Die van mij sloeg over de langboom heen met haar achterbenen, ik heb aan mijn strengen ook panieksluitingen maar moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel even lastig vond om die los te krijgen met een pony die naar achteren stond te meppen.
ruitje
Geplaatst: 18-08-13 23:14
Word toch tijd dat jullie onze kliktuigen eens overnemen, zit muurvast maar je kar is los in 1 seconde
Ik heb inderdaad niks van kliktuig oid, dus ben wel even bezig voor de sulky helemaal los is.
tamary
Geplaatst: 18-08-13 23:26
ruitje schreef:
Word toch tijd dat jullie onze kliktuigen eens overnemen, zit muurvast maar je kar is los in 1 seconde
Kunnen die dan ook op andere wagens gebruikt worden? Ze lijken me daar meestal te licht voor nl.
Gem
Geplaatst: 28-07-14 21:00
Oud topic, ik weet het..... maar omwille van enkele vragen / onzekerheden in dit topic, hengel ik hem toch ff op. Soms is mijn stapel oude Mensport'en zo nuttig... .
Over het stuk snijden van tuig in geval van paniek werd (in Mensport 9 / 2004, maar zoveel zal het tuig tussentijds niet veranderd zijn) door een tuigenmaker het volgende aangeraden:
".... Strengen zijn tegenwoordig allemaal met nylon versterkt, dus daar hoef je niet aan te beginnen.... Je begint bij de stoten van de halsriem. Die zijn vrijwel altijd van enkel leer en niet versterkt. Als je die aan één kant doorsnijdt kan het borststuk vallen. Tenminste, als de strengen buiten de buitensingel lopen. Anders moet de riem waar de lichtogen aan vast zitten ook doorgesneden worden. Als laatste snij je de broek los. Dat doe je door de lendenriem die over het kruis loopt door te snijden. Ook deze is meestal van enkel leer gemaakt. Belangrijk is dat je in de paniek altijd vanaf het paard naar buiten snijdt!"
Wij gebruiken ook snelsluitingen echt heel erg handig, voor de strengen en de broek ook een klipje aan de rugriem en het schoftje was er vorig jaar heel erg blij mee want binnen een paar seconde had ik mijn paniekerige pony uit de sulky
Ik span altijd als volgt uit, eerst de broek los dan de strengen bij het borsttuig los en dan het lamoen los van het tuig. In geval van een sulky dan. Het is al een poosje geleden dat ik ging mennen, maar ik geloof dat dit het was.