[AR] bang schrikkige shetlander word een stoere shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:44

[quote="naomi_g1998"]
[quote="lianne484"]
[quote="naomi_g1998"]
Ik vind die band echt heel onveilig...

Met beleren doe je er meestal eerst een band achter,

Quinceyyx

Re: bang schrikkige shetlander word een stoere shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:49

echt een leuke shet lijkt een beetje op de mijne en het gaat super goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ga zo door :D

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 13:21

lianne484 schreef:
naomi_g1998 schreef:
Ik vind die band echt heel onveilig...

Dat dacht ik ook. Geen idee wat ik anders moet. Ik had wel eerst aan me vriend gevraagd als hij eerst wat tegen druk kan houden. Hij gaf er geen kik op nou dan maar een band want me vriend is totaal geen paardengek.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:26

Het eerste wat ik opmerk is die zweep.
Voor zo'n kleine pony kun je ook best een rijzweep van 100cm gebruiken ofzo inplaats van meteen zo'n knoeterd. Maargoed, dat moet je zelf weten :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:18

Juist goed een lange zweep, dan kan ze iig bij de schouder om eventueel de pony bij te tikken. Dat gaat je niet lukken met een korte zweep ben ik bang

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:58

[/quote][/quote]

Dat dacht ik ook. Geen idee wat ik anders moet. Ik had wel eerst aan me vriend gevraagd als hij eerst wat tegen druk kan houden. Hij gaf er geen kik op nou dan maar een band want me vriend is totaal geen paardengek.[/quote]

die reactie was ik dus,
iedereen doet dat volgend mij

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:31

een beetje link, zo ver van de pony die band hangen.. ik zou dat dichterbij doen + gewoon gelijk aan de strengen vastmaken..
hoe je de band nu hebt hangen is heel gevaarlijk, stel hij gaat rennen, trekt jou met die band gewoon om hoor.
Je moet de band bevestigen aan een dwarspaal. daar maak je twee veiligheids klikkers aan en die klikkers bevestig je aan je strengen.
zo heb je behalve dat hij moet trekken ook nog eens dat hij de strengen in de bochten op zijn kont gaat voelen.

Trekken is voor een pony geen probleem, vooral de druk voelen is het probleem, zoals de strengen in de bochten op zijn kont komen en later de lemoenen van de sulky als hij draait op zijn kont komen en druk geven.
niet verstandig bezig,
je beleerd wel, maar met de verkeerde basis!

Overigens ben ik wel toch nogsteeds ( ook al gaat het goed) van mening dat mensen niet zomaar moeten gaan beginnen. Nu kan het geen probleem zijn maar het er niet helemaal in hebben zitten kan later veel problemen opleveren..helaas.
KAN, misschien heb je een pony die het super doet...

zelf ben ik ook van mening dat mennen ook een stap opzich is (net zoals je niet zomaar je paard inrijdt etc. ) en een shetlander zeker ook.
Had je een Paard ook zelf even beleerd voor de koets ? Nee?
waarom die shet dan wel, omdat je denkt dat dat anders is?
dat is gewoon niet zo...

Nu kan het natuurlijk zijn dat het bij jou super gaat, misschien omdat je gewoon zelf genoeg paarden ervaring hebt, weet ik veel ;)

maar ik wil gewoon voorkomen dat ieder persoon denkt dat hij dit zomaar kan!! want dan krijgen we in een heleboel helaas verklote shetlandertjes, 'want die zijn toch zo makkelijk om zelf te beleren'. Totdat ze een keer onder echte werkdruk komen te staan en knappen en ongelukken etc veroorzaken.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:39

zal trouwens eens kijken of ik een foto heb van mijn banden systeem! kun je dat gaan maken ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:44

Een zweng maken is overigens niet lastig. Hier kun je zien hoe ik hem heb zitten

Afbeelding
Ik heb het zo altijd zitten met een zelfgemaakt zwengetje ertussen (gewoon een simpele plank met 3 gaten erin. Ik heb er nu karabijnhaken aanzitten. Voor de veiligheid zou ik er veiligheidshaken aan moeten doen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:47

Afbeelding

daar bij het rode zit dus de dwarsbalk. deze heeft twee oogjes en aan mijn strengen zitten veiligheidsklemmen met een pin ( en een lang koort eraan), als je aan het touwtje van de pin trekt, schieten deze dus meteen los!

Hierdoor als je bochten etc maakt zorg je ervoor dat hij ook druk voelt aan de zijkanten van zijn lichaam, eigenlijk zijn hele lichaam en niet enkel het vooruit lopen met een bandje eraan.
Deze druk gaat hij ook moeten voelen als hij weldegelijk voor een sulky etc staat.

Overigens, als je die band een kilometer op afstand erachter hangt, is schrikken ook wel heel erg moeilijk he...
ik bedoel, er is niks vlak achter hem wat hij niet kan zien.. die band van jou ziet hij gewoon.. en er zit ook helemaal 'geen herrie' op dichtbij afstand, zoals rammelen van de band etc. ook daar moet hij proof voor zijn!

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 11:52

Nou hij staat voor een sulky hoor! Heb het na laten kijken als alles goed zat. Het commentaar van hem was: Hij doet het geweldig, en wat heb je het netjes gedaan!

