[AR] Leeftijd voor het beleren voor de wagen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:08

Een jong paard met een werkwillig karakter is vaak een valkuil: je bent (onbewust) te snel geneigd om door te vragen of te vroeg te beginnen. Wacht tot het paard 3 jaar is en ga dan met hem aan de slag. Niet overvragen, maar bewust stoppen als het goed gaat. Hij wil nu al graag wat voor je doen? Ga dan 2 tot 3 keer per week 10 minuten longeren en aan je stemhulpen werken (na een keer of 3 bevestigd longeren, kun je hem wel een normaal hoofdstel indoen en op dubbele lijnen longeren). Dus steevast dezelfde commando's gebruiken, waarbij het paard alleen doet wat jij vraagt. Zit dat er goed in, dan kun je aan de lange lijnen (twee longeerlijnen) door de bak gaan lopen. Uiteraard zonder dat hij iets moet trekken, dus puur het longeren met de commando's verleggen naar het rondstappen door de bak. Hierbij ben je dan bezig met sturen en op afstand commando's geven. Als hij dit accepteert en doet wat je vraagt (oftewel als dit is bevestigd), kun je hem een hoofdstel met oogkleppen op gaan doen. Hiermee leert hij puur op jouw commando's te reageren. Als hij 3 jaar is, kun je hem een schoftje op leggen en het lange lijnen werk doorzetten. Niet lang daarna doe je hem een borsttuig om, waarbij je de strengen opknoopt achter het schoftje (of eraf haalt, mits mogelijk). Na enige tijd kun je iemand vragen om aan de strengen (aan elkaar geknoopt met een touw of stuk riem) te gaan hangen, etc. etc. Om je paard alvast aan vreemde geluiden te laten wennen (met name als hij uiteindelijk met kleppen loopt/rijdt), is het handig om tijdens het lange-lijnen-lopen een enkele keer met je zweep tegen de bakrand te tikken. Het ene paard reageert daar direct op, het andere is daar meer gelaten in. Blijf zelf rustig en je zult zien dat het paard het op den duur gewoon accepteert dat er geluiden zijn, die hij niet kan linken aan iets. Hij moet tenslotte op jou gaan vertrouwen. En dan kun je een deskundig persoon vragen je te helpen naar de volgende stap: de wagen "aankoppelen" en wegrijden. Doe dit echt niet alleen of met gewoon zomaar iemand. Je moet van de hulp op aan kunnen, want op dit punt gaat het bij de meeste mensen mis. Een paard dat onzeker wordt, moet op de hulp kunnen steunen en niet in blinde paniek er vandoor gaan. Anders ben je weer helemaal terug bij af en dat is zonde van alle tijd en energie, maar zeker voor het vertrouwen van het paard.

En het allerbelangrijkste: niet vaker dan 2 tot 3 keer per week. Zo heeft je paard de kans om te herstellen (geestelijk en lichamelijk) van de vooruitgang en houd je het leuk voor beide partijen. ;)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:22

Vanaf 3 vind ik dat je mag gaan beginnen met het tuig, alles erop leggen, gaan sturen etc in de bak en rond 4 er eens voor zetten. dat is een beetje 'standaard'. maar het heeft ook zeker met de bouw van je paard/pony te maken. Sommige zien er na 3jaar nog uit als kleuters en sommige gedragen zich ook gewoon zo. Dan zal ik langer wachten.
In ieder geval ben ik voorstander van eerst tweespan samen met eentje die het al kent en vervolgens pas de enkelspan op te pakken.
En voorstander van eerst lange lijnen oefenen met tuig op ;)

Maartje1990

Re: Leeftijd voor het beleren. *MENNEN*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:32

Wat andere mensen doen, moeten ze zelf weten. Mijn, nu jaarlinger, haflingermerrie wil ik pas vanaf haar 4e voor de wagen laten beleren. Daarvoor op zich wel af en toe wat licht longeerwerk (vanaf haar 3e pas!) en veel wandelingetjes langs de weg zodat ze al verkeersmak is. En ook lange lijnen kan wel vanaf haar 3e ook al wennen aan het tuig. Allemaal prima vanaf haar 3e (mits longeerwerk etc. niet te zwaar/te lang is) en vanaf haar 4e pas echt voor de wagen, maar zelfs dan niet vaak en niet lang. Want ook op haar 4e is ze nog niet volgroeid. Ohz wil ik haar zelfs pas tegen haar 5e/6e beleren. Naar mijn mening is het toch wat anders als iemand óp of achter het paard zit qua 'schade' aan de rug etc.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:45

