Kritiek op Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:57

IngeK schreef:
Oh ja, waar ik wel iets tegen heb, is het uitgesproken Amerikaanse commerciële tintje. Pat en Linda zijn helden die aanbeden moeten worden en wij moeten maar veel geld uitgeven om uberhaupt een filmpje van ze te mogen zien. Daar krijg ik altijd een beetje :r neigingen van, maar dat heeft uiteraard helemaal niets te maken met de methode.

Je kan een maand lang gratis honderden uren aan materiaal bekijken dus zo commercieel is dat niet.. Daar komt iedere maand meer ddan een uur video op voor nog geen 8 euro en dan nog de korting e.d. die je krijgt vanuit lidmaatschap, dus dat is goedkoper dan bij meeste trainers...

Dit zou ik topic starter dan ook van harte aanraden. Een maandje gratis lid worden van connect.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:23

Ik ben nog niet zo heel lang bezig met Parelli, en niet super fanatiek, maar ik vind het wel een heel erg fijne methode om beter met je paard te leren omgaan. Hier zijn verschillende redenen voor:

1. De methode is zo ontzettend logisch en systematisch. Systematisch in de zin dat je stap voor stap bouwstenen aangeleerd krijgt die je later kan gaan gebruiken en combineren voor meer ingewikkelde situaties.
De 7 games volgen elkaar in een logische volgorde op (wat je in de 1e game doet heb je nodig om de 2e goed te kunnen doen enz.), en als je ergens vastlloopt dan is dat meestal snel te herleiden tot een van de voorgaande stappen die niet voldoende beheerst worden. Dan doe je dus een stap terug en werkt daar eerst aan.
En ook daarna blijf je de 7 games in feite gebruiken als bouwstenen voor grotere uitdagingen. Bijna elke situatie of opdracht is te herleiden tot een combinatie van verschillende games.
Je kunt vrij gemakkelijk zelf zien dat er iets niet goed gaat en dan beredeneren dat je stappen hebt overgeslagen, back to basics dan.
Het is ook systematisch in de zin dat je het karakter van jouw paard leert inschatten en indelen in een categorie. Natuurlijk past dat lang niet altijd precies, maar het geeft wel heel duidelijke richtlijnen en handvaten voor hoe om te gaan met bepaalde reacties van je paard.

2. Het zijn geen kunstjes voor 'in de bak', maar vaardigheden die je gebruikt in alle facetten van de omgang met het paard: van het uit de wei halen tot buitenrijden. Het is niet iets dat je af en toe doet en de rest van de tijd niet

3. De nadruk ligt heel erg op de kunde van de 'horseman' en niet op die van het paard. Als er iets niet goed gaat ligt dat altijd aan jóu, niet aan het paard. Je hebt de verkeerde vraag gesteld, of je vraag op de verkeerde manier gesteld. ;)

Ik ben absoluut tegen oogkleppen en goeroe-isme, maar wat je ook vindt van de Parelli's zelf, de methode vind ik tot nu toe echt goed.
En wat je mening ook is, je moet er toch respect voor hebben hoe ze een 'thuisopleiding' tot zo'n niveau hebben getild. Ook op commercieel vlak. Je kunt er niet van houden, maar het is een succesvolle onderneming denk ik! De manier waarop ze dat bereikt hebben vind ik sowieso wel knap.

nathalie_v schreef:
Ik stel vaak de vraag voor me zelf, in hoeverre staat het "wilde" paard nog dicht bij ons huidige paard?
De huisvesting (stallen) is ook niet natuurlijk. Waarom moet je dan wel "natuurlijk" omgaan met paarden?

Het natuurlijk omgaan met paarden heeft hier m.i. niks mee te maken. Er is weinig natuurlijks aan Parelli, je doet niet alsof je een paard bent ofzo - je paard weet echt wel dat dat niet zo is. ;) Het geeft je gewoon een hele simpele, handige, paardvriendelijke, consequente en logische manier van omgaan met en trainen van paarden. Niet meer en niet minder.
Maar om je vraag te beantwoorden: het gedomesticeerde paard staat nog héél dicht bij het oorspronkelijke wilde paard, qua bijv. spijsvertering, bewegingssysteem, waarneming, gedrag... En dat er bepaalde dingen (onvermijdelijk) niet natuurlijk zijn betekent niet dat je dan alles maar overboord moet gooien, toch? Met een beetje kennis van en aandacht voor de evolutionaire achtergrond van paarden kun je een hele hoop ellende voorkomen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:38

