[AR] Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:07

Ik span de mijne wel nog niet in dan maar weet wel heel goed de volgorde. Ik heb toe ik klein was nog een paard er zien vandoor gaan zonder menner op de bok en dan is het enkel hopen dat het goed afloopt...

Duurt toch zo lang niet om even de kar er achter vandaan te halen en dan dat hoofdstel om questi van pure veiligheid voor je medemens en je geliefd dier!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:07

VanHuisUit schreef:
Kan ik me ook dood aan ergeren op wedstrijden of als je ritten maakt, van die stoere types die de regels aan hun laars lappen. HEb het ook vaak genoeg fout zien gaan (paarden met wagen aan de kletter zonder menner erop e.d.) nou dan ben je dus knap de pineut als jij met je paard op hetzelfde veld bent....

Geen commentaar mogen leveren op een topic vind ik trouwens vrij :x want waar heb je topics voor. Maar goed. Zal me verder inhouden.

Yep meegemaakt een keer, 2-span aan de kletter want volgens de eigenaresse waren ze altijd zo braaf en ze schrokken nooit ergens van. Dus konden ze in de pauze best wel even lekker zonder hoofdstel staan en een halster om... Veel schade en gelukkig heel veel bijna botsing momenten die met de schrik vrij kwamen. Paarden verwond, marathonwagen kapot.
Ook al denk je je paarden nog zo goed te kennen, ze kunnen altijd schrikken!

uryanne

Re: Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:15

Nee hoor. De pony van ts doet dat niet.... :Y)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:17

De ene persoon heeft meer verantwoordelijksheidsgevoel dan de ander. Ik hoop altijd maar dat de betreffende persoon mazzel heeft en dat niemand de dupe wordt. Ontbreekt verantwoordelijksheidgevoel, dan wordt overtuigen of wijzen op erg lastig. Sommigen gaan pas mogelijk gevaar zien als het een keer gigantisch mis is gegaan.

Stellen dat jouw dier nooit zal schrikken, kan ik alleen maar dom noemen.
Dan heb ik meer "respect" voor mensen die willens en wetens risico nemen en dat toegeven.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:26

Maartje1990 schreef:
Edit: wat doen jullie dan met de leidsels? Laten jullie die gewoon op de wagen liggen? (helemaal link als de pony er vandoor gaat) Of zit er iemand op de wagen die de leidsels vast houdt? Vind ik ook erg link als de wagen half los zit en er dan iemand op zit. Of doen jullie die op z'n rug vastmaken (even de naam van die riem kwijt). En daar dan 'tijd aan verspillen' ipv je pony losmaken?

Die knoop ik altijd om de rugriem, wel een speciale knoop dat als je aan het pinkriempje trekt het leidsel los gaat. Dat leer je bij het halen van je koetsiersbewijs :).

Ik doe ook niet alles volgens het boekje met name het inspannen inderdaad dat doe ik ook altijd alleen en dan staat hij los ik span hem altijd in in de garage die zit dan nog dicht dus staat hij met zijn neus voor de deur te wachten in principe kan hij geen kant op. Maar het in en uitspannen zelf doe ik wel op volgorde dat is inmiddels gewoon gewenning door het halen van mijn menbewijs en ik vind het ook wel veiliger. Op de kar heb ik ook eigenlijk nooit een groom mee en ook ik rijd zonder oogkleppen en met een enkel gebrokenbitje. Met het aftuigen doe ik het ook niet in de goede volgorde eerst hoofdstel borstuig en leidsels af zodat ik hem vast kan zetten en dan de rest. En ojaa ik maak ook mijn culleron niet los als ik hem afdoe die glijd ik hem zo van zijn staart af.:P

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:45

Er is toch een moment dat je hoofdstel afdoet en halster aan, als er nou net dan iets gebeurd!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:28

Ik men altijd alleen dus span ook alleen in. Aanvankelijk altijd met het tweespan maar ben in verband met de veiligheid toch maar overgestapt op een sulky enkelspan. Gemiddeld moet ik namelijk 4 tot 6 keer per rit van de bok af om een hek te openen en te sluiten.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:05

hoofdstel als 1e afdoen is iets wat ik echt nooit zou doen hoe braaf de pony ook is !!

Verder span ik ook gewoon alleen in pony staat nergens aan vast en in de meeste gevallen is
er ook niemand in de buurt die kan helpen. Zou ik dit niet doen dan zou ik mijn
pony's heel weinig kunnen trainen.

