[AR] Wel/niet groom laten mennen in wedstrijdvoorbereiding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:49

Napie schreef:
Een partner als groom is ideaal. Beter kan je niet ingespeeld zijn op elkaar en hij neemt ook nog eens je gevloek en zenuwen voor lief.
Helaas ben ik de mijne kwijtgeraakt.

En hier is het juist zo dat hij nooit bij mij meer achter op gaat staan :D

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:55

De ene groom is de ander niet zou ik zeggen. Ik heb geen ervaring met mennen, en ook nog niet met wedstrijden, maar ik zou kijken naar de persoon en niet de functie.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:11

Mijn vriend kan ook mennen stapt er af en toe eens achter maar verder niet.
Wedstrijden zijn altijd op zaterdag en dan kan hij niet mee ivm dat we thuis een winkel hebben.
Dus dan heb ik twee super grooms. Die zelf meer van onder het zadel zijn. Als ze te kennen zouden geven dat ze willen mennen kan dat best. Maar dat willen ze niet.

Maar ik vind wel dat je makkelijker kan zijn met een pony dan met een paard.zullen ongetwijfeld pony menners niet allemaal met me eens zijn. Maar met mij. Pony van 1.50 was het makkelijker dan nu met een jong paard van bijna 1.70m

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:33

ardo_iggy schreef:
Napie schreef:
Een partner als groom is ideaal. Beter kan je niet ingespeeld zijn op elkaar en hij neemt ook nog eens je gevloek en zenuwen voor lief.
Helaas ben ik de mijne kwijtgeraakt.

En hier is het juist zo dat hij nooit bij mij meer achter op gaat staan :D

Maar met jou achter het stuur.................zou ik er ook nog eens over denken :D :D :D :D

Maisie

Re: Wel/niet groom laten mennen in wedstrijdvoorbereiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:49

ik verkies ook mijn vader als groom boven mijn partner. Maar ze kunnen allebei super groomen.

Toen mijn man ook nog wedstrijden reed had mijn pa het extra druk. Hij heeft wel eens 3x enkel
pony gegroomd en 1x enkelspan paard. Dat zijn 8 rondjes en dan met 3 nog in de finale.

Maar zowel mijn vader als mijn man kunnen mennen. Verder heeft ook een vriendin wel eens
losgestapt in de vaardigheid maar die rijd paard. Als mijn groom zou willen mennen zou dat wel
mogen maar wel als ik er zelf bij ben.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 17:50

Ik ga het dan oplossen met aan het einde van de training ze naar huis te laten rijden of een ritje tussendoor plannen dat ze zelf meer kunnen mennen.

Maar dan nog blijft het feit dat ik het tweespan niet uit handen geef als ze in hun wakkere bui zijn, wij rijden constant in en tussen het verkeer. Alles bestaat hier uit polders en hele drukke dijken, dat is vragen om ongelukken.

Ik heb inderdaad super veel geluk met mijn keuze uit grooms. Ik zal het nog erger maken, ik heb er drie die altijd mee willen en balen als mijn man mee gaat. Ik laat ze ook veel doen met de pony's, ze vinden het optuigen ook leuk en de gehele voorbereiding. Ik leer ze dit ook te doen en controleer het daarna even. Tijdens het mennen mogen ze ook zeker mennen, mijn vraag is vooral gericht op de keuze die ik dan maak in de voorbereidingstijd. Maar dat ga ik dan zoals ik bovenstaand benoemde met ze oplossen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:55

Wow.... 3 grooms.... ben even stil... Waar woon jij? Kan ik er niet een lenen?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 17:57

Haha ik woon in Poortugaal vlakbij Rotterdam. Tja ik heb inderdaad geluk en blijkbaar doe ik dan toch iets goeds, ik neem aan dat ze anders niet met me mee willen rijden. En ze hebben tot nu toe ook regelmatig kunnen mennen bij me.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:03

Tjeetje reageert nu iedereen op mij dat de groom bij mij voor te groomen is en niet voor het mennen :+

Als iemand goed kan mennen zou ik er geen probleem mee hebben mijn span uit handen te geven als ik ergens ben of wat dan ook. Maar ik heb geen groom die goed kan mennen :P , sterker nog mijn vaste groom, ze wil het niet eens. En een andere groom vindt mijn pony's / paarden eng (om mee te mennen, niet om vast te houden ofzo natuurlijk) maar is we super groom :P en die kan wel mennen. En ik neem zo af en toe mensen mee die gewoon helemaal nog nooit hebben gemend nou sorry hoor die zet ik niet achter een groen pony of mijn vorige spul , wil wel heel thuiskomen. Maar ik heb ook niet dat ik mensen heb die graag willen mennen die met me mee gaan, ze vinden het gewoon leuk om mee te gaan, dagje uit met de pony's/paarden.

