[AR] A'damse bos niet in met aanspanning: laat je mening achter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Re: A'damse bos niet in met aanspanning: laat je mening achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:57

Absoluut, dat vind ik persoonlijk ook asociaal en zeer onverantwoord van ruiters die dat doen. Nu heb ik veel in manegegroepen gereden, en die pakken voor zover ik weet altijd de overzichtelijke stukken en gaan langzamer alvorens de bocht in te gaan. Maar dit is 1 manege, weet niet hoe het met de anderen gesteld staat.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 13:03

Bedankt voor alle tips voor organisaties aar we nog contact mee kunenn zoeken. Ik denk zeker dat het al zinvol is dat er veel mensen richting het Amsterdamse bos reageren.

Ik vind dat ruiters ten alle tijden in stap moeten passeren tenzij aangegeven wordt dat het anders kan. Op het strand zie je ook zo vaak van die wilde galopacties.

Een pad speciaal voor menners is al heel fijn. De kleine paden niet toegankelijk: prima!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:22

JoyCiej007 schreef:
oomens schreef:
Het zal allemaal perfect kloppen en menners zullen inderdaad niet meer zomaar het Amsterdamse Bos in mogen, maar wat hier door "Amsterdamse Bos" op Facebook als argumenten wordt aangedragen raakt kant noch wal.

Met paard en wagen ben je inderdaad wettelijk gezien een bestuurder, maar dat ben je als ruiter ook (en zelfs als je ernaast loopt en je paard aan de hand meevoert).
Met paard en wagen mág je niet eens op de autoweg komen aangezien je geen motorvoertuig bestuurt dat harder kan en mag dan 50km/h.

Inderdaad............ cursusje verkeerstheorie voor degene die dit zo beredeneerd is niet overbodig zeg :Z
Dit zou ik ze zeker even terug mailen!

En de autoweg....... :') (voor mensen die niet zo in verkeerstermen zitten: als men het heeft over 'de autoweg', bedoelen ze een weg met dit bordje: [ Afbeelding ]
waar vaak 100 km. per uur gereden mag worden, en waar je pas op mag rijden als je motorvoertuig(!) harder kán en mág dan 50 km/uur.
Ze zullen vast bedoelen dat ruiters én menners verplicht zijn op de rijbaan (tussen de auto's op 'normale wegen') te rijden. Want dát is idd wel waar. Maar dat betekent niet dat je niet in een bos mag rijden, en nergens staat (wettelijk) aangegeven dat als een bepaald pad een ruiterpad is, dat je daar met je aanspanning níet zou mogen komen.

Dat is voor mij een snelweg :P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:37

Michellkuh schreef:
Dat is voor mij een snelweg :P

Nee, dat is deze en daar moet je motorvoertuig minstens 60 kunnen en mogen.
Afbeelding

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:50

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 21:00

Romy_tessa schreef:
Er is een tijd geleden al veel actie geweest rondom het mennen in het A'damse bos.
Er is ook een artikel over verschenen in de mensport, zie hier voor de tekst van het artikel: http://mennenadamsebos.hyves.nl/blog/35 ... port/p7zp/

Ik heb helaas geen hyves ;(

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:26

Marg schreef:
Romy_tessa schreef:
Er is een tijd geleden al veel actie geweest rondom het mennen in het A'damse bos.
Er is ook een artikel over verschenen in de mensport, zie hier voor de tekst van het artikel: http://mennenadamsebos.hyves.nl/blog/35 ... port/p7zp/

Ik heb helaas geen hyves ;(

Bij deze,

========================================================================

Artikel: Mensport
7 jul 2010, 12:55 - gezien - door wie? Word Goldmember!
Recreatie > Waar moet je rijden met de aanspanning?

Veilige menweg gezocht!

Stel, je rijdt met je aanspanning door het Amsterdamse Bos. Op het fietspad, omdat je met de aanspanning niet welkom bent op de ruiterpaden en je jezelf als 'langzaam verkeer' niet veilig voelt op een 80km weg. officieel is ook het rijden op een fietspad niet toegestaan, maar in de praktijk wordt het meestal wel gedoogd omdat dat de verkeersveiligheid ten goede komt. Desondanks kan het gebeuren dat je dan, ondanks alle goede bedoelingen, een bekeuring krijgt. Moet je dan toch maar met je aanspanning de drukke rijbaan op?