Leidsels knoop ik idd ook vast op de rug en bij inspannen houd ik ze ook nog wel eens vast.

Op wedstrijd staat er 9 van de 10 keer wel iemand voor mijn pony bij in en uitspannen omdat je
dan idd ook verantwoordelijk bent voor de schade die jou pony aan een ander kan toebrengen en
omdat op wedstrijd nog wel eens onverwachte dingen gebeuren waar je pony van kan schrikken.

Ze zeggen toch wel eens de braafste zijn de gevaarlijkste omdat je het daarvan niet verwacht.......

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:25

Ik heb mijn pony tijdens het inspannen gewoon vast met een halster om zijn hals. Leidsels zitten zo opgebonden dat ik die met 1 ruk los heb
Bij het openen en sluiten van de hekken heb ik ook continu het leidsel in de hand. Ik kan geen groom meer mee hebben op de wagen en anders zou ik ook nauwelijks aan rijden toekomen
(en ja.... ook mijn span wel eens kwijt geraakt. Had een groom geen verschil in kunnen maken op dat moment)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:32

diesuus schreef:
Er is toch een moment dat je hoofdstel afdoet en halster aan, als er nou net dan iets gebeurd!

Dat is niet alleen met mennen maar ook met het gewone rijden. Als het goed is hangt de wagen er niet meer achter als je dat in de goede volgorde doet dus dan gaat je paard er alleen vandoor met eventueel nog een beetje tuig op zijn rug..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:04

Niemand zal nog volledig volgens de regels van het koetsiersbewijs inspannen na verloop van tijd, dat is niet erg.
Wat wel erg is als je de veiligheid van jezelf, je paard en anderen niet meer in acht neemt, omdat je vindt/denkt dat jouw pony/paard toch wel braaf is...

Daardoor is mijn paard een paar jaar geleden bijna verongelukt... -O-
Doordat andere menners er vanuit gingen dat hun paard wel zou blijven staan met inspannen en opstappen zonder groom er voor (of met een groom die niet goed oplette, dat weet ik niet precies)...
Dat paard is er met de wagen er achter vandoor gegaan, de weg op, langs de paddock van mijn paard, die daar zo van schrok dat ze in de omheining is gesprongen...

Het is een samenloop van geweest en pure pech...
Maar voor mij wel een reden om altijd te zorgen dat je veilig handelt met in- en uitspannen, is het niet voor jezelf, dan wel voor een ander... 8-)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:13

Ik heb nu sinds kort een wagentje, en ben de eerste keer geholpen met inspannen.
Woensdag heb ik hem zelf ingespannen, en tja.. Ik volg wel de volgorde van inspannen en uitspannen, maar mijn paard staat even los terwijl ik de kar achter hem trek en het lamoen in de draagriemen doe.
Uitspannen ook volgens volgorde, maar dan staat hij los terwijl ik de kar op de plaats zet. Nomnomnomtijd is het dan voor hem, of, als ik hem een paar keer waarschuw, staat hij stil te wachten tot ik hem kom pakken.

Voordeel is dat ik hem in en uitspan in een omheinde ruimte, wat ik zelf erg prettig vind.
Daarnaast is mijn paard een koele kikker tot en met en áls hij ervandoor wandelt is dat in een slakkengangetje, naar de poetsplaats toe omdat daar brokken zijn.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:39

Als ik alleen men, dan is dat alleen op stal in de bak en dan staat mijn pony los tijdens het in en uitspannen. Hem heb ik dan ook al vanaf zijn 1ste geleerd om stil te staan :)
Maar het blijft een eigenwijs en zo heb ik ook een keer meegemaakt dat toen de kar er achter vandaan was en ik even niet oplette en iemand anders met haar pony wegliep en mijne dacht er wel even achter aan te kunnen gaan. Daarom let ik nu nog beter op en probeer ik altijd een stukje leidsel oid vast te houden voor het geval dat :)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:10

Ik heb nooit een groom dus men altijd alleen. Span ook alleen mijn pony voor de wagen. Heb wel de leidsels vast en daarbij zijn ze beide maar ukkies. Mijn pony's staan dan braaf stil. Als ik moet wachten op een groom zou ik 2 x per jaar kunnen rijden hihi.

Hou me verder wel aan de regeltjes en heb braaf mijn cap op, met uitzondering bij dressuur wedstrijden.

