23 jaar en heeft nergens een probleem mee. En het wekelijks mennen is eigenlijk wat ik steeds in afstand heb uitgebouwd en nu afwissel beetje bepalend aan tijd die ik heb en aan t weer.

Veel plezier en succes!

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 11:10

Dank je Maartje

Love1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:55

Eigenlijk best logisch al die antwoorden, en eigenlijk diep van binnen weet je zelf het antwoord ook wel, omdat je je pony het beste kent :P maar herken je 'bevestiging willen' wel.. ik lees ff mee, altijd interessant hoe mensen dit doen of erna toe werken :D

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 12:26

Love1992: ja en nee tegelijk. Ik heb bang dat ik hem overdoe en dan mezelf ontpop tot "dierenbeul" in een lichtere vorm dan dat ik vroegtijdig al teruggefloten kan worden door mensen met ervaring in het shetlander mennen.

Ik ben haflingers gewoon en die doen makkelijk 40 km in een DUBBELspan.. maar mijn shetmix met twee man op koets meteen hetzelfde laten doen (bij wijze van spreken natuurlijk) is niet evident.

Ik probeer hem soms ook echt over zijn tempo te laten lopen dat zelfs mijn vriend zegt "het zijn geen haflingers" en dan besef ik even van "oh ja, hij loopt voor zijn doen eigelijk al op tempo".. en dat wil ik proberen te vermijden.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:57

Ook ik heb een shetlander. Hij is 16 jaar. Hij is 1.06 groot en ik heb afgelopen seizoen 2 tot 3 keer per maand menritten gereden van 30-35km met een enkele uitschieter naar 40km. Gewoon tussen de paarden. Ik train dan 3 keer per week.
Hij is altijd superfit en ook de dag erna niks aan te merken.
Mijn jongere shetlander van 4, 5 jaar is nu ook zo ver dat ze in dubbelspan deze afstand meekan.
Ze zijn wel heel fanatiek van zichzelf en krijgen ook krachtvoer.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 08:11

Gisteren nog gaan mennen, Woezel krijgt nu Energy Control van pavo (voer geschikt voor mennen wegens het langzame energie lossen)
op het begin was hij niet te houden en na 10 min was zijn batterij op, ik denk dat we 5 km gedaan hebben? Stond hij te pompen als een gek... ik ga het voorlopig enkel op staptraining houden..
ik men maar 1 x per week. Dit door het winteruur en werken tot 18u en op zaterdag, en alleen kan ik niet gaan. Misschien wel over straat, daar zal de koets niet kantelen

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:06

oh ik ben blij dat ik niet de enigste ben die met een shetlander ment.
wel leuk dat ik al die reacties kan lezen.

mijn shetlander is 85 cm groot ongeveer en 8 jaar oud en mijn vierwieler koets weegt ongeveer 90kg.
Daar zitten we met maximaal 2 volwassenen op en anders 1 volwassen persoon en 2 kinderen. We komen net niet aan zijn maximum dan.
wij wonen wel vrij heuvelachtig en daar liet ik hem in de zomer 7 km lopen, stap en draf meestal en galop enkel in zijn dreefje of een grasveld waar we op mogen van de boer.
het enigste wat hij niet leuk vind is naar het beneden gaan, de koets omhoog trekken vind hij niet erg, maar als hij voelt dat de kar sneller wilt dan hij dan stopt hij, wilt zich omdraaien om weer omhoog te gaan.
er staat wel een rem op maar als ik die gebruik om de koets af te remmen stopt de pony ook.
Het enigste wat ik weet op dat moment is iemand voor hem laten lopen of fietsen.
ik weet anders niet hoe ik het moet doen.

deze zomer heb ik minstens 1x in de week gaan rijden als we tijd hebben.
Nu wil ik deze winter er niet mee stoppen, alleen de pony staat nu op een winterstal en daar is het nog meer heuvelachtig dan bij ons.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:20

Ik heb twee mini shetlanders. Wel beide met een compleet temperament.
Mijn grijsje van 78 cm. geeft het vlug op in zijn hoofd... dan heeft hij het wel gezien.
terwijl mijn 80 cm man, geniet van elke meter die hij mag lopen, en mee mag.

Met hem heb ik vorig jaar ook de Tubbergse paarden dagen gereden
samen met een vriendin. En zij had een grote shet bij zich van rond de 1.08

In het filmpje kan je zien dat de kleine pony's met een groot hard met veel plezier lopen
Er was ook een veterinaire keuring... en de kleinste shet had wat meer moeite om zijn hartslag(je) op 60 te krijgen binnen een korte tijd. Maar dat was misschien ook wel omdat zijn beentjes zoveel meer meters moesten maken. Hij was echter toch steeds fit en blij ...
De grote shet kon helemaal zonder moeite het tempo bij houden van de grote paarden.
En liep daar 3 dagen achter elkaar 3 maal gemiddeld 30 km.

Dus samen met een goed getrainde shet kan je prachtige ritten maken..
http://www.youtube.com/watch?v=baH1OhcOSWY