De afgelopen jaren dus alleen maar jonge, of net weer beleerd spul gehad. En geloof me, de vorige die ik had (hyper sensitief tuigpaardje) en die daarvoor (1.75 groot, sterk, erg lief maar vooral ook erg groot) daar zet je echt niemand anders achter dan je instructeur... nu een halfbloed arabiertje die net een half jaartje voor de wagen staat.... niet ideaal allemaal lijkt me :D

Maar dan nog hoor, snap ik niet waarom het blijkbaar 'erg' is als ik zeg dat een groom een groom is, waarom zou ik een groom hebben als die zelf graag wil mennen? Heb geen gebrek een grooms dus denk dat ik echt de l*lligste niet ben zeg maar }:0

Hier dus ook Rotterdam, blijkbaar groom-gewillig-gebied :D
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 01-11-13 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:09

Oja, als ik zelf groom hoef ik ook beslist niet te mennen hoor :+ ik groom, dus ik ben er voor de menner en het span, dat is dan mijn taak. En dat vind ik ook hartstikke leuk om te doen :D

En ik denk dat ons huwelijk geen stand zou houden als mijn man zou groomen :')

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:18

VanHuisUit schreef:
Oja, als ik zelf groom hoef ik ook beslist niet te mennen hoor :+ ik groom, dus ik ben er voor de menner en het span, dat is dan mijn taak. En dat vind ik ook hartstikke leuk om te doen :D

jammer voor je, bij mij ontkwam je er niet aan :))

Ik denk dat in het geval van TS, waar de vraag eigenlijk ging over ''zou dat de training van de pony benadelen'' wel meevalt. Paard/pony weet doorgaans prima hoe hij/zij voor iemand moet werken. En die merkt het verschil wel.
Even uitgegaan van een normaal-met-paard-omgaande-groom :)

Wat VanHuisUit zegt met ''ik geef mijn paarden liever niet uit handen'' is natuurlijk iets anders. Dat is niet omdat dat de training van het paard zou benadelen, maar omdat het niet nodig is en er ook geen gegadigde is die dat wil én kan.

Ik denk dat ik degene ben met ''is bang van mijn paarden'' die zij bedoelt. Ik groom graag, leuk om te doen, gezellig. Maar ik moet er niet aan denken haar paard aan de leidsels te hebben, het idee alleen al..
En nee, 't beestje doet niks engs :P Maar ze is mijn type niet :))

Hier trouwens ook een groom-tekort, en bij mij krijgt eigenlijk vrijwel iedereen de leidsels in handen :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:12

Ik zou trouwens niet weten waarom een groom die niet ment geen onderdeel of minder een deel van het team zou zijn? Volgens mij kan een menner niet zonder groom en andersom?

Maar denk ook zeker dat een paard heel goed weet wie er achter hem zit.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:14

VanHuisUit schreef:
Ik zou trouwens niet weten waarom een groom die niet ment geen onderdeel of minder een deel van het team zou zijn? Volgens mij kan een menner niet zonder groom en andersom?

Maar denk ook zeker dat een paard heel goed weet wie er achter hem zit.

Ik begrijp de filosofie wel dat het handig is dat de groom het span kan overnemen. Bij mankementen onderweg in de rit, of op wedstrijd..
Maar aan de andere kant kan 't paard in noodgevallen uitgespannen en aan de hand meegevoerd worden..

*even het scenario in mijn hoofd he, sorry :Y) *

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:23

Die snap ik ook hoor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:25

Met mennen nog niet echt ervaring mee, maar met rijden weet paard echt wel wie er op zijn rug zit en wat die van hem verlangt. (mijn paard heeft jaren in de manegelessen gelopen terwijl ik er gewoon mee startte)
Kan me niet voorstellen dat dat met mennen anders is.

Als ik een vaste groom zou hebben, zou ik het handig vinden als die ook kon mennen. Je weet maar nooit waar het handig voor kan zijn.

Maar gezien de sporadische keren dat ik men per maand... tot vorig jaar 2 x.. dit jaar 4x per maand, men ik heel graag zelf :D :+
(bedenk ineens dat ik wel eens iemand anders heb laten sturen :+ met mennen was er dan wel altijd bij, zat er naast)

bettepet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:32

Tja, Grooms ik heb het geloof ik wel aardig voor elkaar. Ik train thuis altijd alleen, ook langs de weg of lanouska gaat met me mee. Als ik op dressuur of vaardigheidswedstrijd ga ik vaak alleen en dan zijn mijn moeder en zusje er ook vaak met hun span. En die lezen dan voor.
Tijdens de oefenmarathons heb ik een vriendin die vaak met me mee gaat, of mijn zusje. En ook die vriendin die gaat wel eens mee op dressuur / vaardigheid wedstrijd.
Ze mogen zo met mijn pony rijden, en ik laat het ze ook rustig doen. Wordt hij echt niet minder van. Ook mennen er kinderen mee, dan is het een pony die je niet meer terug kent. Zo druk als hij af en toe bij mij is zo rustig is hij bij kinderen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 05:17

hafjelinger schreef:
Of je grooms ook mogen mennen ligt aan het niveau van het paard, het niveau van de groom en de omstandigheden. En of je het als menner zelf wil.