Ik heb zelfs een hangertje met adres van de pony en telnummer aan mijn tuig. Mocht er wat gebeuren en mijn pony gaat er alleen vandoor dan weet degene die hem vangt waar hij hoord :P
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Patricia_86 op 31-08-13 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:14

Jep, ik ben ook iemand die graag op het randje van de dood leeft. :Y) Dat is mede waarom ik hier op bokt nooit meer een AR-ITP open, er is altijd iets wat niet door de beugel kan. Vaak zijn het informatieve dingen maar vaak ook niet.

Ik doe nog wel meer gevaarlijke dingen als Blacky voor de koets staat, gelukkig kan ik met mijn eigen pony lezen en schrijven en kan er op vertrouwen dat hij doet wat ik hem vraag. :)

Ik begrijp je punt wel hoor!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:20

Ik vind het eigelijk niet meer dan normaal dat je paard stil staat als je hem aan het inspannen bent, en dat je even "weg" kan lopen, zonder dat die ervan door gaat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:13

Maartje1990 schreef:
Oreo schreef:
Ok, dan géén commentaar, maar kun jij me dan uitleggen waarom je het bewust op een gevaarlijke manier wilt doen?

Ten eerste, vind ik het niet zo gevaarlijk als dat er vaak over gesproken wordt, iig, niet met deze pony, verschilt uiteraard ook per paard. Ten tweede, het gaat, tot op zekere hoogte, niet anders. Ik heb niks om 'm aan vast te zetten, ik heb eigenlijk nooit iemand om mij te helpen.

wij tuigen ook verkeerd af eerste hoofdstel dan de rest maar paard staat wel al vast een een varkensriem/koeienband.
los staan, of kar als eerste eraan, of als laatste eraf als je geen leidsels meer hebt is gewoon not done. hoor ook genoeg verhalen dat paard niks doet en vervolgens naait hij eruit en dan hangt er nog een kar achteraan. wat er met paard en kar gebeurd kan me dan niet zoveel schelen op dat gebied maar wel voor de omstanders en dergelijke.

oke het kan altijd maar met kar erachter is toch wel een stuk heftiger. dus mensen aub zorg ervoor dat je paard vaststaat. en je toch aan bepaalde 'regels ' houdt. en tja zou het geen regels noemen maar meer veiligheidsvoorschriften.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:32

KimD schreef:
Jep, ik ben ook iemand die graag op het randje van de dood leeft. :Y) Dat is mede waarom ik hier op bokt nooit meer een AR-ITP open, er is altijd iets wat niet door de beugel kan. Vaak zijn het informatieve dingen maar vaak ook niet.

Ik doe nog wel meer gevaarlijke dingen als Blacky voor de koets staat, gelukkig kan ik met mijn eigen pony lezen en schrijven en kan er op vertrouwen dat hij doet wat ik hem vraag. :)

Ik begrijp je punt wel hoor!

Maar ondanks alles kan er iets verkeerd gaan.
Daarom is het belangrijk toch zoveel mogelijk de veiligheidsregels in acht te nemen.
Dat dat niet altijd lukt, dat kan gebeuren; maar dan moet je juist op bedacht zijn dat er iets kan gebeuren en dat je daar op berekend bent.

Mijn opa bv ging de laatste jaren vaak mennen zonder groom (ondanks dat hij niet meer zo snel van de kar af kon).
Maar hij kende zijn merrie door en door.... totdat zij schrok en de kar kantelde en hij zijn rug verbrijzelde op 80+ jarige leeftijd.
Daar lig je dan alleen. Als hij met groom was geweest was waarschijnlijk de kar al niet gekanteld, en anders had degene sowieso kunnen helpen nadat de boel gekanteld was.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:41

:j

precies, er kan heel veel, en paarden kunnen heel braaf en vertrouwd zijn...

maar... een ongeluk zit in een klein hoekje helaas...

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:55

Dit doe ik met mijn shetje:

- eerst optuigen terwijl ze vast staat aan een halster, daarna het hoofdstel om. Ik men bitloos, zonder oogkleppen en zonder hoefijzers dus dat is ook al niet volgens de boktregels volgens mij :p Ik knoop de teugels altijd vast aan de riem op de rug.
- Daarna zet ik haar in mijn eentje voor de kar (optuigen gebeurt ook in mijn eentje), hierbij staat ze los.
- tijdens het mennen wil ze niet graag stilstaan dus ik stap op en af de kar terwijl ze stapt (het is een sulky dus niet zo hoog)
- ik stap tijdens het mennen regelmatig af om bijvoorbeeld een weg over te steken (dit doe ik altijd naast mijn pony) of om haar te belonen met een brokje of door te aaien. Dit is volgens mij ook totaal tegen de regels in xD
- als ik terug ben maak ik eerst de kar los, daarna het hoofdstel af en dan zet ik haar weer vast aan het halster, waarna ik de rest van het tuig eraf haal.
Laatst bijgewerkt door anoukka3 op 31-08-13 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:56

