[AR] Mennen met bit? Paard heeft een litteken op de tong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:54

Mukkie1979 schreef:
tine10 schreef:
Thokkadisje: wat doen mensen met een paard als een tong er zo uit komt te zien????

Wat bedoel je precies?

Kijk naar haar geplaatste foto. En jij hebt toch ook een paard met een wond doordat mensen verkeerd bezig zijn geweest. Daarom de vraag, wat ze doen om dit voor elkaar te krijgen. Dit gebeurt toch niet zomaar lijkt me. Dan moet je je paard toch heel veel pijn aandoen voordat een tong er zo gaat uitzien.

Monster_tos

Re: Mennen met bit? Paard heeft een litteken op de tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:05

Hoe lang geleden is het nu? Een liteken heeft toch wel een jaar nodig om goed te helen. Zou dus zeker de tijd daarvoor nemen!
Daarna zou ik zeker Paul Versluis aanraden! Op advies van hem rij ik met een danger bit, ook een bit wat de tong vrij laat.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:41

[***] schreef:
Hmm ok, dat is wel minder natuurlijk ... Maar doet die dat met hackamore of andere niet dan?
Lijkt mij dat paarden altijd kunnen gaan, en als ze dat éénmaal weten dat je enkel ervoor kan zorgen dat ze niet willen gaan (dus de reden zoeken waarom ze gaan en daaraan werken) ... Maar dat is misschien voor een ander topic ;)

Zit te denken .. hackamore & kaptoom .. ga je dan met dubbele leidsels mennen?
Ik vind enkele leidsels al uitdaging genoeg :')

Met lange lijnen altijd geoefend met dubbele 'leidsels', enkel niet voor de kar (er is geen kar, komt wss nog), ik heb het dus wél over mennen en ik heb ook wél een goede oplossing.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:32

In het geval van mijn paard, ik weet niet wat er met die van de TS is gebeurd, heeft iemand de tong vastgebonden aan aan de onderkaak om te voorkomen dat ze de tong over het bit gooide, en vervolgens vergeten eraf te halen :r . Ze was toen nog niet van mij.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 17:03

Net met Paul Versluis gebeld. We kwamen erachter dat ik vorig jaar een keer een clinic heb gevolgd bij hem. Had de namen nooit aan elkaar gelinkt. :+
Hij zou een licht gebogen stang nemen met de boog omhoog evt bekleden met zeemleer en sperriem gebruiken van bit over de neus naar andere kant en terug. Dat laatste zeiden ze op de menvereniging ook en met mijn andere paard men ik ook met lichtgebogen stang. De tong heelt over het algemeen snel maar je kunt helaas niet aan de binnenkant de genezing zien. Het beleren kan toch niet eerder dan in December dus laat gewoon nog een gebitsverzorger komen tegen die tijd. Kunnen we nog een extra check doen van te voren.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:16

Fijn dat je advies hebt gekregen van Paul. Succes verder! Wil je ons laten weten hoe het straks met het beleren gaat? Hoop dat je paard er geen trauma aan over heeft gehouden en gewoon alles wil oppakken.

Nassie

Re: Mennen met bit? Paard heeft een litteken op de tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:06

Wat een ***** lopen er toch rond he op de wereld.

Mijn pony heb ik jaren terug ook willen beleren voor de kar. Het ging goed en opeens ging de knop om en vloog ze met kar en al de lucht in. Ik en de beleerder hebben met man en macht aan het bit gehangen, waardoor haar mond is gaan bloedden. Helaas kwamen we er toen achter dat het een oud litteken was wat open is gegaan..

Achter op haar tong zit een dikke groef;
Afbeelding
Afbeelding

Daarna nooit meer een bit in gehad. Maar nu loop ik er tegen aan dat ze onbestuurbaar onder het zadel bij kleine kinderen (het is een shet). Dus wil ik toch weer een bitje gaan proberen. Zo'n bit met een boog erin had ik nog niet aan gedacht!

TS succes met je paard, ik ben benieuwd hoe hij het oppakt. Is het beleren voor de kar verder wel goed gegaan?

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 22:39

Inderdaad er zijn ongelofelijke *****, ook in de stallen met naamsbekendheid!!
Een lichtgebogen bit moet dan wel de buiging richting bakstukken hebben. Ze zijn er namelijk ook met de ronding naar voren. Dat is niet goed in ons geval!