Daar ga ik helemaal in mee.

Eerst had ik een pony waar het veilig mee was om leken ermee te laten mennen.
Daarna met de anderen niet meer, dan geef je de leidsels niet zomaar uit handen.
Veiligheid staat bij mij voorop!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:52

VanHuisUit schreef:

Was dat mijn probleem zeker :D
Mijn nieuwe partner zat er niet echt op te wachten om te groomen. Die heb ik 1 keer achterop gehad en toen maar een sulky gekocht

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:06

Napie schreef:
VanHuisUit schreef:

Was dat mijn probleem zeker :D
Mijn nieuwe partner zat er niet echt op te wachten om te groomen. Die heb ik 1 keer achterop gehad en toen maar een sulky gekocht

Dat is wel slimme zet, kan je gewoon zeggen dat hij niet past, klinkt beter dan ... "Je mag niet mee."

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:36

De stalgenootjes die bij mij groomen, kunnen allemaal mennen. Die zou ik allemaal zonder meer met mijn span laten rijden, zelfs wanneer ik er niet bij ben (wil het uiteraard wel van te voren weten :D .) Ook het nieuwe groene paard. Hij is beslist geen doetje, maar de stalgenootjes zijn vaardig zat.

Ik rij de Andalusiër van mijn stalgenootje op het inrijterrein van de wedstrijd ook nog los. Dan heeft zij even de tijd om zich om te kleden en zich niet nog vies te maken door een natte paardenmond. Tussendoor gaat zij de vaardigheid verkennen en stap ik rond, of zet het paard gewoon even stil naast de vaardigheid.
Wij koetsen sowieso graag met elkaars paard. Goed voor de afwisseling, tegen het vastroesten in eigen houdinkjes of sterk wordende hand.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:49

wij mennen ook samen. Mijn groom rijdt mijn paarden ook onder het zadel (40+penny meisje ;)). Voordeel is dat ze m'n paarden helemaal kent, ze weet precies hoe ze overal op reageren en kan zo zelf ook eens een keer een wedstrijdje doen als ze zin heeft. Voor mij ook makkelijk als ik een keer geen zin heb om zelf veel te doen. Kan ze mooi de boel inspannen en kan ik zo opstappen ;)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:10

Ik laat grooms ook mennen. Kadetje laat zich niet foppen; weet precies wie de leidsels heeft. De 3(!!!) grooms die ik heb, mennen alleen in mijn bijzijn. Alleen men-les-juf mag met aanspanning alleen te veld!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:26

Mijn groom ment af en toe ook met mijn span. Zelfs Duvels bijrijdstertje van 11 jaar ment met en mijn wedstrijd pony en met Duvel. Ook voor wedstrijden. Ze weten donders goed wie er aan de leidsels zit. Heb er geen problemen van met wedstrijden. Ik vind het wel handig als mijn groom mijn pony's kent. Zelf rijdt ze onder het zadel en vind mennen niet zo leuk. Maar toch laat ik haar af en toe mennen zodat ze op wedstrijden met mijn span kan stappen als ik vaardigheid verken. Wel zo makkelijk als ze dan al mijn pony kent en weet hoe mijn pony op hulpen reageerd en weet wat te doen mocht mijn pony ergens van schrikken.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:32

Pfff wat doen veel van jullie inderdaad krampachtig....
mijn zus en mijn vriend zijn mijn vaste grooms. Zuslief wil niet mennen, vindt het zelfs een beetje spannend haha. Maar soms als we op pad zijn druk ik toch even de leidsels in dr handen. Mocht er eens iets gebeuren, wil ik wel dat zij ons eventueel veilig thuis kan brengen.

mijn vriend is super groen met mennen en rijden en helaas is dat niet altujd een fijne combi met mijn pony. Hij vindt het echter wel echt super leuk om te doen! In de bak geef ik hem af en toe een lesje met mijn pony en buiten pakt ie er soms even over als ik voel dat ze in een relaxte bui is. Mocht er nood aan de man zijn kan hij ons wel veilig thuis krijgen hoor.

ik ben van mening dat het bij een goed opgeleid paard geen kwaad moet kunnen als er eens een ander aan de leidsels zit.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:42

Citaat:
Pfff wat doen veel van jullie inderdaad krampachtig....

Veel? Het zijn er volgens mij maar een paar :o?