[AR] Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 21:08

Oh dat weet ik eigenlijk niet. Maar ze worden hier dus ook verkocht, dus je zou zeggen dat het moet kunnen (de ideal web tech die ik heb gezien is ook kunststof) Nu is het hier (zuid zweden)meestal slechts een hele korte periode echt heel erg koude (-25) overdag. Vaak maar 1 of 2 weken in de winter. En snachts natuurlijk. Maar snachts ga ik niet mennen en een hele koude week zou ik zomaar eens over kunnen slaan mbt mennen. Hihi.- 15 komt dan wel weer meer voor.... Maar als je zo'n tuig dan binnen zou hangen?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:50

Anatomische zilco bij mijn pony :):

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook beide borsten, gewone en deze, en bij deze pony is deze echt fijner. Maar bij mijn andere pony was het dus echt niks, ook de druk niet goed verdeeld en aan de bovenrand alleen.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:13

Bovenstaande Zilco tuigen zijn veelal het oude model. Inmiddels heeft Zilco de tuigen dusdanig verbeterd dat het juist wél goed aansluit & de druk wél goed verdeeld is! Ik ben het eens met de stelling dat het tuig niet op alle pony's goed aansluit. Het is een vrij grof borsttuig die niet op elke pony mooi aansluit.

Beide modellen heb ik een paar maanden terug geprobeerd; zowel t normale zilco borsttuig als de SL. Aangezien ik geen iele, smalle welshjes heb, zag het gewone borsttuig er erg lelijk uit. In verhouding erg dun en de pasmaat was ook slecht. De SL zat vele malen beter en toont ook stukken mooier op m'n welshjes met een wat bredere bouw.

Ieder tuig heeft z'n voor- en nadelen, zo ook Zilco. De, in bovenstaande reacties vermelde argumenten dat de vrijheid wordt beperkt/2 plekken duwen etc. geldt voor het oude model, het nieuwste model is veel minder gebogen en sluit goed aan!

Ik ben erg tevreden en heb tot op heden geen klachten!

Mijn tuig op de welshjes, waarbij ook duidelijk te zien is dat het niet extreem gebogen is;

Afbeelding

Napie

Re: Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:57

Dat ziet er inderdaad beter uit

Ik ben ook geen fan van het webtech tuig van Ideal. Qua pasvorm en zo wel goed maar nylon wordt zo snel lelijk en als het nat wordt met vorst dan wordt het ook nog een erg stug. Kunststof blijft altijd lekker soepel. Leer wordt in de kou bijna niet meer handelbaar. Is wel een punt om mee te nemen

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:03

De dubbelspan anatomische borsten van zilco waren vorig jaar ook al minder voorgevormd als de enkelspan versie, dit is dus niet helemaal nieuw ;)
Je kan er ook voor kiezen een dubbelspan versie te proberen voor enkelspan, kan daar ook gewoon voor gebruikt worden.

Ik heb ook de euro tech tuigen van Ideal, gewone borst. Ook heel fijn tuig ja!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:51

heb hier een ideal tuig voor mijn mini (luxe marathon) en die bevalt prima.
wil ook nog eens zo'n anatomisch borststuk proberen maar twijfel nog tussen deze http://www.minihorseshop.nl/ideal-frees ... d-914.html of een die tussen de normale en deze in zit, die hebben ze nl ook maar is niet altijd bekend.

webtech ben ik ook niet zo'n fan van dan zou ik eerder voor de euro tech gaan, wat je dan nog wel zou kunnen vragen is of zo'n anatomische borst te combineren is met een eurotech.
ze zijn bij Ideal in ieder geval niet moeilijk en bijna alles is wel mogelijk volgens mij.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 08:54

