krijg jaarling nauwelijks in beweging

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:31

Even een plaatje opgezocht waarom paarden jonger dan 3 jaar nog niet belast mogen worden.
Skelet is dan nog niet vergroeid, met name de gewrichten.
Sorry weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen, ben daar niet zo goed in haha.
Afbeelding

FrenchFries

Re: krijg jaarling nauwelijks in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:32

oké ik begrijp het nu wel
maar vind ook wel dat er minder hevig gereageerd had kunnen worden!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:33

elinevandijk schreef:
oké ik begrijp het nu wel
maar vind ook wel dat er minder hevig gereageerd had kunnen worden!

...
>;)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:33

dit is en blijft bokt. meningen krijg je en vaak ontzettend hard. maar dat is beter dan dat jij over een paar jaar met een verpest paardje zit;)
en tja je reageerde zelf ook niet al te lief he :+

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:34

Japke_Z schreef:
Als je paard een keertje niet doet wat jij wil, reageer je dan ook zo heftig?

nee tuurlijk niet, ik wet heust wel hoe ik met paarden om moet gaan!

bovenstaand, ik heb op de meeste reacties gewoon netjes geantwoord maar snap niet waarom het nodig was om mij debiel enzo te noemen!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:36

oh jij weer, waarom mogen kinderen overal maar op internet dwalen.. Zet de pony weg, hij begrijpt je nog niet dat laat die dus duidelijk merken door te staken.

Anoniem

Wie doet wie ontmoet, als je kaatst kan je de bal terugverwachten. Niemand heeft je onheus behandeld, alleen verteld wat wel en niet handig is ook waarom en dan ga jij grof in je mond worden. Niet echt netjes.
Heeft je jaarling soms op je tenen gestaan ~~}>
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-13 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Cassey

Ik moet wel zeggen dat er erg persoonlijk op TS is gereageerd, vóórdat zij zich bediende van ongepaste uitspraken. Je kunt ook op een normale manier zeggen dat het not-done is. Ze heeft foutieve info aangenomen van iemand die ze vertrouwt, dat kan iedereen gebeuren. Om meteen over IQ te beginnen enzo, vind ik weer not-done.
Verder denk ik dat TS het nu wel weet.

Ze hebben wel gelijk TS, je kan hem nog niet belasten. Je kunt wel al wandelen. Lekker poetsen, voetjes geven oefenen enz

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:37

Dit is gewoon een onderwerp wat vaak besproken wordt en ook veel mensen raakt. Een jong paard niet zo belasten en de tijd gunnen om lichamelijk en geestelijk uit te groei is eenvoudig basis werk. Daarnaast is het ook nog eens heerlijk om je paard rond te zien scheuren in de wei en de grenzen op zoekt bij soortgenoten. Ik begrijp niet waarom een eigenaar zo jong en snel wil ingrijpen om zijn of haar stempel te drukken. Geef dat beest de tijd en je zal zien dat je er een stabieler paard voor terug krijgt.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:46

elinevandijk schreef:
Japke_Z schreef:
Als je paard een keertje niet doet wat jij wil, reageer je dan ook zo heftig?

nee tuurlijk niet, ik wet heust wel hoe ik met paarden om moet gaan!

bovenstaand, ik heb op de meeste reacties gewoon netjes geantwoord maar snap niet waarom het nodig was om mij debiel enzo te noemen!

Je weet hoe je met paarden om moet gaan maar je gaat met een 1,5-jarige aan de slag? :? |o

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:05

Ik verplaats dit topic van BEH naar TVG omdat het hier over longeren gaat en niet om keupelheid.

Graag met respect naar elkaar blijven reageren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:07

Japke mag op een vervelende en beledigende manier persoonlijk worden tegen ts en daar zegt niemand iets van.
Als ts dan heel begrijpelijk geïrriteerd reageert (en dat was net zo min netjes) , dan komt direct de meute in actie om haar te berispen. Snap ik niet.

Ts, veel plezier met je jaarling, maar geef haar ruim de tijd om mentaal en lichamelijk volwassen te worden voordat ze aan de bak moet.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:12

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:30

Japke_Z schreef:
Beb_bokt schreef:
Misschien banketstaaf gezegd maar er zou een leeftijdsgrens moeten zijn voor het aanschaffen van een jong paard.

of een IQ-grens...