Wat als nadeel bij Parelli wordt gezien is:
'learned helplessness'

Dat kun je op google of op een ander topic over parelli wel vinden, wat daar allemaal over wordt gezegd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:49

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:26

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:42

Nina_rex schreef:
101 bladzijden... :D En erg weinig gefundeerde meningen naar wat ik zo snel even las... O:)

Op een gegeven moment ergens halverwege begint er wel een goeie discussie :j

balance
Moderator Over Paarden

Re: Kritiek op Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:50

Moderatoropmerking:
Onder bepaalde omstandigheden zijn huiswerktopics toegestaan; dit topic valt daaronder. Het is niet nodig om hier melding van te maken via de TEM knop. Ook is het de bedoeling dat we on-topic blijven hier. :)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:35

Ik ben al jaren fanatiek Parellier, ondertussen op aardig niveau. Het voordeel van de methode is dat het erg stap voor stap is en er aandacht is voor karakter van het paard en hoe het paard leert. Parelli is geen statische methode, er wordt nog altijd heel fanatiek aan ontwikkeld en verbeterd.

Het nadeel zijn inderdaad de kosten, van het materiaal en les van een goede instructeur. Ook een nadeel is dat er op dit moment door heel wat mensen les wordt gegeven die daar minder goed of geschikt voor zijn. Op het moment dat je les neemt van wie dan ook, wees daar scherp op. Niet alleen wat voor niveau iemand zelf heeft is belangrijk, ook ervaring met veel verschillende paarden telt in mijn ogen.

Nog een nadeel is dat Parelli geen "quick fix" is voor acute problemen, maar een lange termijn keuze die je eigenlijk nooit meer los laat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:11

mika11 schreef:
Wat als nadeel bij Parelli wordt gezien is:
'learned helplessness'

Dat kun je op google of op een ander topic over parelli wel vinden, wat daar allemaal over wordt gezegd.

Parelli, mits goed toegepast, is geen learned helplessness. Probleem is dat velen die dit vinden en ook denken te zien, het verkeerde referentiekader voor zich hebben, namelijk Parelli beoefenaars die het net niet allemaal begrepen hebben, het programma niet volgen, en zich ook niet laten controleren. Learned helplessness is als een paard geen goed antwoord op een eerder gestelde vraag vindt, en dan helemaal niets meer gaat doen. Bij Parelli is het antwoord, met name bij dingen als extreme friendly game, er wel. Namelijk stil staan, niet als een idioot rond gaan hollen. Kun jij als buitenstaander het verschil zien?

Tweede punt wat vaak wordt aangekaart is, dat het zo kostbaar/commercieel is. Parelli biedt een lesprogramma waar je de rest van je leven wat aan gaat hebben, geeft je de mogelijkheid om 24/7, op momenten dat jij dat wilt, met de materie bezig te zijn, theoretisch door het bekijken van DVD's, droogoefeningen zonder paard en vervolgens met paard. Het programma is een stap voor stap doorgedacht stappenplan in fase 1, dat puur is om veilig met je paard om te kunnen gaan, vanaf 2 wordt het pas interessant, maar zover komen de meesten al niet. Verder is het een programma dat wel degelijk kijkt naar de paardenpersoonlijkheid waar je mee te maken krijgt, dus het is voor elk paard geschikt. Dat je mensen treft die niet met de methode om kunnen gaan omdat je nog te maken krijgt met een gigantisch ego van de persoon zelf, maakt de methode daarom niet minder waardevol.

Derde punt wat heel vaak wordt opgenoemd is dat er niets nieuws is onder de zon. Nee, dat is het ook niet. Maar in de tegenwoordige tijd komen steeds meer mensen op latere leeftijd in aanraking met paarden en krijgen het niet, zoals vroeger, op jonge leeftijd al met de paplepel ingegoten. Dus loopt men tegen problemen aan, die er vroeg of laat voor gaan zorgen dat men de paardensport aan in de wilgen hangt. Parelli is niet meer dan het leren begrijpen waarom een paard denkt zoals een paard denkt, reageert zoals hij reageert en daarom in te leren spelen. Wij hebben een bouw als een paard, onze oren niet in de nek kunnen leggen, niet op vier benen lopen en niet zo snel zijn als een paard. Parelli moet een paard leren, maar wat is daar mis mee?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:18

