Geen respect aan de hand, noch ohz

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:48

:) bedankt voor de aanmoedigende woordjes!

Nu nog de passende lesgever vinden. Zal nog een zware zoektocht worden, dit terwijl er in de straat wel 4 maneges zijn en dus overvloed aan lesgevers/DA/osteo/hoefsmeden/... Waardoor ik ondertussen al 3x van DA ben veranderd, al 5 verschillende lesgevers heb gehad en ook de hoefsmid is veranderd haha. Maar heb nu wel een super hoefsmid en DA gevonden! Nu dus lesgever vinden.. Is best moeilijk omdat er hier veel les gegeven wordt uit standpunt 'het moet' 'dwingen'.. Paard doet niet wat gevraagd = zweep/sporen/harder bit etc harde aanpak dus. :n Heb op internet al enkele lesgevers gevonden die op het eerste zicht goed lijken maar deze worden door hoge vervoerskosten ( ze wonen ver) onbetaalbaar :s

Deze avond heb ik een 10 tal minuutjes alles aan halster herhaald. Het achteruit gaan gingen ook al veel vlotter, ookal was het telkens maar 1 of 2 stappen xD Gisteren ging hij schuin achteruit en snapte het duidelijk niet goed. Vandaag ging hij achteruit zodra ik met zweep tegen zijn borstkast tikte. En heel af en toe was er dat ene kleine stapje achteruit zonder het aantikken, dus gewoon via mijn lichaamhouding en stem *\o/*

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:46

We hebben een nieuwe lesgever, eindelijk iemand met echt verstand van paarden. Gediplomeerd aan Haute école de Saumur, klassieke rijkunst. Rustige stem, legt uit waarom iets wel/niet werkt, welke lichamelijke en psychologische logica er achter zit etc. Ik heb mijn paard nog nooti zo ontspannen gevoeld, geen getrek op het bit, nee hij liet het los. Rechts liep hij 'recht', geen neus die naar buiten wees waarbij de hele rehcter kaak het bit vastnam etc. Waauw *\o/*

Ook aan de hand gaat het véél beter. Vandaag liep hij los (zonder halster) achter me aan in weide (maar toch buiten mijn persoonlijke ruimte), stop en achteruit gingen ook door enkel mijn lichaamshouding en stem te gebruiken.

Een nieuwe start! <3

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:18

Wauw wat een goed nieuws! Helemaal super joh. Veel plezier!

jorinalove

Re: Geen respect aan de hand, noch ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:52

Super fijn joh :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:40

Post je zo af en toe een update? Ben ik wel benieuwd naar :)

crazygirl1

Re: Geen respect aan de hand, noch ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 14:11

We staan momenteel redelijk stil aangezien hij mok heeft en ik dus regen vermijd + wegens regen in binnenpiste te druk om aan de hand te gaan werken..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:24

Is je instructrice ook bekend met grondwerk? Misschien dat zij je ook kan helpen bij het drukke gedrag omzetten in geconcentreerd werken? (Want energiek zijn is geen probleem om te werken aan de hand, zal hooguit ietsje slordiger gaan)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 16:41

Ondertussen is ook beslist om van stal te veranderen. Voor mij veel minder luxeues (nu staat hij 1km van thuis, binnen & buitenpiste, woud op 100m etc) naar nu enkel buitenpiste, weide en 25min rijden van thuis maar mijn paard zal 24/7u buiten staan met vriendjes. Voor een kribbebijter en zeer speels paard (dus ook snel verveeld :p) lijkt dit mij een super oplossing :)
Eigenares heeft jaren dressuur gereden, erna springen en nu sinds enkele jaren professioneel western en quarter fokkerij. Dus zij rijdt op zit,lichaamshouding en weinig hulpmiddelen :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 00:34

Ooh wat heerlijk zeg! Zal in het begin misschien wat pittiger worden (paard wat niet meer bij kudde weg wilt) maar uiteindelijk heb je er een relaxed paard voor terug.

Fijn al die verbeteringen in huisvesting en instructie!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 23:11

We gaan uiteindelijk toch niet van stal veranderen. Na lang wikken en wegen, blijven we op onze huidige stal. Redenen hiervoor zijn in het topic te lezen [VSW] Toch niet overschakelen naar 24/7 buiten?

