Beloning bij het vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Re: Beloning bij het vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:45

Sowieso is een stem gebruiken niet praktisch, omdat in je stem ook emotie zit en het niet altijd dezelfde toon is. een clicker maakt altijd hetzelfde geluid..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:47

Sababber schreef:
Sowieso is een stem gebruiken niet praktisch, omdat in je stem ook emotie zit en het niet altijd dezelfde toon is. een clicker maakt altijd hetzelfde geluid..

Ik doel er meer op dat click = stem een beetje krom is. Een paard ziet vaak de 'stem' niet als een interessante beloning. Stem komt er bij mij wel áltijd bij als extra: voert mijn paard iets goed uit, dan ga ik ook enthousiast praten, doet hij iets supergoed: JAAAA GOEDZO. Wat je zegt maakt niks uit, als de toon en de sfeer maar klopt :)

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:49

Sababber schreef:

waarom is het niet handig als ik vragen mag :P ?
want je praat ook tegen je paard en beloont het toch ook met je stem.
ik beloon het namelijk heel uitgebreid en enthousiast zodat ze weten dat ze het goed hebben gedaan :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:52

Met een 'click' kun je heel correct shapen en timen en dus 'belonen' op het moment an sich, met stem kun je je beloning kracht bijzetten vind ik altijd :j

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:52

Ben ik met je eens, maar een click vind ik sowieso duidelijker naar het paard toe dan dat je praat. dan moet je precies op het moment dat hij iets goed doet dus gaan praten? Dat lijkt me niet zo direct werken als een click. Ik vind de stem een aanvulling op de beloning, niet de aankondiging of de beloning zelf. Als mijn paarden iets goed doen krijgen ze een click en een brokje. Als ze ineens een helder moment krijgen dan een click een brokje en dan komt er pas een stem bij en een extra aai.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:53

VisibreTeam schreef:
Met een 'click' kun je heel correct shapen en timen en dus 'belonen' op het moment an sich, met stem kun je je beloning kracht bijzetten vind ik altijd :j

En daar sluit ik me bij aan.

een click is vaak een veel korter geluid en veel directer dan dat je gaat praten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:55

Als een paard echt iets goed doet komt er alleen wel iets meer bij dan 'click' brokje stem aai... :')

Dan sta ik met een hoog stemmetje 'JAAAAA GOEDZOOOOO KNAPPE POOWNYYEEEEE JAAAAAH OEEEEEH GOEEEEEDDDD' en te knuffelen :')

Mouzs_engel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:56

ik geef mijn paard 1 bixsje , sosm een stukje appel of wortel maar bixs is wel heel fijn

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:00

ik heb ook met een clicker gewerkt maar ben er toch mee gestopt omdat ik het fijner vond met mijn stem, als ik namelijk meteen klik weten ze meteen brokje maar niet of ze het goed hebben gedaan. Daarom mochten wij ook niet zomaar clicken omdat er meerdere mensen een clicker gebruikten met vrijheidsdressuur en dus dan een ander paard dacht dat hij een brokje kreeg terwijl hij niks deed. :+ Dus met mijn stem weet alleen de pony waar ik mee bezig ben dat hij het goed doet.

maar ik snap je wel.
maar het is net wat voor jou het makkelijkste is, en hoe de pony het heeft aangeleerd :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:02

VisibreTeam schreef:
Als een paard echt iets goed doet komt er alleen wel iets meer bij dan 'click' brokje stem aai... :')

Dan sta ik met een hoog stemmetje 'JAAAAA GOEDZOOOOO KNAPPE POOWNYYEEEEE JAAAAAH OEEEEEH GOEEEEEDDDD' en te knuffelen :')

Ja bij mij is dat natuurlijk ook niet zo droog als t er staat :') zou om te huilen zijn, maar bij wijze van spreken. Als er hier een iets goed doet vlieg ik er om heen en krijgt ie een goeie kriebel in zn nek en wordt ie met een piepstemmetje overladen met complimentjes en kroeltjes.

Zou wat zijn zeg :') *click* brokje, leuk, *aai* :')

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:06

wat vinden jullie het fijnste werken biks of muesli? :)

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:11

biks denk ik :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:15

Ik vind Biks fijner, maar omdat de DA zegt dat muesli beter is, kies ik toch voor muesli

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:16

Appaloosa9 schreef:
ik heb ook met een clicker gewerkt maar ben er toch mee gestopt omdat ik het fijner vond met mijn stem, als ik namelijk meteen klik weten ze meteen brokje maar niet of ze het goed hebben gedaan. Daarom mochten wij ook niet zomaar clicken omdat er meerdere mensen een clicker gebruikten met vrijheidsdressuur en dus dan een ander paard dacht dat hij een brokje kreeg terwijl hij niks deed. :+ Dus met mijn stem weet alleen de pony waar ik mee bezig ben dat hij het goed doet.

maar ik snap je wel.
maar het is net wat voor jou het makkelijkste is, en hoe de pony het heeft aangeleerd :)

Dat snap ik niet helemaal. Het is toch juist de bedoeling dat ze denken koekje. Vervolgens leren ze dat dat gedrag ze een koekje oplevert en het aangeleerde gedrag is bevestigd...
Wij trainen met clicker met honden op de hondenschool in een grote groep mijn ervaring is dat ze heel goed weten welke clicker bij welk baasje hoort en dat ze nooit opkijken bij een vreemde clicker.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:32