KingYasFenn: De shetlander was verkloot. Toen ik hem mee nam hebben we hem met ze 3e moeten vangen. En toen heb ik er dik 4 maanden over gedaan tot ik hem kon pakken. Gewoon in het land zitten zitten zitten, wachten, wachten.. Hij moest alles leren. borstelen vond ie dood eng nu geniet hij er van. De hoefjes geven, dat ging gepaard met veel stijgeren, nu niet meer en ga zomaar door. En nu ben ik zelf erg blij dat het gewoon een handelbaar shetlander is geworden in ruim een jaar tijd. Ik denk dat ik dit proces ook wel met een paard had willen doen hoor.....
Zelf heb ik ook nog nooit les gehad onder het zadel en beleer nu ook paardjes onder het zadel en gaat ook allemaal goed. vroeger had ik een verzorg shet. Die man van wie hij was beleerde veel paarden voor de kar en onder het zadel. En ja ik was proefkonijn. Hup zitten jij! Dan leer je het ook wel door het door het doen. Ben grof gezegd boers opgeleid. Hup zitten en rijden geen gemopper.

Ik maak wel een filmpje hoe hij loopt..

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 11:53

KingYasFenn schreef:
[ Afbeelding ]

daar bij het rode zit dus de dwarsbalk. deze heeft twee oogjes en aan mijn strengen zitten veiligheidsklemmen met een pin ( en een lang koort eraan), als je aan het touwtje van de pin trekt, schieten deze dus meteen los!

Hierdoor als je bochten etc maakt zorg je ervoor dat hij ook druk voelt aan de zijkanten van zijn lichaam, eigenlijk zijn hele lichaam en niet enkel het vooruit lopen met een bandje eraan.
Deze druk gaat hij ook moeten voelen als hij weldegelijk voor een sulky etc staat.

Overigens, als je die band een kilometer op afstand erachter hangt, is schrikken ook wel heel erg moeilijk he...
ik bedoel, er is niks vlak achter hem wat hij niet kan zien.. die band van jou ziet hij gewoon.. en er zit ook helemaal 'geen herrie' op dichtbij afstand, zoals rammelen van de band etc. ook daar moet hij proof voor zijn!

Die band van jou zit er net zo ver achter vandaan denk ik zomaar eens

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:01

klopt, die is ook veel te ver weg. De zweng kan korter achter de pony en de banden kunnen met gemak gelijk achter de zweng geknoopt worden.
Daarbij komt ook nog eens dat als je er nog naast moet lopen , je er ook naast moet gaan lopen. Niet ervoor! Zo stuur je eigenlijk niet met de teugels maar volgt de pown de voorste. en als hij schrikt of zo gaat hij over je heen.. hij ziet immers niks aan de zijkanten door de kleppen. Nee leuke foto maar ook zeker niet verantwoord.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 13:58

Ik doe zeker wat met de tips als ik weer een beesie ga beleren. Allemaal bedankt. Hij loopt nu vol trots voor de sulky. Ik ben zeker wel blij dat ik me eigen hart ben gevolg en niet die van bokt. Want daar waren de reacties toen: Niet aan beginnen, wil je dood ofzo, enzov. Ik ga nu lekker veel in het land rijden om te oefenen en dan voorzichting de weg op.
Hebben jullie daar nog tips voor? Zelf denk ik: in het land mennen en dan kijken hoe hij reageert als er een trekker, auto langs komt rijden op het land ( hebben zelf trekkers enz). Dat voorzichtig aan pakken als dat allemaal goed gaat de weg op en me vriend neemt me andere paard mee en daar achter aan gaan.. Of mis ik iets?

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:03

KingYasFenn schreef:

Hey, da's mijn poown :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:46

Die drie banden bij die andere pony zitten er inderdaad bijna evenver achter hoor :D mag ook een stuk dichterbij.

Top dat hij voor de wagen staat! ben benieuwd naar foto's en filmpjes!

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 21:53

dat hij zo met ze hoofd beweegt komt door de vliegen die er zijn!! Verder ben ik er erg blij mee. De obstakels die in het land liggen ben ik mee aan het oefenen dat hij aan vreemde dingen went voordat we de weg opgaan. Hij is nog al schrikkerig door amper ervaring met mensen. Ik krijg hem alleen te pakken. Heeft ook bijna een jaar geduurt en sindsdien gaat het allemaal erg snel en vind hij het heel leuk om voor de kar te lopen. Als ik al aankom met de sulky hinnikt ie al.
Hierzo het filmpie wat ik heb. Als er commentaar is hoor ik het maar hou het wel netjes!! Ik ben zeker trots op ons, ook al zeiden er personen hier dat we er niet aan moesten beginnen. Als je je hart volgt en geduld heb kom je er wel.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 21:54

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 07:50

Dat doen jullie netjes!

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:48

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:04

lianne484 schreef:

Wat heb je dat super goed gedaan _/-\o_
Jammer dat er ook in dit topic weer met vaak met een scherpe tong geschreven word _-:(

Heel veel plezier met je stoere shet en trek je niets aan van al dat negatieve commentaar ;)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 09:11

Leuk dat er nu eindelijk leuke reacties zijn :D. En niet van niet aan beginnen, Wil je dood ofzo.
owja als er commentaar is dat ie te dik is, Ja ik weet het. Moest hem toch eerst me vriend laten worden met allemaal lekkere dingen ;) Nu loopt hij 4/5 keer in de week voor het karretje dus dat slankt er wel weer van af.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:43

Beweging is de beste manier om af te slanken dus dat komt helemaal goed ! :D
Wat mijn dochter heeft gedaan met de shet om af te slanken en te voorkomen
dat ze zand gaat eten is een graasmasker. Daar waren we eerst niet zo voor, maar
het blijkt heel goed te werken. Zo eten ze er niet meteen weer aan waarvoor jij ze
beweging voor hebt gegeven :D. En kun je toch wat lekkers geven om vriendjes te blijven ;)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 10:33

Het gras is al millimeter lang ;). Maar ik zal er even naar kijken.