We hebben evenwicht gevonden. Hij wordt om de 2 dagen bereden, telkens 30 min (max 45min), afwisselend met rust of longe dag. Rustig, geen spanning, geen dwang. We werken stap per stap :) Daarnaast gaat hij dagelijks 4 à 6u buiten op weide (alleen) en meer hoeft voor hem ook echt niet. Om naar de weide te gaan duwt hij zijn staldeur open en is blij om naar de weide te gaan (maar blijft nu wel beheersbaar). Hij is even blij om terug naar stal te gaan, naar zijn veilig en rustig plekje waar hij absoluut nood aan heeft. Eenmaal ik terug aankom in de weide volgt hij me en wacht rustig tot ik zijn halster omdoe.

Een paar maand geleden kon ik zijn staldeur niet open laten of hij stapte uit zijn stal. Ofwel duwde hij de deur open en ging naar buiten. Nu staat de deur open tijdens het poetsen/klaar maken etc en hij blijft gewoon rustig staan in zijn stal :) Ook dringt hij zichzelf niet meer op als ik voor de deur sta of bezig ben in de stal, hij blijft nieuwsgierig maar zodra ik hem duidelijk maak dat hij uit mijn ruimte moet dan gaat hij ook opzij. Hij komt voorzichtig en vragend kijken wat ik doe, terwijl hij een paar weken geleden mij omver duwde uit nieuwsgierigheid. Ik ben consequenter en dat doet hem blijkbaar goed. Hij blijft speels, nieuwsgierig en vraagt om knuffels en aandacht maar waarbij ik bepaal waar het begint en stopt :)

Ik heb evenveel plezier met rijden als aan de hand :) (wat een tegenstelling tgo tittel xd)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:35

Heb het topic gelezen, maar kan eigenlijk niet de reden vinden dat je niet verhuist? Optie 1 klinkt eigenlijk heel goed. Betaalbaar, schuilstal, soortgenoten van verschillende leeftijden en even duur als je huidige stal (je hebt meer benzinekosten, maar bij je huidige stal betaal je 100/maand voor de weide).

Wat fijn dat het nu zowel op de grond als erop zo goed gaat!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:51

Ik kan je reactie begrijpen. Waarom ik toch besluit niet te verhuizen: hij heeft duidelijk nood aan zijn veilige en rustige stal + hij moet nog wat verdikken (en 24/7 buiten zal hierbij zeker niet helpen). Ik heb dan ook schrik dat hij zal afvallen door stress (nieuwe stal/paarden/omgeving) + stress wegens geen 'veilige' stal + hoog energie verbruikt tijdens extreme koude périodes. En dat wil ik echt vermijden, hij moet nog wat verdikken, zeker niet vermageren.+ Ik haat pendelen (klinkt misschien egoïstisch maar het is zelfkennis, wetende dat ik dit niet ga volhouden en ik uiteindelijk nog amper ga gaan) + indien ik elke dag moet gaan (bv ziekte paard) is dit absoluut niet mogelijk met mijn uurrooster. Mijn huidige stal is dicht bij thuis en hier kan ik dus gemakkelijk vlug (meermaals) langsgaan, ook ouders kunnen eventueel langsgaan/verzorgen.

Momenteel staat hij 's nachts terug op stal en dat doet hem blijkbaar goed :) Indien ik verhuis zal het voor na de winter zijn, wanneer hij al terug op gewicht is. Dan is het toch al minder 'piekeren' ivm gewicht

Dan nu terug on topic: vandaag los gelaten in de binnenbak, beentjes los gooien (hij was ook al in paddock gegaan maar wegens een modderbad kan hij hier zich toch niet echt in uitleven). Erna terug vastgeklikt aan halster en terug wat aan de hand gewerkt. Oefeningen van vandaag: voor- en achteruit met enkel druk door mijn lichaamshouding (dus geen directe aanraking/druk). Achteruit is nu geen enkel probleem meer, zelf 10m achteruit gaat goed. Zolang hij naast de muur staat gaat hij recht, zodra de muur wegvalt dan gaat hij naar zijn linkerkant (linksgebogen paard) dus dat zal naarmate zijn bespeiring in belans komt ook beter gaan. Hij deed het super *\o/*