Monique Blom (43) uit De Kwakel kan er nog steeds niet over uit. Een bekeuring voor het aangespannen rijden met haar tweespan Haflingers op een fietspad in het Amsterdamse Bos. Kiest ze van alle kwaden de minst slechte en krijgt dan als stank voor dank een boete!
Monique: ,, Sinds ik zo'n tien jaar geleden een rugwervel brak, kan ik mijn Haflingers niet meer onder het zadel rijden. Daarom heb ik me vijf jaar geleden later 'omscholen' tot menner, zodat ik toch van mijn paardjes kan blijven genieten. Het Amsterdamse Bos is voor mij de dichtstbijzijnde locatie om te kunnen rijden. Toen ik nog paard reed was dat geen enkel probleem, voor ruiters zijn er goede ruiterpaden aangelegd. Maar tot mijn verbazing mag ik daar met mijn aanspanning geen gebruik van maken. Ik word geacht op de openbare weg te rijden. Sinds mijn achtste rijd ik paard in 'mijn' Amsterdamse Bos en nu ben ik er voor mijn gevoel niet meer welkom. Ik word van de ruiter- en van de fietspaden afgestuurd. Ik voel me als menner echt gediscrimineerd."
Als we het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) erop naslaan blijken de regels duidelijk. Volgens deze wet zijn ruiters en koetsiers, net als automobilisten en (brom)fietsers, bestuurders. En dat betekent weer dat zij gebruik moeten maken van de openbare weg en dezelfde plichten en rechten hebben met betrekking tot een veilig en verantwoord gebruik van de weg als ieder ander.
Echter, in diezelfde Verkeerswet uit 1994 is ook kapstokartikel 5 opgenomen: 'het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd'.
Monique: ,, Je mag als verkeersdeelnemer het overige verkeer dus niet in gevaar brengen of hinderen en dat doe je zeker wel wanneer je met je wagen op een drukke openbare weg rijdt.
Ik heb het gedaan, kijk maar naar de foto. Het is doodgriezelig. Auto's die je achterop komen rijden gaan plotseling vol op hun rem. Met een aanspanning ga je nu eenmaal niet zo snel. Zo'n 15 km/uur, dan heb je wel gehad. Binnen de kortste keren hadden we een file van twaalf auto's achter ons, waaronder een ambulance. En wij kunnen daar nergens de berm in. Dat is toch levensgevaarlijk. Voor ruiters en fietsers worden toch ook bijzondere voorzieningen zoals aparte paden getroffen. Waarom mag de menner daarvan dan niet mee profiteren?"

Verkeersveiligheid
Stichting Rijvaardigheidsbewijzen SRR en de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO geeft op haar website aan dat: 'het uit oogpunt van verkeersveiligheid gewenst kan zijn dat twee ruiters naast elkaar rijden, terwijl dat in de verkeerswetgeving (nog) niet is toegestaan. Dezelfde verkeersveiligheid kan het noodzakelijk maken dat ruiters en koetsiers uitwijken naar het fietspad, hoewel ze zowel binnen als buiten de bebouwde kom verplicht zijn van de rijbaan gebruik te maken'.
MenSport legt deze informatie neer bij de afdeling Amsterdamse Bos van de dienst maatschappelijk ontwikkeling, die verantwoordelijk is voor het beheer, de beleidsvoorbereiding en het onderhoud van het gebied. Een woordvoerder reageert als volgt: ,, Het Amsterdamse Bos is zo'n 1000 ha groot en ontvangt jaarlijkt meer dan 7,5 miljoen bezoekers. Dat betekent voortdurend schipperen met de beschikbare ruimte. Om de veiligheid te waarborgen mogen ruiters alleen stappen en draven, niet galopperen, en is het aanspanningen inderdaad niet toegestaan op fietspaden en ruiterpaden rijden.
Alleen voor bijzondere gelegenheden, zoals bijvoorbeeld de menwedstrijd van de Hoofdstad Aanspanning, kun je een ontheffing aanvragen. Het is spijtig voor de mevrouw in kwestie, maar zo liggen de zaken nu eenmaal."
Monique zou Monique niet zijn als ze het er zomaar bij zou laten zitten. Sterker nog, de strijdlustige menster heeft het bewust op een proces verbaal laten aankomen. ,, Met mijn hondenuitlaatservice liep ik ook tegen de rigide regelgeving in het Amsterdamse Bos aan. Toen heb ik bezwaar aangetekend uiteindelijk mijn gelijk gehaald. Zodra ik de bekeuring binnen heb ga ik meteen in hoger beroep. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de rechtbank hierover te zeggen heeft. Want dit is een probleem dat niet alleen speelt in het Amsterdamse Bos, maar op veel meer plaatsen in Nederland. Dit gaat alle menners aan."
Daarnaast schakelde ze de KNHS Regioconsulent Noord-Holland Jim de Groot in en zette onder de noemer 'Het Amsterdamse bos is van elk mens, daarom is op ruiterpaden aangespannen rijden onze wens" een handtekeningenactie op touw, waarmee ze bij collega-menners al meer dan 170 handtekeningen ophaalde. Monique: ,, De fietspaden zijn ruim genoeg om met de fiets een normale aanspaning in te kunnen halen. In het Amsterdamse Bos behoren menners naar mijn mening thuis op het fietspad. Dat is echt het veiligste, voor iedereen."
Daarnaast vindt Monique dat de ruiterpaden voortaan ook toegankelijk zouden moeten zijn voor menners: ,, 2/3 van de ruiterpaden is breed genoeg voor het rijden met een aanspanning; het plaatsen van een bordje met daarop een karrenwiel zodat we weten waar wel en waar we niet mogen rijden, is de enige aanpassing die daarvoor nodig is. En als de boswachterij een kleine dagvergoeding voor het rijden in het bos zou invoeren, is er geen menner die daar problemen mee heeft.