Parelli heeft twee keer negatief in de publiciteit gestaan. Een keer na de affaire met Catwalk, en een keer door dat filmpje van de DVD van het opleidingsprogramma van Parelli met Linda in de hoofdrol, waar idd 101 pagina's over is gediscuzeurd, met name door mensen die alleen het filmpje zien en het waarom niet weten. Zij denken dat NH alleen maar paardje vriendelijk aaien, en bij het schijnsel van het licht van de volle maan zingend een dansje om hem heen maken is. NH en ook Parelli is: zo zacht als het kan en zo hard als het moet, maar menigeen heeft geen idee hoe hard dat "zo hard als het moet in het meest extreme geval kan zijn". Vervolgens wordt het hele programma als niet relevant bestempeld.

@ TS, ik ga even kijken of ik eerder kritiektopics over Parelli/NH in het algemeen kan vinden. Daar staan vast wel punten in die je kunt gebruiken voor je werkstuk. En lees idd ook even die 101 pagina's over Linda even door.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:20

Link naar het filmpje over Catwalk, serieus verknipt, het heeft 2 uur geduurd voordat Parelli op een punt kwam tijdens die demonstratie dat hij kon zeggen: dit is het moment dat we stoppen. Kritiek kwam omdat het te lang duurde tijdens de demo, en Parelli niet eerder heeft afgebroken. Iedereen die enigemate verstand heeft van paarden weet dat je alleen op een moment kunt stoppen met wat je aan het doen bent als je positief kunt eindigen. En in tegenstelling wat menigeen op zo'n demonstratie schijnt te denken, zit er echt geen klok op het paard.

Tweede filmpje is de dag daarop met het resultaat, derde filmpje de uitleg.

http://www.youtube.com/watch?v=5gf7w_1ifus

http://www.youtube.com/v/8j25pS6ixWk

http://www.youtube.com/v/SzOqBZRjYoY

En na aanleiding van een discussie op Bokt

[VNA] Nothing is written in stone....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:48

Maar dan is learned helplessness toch alsnog een nadeel van parelli.
Ik begrijp best, dat het niet voorkomt als je serieus bezig bent en je weet wat je doet.
Maar je zegt zelf al dat vele Parelli beoefenaars toch ergens de fout in gaan.
Misschien komt het wel omdat mensen met een boek in de hand werken en niet zien hoe hun paard werkelijk reageert.
Vele filmpjes van Parelli of mensen die echt ervaren bezig zijn, dat zijn mooie filmpjes om te zien wat je met een paard kan bereiken.
Maar veel amateurs met alleen hulp uit een boekje of film, dat is toch anders.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:57

[VNA] learned helplessness bij parelli

Dit topic gaat uitgebreid over learned helplessness. Er is weinig reden om aan te nemen dat dat bij parelli-beoefenaars (goed of slecht) dit meer voorkomt, dan bij andere trainingsmethodes. Het is meer waarschijnlijk dat het juist minder voorkomt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:13

Mijn ervaring is zeer positief.

- ik heb ontzettend veel over mijzelf geleerd en doe dat nog steeds dagelijks. Door parelli sta ik daarvoor open en weet ik bepaalde dingen beter te bereiken
- Ik sta meer open voor gedragingen van mijn paard, ipv haar als 'vervelend' te bestempelen kan ik het voor mij ongewenste gedrag op een eenvoudige ombuigen naar voor mij gewenst gedrag. Dit alles zonder dat het ten koste gaat van onze relatie.

Daarnaast ben ik NIET tegen bit of ander ijzerwerk ik ben ook niet tegen boomzadels oid. Een zweep gebruik ik zelf ook en daarbij leer ik met parelli minder aan het halster te trekken en nog minder been te gebruiken.
Ik heb vooral leren LOSLATEN in het breedste zin van het woord.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:18

Een nadeel van Parelli is hetzelfde nadeel als meer vast omlijnde en zeer gestructureerde programma's: sommige mensen bijten zich teveel in vast en gaan dingen bekijken met oogkleppen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:50

fransje23 schreef:
Een nadeel van Parelli is hetzelfde nadeel als meer vast omlijnde en zeer gestructureerde programma's: sommige mensen bijten zich teveel in vast en gaan dingen bekijken met oogkleppen.

