Hoe de longeerlijn bevestigen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:09

LiannePuthzy schreef:
ik haal de longeerlijn door allebij de bitringen (dus de haak onder de kin door de andere bitring en weer terug en bevestigen aan de bitring waar je als eerst de longeerlijn doorhaalde)

Dan trek je soms het bit naar elkaar

renske305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:11

Ik begreipmje alleen niet hoe je langs het hoofdstuk dingend bovenlangs moet gaan!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:12

NoreenJulia schreef:
LiannePuthzy schreef:
ik haal de longeerlijn door allebij de bitringen (dus de haak onder de kin door de andere bitring en weer terug en bevestigen aan de bitring waar je als eerst de longeerlijn doorhaalde)

Dan trek je soms het bit naar elkaar

oww :)
of ik haal eerst het touw door een bitring achter de oren lang en bevestig die aan de ander
maar nooit aan 1 bitring omdat je dan maar aan 1 ckant druk geeft en het bit nmaaar de andere kant van de mond terekt

renske305

Re: Hoe de longeerlijn bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:13

Ik begreipmje alleen niet hoe je langs het hoofdstuk dingend bovenlangs moet gaan!

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:16

ik doe hem altijd aan de binnenkant door het bit dan klik ik hem aan de andere kant vast zoo trekt het niet zo, bij mij shet gaat het super :)

renske305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:17

Kun jij daar een foto van sturen ik begrijp niet helemaal hoe je dat moet don xx

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:23

bedoel je dat voor mij ?

renske305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:33

Jaa

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:37

Bitstukjes zijn van die ondingen. Wie dat ooit bedacht heeft..... Zelf doe ik mijn lijn of door 2 bit ringen of bovenlangs (achter de oren). Wat ik me trouwens wel afvraag gezien je andere topic of dit wel de oplossing voor je probleem gaat zijn. Kijk ook eens goed naar je eigen positie waar sta je ten opzichten van je shet, hoe is je lichaamshouding. Allemaal zaken die invloed hebben als je aan het longeren bent.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:55

Ik kan niet oordelen of dit juiste methode is of niet, maar een mogelijke methode om vast te maken is door binnenkant ring halen, dan achter oren langs, en dan aan de andere kant vastmaken aan bitring.

Dit geeft dus extra druk achter de oren, gebruikt een stalgenootje van mij meestal, heb er zelf dus geen ervaring mee :)

Een topic waar met foto's van dit type bevestiging :)
[RT-HAW] Armando 6e keer erop!

renske305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 22:04

Super ik ga alle methodes proberen super bedankt mensen

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:11

Kijk eens bij lammert Haanstra die legt elke manier van bevestigen uit en wanneer je welke manier kunt gebruiken

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:55

:o :o sorry ik heb er geen foto van. probeer het nog ff goed uit te leggen.

de kant van het bit die naar jou toe wijst haal je de longen lijn door de bit ring heen en maakt hem aan de buiten kant vast hij zit dus eigenlijk aan de buitenkant vast maar is door de binnenste bit ring gehaald voor wat meer stevigheid

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:17

Ik heb ergens gelezen dat je beter kan dubbellongeren dan enkel, want met enkel gaat het paard anders lopen waardoor het lichamelijke klachten kan krijgen. Met dubbellongeren heb je dit niet.

renske305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 22:15

Nee

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:03

Kim_14 schreef:
Ik heb ergens gelezen dat je beter kan dubbellongeren dan enkel, want met enkel gaat het paard anders lopen waardoor het lichamelijke klachten kan krijgen. Met dubbellongeren heb je dit niet.

Dubbele lijnen longeren moet je wel ervaring mee hebben. Niet verstandig om dit alleen te doen, of zonder dat je ooit gezien hebt hoe dit moet, aangezien je je paard anders ook kan kapot maken.

Ik doe de longeerlijn eerst door de binnenste bitring, onder de kin door, door de buitenste ring en dan aan de longeerlijn (waar een knoop in zit, zodat het touw niet kan strak trekken rond de mond). Ik laat het touw ook gewoon zitten als ik van kant wissel.

Heleeen_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:29

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:36

MarianneW schreef:
Ik doe t op een andere manier: door een bitring heen, dan door de andere en dan klik ik de klip weer vast aan de longeerlijn. In de longeerlijn heb ik een knoop gemaakt, daarachter maak ik de klik vast, deze knoop zorgt ervoor dat de lijn niet strak om de mond kan trekken.
Eigenlijk is het hetzelfde als een bitstukje, maar ik vind die dingen altijd zo 'klepperen'

+1 werkte bij mij altijd prima

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:49

Wat zowiezo het mooiste is met longeren: longeerring afzetten. Dan ben je niet bezig met je paard op de cirkel te houden maar puur met inwerken. De noodzaak verschilt wel per paard, de een trekt meer naar buiten dan de andere, maar het werkt erg fijn :-).

Verder denk ik dat ook het bitstukje van leer toch nog teveel aan de buitenring trekt (ringetje zit immers nog steeds in het midden dus gelijke druk op beide bitringen kan ik me niet voorstellen, zo van het plaatje gezien dan). Longeerlijn over het hoofd werkt scherp in op de mondhoeken naar boven, daarom doe ik het zelf op die manier nooit meer, die inwerking wil ik niet, tenzij het paard veel te heet is en dan wil ik dat liever op een andere manier oplossen).

Om de binnenring slaan en dan aan de buitenring is een mooie manier, ofwel inderdaad door beide en dan achter een knoop weer aan de lijn vastmaken is ook mooi. Ofwel kaptoom gebruiken.