Tekst: Meike Merks

Heeft u een soortgelijke ervaring als Monique in het zelfde gebied of in een heel andere streek? Of wilt u uw handtekening zetten op de actielijst van Monique? Neemt u dan contact op met de redactie van MenSport via info@mensport.nl.
Wordt vervolgd!
--------------------------------------------------------------
>De handtekeningen-/actielijst staat ook in een van de andere blogs.<

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:38

Ik als ruiter zou er totaal geen probleem mee hebben als er menwagens op de ruiterpaden komen, die kom je in andere bosgebieden ook tegen. Zeker als iedereen ff met elkaar meedenkt en de menner een ruiter met een onrustig paard even de tijd geeft om het paard rustig te laten kijken.

Ik heb persoonlijk veel meer moeite met de bootcampers op 'mijn' ruiterpad, die kunnen verder overal in het bos prima terecht. Laat mij dan lekker galopperen op het ruiterpad zonder om de haverklap in de remmen te moeten omdat ik anders een zich-door-het-zand-slepende-bootcamper om ver rijd.

De manege groepen zijn ook gewend aan loslopende honden, ligfietsen, mountainbikes etc, dan zou een menwagen toch ook niet zo'n probleem moeten zijn?

Het klopt wel dat het A'damse bos een erg 'druk' bos is, met veel gebruikers op een klein oppervlak. Uit dag oogpunt zou ik me nog kunnen voorstellen dat het beheer er liever niet nog een 'groep' gebruikers bij heeft.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:52

Ik wist helemaal niet dat je niet mocht galopperen. Staat ook nergens goed aangegeven. Mijn streven was altijd een flitspaal in het bos :+ . Als ze er ergens gek genoeg voor zijn is het daar wel :D

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 00:07

Mag je je niet mennen daar? Kom ze dagelijks tegen! Wat raar, er zijn zo veel brede ruiterpaden die daar geschikt voor zijn. Heb er zelf ook vaak dravers getrained. Dan wel met sulky en niet een koets maar blijft aanspanning. Als ik de boswachter tegen kom zal ik het er is met m over hebben. In zo een groot bos moet er toch ook wel ruimte zijn voor de menners!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:56

gaucho schreef:
Ik heb persoonlijk veel meer moeite met de bootcampers op 'mijn' ruiterpad, die kunnen verder overal in het bos prima terecht. Laat mij dan lekker galopperen op het ruiterpad zonder om de haverklap in de remmen te moeten omdat ik anders een zich-door-het-zand-slepende-bootcamper om ver rijd.

Als je een braaf paard heb gewoon brullen dat het een ruiterpad is en door galopperen, ze gaan het namelijk niet leren. ~~}>

Waar ik me aan stoor zijn de mensen die hun honden onafgericht als ongeleide projectielen op je paard af laten schieten en dan zelf druk telefonerend verder wandelen en niet doorhebben waar hun hond mee bezig is, daar hebben vooral mensen van een bepaalde uitlaatservice last van.

Zoals ik ook al aangaf op fb vraag een symbolisch bedrag voor een jaarkaart voor het bos voor zowel menners als ruiters (5 euro bijv.) en geef voor een x aantal menwagens een vergunning op naam af. Dan beperk je de groep menners in het bos, door de opbrengst kan het onderhoud van de paden worden gedaan en kan het toezicht worden verbeterd. Geen boskaart is een boete.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:42

doe ik inmiddels ook als ik alleen onderweg ben, paard is bomproof en galoppeerd gewoon door.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:55

Geloof dat het niet meer mag sinds een aantal ongelukken met groepen manegeruiters die op buitenrit waren en ze een aanspanning tegen kwamen, alle ruiters eraf vielen en meerdere keren alle paarden door Amstelveen heen renden zonder ruiters dus.
Althans, dat is wat ik over het verbod heb gehoord. En omdat er meer ruiters dan menners waren is er gekozen om de menners te verbieden en niet de ruiters :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:17

brighteyes85 schreef:
Zoals ik ook al aangaf op fb vraag een symbolisch bedrag voor een jaarkaart voor het bos voor zowel menners als ruiters (5 euro bijv.) en geef voor een x aantal menwagens een vergunning op naam af. Dan beperk je de groep menners in het bos, door de opbrengst kan het onderhoud van de paden worden gedaan en kan het toezicht worden verbeterd. Geen boskaart is een boete.

Hier zou ik geen voorstander van zijn: dan blijven de kaarten in een beperkte groep en krijg je lange wachtlijsten. Dat zie je veel met dit soort systemen: de kaarten gaan over van familielid op familielid en er is als nieuweling dan niet tussen te komen. Vaak worden die kaarten al jaren zelden gebruikt, maar ze houden dan wel de kans voor anderen bezet.

Ik zou dan voorstander zijn dat je een bepaald aantal menners toelaat per dag; die kunnen dan online zich melden bijv. tot een maximum per dag/per tijdsdeel. Net zoals je de binnenbak afhuurt of zo.
Zo heeft iedere menner kans zich aan te melden op een dag, zonder dat je een vast groepje krijgt.