Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ragdollcat schreef:Verschillend net als bij alle overige paardenrassen.
Dus niks bijzonders.
fransje23 schreef:Cookie (officieel Jin Go Lo Ba) is nu 21 (bijna 22 dus..) en nog topfitMaar zij is in ieder geval niet de oudste op bokt want Rex van nina_rex is nu ongeveer 30 en ook nog bijzonder fit.
Meen mij een eerder topic op bokt te herinneren met dravers op leeftijd.
Wat mij opvalt bij de oudere dravers is dat ze het "vuur"en de looplust blijven houden ongeacht hun leeftijd. Bij andere rassen worden ze, naar mijn idee, eerder wat rustiger en bedaarder. Misschien blijven dravers gewoon jong van geest
Judith_W schreef:Het was natuurlijk sowieso een beetje een rare opmerking en zeer ongepast in een dergelijk topic. De gemiddelde leeftijd van een paard is slechts 7-8 jaar, dus ook van rijpaarden, voornamelijk beïnvloed doordat paarden vroegtijdig worden geslacht of ingeslapen agv niet functioneren. Het is dus niet alleen bij dravers dat er soms vroegtijdig afscheid van ze wordt genomen, maar bij rijpaarden gaat het precies hetzelfde. Het type draver heeft geen invloed op de maximale leeftijd. Wel is het zo dat in het algemeen Amerikanen iets vroeger rijp zijn en Fransen langer door kunnen gaan, maar dit is slechts in het algemeen en er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op die 'regel'. De maximale leeftijd van een paard is vrijwel onafhankelijk van ras.
Mijn draver is overigens 8,5 jaar, koerst nog steeds, al vanaf zijn 2e levensjaar en is de laatste 2 jaar alleen maar beter geworden
ruitje schreef:Ja, maar de realiteit is wel dat hier zich eerder mensen melden met een ouder paard dan met een naar de slager gebrachte driejarige![]()
Daarbij, een paard wat dan wel naar de groene velden gaat, gaat die vanwege gezondheidsproblemen of vanwege zijn karakter? Ook dat is nog een factor, sommigen zijn wel gezond maar niet geschikt als rijpaard
Leuk topic!
WendyBZ schreef:Tot een paar jaar geleden had je natuurlijk nog een leeftijdsgrens tot wanneer paarden mochten koersen. Met 12 jaar waren ze dan wel klaar, terwijl een rijpaard op die leeftijd nog gewoon wedstrijden loopt. Daarbij zijn Dravers duur als sportpaard, met zo'n 600 euro in de maand om een paard in training te zetten is het geen goedkope hobbyJe loopt steeds tegen paarden in dezelfde winsomklasse, en als je niet goed genoeg bent om mee te komen, dan houdt het dus snel op, ook omdat er natuurlijk geen recreatieklasse is, of dat je met een nieuwe rijder overnieuw op het lage niveau begint.
Dat ze klaar zijn met koersen is dus heel wat anders dan wanneer een rijpaard stopt met de sport. Ik denk dat veel mensen dat verschil niet kunnen zien.
fransje23 schreef:ruitje schreef:Ja, maar de realiteit is wel dat hier zich eerder mensen melden met een ouder paard dan met een naar de slager gebrachte driejarige![]()
Daarbij, een paard wat dan wel naar de groene velden gaat, gaat die vanwege gezondheidsproblemen of vanwege zijn karakter? Ook dat is nog een factor, sommigen zijn wel gezond maar niet geschikt als rijpaard
Leuk topic!
Tuurlijk Ceet, er is ook veel uitval om welke reden dan ook. Maar ik vraag mij wel af of die echt zoveel hoger is dan bij andere rassen, iets wat veel mensen beweren.
RianneH schreef:WendyBZ schreef:Tot een paar jaar geleden had je natuurlijk nog een leeftijdsgrens tot wanneer paarden mochten koersen. Met 12 jaar waren ze dan wel klaar, terwijl een rijpaard op die leeftijd nog gewoon wedstrijden loopt. Daarbij zijn Dravers duur als sportpaard, met zo'n 600 euro in de maand om een paard in training te zetten is het geen goedkope hobbyJe loopt steeds tegen paarden in dezelfde winsomklasse, en als je niet goed genoeg bent om mee te komen, dan houdt het dus snel op, ook omdat er natuurlijk geen recreatieklasse is, of dat je met een nieuwe rijder overnieuw op het lage niveau begint.
Dat ze klaar zijn met koersen is dus heel wat anders dan wanneer een rijpaard stopt met de sport. Ik denk dat veel mensen dat verschil niet kunnen zien.
Ik volg het helemaal, alleen niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen..?![]()
Judith_W schreef:nou ja stellig... er zijn gewoon geen aanwijzingen dat zij langer leven. Ik kan me idd wel voorstellen dat ze langer fit blijven, maar dat komt door hun 'nooit-opgeven-karakter'.
Judith_W schreef:nou ja stellig... er zijn gewoon geen aanwijzingen dat zij langer leven. Ik kan me idd wel voorstellen dat ze langer fit blijven, maar dat komt door hun 'nooit-opgeven-karakter'.
Steffiee_ schreef:Ik rijd vaak op een draver van een manege. (word niet vaak in de manegeles gebruikt, maar ongeveer 3 keer in de week)
Deze is nu 21 geloof ik.
Foto in mijn profiel(Kasmir)
Ragdollcat schreef:Toch blijf ik bij: het is verschillend net als bij alle overige paardenrassen.
Afhankelijk van de leefomstandigheden en kwaliteit van zorg.
En heel belangrijk ook is dat er zeer selectief gekeken wordt bij de dravers.
ze moeten goed mee kunnen komen en anders liggen ze eruit, dan blijven er sterke dieren over.
waardoor het toch anders is.
Maar stel net zo aan toe gaat bij alle rassen zoals wat ze doen bij de dravers, dat er niet zomaar wat mee gefokt wordt en er streng geselecteerd wordt. dan zijn ze allemaal ongeveer sterk en gezond en kunnen ze allemaal ongeveer evenlang meegaan.
Ragdollcat schreef:Ik heb heel veel gezien in de draverswereld, ook dingen wat ik niet zo leuk vind.
Er gingen jonge dravers die niet goed genoeg zijn naar de slacht, maar het was wel lang geleden dat ik die 4 jaren in de draverswereld zat, het kan zo zijn dat het tegenwoordig anders gaat.
En nu zie ik hier en daar wel iets, waardoor ik het nu wel beter begrijp.
Als iemand eraan willen kunnen verdienen met het koersen dan moeten ze selectief zijn en hard zijn, het is niet voor het tutten en poetsen maar voor de sport en geld.
Ik ken iemand die tot 2 keer toe een afgedankte draver kocht omdat ie anders naar de slacht ging, want ze waren niet goed genoeg en het zou goede papieren hebben.
Die wilde het met liefde gaan opknappen en trainen om ermee weer te gaan koersen die zouden de ex-eigenaars wel ff laten zien hoe het wel moet en blablabla, maar helaas....... ondanks liefde en vele trainingen en het vele geld aan dierenartsen en homeopaten/ osteopaten en noem maar op, heeft die persoon geen 1 cent eraan kunnen winnen met het koersen en ze mankeren altijd wat.
Dus de ex-eigenaren van de afgedankte dravers hebben het goed gezien en ze hebben het niet voor niets afgedankt.
Echte goede dravers zijn wel sterker en harder en hebben veel levenslust/ vechterslust, door selectief te zijn.