Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:23

Hier een 24, 25 jarige nog vol op in training (oké nu niet meer, maar dat is omdat ik geen zin meer heb, bibber...), springen en lange afstand icm hoge snelheid is geen enkel probleem.

Heeft enkele jaren op de baan gelopen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 21:20

Ragdollcat schreef:
Verschillend net als bij alle overige paardenrassen.

Dus niks bijzonders.

Ik merk toch echt verschillende leeftijden in ouderdom bij verschillende rassen. Ken een hoop Welsh ponies die een stuk ouder worden, maar ook andere (paarden)rassen die juist gemakkelijk oud lijken te worden, of juist minder makkelijk. Of dit komt door gebreken van buitenaf (niet erfelijke ziekte, ongeluk) of juist door een zwakker gestel, daar zou ik graag een onderzoek naar zien.
Maar om het af te doen als verschillend zoals bij overige rassen, nee, ik denk niet dat je alles op een hoop kan gooien. Ook door wat er mogelijk in de jonge jaren qua training in komt. Is het wel zo slecht om de tweejarige al in training te hebben? Worden die dieren ook normaal oud? En hoe zit dat met de 2 jarige WP-ers die naar bijvoorbeeld de hengstenkeuring moeten? Is die belasting zwaarder? En natuurlijk speelt ook hier weer het fysieke gestel mee.
Maar wordt de draver niet geselecteerd op het fysieke gestel? En welk effect kan dit hebben op de ouderdomsverwachting?

fransje23 schreef:
Cookie (officieel Jin Go Lo Ba) is nu 21 (bijna 22 dus..) en nog topfit :j Maar zij is in ieder geval niet de oudste op bokt want Rex van nina_rex is nu ongeveer 30 en ook nog bijzonder fit.

Meen mij een eerder topic op bokt te herinneren met dravers op leeftijd.

Wat mij opvalt bij de oudere dravers is dat ze het "vuur"en de looplust blijven houden ongeacht hun leeftijd. Bij andere rassen worden ze, naar mijn idee, eerder wat rustiger en bedaarder. Misschien blijven dravers gewoon jong van geest :D

Dat hoop ik zeker :) Als ik een vriendin hoor klagen over haar 18 jarige KWPN-er dat ie zo 'oud' wordt, dan merk ik daar totaal niets van.

Judith_W schreef:
Het was natuurlijk sowieso een beetje een rare opmerking en zeer ongepast in een dergelijk topic. De gemiddelde leeftijd van een paard is slechts 7-8 jaar, dus ook van rijpaarden, voornamelijk beïnvloed doordat paarden vroegtijdig worden geslacht of ingeslapen agv niet functioneren. Het is dus niet alleen bij dravers dat er soms vroegtijdig afscheid van ze wordt genomen, maar bij rijpaarden gaat het precies hetzelfde. Het type draver heeft geen invloed op de maximale leeftijd. Wel is het zo dat in het algemeen Amerikanen iets vroeger rijp zijn en Fransen langer door kunnen gaan, maar dit is slechts in het algemeen en er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op die 'regel'. De maximale leeftijd van een paard is vrijwel onafhankelijk van ras.

Mijn draver is overigens 8,5 jaar, koerst nog steeds, al vanaf zijn 2e levensjaar en is de laatste 2 jaar alleen maar beter geworden

Die leeftijdsverwachting zie ik vaak langs komen en heb het zelf ook wel eens gebruikt in een discussie, maar waar komt dit eigenlijk vandaan? Hoe is dit onderzocht én welke rassen zijn onderzocht? Waar wordt die leeftijd op gebaseerd?

Misschien maak ik het nu veel te moeilijk, maar vind het een hele interessante kwestie. Als ik het hier zo lees zijn er best een aantal dravers op leeftijd die nog aardig fris en fruitig zijn.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:35