Een nadeel van Parelli is dat idd mensen niet verder kijken dan hun neus lang is. Ze zien level 1, idd zeer gestructureerd maar voor de veiligheid van de mens, maar ze zien niet dat alle niveaus die daarna komen niet ongestructureerder hadden kunnen zijn want deze zijn paardafhankelijk.

Maar onwil van mensen om zich in een methode te verdiepen, is dat te wijten aan de methode?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:53

Cassidy schreef:
Maar onwil van mensen om zich in een methode te verdiepen, is dat te wijten aan de methode?

Ik weet niet of er een methode te ontwikkelen is die tunnelvisie kan voorkomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:06

Er zijn methodes die dat voorkomen, maar om even kort te sluiten zodat ik zeker weet dat we van hetzelfde uitgaan: Wat is jouw definitie van tunnelvisie?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:29

Cassidy schreef:
Er zijn methodes die dat voorkomen, maar om even kort te sluiten zodat ik zeker weet dat we van hetzelfde uitgaan: Wat is jouw definitie van tunnelvisie?

De parelli-methode zien als het enige juiste en niet open staan voor andere dingen die misschien wel beter bij de "volger"en/of zijn paard zouden passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:41

Leuk al die verhalen.
Heb zelf erg goede ervaring met de Parelli methode. Maar is ook maar net hoe je het programma uitwerkt. Vooral de theorie en filosofie over hoe paarden denken vind ik erg interessant en heb er veel van geleerd.
Ik gebruik parelli als basis voor in sporten die ik met mijn paar beoefen.

NH, sorry dat ik zeg maar dat interesseert mij niks. Wel dat je goed met je paard omgaat, maar dat heeft in mijn ogen niks te maken met NH. Maar meer of je paard begrijpt.

Tunnelvisie, snap niet waar dat vandaan komt. Want in mijn pakket staat dat juist heel goed is voor paard om verschillende disciplines met hem te doen. Dan is tunnelvisie toch niet mogelijk?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:12

Ik weet van Fransje dat ze vindt dat de studenten van Parelli door het volgen van het stappenplan uit level 1 aan tunnelvisie lijden (denk zomaar dat ze niet verder dan dat heeft gekeken of het verkeerde referentiekader voor zich heeft). Maar Parelli is geen methode op zich. Parelli is een smeltkroes van de aanpak van paarden door verschillende trainers zoals bijv. Bill en Tom Dorrance, Troy Henry en andere paardentrainers die misschien goed waren met paarden maar het niet zo naar mensen over konden brengen. Als je Parelli echt begrepen hebt, vindt je daarin alles wat je nodig hebt voor het verkrijgen van het optimale vertrouwen van je paard door het opzetten van een communicatiemethode met als resultaat optimale samenwerking. Maar ik vermoed zomaar dat Fransje denkt dat als je Parelli volgt, je het "absolute idea" volgt waar Rashid zo op tegen is. Ik denk dat je je wat meer in Parelli zou kunnen verdiepen Fransje, om vast te stellen dat dit toch echt niet het geval is. Dus tunnelvisie? Bespeur ik bij jou ook. Als in "alle richtingen zijn ok behalve Parelli." :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:28

Cassidy schreef:
Ik weet van Fransje dat ze vindt dat de studenten van Parelli door het volgen van het stappenplan uit level 1 aan tunnelvisie lijden (denk zomaar dat ze niet verder dan dat heeft gekeken of het verkeerde referentiekader voor zich heeft). Maar Parelli is geen methode op zich. Parelli is een smeltkroes van de aanpak van paarden door verschillende trainers zoals bijv. Bill en Tom Dorrance, Troy Henry en andere paardentrainers die misschien goed waren met paarden maar het niet zo naar mensen over konden brengen. Als je Parelli echt begrepen hebt, vindt je daarin alles wat je nodig hebt voor het verkrijgen van het optimale vertrouwen van je paard door het opzetten van een communicatiemethode met als resultaat optimale samenwerking. Maar ik vermoed zomaar dat Fransje denkt dat als je Parelli volgt, je het "absolute idea" volgt waar Rashid zo op tegen is. Ik denk dat je je wat meer in Parelli zou kunnen verdiepen Fransje, om vast te stellen dat dit toch echt niet het geval is. Dus tunnelvisie? Bespeur ik bij jou ook. Als in "alle richtingen zijn ok behalve Parelli." :D

Bedankt voor je aannames en vermoedens, kan mij helaas niet in je omschrijving vinden. :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:17

fransje23 schreef:
Cassidy schreef:

De parelli-methode zien als het enige juiste en niet open staan voor andere dingen die misschien wel beter bij de "volger"en/of zijn paard zouden passen.