Is er ook een gezonde energie-arme biks? :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:38

VisibreTeam schreef:
Click en stem? Dat is niet helemaal handig voor je paard, want click = beloning en dat is eigenlijk wel iets waar je het beste consequent in kunt blijven lijkt me? :)

Zelf gebruik ik bij voorkeur bix/muesli. Gewoon 2 of 3 korreltjes voor de smaak, maar bijvoorbeeld bij het compliment/buiging ideaal om je paard makkelijker door te vragen naar beneden: klein handje en elke keer dat hij iets zakt een bixje geven :)

Appel en wortel vind ik niks, te grote stukken voor mij, ik train vaak aardig snel door en dan heeft een paard zijn mond nog niet leeg :')

Dat zeg ik toch ook? Sowieso altijd een click en beloning met mijn stem en soms een snoepje o.i.d. Als het tegen mij was.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:46

Een click zou op zochzelf altijd een koekje tot beloning moeten hebben.
De click zelf heeft pas waarde als je altijd koek geeft.
Als het paard het commando kent ga je minder vaak clicken en vaker met je stem belonen. Maar als je beloont met een click volgt daar altijd een koekje op. Een click betekend niets anders dan "wat je nu deed levert je een koekje op".

Onderzoek heeft uitgewezen dat als het paard het commando eenmaalt kent je beter niet meer voor alles kan clicken, daardoor gaan ze het commando beter opvolgen.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:14

Lisse schreef:

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:01

secricible schreef:
Appaloosa9 schreef:

maar ik snap je wel.

Dat snap ik niet helemaal. Het is toch juist de bedoeling dat ze denken koekje. Vervolgens leren ze dat dat gedrag ze een koekje oplevert en het aangeleerde gedrag is bevestigd...
Wij trainen met clicker met honden op de hondenschool in een grote groep mijn ervaring is dat ze heel goed weten welke clicker bij welk baasje hoort en dat ze nooit opkijken bij een vreemde clicker.

dat snap ik maar heb je niet voor elk hond een andere clicker, toen een vriendin namelijk een clicker ging halen bij de dierenwinkel vroeg ze eerst naar het ras en de hoogte (veder heb ik hier geen verstand van heb het alleen gehoord).

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:23

Lisse schreef:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:44

Appaloosa9 schreef:
secricible schreef:

dat snap ik maar heb je niet voor elk hond een andere clicker, toen een vriendin namelijk een clicker ging halen bij de dierenwinkel vroeg ze eerst naar het ras en de hoogte (veder heb ik hier geen verstand van heb het alleen gehoord).

Dat is heel vreemd, een clicker is gewoon een clicker. Dat is echt onafhankelijk van de grootte en het ras.
Wij krijgen een clicker bij start van de cursus dus gebruiken allemaal dezelfde en het levert nooit problemen op.
Je hebt eventueel heel fancy clickers waarbij je de hoogte kan verstellen, maar ik heb ze nog nooit iemand zien gebruiken http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... 27362#more

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:18

VHPhoto schreef:
Niet om het één of ander, maar er wordt hier gevraagd om wat je je paard als beloning geeft. :) Blijkbaar gaat het bij hun wel prima met de wortels, appels e.d.! Dat betekent dat ze het met mate doen en zich er bewust van zijn dat dit soort dingen kunnen gebeuren! :j

En een paard iets aanleren doe je in korte sessies, dus zoveel wortel of appel per oefening krijgen ze niet binnen. En als je het rustig aan doet, is er niks aan de hand (laten we er even geen drama van maken) en kan de slokdarm echt wel tegen een paar stukjes wortel of wat dan ook. Één bixje, dat is uiteraard jouw keuze. Ieder zijn ding! Laten we gewoon gezellig doorgaan met dit onderwerp. :)

helemaal mee eens! ben me er zeer bewust van ;) om even terug te komen op mijn oude bericht. ik train ook in korte sessies en het hangt van het paard af of ik wel of niet eten gebruik... sommige paarden hebben het nodig om lekker actief te blijven/geconcentreerd en andere hebben al genoeg aan een stembeloning/aai. natuurlijk is mijn paardje een aardige eter, en is eten voor hem de beste beloning, ik merk dat hij hierdoor beter geconcentreerd blijft :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:24

Lisse schreef:

In België? Probeer de grasbrok van marstall. Mooie maat, lekker (volgens mijn pony's in elk geval), gewoon ruwvoer en prijs rond de 1 euro/kg incl. verzenden (in NL prijzen dan).

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:56

Appaloosa9 schreef:
secricible schreef:

Dat is heel vreemd, een clicker is gewoon een clicker. Dat is echt onafhankelijk van de grootte en het ras.
Wij krijgen een clicker bij start van de cursus dus gebruiken allemaal dezelfde en het levert nooit problemen op.
Je hebt eventueel heel fancy clickers waarbij je de hoogte kan verstellen, maar ik heb ze nog nooit iemand zien gebruiken http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... 27362#more

Okee, ik weet het veder niet zo met de clickers vooral niet met honden. :+ Maar wij moesten het zo doen vroeger dan inmiddels ben ik daar niet meer, dus doe ik het op me eigen manier. :)