Tot een paar jaar geleden had je natuurlijk nog een leeftijdsgrens tot wanneer paarden mochten koersen. Met 12 jaar waren ze dan wel klaar, terwijl een rijpaard op die leeftijd nog gewoon wedstrijden loopt. Daarbij zijn Dravers duur als sportpaard, met zo'n 600 euro in de maand om een paard in training te zetten is het geen goedkope hobby := Je loopt steeds tegen paarden in dezelfde winsomklasse, en als je niet goed genoeg bent om mee te komen, dan houdt het dus snel op, ook omdat er natuurlijk geen recreatieklasse is, of dat je met een nieuwe rijder overnieuw op het lage niveau begint.
Dat ze klaar zijn met koersen is dus heel wat anders dan wanneer een rijpaard stopt met de sport. Ik denk dat veel mensen dat verschil niet kunnen zien.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:38

Ja, maar de realiteit is wel dat hier zich eerder mensen melden met een ouder paard dan met een naar de slager gebrachte driejarige :)
Daarbij, een paard wat dan wel naar de groene velden gaat, gaat die vanwege gezondheidsproblemen of vanwege zijn karakter? Ook dat is nog een factor, sommigen zijn wel gezond maar niet geschikt als rijpaard :)

Leuk topic!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:56

ruitje schreef:
Ja, maar de realiteit is wel dat hier zich eerder mensen melden met een ouder paard dan met een naar de slager gebrachte driejarige :)
Daarbij, een paard wat dan wel naar de groene velden gaat, gaat die vanwege gezondheidsproblemen of vanwege zijn karakter? Ook dat is nog een factor, sommigen zijn wel gezond maar niet geschikt als rijpaard :)

Leuk topic!

Tuurlijk Ceet, er is ook veel uitval om welke reden dan ook. Maar ik vraag mij wel af of die echt zoveel hoger is dan bij andere rassen, iets wat veel mensen beweren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:58

Oke ik ben niet helemaal objectief :o Maar als ik Koek, Rex en nog wat oudere dravers vergellijk met bijvoorbeeld tinkers en Friese paarden van dezelfde leeftijd lijken die laatste toch echt beduidend ouder.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 13:00

WendyBZ schreef:
Tot een paar jaar geleden had je natuurlijk nog een leeftijdsgrens tot wanneer paarden mochten koersen. Met 12 jaar waren ze dan wel klaar, terwijl een rijpaard op die leeftijd nog gewoon wedstrijden loopt. Daarbij zijn Dravers duur als sportpaard, met zo'n 600 euro in de maand om een paard in training te zetten is het geen goedkope hobby := Je loopt steeds tegen paarden in dezelfde winsomklasse, en als je niet goed genoeg bent om mee te komen, dan houdt het dus snel op, ook omdat er natuurlijk geen recreatieklasse is, of dat je met een nieuwe rijder overnieuw op het lage niveau begint.
Dat ze klaar zijn met koersen is dus heel wat anders dan wanneer een rijpaard stopt met de sport. Ik denk dat veel mensen dat verschil niet kunnen zien.

Ik volg het helemaal, alleen niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen..? :+

fransje23 schreef:
ruitje schreef:

Leuk topic!

Tuurlijk Ceet, er is ook veel uitval om welke reden dan ook. Maar ik vraag mij wel af of die echt zoveel hoger is dan bij andere rassen, iets wat veel mensen beweren.

Ja! Dat is wat ik mij ook af vraag. Omdat ik de draver toch echt anders vind dan andere rassen. Laten we voor het gemak alle warmbloeden op een 'hoop gooien, dus alle KWPN-ers, BWP, Duitse warmbloeden, gezien die vaak grotendeels familiebanden hebben. Dan heb je nog de Friezen, maar ook de Barokke paarden, Lusitano, PRE, maar ook de Tinkers, Haflingers, Fjorden. Maar ook de Arabieren, of juist de (zware) koudbloeden. Al met al, een enorme groep met veel verschillen, in bouw, gebruik, leeftijd van inrijden zelfs, inteelt enz, enz.
Neem bijvoorbeeld de Lippizaner. Paarden met een heel goed fysiek gestel, droge benen, vrijwel altijd 1tjes op de röntgenfoto. Neem daarbij de hengsten van de Rijschool die op hun 18de pas op hun top presteren. Worden deze paarden ouder? Worden ze gezonder ouder? En kan je wel iets hiervan afleiden of wordt alles wat niet goed is als jong paard al afgemaakt?
En bijvoorbeeld de fjorden, wat is daarbij een normale oudere leeftijd? Komt het door hun hardheid? Of zijn ze goed in het verdelen van hun energie? Of worden ze juist slechter oud dan een KWPN-er?