Nappie, je noemt idd een belangrijk punt. Nylon en leer zijn dus niet fijn bij koude (en dan moet ik het toch echt gewoon kunnen gebruiken). De eurotech is idd ook een optie. Heb hem net bekeken. Ook een mooi tuig met 'vaste' ogen. En die is dus idd kunststof.
Mbt anatomisch gevormd borststuk weet ik het dus niet. Ik zou zeggen... bekijk mijn pony eens :) Ze is niet echt heel grof, maar ook niet iel. Hm.
Is er een verkoper (met webshop) die erg geschikt is om mee te overleggen?
Normaal gesproken is de ene verkoper de andere niet. (of mag ik dat hier niet vragen?) Ervaringen e.d. mag ook via pb

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:23

Die nieuwe zilco borsten zien er beter uit! Ga zeker kijken of ik deze in de toekomst ga
aanschaffen.

Eurotech heb ik ook maar vind ik wel een stuk stugger dan zilco of lessing.

Je zou de mensen van www.demenner.nl eens kunnen mailen. Zij verkopen zowel ideal als zilco.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:33

http://www.ems-paardensport.com/
hij voert de Zilco tuigen.
Ik koop geregeld bij hem online na eerst telefonisch overlegd te hebben. Veel kennis en denkt goed met je mee.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:53

Met EMS heb ik idd ook goede ervaringen !

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 11:00

De menner heb ik voor het weekend al eens gemaild, maar nog geen reactie op. Goed mogelijk dat ze op maandag gesloten zijn. Zal nog wel komen. En ems heeft dus alleen zilco. Is ook wel een optie, maar liefst praat ik met iemand die beide verkoopt. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 11:22

Ik had zowel de maasduinenservice als de menner gemaild, omdat beiden zowel zilco als ideal hebben. Heb zojuist van de maasduinenservice een berichtje terug ontvangen, dat hij voor mijn doel de ideal euro tech adviseert.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:39

Ik heb de eurotech van ideal ook, fijn tuig! Kan je ook ombouwen naar dubbelspan en terug, valt mee hoeveel werk dat is!

Wat ik alleen ontzettend lastig vind is die strengen met de gespen eraan, dan moet je een veiligheidssluiting hebbben en daar komt die enorme gesp aan, dat vind ik lomp en maakt lawaai. Terweil de strengen zelf aan de voorkant ook een snelsluiting hebben dus de veiligheidssluiting aan de achterkant is eigenlijk niet echt nodig. Ik heb nu strengstropen in bestelling.

Ik zou wel willen aanbieden dat je hier eens mag proberen maar lijkt me wat te ver :P

Ik heb de anatomische zilco borst in pony maat, de ideal eurotech in shetlander en mini shetlander maat (valt trouwens groot, want mijn pony van 1,20 past de shetlandermaat en hoofdstel in mini shetlander... ), en heb nog gewone leren tuigen van goede kwaliteit. Voor wie eens wil proberen, jullie zijn welkom hoor :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:03

Voor meer informatie over zowel Zilco als de Ideal tuigen kun je tevens de FAQ nalezen.
Ideal
Zilco

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 10:59

Is inderdaad een beetje ver, Mandy. Maar ik denk dat het toch de euro tech wordt, omdat de anatomische borst van de zilco lang niet op ieder paard fijn blijkt te liggen en dan vind ik het toch een risico om die te laten komen. Lijkt mij dat ik met de eurotech minder risico loop. Bovendien hoop ik ooit, later, als ik groot ben :), een tweespan te hebben :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 20:14

Dit snap ik even niet.... heb bij maasduinenservice voor de ideal euro tech gekeken en daar kost ie exclusief kopstuk (hoef ik dus niet) 475 euro. Dacht dat dat een normale prijs was. Nu kom ik hem bij ruitersport.com tegen voor 260 euro. Kan er werkelijk zo'n enorm prijsverschil in zitten of mis ik ergens iets???

http://www.ruitersport.com/ideal-enkels ... otech.html

edit: volgens mij snap ik hem al en gaat dit alleen over het borsttuig... stom. Snapte er al niets van.

boraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:19

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 20:20

Ja, ik had mijn fout zelf al gezien. :)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:25