Kijk bv eens naar Mikey Wanzenried, parelli instructeur die "the project" heeft ontwikkeld en ook daarnaast student is van Philippe Karl(dat ook meeneemt in zijn lessen, in zijn persoonlijke parelli). Hij is een mooi vb van hoe je met parelli begint en dan je eigen draai eraan geeft, wel degelijk ook naar andere dingen kijkt.

Zo zijn er nog veel meer mensen die hoger zitten in parelli en die daar hun eigen draai aan geven, maar ik noem Mikey omdat daar zelfs savvy dvd's van zijn waarbij Pat Parelli vooraf even zegt hoe trots hij is dat deze oud leerling er zijn eigen draai aan heeft gegeven en zo bij draagt aan de verdere ontwikkeling/verdieping van het programma.
Zo ook bv een Kalley Krickenberg en nog vele anderen.

Of kijk naar de samenwerking met Nate Bowers, waarbij de kennis van het mennen wordt toegevoegd aan het programma, of de samenwerking met anderen waarbij kennis wordt toegevoegd aan het programma.
Er wordt dus wel degelijk ook naar andere dingen gekeken, die kennis wordt zelfs opgenomen in het totaal van het programma. Christoph Hess, Walter Zettl, Colleen Kelly om nog maar wat namen te noemen. Of info waar naar gelinkt wordt via het programma, Uta Graf en Friederike Heidenhof, Charles de Kunffy.

Dit gaat dan alleen om een incomplete lijst van namen waar nieuwe info(voor het programma) vandaan komt, op welke kennis van verschillende mensen waar het programma mede op gestoeld is heb ik het dan niet eens, dat is ook een hele fikse verzameling die een zeer breed beeld meegeeft.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:23

Bowen schreef:
Het anti bit e.d. is geen parelli iets, daar wordt gewoon met bit gereden, ook wel met sporen trouwen en zwepen zijn ook al niet vreemd. Dat is iets wat mensen er zelf van maken.
Commercieel vind ik zelf ook wel meevallen, iedereen die zijn werk wil maken van met paarden werken vraagt er geld voor, parelli instructeurs zijn niet duurder dan andere goede instructeurs en dat het dvd matriaal geld kost klopt, maar je hebt dan ook echt wat in handen waar je echt wat mee kan. Bij alles wat je aan parelli betaald wordt er ook wat teruggegeven, niet alleen aan jou als persoon, maar ook aan goede doelen, van kansarme kinderen tot paarden die uit de brand worden geholpen.

Ik vind het een fijn systeem, het werkt heel lekker voor mij als persoon. Is het geheel en al natural, nee, maar het heet dan ook horseMANship, wat meer over een samenvoeging gaat dan alleen maar natuurlijk voor het paard.
Het mooie aan parelli vind ik dat het geen methode is die voor ieder paard hetzelfde is, je leert kijken naar het paard wat je voor je hebt, op dat moment zelfs, wat dat paard nodig heeft op dat moment. Maar je leert vooral erg veel naar jezelf te kijken.
Eigenlijk doet elke goede methode dit natuurlijk wel, maar parelli is 1 van de weinige in de nh hoek die een systeem heeft ontwikkeld die gaat van absolute beginner tot wedstrijdruiter, die voor iedereen wat te bieden heeft.

Hoe vriendelijk is parelli, zo vriendelijk als mogelijk is, maar ook zo effectief als noodzakelijk, het idee dat je alleen nog maar kusje kroel met je paard zal doen met parelli is een grote vergissing, dat zou ook niet werken.

Helemaal mee eens. Ik ben zelf ook heel erg tevreden over Parelli :j _/-\o_

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:37

Ik schrijf ook nergens dat het niet mogelijk is om je met Parelli te ontwikkelen en ook je eigen interpretatie en invullign er aan te geven. :)

Ik wil alleen duidelijk maken dat tunnelvisie een "valkuil" kan zijn.

:)