Goed, nu ga ik wel weer heel groot denken, maar volgens mij is er dus een wezelijk verschil in de rassen. En zoals Fransje al zegt, de oudere dravers die zij kent zijn nog heel fit, is dit iets wat algemeen gesteld kan worden?
Denk dat we sowieso al kunnen stellen dat de draver absoluut niet af is na hun drafcarrière. Waar eindigen deze paarden vaak? In de recreatie-tak of bij de slager. Als er veel van deze paarden oud worden in die recreatietak, zijn zij dan beter bestand tegen deze belasting?
Interessante kwestie miz, maar misschien wat te zwaar op een regenachtige dag :P

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:04

RianneH schreef:
WendyBZ schreef:

Ik volg het helemaal, alleen niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen..? :+

Dat wanneer het paard niet meer in de drafsport loopt, hij niet afgeschreven is/hoeft te zijn, terwijl dat in andere sporten vaak wel zo is. Daar komt bij dat een uitgekoerste Draver vaak ook uit het stamboek gaat als 'gestorven' of 'verkocht zonder papieren'. Dat is bij andere stamboeken ook niet gebruikelijk, wat ook weer het beeld oplevert dat het paard 'weg'is, terwijl het vaak nog 10 jaar ergens als rijpaard rondloopt.

Judith_W

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:11

Tuurlijk is er een beetje verschil in hoe oud verschillende paardenrassen worden. Ponies worden over het algemeen ouder dan paarden en Friezen worden iha lang zou oud niet als een warmbloed, omdat die altijd zo onwijs veel mankeren agv afwijkingen door hun verregaande inteelt. Maar de draver wordt echt niet veel ouder dan andere warmbloeden.

De gemiddelde leeftijd van paarden is gevonden door gewoon onderzoek te doen bij dierenartsen en slachthuizen. Dit is niet zo ingewikkeld. Er zal oom gerust wel wat onderzoek gedaan zijn naar hoe oud een paard wordt, maar in wezen is dit helemaal niet zo interessant. Wel is er ook onderzoek gedaan naar wat de invloed is van vroeg trainen op de beengesteldheid.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 13:17

Ja, ik snap hoe die onderzoeken zijn gedaan, ik vraag mij alleen af waar die onderzoeken gevonden zijn ;)

En waarop basseer je dat de gemiddelde draver niet ouder wordt dan het gemiddelde warmbloedpaard? Wat is daar de reden voor? Niet dat ik het schandalig vind oid, ik ben oprecht geïnteresseerd in de achtergrond hierachter. Ik heb er absoluut vrede mee, maar als het zo stellig wordt beweert, waar komt deze achtergrond informatie dan vandaan ;)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:23

nou ja stellig... er zijn gewoon geen aanwijzingen dat zij langer leven. Ik kan me idd wel voorstellen dat ze langer fit blijven, maar dat komt door hun 'nooit-opgeven-karakter'.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:26

Toch blijf ik bij: het is verschillend net als bij alle overige paardenrassen.

Afhankelijk van de leefomstandigheden en kwaliteit van zorg.

En heel belangrijk ook is dat er zeer selectief gekeken wordt bij de dravers.

ze moeten goed mee kunnen komen en anders liggen ze eruit, dan blijven er sterke dieren over.

waardoor het toch anders is.

Maar stel net zo aan toe gaat bij alle rassen zoals wat ze doen bij de dravers, dat er niet zomaar wat mee gefokt wordt en er streng geselecteerd wordt. dan zijn ze allemaal ongeveer sterk en gezond en kunnen ze allemaal ongeveer evenlang meegaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:30

Judith_W schreef:
nou ja stellig... er zijn gewoon geen aanwijzingen dat zij langer leven. Ik kan me idd wel voorstellen dat ze langer fit blijven, maar dat komt door hun 'nooit-opgeven-karakter'.

Mee eens.

En ik kan het weten, want zat 4 jaren in de dravers-wereld en nog eens 2 jaren eigen draver gehad.

Het is een keiharde paardenwereld voor de dieren.