Waar ik me een beetje over verbaas is dat hier veel geadviseerd word om vanaf 3 te gaan longeren en daarna lange lijnen enz. Waarom niet andersom? Longeren is belastender voor een paardenlichaam dan lekker rustig stappend langs de straat/ door de wei aan de lange lijnen. Plus dat ze er lekker verkeersmak van worden.
Verder begin ik te beleren vanaf de 1e dag na de geboorte ;) Halstertje op- en af, meelopen (ook langs de straat!), vaststaan enz. Na het spenen eens aan een halstertje langs de straat. 10 minuutjes/ kwartiertje niet langer.
Mensen die daar fel op tegen zijn snap ik niet zo. Wanneer bijvoorbeeld een van mijn jonge dieren dusdanig ziek zijn dat ze naar een dierenarts moeten hebben dan al niet meer de stress van het weg van de groep zijn. En dat is maar 1 van de voordelen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:57

Uryanne, dat is toch een heel andere discussie. Zometeen volgt hieruit weer de discussie wel opfok / geen opfok. Daar gaat het helemaal niet om in dit topic. Het gaat er hier om op welke leeftijd men wil gaan beleren voor de wagen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:02

Gem schreef:
Uryanne, dat is toch een heel andere discussie. Zometeen volgt hieruit weer de discussie wel opfok / geen opfok. Daar gaat het helemaal niet om in dit topic. Het gaat er hier om op welke leeftijd men wil gaan beleren voor de wagen.

Waarom vind je mijn post dan off- topic???

Ik geef toch juist aan hoe ik het liefste mijn ponies/ paarden beleer en vanaf hoe oud ik daar mee begin...
Ts vraagt advies, iedereen geeft daarbij zijn eigen mening/ manier. Waarom ben ik dan off- topic?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:04

Laat ik even voorop stellen dat ik geen advies vraag, het gaat mij meer om een eigen mening én onderbouwing waarom jij een paard of pony bij een bepaalde leeftijd wilt beleren. :j

Beetje oude stempel vs nieuwe generatie.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:06

uryanne schreef:
Gem schreef:

Waarom vind je mijn post dan off- topic???

Ik geef toch juist aan hoe ik het liefste mijn ponies/ paarden beleer en vanaf hoe oud ik daar mee begin...
Ts vraagt advies, iedereen geeft daarbij zijn eigen mening/ manier. Waarom ben ik dan off- topic?

Omdat ze haar topic dan wel op KS had geplaatst en niet op AR. Niet heel logisch toch? ;)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:09

Laat ik het dan anders zeggen;
ik beleer mijn paarden/ ponies vanaf een paar dagen oud. Dat klinkt misschien gek voor sommigen, maar alles is ter voorbereiding op het voor de wagen/ onder het zadel lopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:32

Mijn opa (nu 88) begon met het beleren van zijn paarden (hij fokte/handelde in Gelderse paarden en heeft nog echt met paarden op het land gewerkt) met 2 1/2 jaar.
Ze kwamen in de herfst uit de wei naar stal en dan begon hij rustig met tuig/stuurmak maken.
In het voorjaar (in het jaar dat ze 3 werden) gingen ze voor de kar en werden ze daarna verkocht.
Soms werden ze ook zadelmak gemaakt, en dan gingen ze 2 a 3x per week 15/20 minuten onder het zadel.

Heel vroeger gingen ze met 2 voor de kar en werden ze eerst gebruikt voor de ritjes naar de molen en als ze op bezoek gingen.
Pas het jaar erop, of zelfs 2 jaar later (als ze meer ''bot'' hadden) werden ze gebruikt voor het zwaardere werk op het land.

Moet er wel bij zeggen dat je vroeger meestal vroege veulens had (maart/april) waardoor ze dus 3 zomers op de wei hebben gestaan.
Een veulen uit bv juni werd als een latertje gezien, terwijl tegenwoordig dit veel vaker voorkomt.

Ik heb nu een Welshje staan en deze zal ik ook eind volgend jaar (dan is hij ruim 2 1/2) rustig beginnen met lange lijnen (gewoon aan het halster in de wei) om een stuur en stop erop te zetten. Begin 2015 (hij wordt in mei dan 3) gaat hij voor de sleep en daarna voor de sulky/2-wieler. Dan zal hij de zomer door 1x per week/2 weken buiten voor de kar gaan (rondje is 8 km).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:34

Je hebt gelijk dat je je paarden vanaf jonge leeftijd al beleert, uryanne, maar het gaat in dit geval specifiek om het beleren voor de kar. Zelf ben ik ook voorstander (en uitvoerder) van beleren vanaf de eerste dagen. Puur voor het vertrouwen, niet beleren in de lichamelijke/conditionele zin. Longeren is ook veel belastender als je het langdurig doet. Als je het bij hooguit 10 minuten (= 5 minuten afwisselend per kant) houdt, is er geen man overboord. Het wordt pas intensief/saai als je langdurig blijft longeren. Daarom heb ik ook in mijn stukje gezet dat je na een keer of 3 bevestigd longeren aan de lange lijnen kunt gaan werken. Zul je alleen wel het lange lijnen werken eerst via longeren moeten inzetten, zodat het paard weet dat het de andere kant op moet als je daar wat druk geeft. Van daaruit kun je prima met de lange lijnen door de bak. Langs de weg is ook prima, zolang er dan maar iemand bij is die kan ingrijpen als het misgaat. ;)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:45

Shenavallie schreef:
maar het gaat in dit geval specifiek om het beleren voor de kar.