Deze opmerking van jou bedoel ik, japke. Inclusief de suggestieve puntjes erachter.
De bedoeling is duidelijk, voor ts en voor mij, nu niet terugkrabbelen.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:45

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:54

Ts: paard mog even lekker laten staan en over een jaar weer proberen!

viola666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:53

Ik zou inderdaad vooral dan aan de slag gaan met rustig werk aan de hand. Wat schriktraining. Klein beetje klikkertraining kan ook. Leer hem alles waar jij later profijt van denkt te hebben. Nu heb je de tijd en de ruimte ervoor.

Tip voor iedereen met jonge paarden. Zelfs al ga je als ze wat ouder zijn aan het longeren doe het met mate. Niet alleen voor je paard, maar ook voor jezelf. Als hij eenmaal in topconditie gelongeerd is en jij gaat er voor de eerste keer op dan kan dat minder leuke gevolgen voor jezelf en je paard hebben. Stel dat hij schrikt dan hebben hebben ze een conditie voor een bokmarathon van een half uur. Niet leuk voor jou en je paard.

Daarom lekker werken aan de band, basisoefeningen, wennen aan handelingen dierenarts en tandarts, leren met oefeningen zonder problemen een wormenkuurtje te accepteren. Krijg je een heel braaf paard van en scheelt jou en hem problemen ;-)

ps
Mensen die advies vragen beledigen is nooit goed. Ik maak me meer zorgen om de mensen die het niet doen.

Nirvana_

Re: krijg jaarling nauwelijks in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:01

Jeetje, alsof het zo'n wereldramp is dat eventueel een jaarling aan de longe gaat.. paard wat ik regelmatig train heeft van veulen af aan zo af en toe meegelopen als moeders aan de longe liep, aan het rijden was etc, onder het mom van 'wat moeders doet, doe ik ook'. Heeft ook al heel vroeg een dekje opgekregen of, wel wat later, een zadel.
Paard is uiteindelijk niet voor zijn vijfde onder de man geraakt, vanaf 3 spelenderwijs aan de hand aan het werk gegaan en verkeerd nu in topconditie.

TS, jouw paard begrijpt duidelijk de bedoeling nog niet. Denk dat je hem voorlopig even beter met wat grondwerk, vrijheidsdressuur en schriktraining bezig kan houden. En voor je hem op wil pakken aan de longe is misschien een longeercursus ook geen slecht idee. Maar verschrikkelijk weinig mensen weten hoe ze correct moeten longeren :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:08

TS, ik zou je paard lekker op het land zetten en af en toe eens een wandelingetje maken om bijvoorbeeld verkeersmak te maken, of een korte schriktraining (VD mag ook pas vanaf 2,5 jaar). En verder lekker laten spelen met vriendjes :).

Longeren is énorm belastend voor een paard, zeker als hij nog zo jong is... Over een jaar (als ie 2,5 is) zou ik hem als ik jou was weer lekker oppakken en rustig beginnen. Zoals Nirvana al zegt zou je in de tussentijd misschien een longeercursus met een ander paard kunnen nemen? Dan kan je goed leren terwijl je jaarling lekker aan het groeien en spelen is.
Veel plezier met hem!

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:10

Wereldramp niet nee en ik denk dat iedereen het beste met TS voor heeft, alleen het op zijn/haar eigen manier verwoordt. TS was duidelijk niet op de hoogte en wordt behandeld alsof ze het IQ van een naaktslak heeft. Het is gewoon onkunde en heel goed dat ze om tips vraagt en die aanneemt.

Meelopen met de moeder is wel wat anders als aan de longeerlijn trainen. Veulen kan te allen tijde stoppen met rennen als ie dat wil.
Vrijheidsdressuur (kunstjes) lijkt me ook niet verstandig op jonge leeftijd, want ook dat is behoorlijk intensief en belastend. En de meesten snappen dat ook nog helemaal niet, wat leidt tot frustraties.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:01

Topic opnieuw open.

Er kan weer gereageerd worden, maar let erop dat dit op een respectvolle manier gebeurd. Persoonlijke aanvallen zijn niet toegestaan en meningen dienen netjes onderbouwd te worden!

Enkele berichten die hieraan niet voldeden zijn verwijderd.