Zwakkere en minder snelle worden gewoon naar de slacht gebonjourd en of tegenwoordig doorverkocht als rijpaard. Dus geen fok voor de drafsport.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:16

Uviana is nu 12 en Chumba is 4 .... dus ze hebben nog heeeeel lang te gaan ....

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:24

Mijn draver is van 1979 en nog gezond en redelijk fit,
deze foto is deze zomer genomen:
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:16

Judith_W schreef:

Dat is een beetje wat ik bedoel met "het vuur"en levenslust, denk ik :j Ze willen gewoon altijd nog gaan en actief zijn ook als ze ouder zijn.

Ik geloof ook niet dat ze beduidend ouder worden dan andere warmbloedpaarden.
Heb wel het idee dat zwaarderepaarden rassen, niet alleen de Fries, over het algemeen minder oud worden?

Mimo, is die echt van 1979 :wow:

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:18

Ja Fransje23: die dame wordt komend voorjaar 35! :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:21

Steffiee_ schreef:
Ik rijd vaak op een draver van een manege. (word niet vaak in de manegeles gebruikt, maar ongeveer 3 keer in de week)
Deze is nu 21 geloof ik.
Foto in mijn profiel :) (Kasmir)

Heeft jouw paardje links bij de singel een (oude)wond met een deuk???

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:25

Morganlefay schreef:
Steffiee_ schreef:
Ik rijd vaak op een draver van een manege. (word niet vaak in de manegeles gebruikt, maar ongeveer 3 keer in de week)
Deze is nu 21 geloof ik.

Heeft jouw paardje links bij de singel een (oude)wond met een deuk???

Jep, ken je hem?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:29

ik heb een 21 jarige draver <3
maar die heeft artrose wat steeds erger word.
en weet niet hoe oud die gaat worden.
maar hoop natuurlijk heel erg oud :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:39

Steffiee_ schreef:
Deze is nu 21 geloof ik.

Heeft jouw paardje links bij de singel een (oude)wond met een deuk???[/quote]

Jep, ken je hem?[/quote]
Yes heb m gezien toe ie van draver naar manegepaard werd omgeschoold. Lief beest.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:02

Je spreekt jezelf tegen, als dravers die niet sterk genoeg zijn naar de slager gaan of als rijpaard verkocht worden, word er alleen met de sterke dieren gefokt en krijg je dus een sterker ras :)

Ragdollcat schreef:
Toch blijf ik bij: het is verschillend net als bij alle overige paardenrassen.

Afhankelijk van de leefomstandigheden en kwaliteit van zorg.

En heel belangrijk ook is dat er zeer selectief gekeken wordt bij de dravers.

ze moeten goed mee kunnen komen en anders liggen ze eruit, dan blijven er sterke dieren over.

waardoor het toch anders is.

Maar stel net zo aan toe gaat bij alle rassen zoals wat ze doen bij de dravers, dat er niet zomaar wat mee gefokt wordt en er streng geselecteerd wordt. dan zijn ze allemaal ongeveer sterk en gezond en kunnen ze allemaal ongeveer evenlang meegaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:21

Ik heb heel veel gezien in de draverswereld, ook dingen wat ik niet zo leuk vind.

Er gingen jonge dravers die niet goed genoeg zijn naar de slacht, maar het was wel lang geleden dat ik die 4 jaren in de draverswereld zat, het kan zo zijn dat het tegenwoordig anders gaat.

En nu zie ik hier en daar wel iets, waardoor ik het nu wel beter begrijp.

Als iemand eraan willen kunnen verdienen met het koersen dan moeten ze selectief zijn en hard zijn, het is niet voor het tutten en poetsen maar voor de sport en geld.

Ik ken iemand die tot 2 keer toe een afgedankte draver kocht omdat ie anders naar de slacht ging, want ze waren niet goed genoeg en het zou goede papieren hebben.

Die wilde het met liefde gaan opknappen en trainen om ermee weer te gaan koersen die zouden de ex-eigenaars wel ff laten zien hoe het wel moet en blablabla, maar helaas....... ondanks liefde en vele trainingen en het vele geld aan dierenartsen en homeopaten/ osteopaten en noem maar op, heeft die persoon geen 1 cent eraan kunnen winnen met het koersen en ze mankeren altijd wat.

Dus de ex-eigenaren van de afgedankte dravers hebben het goed gezien en ze hebben het niet voor niets afgedankt.