Dan moet de topic- titel aangepast worden....

Shenavallie schreef:
Zul je alleen wel het lange lijnen werken eerst via longeren moeten inzetten, zodat het paard weet dat het de andere kant op moet als je daar wat druk geeft. Van daaruit kun je prima met de lange lijnen door de bak. Langs de weg is ook prima, zolang er dan maar iemand bij is die kan ingrijpen als het misgaat. ;)

Ik doe gelijk de lijnen eraan via een schoftje en ga er achter lopen in een kleine bak zodat ze veel aanleuning hebben. Mijn helper houdt via een halstertouw het halster vast en gaat steeds verder weg lopen. Wanneer ik links/ rechts kan en stoppen ga ik de weg op. Zonder helper. Gaat altijd goed omdat ze al redelijk verkeersmak zijn en vertrouwen in mijn stem door het voortraject (vanaf veulen, dus ;) ) Ingrijpen is niet nodig. Dat snap ik ook niet zo wat je daar mee bedoeld?
Kun je aangeven wat jij verstaat onder 'ingrijpen'?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:26

Wat betreft de topic-titel: daar staat toch al "leeftijd voor het beleren voor de wagen"? :j

Voor mensen die het niet doen zoals jij, is het wel zo verstandig om iemand mee te nemen langs de weg (overigens vind ik het zelf altijd beter om iemand mee te nemen, maar dat is even off-topic). Als een paard (en de meest brave paarden kan het overkomen) schrikken en wegspringen, is het fijn als iemand het dier bij het halster kan grijpen en het dier gerust kan stellen. Of als je zelf in de knoop komt bij een bepaalde situatie, dat degene die meeloopt even mee kan helpen. Dit kan bij een oversteekpunt zijn. Het is per paard verschillend en per "menner" verschillend hoe die het aanpakt. Zelfs de beste menners/beleerders kan het een keer overkomen dat het niet gaat zoals je het normaal gewend bent. ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:28

uryanne schreef:
Shenavallie schreef:
maar het gaat in dit geval specifiek om het beleren voor de kar.

Dan moet de topic- titel aangepast worden....

Bij deze.

SV: er stond: "Leeftijd voor het beleren" met als toevoeging van mijn kant *MENNEN*.
Zo is het nóg duidelijker (in overleg met TS).

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:33

Shenavallie schreef:
Wat betreft de topic-titel: daar staat toch al "leeftijd voor het beleren voor de wagen"? :j

Voor mensen die het niet doen zoals jij, is het wel zo verstandig om iemand mee te nemen langs de weg (overigens vind ik het zelf altijd beter om iemand mee te nemen, maar dat is even off-topic). Als een paard (en de meest brave paarden kan het overkomen) schrikken en wegspringen, is het fijn als iemand het dier bij het halster kan grijpen en het dier gerust kan stellen. Of als je zelf in de knoop komt bij een bepaalde situatie, dat degene die meeloopt even mee kan helpen. Dit kan bij een oversteekpunt zijn. Het is per paard verschillend en per "menner" verschillend hoe die het aanpakt. Zelfs de beste menners/beleerders kan het een keer overkomen dat het niet gaat zoals je het normaal gewend bent. ;)

aha, maar op welk moment heb je de helper niet meer nodig dan?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:33

Helemaal top! Ik ging er al vanzelf vanuit dat het voor de kar was, omdat het onder het kopje "aangespannen rijden" stond. Maar nu is het voor alle partijen duidelijk! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:36

uryanne schreef:
Shenavallie schreef:

aha, maar op welk moment heb je de helper niet meer nodig dan?