Maartje1990 schreef:
Ah, nee, ik vind niet dat ik levensgevaarlijk bezig ben :+ verkeerd geformuleerd, was ook grappend/sarcastisch bedoelt :+ . Maar volgens sommige (vele op bokt) worden over dit soort dingen vaak gezegd dat het levensgevaarlijk is. Stel dat mijn haflinger met haar huidige gedrag op een leeftijd was dat ze kon worden ingespannen (ze is nog maar een jaar) Dan zou ik het wél levensgevaarlijk vinden, beest kan nog amper stil staan en schrikt van alles. Maar met deze pony, nee vind ik het niet levensgevaarlijk, anders zou ik het niet doen op deze manier!

Ik snap je wel, maar ik denk niet dat je met dit topic een goed voorbeeld laat zien voor jonge bokkers...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:04

Ook ik zit met verbazing dit topic te lezen.

Die richtlijnen bij het mennen zijn er niet voor niets. Er is niet voor niets een bepaalde volgorde "bedacht" bij het in- en uitspannen. Heb eens gehoord van een ouder echtpaar met een ouder paard die nooit ergens van schrok en nooit rare dingen had gedaan. Zij deden toen ook eerst het hoofdstel uit i.p.v. de wagen los te maken. Paard is toch aan de kletter gegaan, en dan? heb je niks! Gevolg was een naar ongeluk waarbij het paard afgemaakt moest worden. Waarom moet het fout gaan? Waarom wil je die verantwoordelijkheid niet nemen tegenover je paard, maar ook tegenover de omgeving? Omdat het teveel tijd kost? Er hoeft maar 1x iets fout te gaan en je vergeeft het je nooit meer dat je niet een minuutje extra de tijd hebt genomen om het goed te doen. Ik vind dit net zoiets als met de allerslechtste chauffeur van Nederland. Wel weten dat je het niet doet zoals het hoort (zoals 80 in de bebouwde kom rijden), maar er niets aan veranderen, geen verantwoordelijkheid nemen. Ik kan me daar echt aan storen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 20:09

Zoals ik aangaf. Ik weet wat het risico is, maar denk dat die net zo groot of klein is dan als ik begin met de wagen. Iedere bokker die roept of vindt dat ik gevaarlijk bezig ben nodig ik van harte uit eens een menritje met mij mee te komen maken. En dan mag je dan, na het gezien te hebben, zeggen wat je er van vindt. Hier in het topic heb ik Speciefiek qangegeven dit niet te doen. Reden voor het openen van dit topic is om te kijken of er meer mensen zijn, die wellixht niet alle regela volgen. En als meteen weer een heleboel mensen hier over vallen, dan houden die zich stil. Dus nogmaals, graag geen commentaar dat het gevaarlijk is. Kom eerst een keer mee dan.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:14

Okee, nog 1 keer een reactie en dan hou ik er mee op, want ik wil er verder geen reltopic van maken. Maar prima, ik zou zo met je meegaan, maar dat verandert mijn mening dan niet. Heb hier ook een doodbrave hengst voor de kar staan die in zijn 23 jaren nog nooit wat raars gedaan heeft, maar dan nog zou ik niet eerst het hoofdstel en dan de kar doen. Die mensen die ik eerder beschreef dachten ook dat ze niet gevaarlijk bezig waren, totdat het fout ging... En waarom dan eerst wachten tot het fout gaat.
Ik wens je veel veilige uren menplezier toe ;)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:19

Maartje1990 schreef:
Dus nogmaals, graag geen commentaar dat het gevaarlijk is. Kom eerst een keer mee dan.

Dat durven normaal denkende mensen niet ;) Plus dat je bij mij (en waarschijnlijk bij alle ervaren menners) de kans niet krijgt om het op jouw manier te doen ;)

Ik heb geen problemen met andere volgordes van tuig erop leggen/ afhalen. Alleen de kar erachter wanneer het paard/ pony hoofdstel, bit en leidsels om heeft, is bij mij de enige manier. Heb het te vaak fout horen (en helaas ook zien) gaan om me daar niet aan te houden.