Bowen schreef:Het anti bit e.d. is geen parelli iets, daar wordt gewoon met bit gereden, ook wel met sporen trouwen en zwepen zijn ook al niet vreemd. Dat is iets wat mensen er zelf van maken.
Commercieel vind ik zelf ook wel meevallen, iedereen die zijn werk wil maken van met paarden werken vraagt er geld voor, parelli instructeurs zijn niet duurder dan andere goede instructeurs en dat het dvd matriaal geld kost klopt, maar je hebt dan ook echt wat in handen waar je echt wat mee kan. Bij alles wat je aan parelli betaald wordt er ook wat teruggegeven, niet alleen aan jou als persoon, maar ook aan goede doelen, van kansarme kinderen tot paarden die uit de brand worden geholpen.
Ik vind het een fijn systeem, het werkt heel lekker voor mij als persoon. Is het geheel en al natural, nee, maar het heet dan ook horseMANship, wat meer over een samenvoeging gaat dan alleen maar natuurlijk voor het paard.
Het mooie aan parelli vind ik dat het geen methode is die voor ieder paard hetzelfde is, je leert kijken naar het paard wat je voor je hebt, op dat moment zelfs, wat dat paard nodig heeft op dat moment. Maar je leert vooral erg veel naar jezelf te kijken.
Eigenlijk doet elke goede methode dit natuurlijk wel, maar parelli is 1 van de weinige in de nh hoek die een systeem heeft ontwikkeld die gaat van absolute beginner tot wedstrijdruiter, die voor iedereen wat te bieden heeft.
Hoe vriendelijk is parelli, zo vriendelijk als mogelijk is, maar ook zo effectief als noodzakelijk, het idee dat je alleen nog maar kusje kroel met je paard zal doen met parelli is een grote vergissing, dat zou ook niet werken.
Helemaal mee eens. Ik ben zelf ook heel erg tevreden over Parelli