Als je het goed wilt doen, dan zou er altijd iemand bij moeten zijn. Maar daar zijn de meningen over verdeeld en in de praktijk gebeurt dat dan ook vaak niet (en zelf rij ik ook zonder groom op mijn werk). Meestal stopt men met een hulp op het moment als het paard helemaal bevestigd is. Op mijn werk rijdt er ook geen groom meer mee als de paarden helemaal stadsmak zijn. Dat is natuurlijk geen garantie voor dat er nooit wat kan gebeuren hoor (afkloppen)! :D

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:41

@Shenavallie
Volgens mij snappen we elkaar niet helemaal. Ik heb het over het lange lijnen werk ;) Dan heb ik geen helper nodig. Wanneer ze voor de kar/ sleep gaan komt bij de helper/ groom er pas bij.
Maar door het aanpassen van de topic-titel is dit nu off-topic geworden ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:45

Ik denk het ook niet nee, want ik heb het over de lange lijnen langs de weg en het inspannen voor de wagen. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:47

Aanvulling: wat wij overigens wel doen, is dat er iemand nog naast het paard loopt tijdens de eerste paar rondjes in de bak op het moment dat hij voor de wagen staat. Degene die ernaast loopt, heeft dan een losje hangende longeerlijn in de hand. Na een paar rondjes stappen, gaat deze er af en loopt het paard zelfstandig.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:52

Shenavallie schreef:
Ik denk het ook niet nee, want ik heb het over de lange lijnen langs de weg en het inspannen voor de wagen. :D

lange lijnen langs de weg doe ik ook alleen. Daar was het ook een beetje om begonnen;) In principe duiken mijn dieren niet meer weg voor een auto, fiets o.i.d. omdat ze al langere tijd langs de weg lopen aan een halstertje.
Mochten ze schrikken van een plastic zakje ofzo, tja.... Geen helper die zo snel is om omdraaien te voorkomen ;) Plus dat er altijd situaties te bedenken zijn waar een paard/ pony van kan schrikken. Als je daar angst voor hebt als menner moet je een andere hobby zoeken, lijkt mij ;) Paarden zijn nu eenmaal vluchtdieren...

Let wel! Schrikken is imo iets totaal anders dan kijken en wat blazen...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:53

Shenavallie schreef:
Aanvulling: wat wij overigens wel doen, is dat er iemand nog naast het paard loopt tijdens de eerste paar rondjes in de bak op het moment dat hij voor de wagen staat. Degene die ernaast loopt, heeft dan een losje hangende longeerlijn in de hand. Na een paar rondjes stappen, gaat deze er af en loopt het paard zelfstandig.

Waarom rijden jullie in de bak? Ik prefereer direct de lange asfaltpaden. Als ze bang worden helpt een houten hekje ook niet meer. Liever op een lang recht stuk wat harder, dan met kar en al door de omheining heen...

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:52

Misschien vind je in dit topic ook interessante meningen :)
[AR] Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Zelf ben ik met mijn shet op 2,5 jarige leeftijd begonnen met wandelen op straat, om ze te laten wennen aan het verkeer.
Op 3 jarige leeftijd wisselde ik wandelen af met langelijnen en pas een jaar daarna de koets er achter gezet.
Dit deed ik dan slechts enkele keren en ook telkens een korte rit. Nu is ze 5 jaar en men ik regelmatiger en een langere afstand met haar.
Ik heb het dus echt mijn tijd genomen, omdat het voor ons allebei nieuw was.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:49

uryanne schreef:
Shenavallie schreef:

Waarom rijden jullie in de bak? Ik prefereer direct de lange asfaltpaden. Als ze bang worden helpt een houten hekje ook niet meer. Liever op een lang recht stuk wat harder, dan met kar en al door de omheining heen...

Het is niet mijn keuze om het zo te doen, maar degene van de trainer. Ik help alleen met het basisbeleren aan de lange lijnen, het inspannen en ernaast lopen en later met het doorrijden (dus als de bevestiging er is). Dat is vaak het punt met de oudere garde: die blijven doorgaans aan hun vaste patroon plakken. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:51

uryanne schreef:
Shenavallie schreef:

lange lijnen langs de weg doe ik ook alleen. Daar was het ook een beetje om begonnen;) In principe duiken mijn dieren niet meer weg voor een auto, fiets o.i.d. omdat ze al langere tijd langs de weg lopen aan een halstertje.
Mochten ze schrikken van een plastic zakje ofzo, tja.... Geen helper die zo snel is om omdraaien te voorkomen ;) Plus dat er altijd situaties te bedenken zijn waar een paard/ pony van kan schrikken. Als je daar angst voor hebt als menner moet je een andere hobby zoeken, lijkt mij ;) Paarden zijn nu eenmaal vluchtdieren...

Let wel! Schrikken is imo iets totaal anders dan kijken en wat blazen...

Helemaal mee eens, net als wat je zegt over schrikken en kijken/blazen. Zelf heb ik één van de paarden van het werk door mogen trainen in de stad en die was wel kijkerig, maar deed verder niets. Van mij mogen ze altijd kijken, maar niet versnellen. Ben zelf niet bang aangelegd, maar wel op een gezonde manier voorzichtig met mens en dier. ;)