Wat me ook enorm opviel: Hij staat te showen en pronken, erna kalmeert hij. Dan komt hij naar me toe gestapt/gedraaft en stopt dan op 1m van bij me en wacht tot ik bij hem kom. Dit terwijl hij enkele weken zou gestopt zijn met zijn neus tegen mij/me omver geduwd zou hebben.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:31

Ah kijk, dan snap ik het. Kon dit alleen dus niet terug vinden in het topic ;)

Ziet er naar uit dat hij de regels nu beter begrijpt en dus vraagt om jouw ruimte in te mogen ipv er zomaar in te banjeren. Waar ik dus wel naartoe zou werken is dat hij naar jou toekomt, ipv jij naar hem. Hij mag namelijk best in jouw ruimte komen, alleen wel na dit beleefd gevraagd te hebben en toestemming te hebben gekregen. Het wachten tot jij naar hem komt zou best eens onzekerheid kunnen zijn: 'ik wil wel bij je zijn, maar mag dat wel?'

Het is ontzettend leuk om dingen op lichaamstaal te doen, zo kun je ook stelling, hoofd naar beneden, van hand veranderen, tempowisseling e.d. vragen op de volte. En dan wordt longeren nog veel leuker :D

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 13:43

Het is echt super leuk! xD Ik heb echt plezier met hem. Terwijl ik een maand geleden met tranen in men ogen zat. Allemaal door (basis) grondwerk en 2 lesjes met nieuwe lesgever/manier van rijden. Het is echt verbasend hoe het is veranderd op zo een korte tijd!

Tijdens het poetsen/verzorgen op stal leer ik hem nu ook dat hij moet blijven stilstaan, want zo nieuwsgierig als hij is, is het altijd leuk om te kijken wat er buiten gebeurd (niks? :p) Dus elke keer als hij een stap naar voor zet, zet ik hem 1 stap naar achter en zo begreep Mr zeer snel dat wanneer hij blijft staan ik hem ook gerust laat xd

Ook ohz gaat het super. Ik ben veel kalmer en accepteer dat het altijd moeilijk/stresserend is in het begin van iets nieuw. Aan de hand was het stress en een gedoe voor zijn eerste stap achteruit. En nu doet hij het zonder moeite zodra ik het hem vraag. Dit hou ik in mijn achterhoofd: dat iets nieuw leren in het begin moeilijk kan zijn maar dat hij dit echt zeer snel kan begrijpen en goed uitoefenen :)

We rijden nu ongeveer om de 2 dagen 30min (max 45). Dus best weinig maar we gaan telkens vooruit en hebben plezier en dàt is het belangrijkste!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 23:56

Dat zijn leuke berichten om terug te lezen :j Overigens is lang rijden ook helemaal niet zo goed hoor, het gaat vooral om de intensiteit. En zeker als je hem nieuwe dingen leert, gebruikt hij nieuwe spieren, dat moet niet te lang duren ;)

Een motto wat handig is om te onthouden: lukt het op de grond niet, dan erop ook niet. Mocht je dus onder het zadel opgegeven moment ergens tegenaan lopen, kijk dan of het op de grond wel soepel lukt. Zo niet, dan is het niet zo gek dat het in het zadel ook niet wil lukken. (Dit geldt dus ook voor wijken of andere dressuurmatige oefeningen)

Hij klinkt echt als een paard wat graag wilt werken en sensibel is, dat is ideaal! Maar vergt inderdaad ook wat sensibiliteit en flexibiliteit van de ruiter ;)

Veel plezier nog samen! (Enne... foto's/filmpjes? :D )

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 10:58

Dat zal ik zeker onthouden :) Want we zullen sowieso ooit wel terug ergens tegen botsen.

ik heb gisteren ook mijn eerste srpong gemaakt *\o/* Was maar een verhoogde cavaletti (20/30 cm? :p) voor mij enorm aangezien ik nooit heb gesprongen. Voor Delco allemaal maar normaal, hij is namelijk het volgende gewoon:
Afbeelding

Ik wil absoluut eens foto's! Maar moet natuurlijk een fotograaf vinden..