Liljebo, als je voor het eurotech tuig gaat en je hebt een klein maatje nodig zou ik eens op http://www.minihorseshop.nl kijken.
daar staat hetzelfde tuig nl voor €449,- , scheelt toch weer, heb je de verzendkosten voor naar zweden er vast al weer uit ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 15:35

Ik heb net gekeken, maar ze hebben alleen maat mini (daarom is het wrs ook goedkoper) Ik heb een gewone shet. :)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:38

klopt maar check even hun maattabel, ik heb nl ook de mini maat en heb deze ook op een grote maat shet gehad.
heb het tuig nu op een liggen van 87 cm maar dat gaat allemaal net, had niet groter moeten zijn.
ik weet dat ze de maat shet meestal op a welshjes hebben liggen dus ze vallen volgens mij vrij ruim.
op de site die ik net aangaf hebben ze alle maten netjes uitgemeten staan van schoft, borst, broek etc.
zou zo zonde zijn als je met heen new eer sturen komt te zitten, lijkt me niet goedkoop van zweden/nederland heen en weer

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 15:44

Nee precies en ik heb lange tijd geleden de maten van mijn shet opgenomen. Ze heeft echt een shetlander maat nodig.
Het tuigje dat ze nu heeft, is overigens ook shetmaat, maar te klein voor haar.
Denk dat ze redelijk 'aan de maat' is

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:48

Mijn pony van 1.30 pastte nog maat shetlander tuig van Ideal. Maar ook mijn welshjes van 1.16 hebben maat shet op (veel op (bijna) kleinste gaatje)

Dus mini zal hoogstwaarschijnlijk wel passen.

Ideal is ruim te verstellen.

Maten verschillen per merk.
Mijn minipaard heeft van huidig tuig maat mini mini shet.
Van Ideal past mini shet ook nog (eurotech)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:51

Wat grappig, al die verschillende ervaringen! Ik heb altijd begrepen dat een voorgevormde borst past of niet past, dit is niet zozeer merkgericht, maar heeft te maken met de ruimte die je pony heeft tussen luchtpijp en borstbeen en de stand van de schouder van je pony.

Ik heb zowel de enkel als de tweepspan SL variant van Zilco, en op mijn Welsh a'tjes liggen beide prima. Ik heb bij beide aanschaffen Edwin Stok van EMS Paardensport aan huis gehad om het op maat te maken en passen bij mijn pony's, dit om er zeker van de zijn dat het niet te hoog (tegen de luchtpijp) of te laag (tegen het borstbeen) zou drukken.

Ik vind het werkelijk waar het beste tuig ooit, ik ben een enorme lapzwans en heb het in de 2 jaar dat ik het heb ook nog nooit serieus onderhouden of schoongemaakt, en het ziet er nog altijd even netjes uit als toen ik het kocht. En het mooiste; de pony's worden op geen enkele manier beperkt in hun bewegingen!

Hier met de 'zwaar' voorgevormde enkelspan borst op mijn 4 jarige (slechte foto, hier zit ie voor t mooie iéts te hoog! pony begon spieren te kweken en was even experimenteren hoe nu verder):
Afbeelding

En hier met de minder zwaar voorgevormde borsten in het tweespan:
Afbeelding

Oja, mijn welshjes zijn 1.18 en hebben maatje shet!

Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat! :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 15:54

MelanieB schreef:
Mijn pony van 1.30 pastte nog maat shetlander tuig van Ideal. Maar ook mijn welshjes van 1.16 hebben maat shet op (veel op (bijna) kleinste gaatje)

Dus mini zal hoogstwaarschijnlijk wel passen.

Ideal is ruim te verstellen.

Maten verschillen per merk.
Mijn minipaard heeft van huidig tuig maat mini mini shet.
Van Ideal past mini shet ook nog (eurotech)

Volgens de matentabel past hij toch echt niet, hoor. En eerlijk gezegd zie ik het niet zitten om een tuig te bestellen dat volgens tabel per definitie te klein is.