Echte goede dravers zijn wel sterker en harder en hebben veel levenslust/ vechterslust, door selectief te zijn.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:45

Ragdollcat schreef:
Ik heb heel veel gezien in de draverswereld, ook dingen wat ik niet zo leuk vind.

Er gingen jonge dravers die niet goed genoeg zijn naar de slacht, maar het was wel lang geleden dat ik die 4 jaren in de draverswereld zat, het kan zo zijn dat het tegenwoordig anders gaat.

En nu zie ik hier en daar wel iets, waardoor ik het nu wel beter begrijp.

Als iemand eraan willen kunnen verdienen met het koersen dan moeten ze selectief zijn en hard zijn, het is niet voor het tutten en poetsen maar voor de sport en geld.

Ik ken iemand die tot 2 keer toe een afgedankte draver kocht omdat ie anders naar de slacht ging, want ze waren niet goed genoeg en het zou goede papieren hebben.

Die wilde het met liefde gaan opknappen en trainen om ermee weer te gaan koersen die zouden de ex-eigenaars wel ff laten zien hoe het wel moet en blablabla, maar helaas....... ondanks liefde en vele trainingen en het vele geld aan dierenartsen en homeopaten/ osteopaten en noem maar op, heeft die persoon geen 1 cent eraan kunnen winnen met het koersen en ze mankeren altijd wat.

Dus de ex-eigenaren van de afgedankte dravers hebben het goed gezien en ze hebben het niet voor niets afgedankt.

Echte goede dravers zijn wel sterker en harder en hebben veel levenslust/ vechterslust, door selectief te zijn.

Ik denk dat de ene afgedankte draver de ander niet is, afgedankt is een relatief begrip.
Sommige eigenaren schrijven eentje af omdat ze niet vroegrijp genoeg zijn, iemand anders geeft ze wel de tijd en hebben er een leuk paard aan dat leuk kan meekomen op Alkmaar of grasbanen, die hoeven niet zo nodig mee te doen aan de derby.
Dravers met peesblessures is een ander verhaal, als een draver telkens moet worden opgelapt is het eerlijker om het weg te doen als grasmaaier of naar de slacht

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:59

Ik denk dat de gemiddelde leeftijd van de dravers en andere paardenrassen elkaar niet meer zoveel ontlopen.
Mijn opa'tje Henny Meerdijk heeft 220 koersen gelopen van zijn 3e tot zijn 12e en bijna 80.000 oud-Hollandse guldens verdiend. Inmiddels geniet hij van zijn pensioen, hij wordt begin 2014 dan ook 24 jaar (normaal gesproken ;) ). Hoewel wat strammer en minder snel dan vroeger is het heilige vuur nog altijd aanwezig, met vriendjes in de bak lekker spelen: hij wint alle sprintjes en wordt nijdig al ze hem voorbij gaan haha. Geestelijk voelt hij zich nog een jonge god!
Daarnaast kan ik nog wel een aantal fokmerries noemen die allen dik in de twintig (Sabine D) of zelfs met gemak begin 30 (Spooky en Vitesse Fortuna) zijn geworden. Ik denk dat dit vooral te danken is aan de leeftijdslimiet voor merries om te koersen, die stond 'vroeger' op 10 jaar. Daarna gingen ze fokkerij in om lekker veulentjes te krijgen en konden ze nog jaren mee.
Maar de tijden zijn veranderd, momenteel zie je toch veel dravers de handel in gaan die nog prima mee kunnen als rijpaard, zowel jonkies als oudere koerspaarden. Zowel hengsten, merries als ruinen, dat maakt tegenwoordig allemaal niet meer zoveel uit nu sport op zijn gat ligt en er nog nauwelijks gefokt wordt...(denk aan 1500 veulens in de hoogtijdagen versus slechts 160 veulens afgelopen jaar!). Toch hebben wij dit jaar onze merrie weer laten dekken, maar dat is dan ook puur voor ons zelf, in de hoop een leuk koerspaard te fokken (of een leuke rijpony als hij/zij niet zo talentvol is :D ). Alles bij elkaar genomen houden onze 2 opvreters met hun 14 en 23 jaar de gemiddelde leeftijd aardig in stand denk ik :P